Nest met bijen?!
maandag 15 juli 2013 om 19:30
Ik zag net dat ik een bijennest op mijn balkon heb/lijk te hebben. De balkonreling is een dikke balk met een rot deel (ff geen geld (= prioriteit) om dat te laten repareren en nu kan ik én een profi bijenverwijderaar betalen én dat naast het hout wat ik nog moet vernieuwen natuurlijk... wat baal ik hiervan zeg!!!) en het lijkt alsof die bijen er aan de onderkant in vliegen. Ze hebben een blaadje bij zich, als ze er in gaan...?!
Net gebeld met een ongediertebestrijder via Google maar omdat het buiten kantoortijd is, krijg ik een antwoordapparaat. Natuurlijk kunnen alleen zij uitsluitsel geven als ze komen kijken. Maar goed... zijn er hier ook ervaringen? Ik zit nu binnen met de deuren en ramen dicht...
Net gebeld met een ongediertebestrijder via Google maar omdat het buiten kantoortijd is, krijg ik een antwoordapparaat. Natuurlijk kunnen alleen zij uitsluitsel geven als ze komen kijken. Maar goed... zijn er hier ook ervaringen? Ik zit nu binnen met de deuren en ramen dicht...
maandag 15 juli 2013 om 19:38
maandag 15 juli 2013 om 19:41
Hier een imker in spe: bel indrdaad met de lokale bijenvereniging, te vinden via http://www.bijenhouders.nl/afdelingen, zij komen de zwerm halen. Als het wespen zijn kan je ze laten verdelgen. Bijen niet verdelgen hoor! Ze doen in principe niets (als je ze niet lastig valt) en zijn zeer nuttig!
Behangersbijen leven volgens mij solitair dus je zult geen heel nest hebben. Met die rolletjes maken ze nestjes waarin ze eieren leggen. Ik heb er ook steeds een of twee in mijn houten bielzen maar nog nooit overlast gehad toen de eieren uitkwamen. De eerste keer dat ik ze zag was ik trouwens ook hoogst verbaasd, en een tikkeltje in paniek , toen ik ze steeds heen en weer zag vliegen met blaadjes.
quote:betjebig schreef op 15 juli 2013 @ 19:37:
Oh wat schattig. Die bijen heten behangersbijen, vanwege dat rolletje Niets aan doen, ze gaan vanzelf weer weg.
Heb er net op gegoogled, maar hoe lang blijven die bijen dan? dat kon ik niet zo snel vinden.
Vroeger ooit eens gehad dat een bijenkolonie ons vogelhuis uitzocht als korf. Een imker gebeld en die kwam heel snel. Maar alsof ze hem roken, steeg toen de hele wolk in 1 keer op en vloog naar een andere plek. Imker vertelde dat bijen niet gevaarlijk waren, tenzij ze zich in het nauw gejaagd voelen. Hij vertelde zo vol liefde over de bijen dat ik ze sindsdien ook alleen nog maar mooi vind.
Oh wat schattig. Die bijen heten behangersbijen, vanwege dat rolletje Niets aan doen, ze gaan vanzelf weer weg.
Heb er net op gegoogled, maar hoe lang blijven die bijen dan? dat kon ik niet zo snel vinden.
Vroeger ooit eens gehad dat een bijenkolonie ons vogelhuis uitzocht als korf. Een imker gebeld en die kwam heel snel. Maar alsof ze hem roken, steeg toen de hele wolk in 1 keer op en vloog naar een andere plek. Imker vertelde dat bijen niet gevaarlijk waren, tenzij ze zich in het nauw gejaagd voelen. Hij vertelde zo vol liefde over de bijen dat ik ze sindsdien ook alleen nog maar mooi vind.
Life is too short to waste time matching socks
maandag 15 juli 2013 om 19:52
quote:Annasophia schreef op 15 juli 2013 @ 19:41:
[...]
Vroeger ooit eens gehad dat een bijenkolonie ons vogelhuis uitzocht als korf. Een imker gebeld en die kwam heel snel. Maar alsof ze hem roken, steeg toen de hele wolk in 1 keer op en vloog naar een andere plek. Imker vertelde dat bijen niet gevaarlijk waren, tenzij ze zich in het nauw gejaagd voelen. Hij vertelde zo vol liefde over de bijen dat ik ze sindsdien ook alleen nog maar mooi vind.Ik heb ook gezocht en vond van mei t/m augustus. We hebben natuurlijk een slecht voorjaar gehad, dus ik kan me voorstellen dat ze wat verlaat zijn
[...]
Vroeger ooit eens gehad dat een bijenkolonie ons vogelhuis uitzocht als korf. Een imker gebeld en die kwam heel snel. Maar alsof ze hem roken, steeg toen de hele wolk in 1 keer op en vloog naar een andere plek. Imker vertelde dat bijen niet gevaarlijk waren, tenzij ze zich in het nauw gejaagd voelen. Hij vertelde zo vol liefde over de bijen dat ik ze sindsdien ook alleen nog maar mooi vind.Ik heb ook gezocht en vond van mei t/m augustus. We hebben natuurlijk een slecht voorjaar gehad, dus ik kan me voorstellen dat ze wat verlaat zijn
maandag 15 juli 2013 om 19:55
maandag 15 juli 2013 om 20:00
Betjebig, wat ben ik blij met jouw reactie! Ik kon nu op de naam 'behangersbijen' googelen... en inderdaad, dat zijn ze. Ik heb hier ook nog nooit van gehoord! Gewoon laten zitten dus? Het is wel m'n balkon natuurlijk, maar ik kan ze wel redelijk met rust laten... ik hoef er niet persé te zitten. Ik was ook redelijk in paniek, dacht: nu lijkt het inderdaad wel kleinschalig, maar waar stopt dit?! En paniekerig omdat als ik afwacht, het anders alleen maar groter en erger wordt...!
maandag 15 juli 2013 om 20:06
quote:Kokolientje schreef op 15 juli 2013 @ 19:55:
Bijen doen niks, laten zitten en red de bijen !
* zo bijen red modus weer uit*
Sinds ik een docu over bijen op tv heb gezien weet ik hoe belangrijk ze zijn en dat je ze vooral met rust moet laten.
Wij hebben veel bijen in de tuin en die doen echt niks, behalve gezellig zoemen dit dus! red de bijen!!! neem idd contact op met die bijengroep!
Bijen doen niks, laten zitten en red de bijen !
* zo bijen red modus weer uit*
Sinds ik een docu over bijen op tv heb gezien weet ik hoe belangrijk ze zijn en dat je ze vooral met rust moet laten.
Wij hebben veel bijen in de tuin en die doen echt niks, behalve gezellig zoemen dit dus! red de bijen!!! neem idd contact op met die bijengroep!
maandag 15 juli 2013 om 20:44
Precies, bijen zijn beschermd, dus de verdelgingsdienst doet er niets mee. Ik heb lavendel in mijn tuin staan en het is een oorverdovend gezoem in mijn tuin. Ik zit er regelmatig vlak naast en ik heb er totaal geen last van, ze komen ook niet binnen. Ik heb er pas met mijn neus bovenop gestaan om eens te zien wat ze nou precies deden met die lavendel, maar ze waren echt niet geïnteresseerd in mij.