Gezondheid alle pijlers

Tips bij maagpijn

17-07-2013 16:26 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds vannacht heb ik maagpijn. Niet heel heftig, zoals bij maagkramp, maar meer een zeurend gevoel dat er de hele tijd is. Vannacht heb ik eenmaal overgegeven. Vandaag voel ik mij erg slap en de maagpijn is er nog steeds. Ik eet kleine dingen zoals een beschuit en dat blijft er wel in, maar grotere dingen durf ik niet aan. Ik heb geen diarree.

Ik heb een tijd terug een maag/darm onderzoek gehad wegens andere redenen, en daar bleek

mijn maag geïrriteerd door ibuprofen gebruik. Ik ben dit veel minder gaan gebruiken en heb tevens maagbeschermers gekregen. Wel is het zo dat ik gisteravond twee ibuprofen genomen heb. Wel in combinatie met maagbeschermers.

Heeft iemand huis-tuin en keukentips tegen maagpijn? Als het aanhoudt bel ik de huisarts op, maar ik vind het nu nog niet erg genoeg/lang genoeg duren om te bellen en ben benieuwd naar alledaagse tips die anderen geholpen hebben.
Crosspost. Ranitidine kun je bij de drogist kopen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 17 juli 2013 @ 20:39:

Ik heb mezelf nu op een koffie, vet en alcoholdieet gezet.

Dat klinkt errug gezond!

Ik neem aan dat je een koffie-, vet- en alcohol-vrij-dieet bedoelt

Ranitidine is bijv. in Engeland zo bij de drogist te krijgen, zonder recept, dus enorm gevaarlijk is het niet vermoed ik (zonder een discussie te willen aangaan over het thema van vrij-verkrijgbare medicijnen en het gebruik daarvan). Bijsluiter goed lezen, in ieder geval!
quote:merano schreef op 17 juli 2013 @ 20:39:

Haha, in dat artikel staat:

Relatief veel patiënten klagen namelijk over bijwerkingen, waaronder een hartstilstand.

Met een hartstilstand klaag je meestal niet zo hard meer.

Ik lees even mee want ik heb er ook last van. Niet vanwege de ibuprofen, want die slik ik nooit. Waarschijnlijk stress en slecht eten en misschien te veel wijn

Ik heb mezelf nu op een koffie, vet en alcoholdieet gezet.

Ik gebruik wel eens ranitidine.

Is dat verantwoord, of moet dat ook op de zwarte lijst?Stress,te weinig eten en teveel wijn?ja daar krijg je ook maagpijn van!Das minder...blijkbaar rottijd?!Ik had het door stress
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen
Ik weet niets van ziektes en medicijnen en zo, maar ik weet wel veel van wat prettig/goed is om te eten en drinken als je maagpijn hebt, namelijk:

- thee

- drinkontbijt o.i.d. (het lijkt drinken, maar is heel wat voedzamer)

- soep (idem)

- chocolade

- rijst met groente en een sausje

Hoop voor je dat het snel beter wordt!
quote:tof schreef op 17 juli 2013 @ 20:44:

[...]

Dat klinkt errug gezond!

Ik neem aan dat je een koffie-, vet- en alcohol-vrij-dieet bedoelt

Ranitidine is bijv. in Engeland zo bij de drogist te krijgen, zonder recept, dus enorm gevaarlijk is het niet vermoed ik (zonder een discussie te willen aangaan over het thema van vrij-verkrijgbare medicijnen en het gebruik daarvan). Bijsluiter goed lezen, in ieder geval!

Ja, je hebt gelijk. Ik moet eigenlijk zeggen: ik heb mezelf van het koffie-, vet- en alcoholdieet afgehaald

Na volgende week ga ik ook even van de stress af (vakantie).

Ranitidine is ook in Nederland over de toonbank verkrijgbaar.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

@blaadje: nee, een hartstilstand zie ik ook niet echt zitten. Dan is de kuur toch wel echt wat erger dan de kwaal ;)

@suus: is toch lief dat je meedenkt! Mocht bepaalde dingen juist niet of wel eten ten tijde van de maagzweer?

@tof: als ik morgen nog last heb bel ik de huisarts. Inderdaad, NSAID'S is toch wel troep voor je maag. (Daarom extra balen dat ibu bij mij zo goed werkt)

@ merano: en, merk je al verschil met je nieuwe dieet?
@vogelvrij; dankjewel! Ik heb onwijs veel zin in ijs (rijmt nog ook), maar ik denk niet dat dat nu zo verstandig is...chocolade wordt trouwens vaak afgeraden bij maagpijn zag ik. (Hoe kunnen ze?!! ;)
quote:juna25 schreef op 17 juli 2013 @ 21:13:

@tof: als ik morgen nog last heb bel ik de huisarts. Inderdaad, NSAID'S is toch wel troep voor je maag. (Daarom extra balen dat ibu bij mij zo goed werkt)

Niet 'als', maar sowieso contact met hem opnemen. Allereerst om van je maagpijn nu af te komen. En ten tweede om je medicijnen eens door te spreken, en te kijken wat er voor alternatieve mogelijkheden voor pijnstilling zouden kunnen zijn.

En als blijkt dat ibuprofen toch de beste keus is, dat je dan thuis een medicijn klaar hebt liggen voor het geval je weer tegen maagpijn aanloopt, dat je dan meteen kunt inzetten. Want hoe langer je dat laat duren, hoe meer je maagwand eronder lijdt...
Ja,géén koffie,thee,roken,chocola,pittig eten dus niets met sambal of knoflook,liefst geen drank met prik,al schijnt dat cola kan helpe,géén alcohol,kleine hapjes moet je nemen...verdelen over de dag,dus niet in 1 x een hele prak want dat moet je maag weer verteren!Ook niet teveel beschuit!Wat echt goed voor je maag is als "hulp"qua drank of voedsel...Appelsap!!!Dat reinigt je maag!haha mijn advies;)
Stel niet uit tot morgen,wat je vandaag kunt doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven