Werk & Studie alle pijlers

Nieuw contract partner.

18-07-2013 18:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een nieuw contract gekregen. Hiervoor heeft hij 3 contracten gehad bij de ene werkgever. Na afloop van het 3de contract kreeg hij (na anderhalve maand!) een nieuw contract. Echter staat er nu een andere BV op het contract. De "grap" is, is dat beide bedrijven onder dezelfde baas vallen. Maar, nu staat er als in dienst datum, de datum wanneer hij in dienst is getreden bij de eerste werkgever. Naar mijn idee zou de in dienst datum dezelfde datum moeten zijn als de ingangsdatum van het contract.? Hoe moet ik dit zien?
Ter aanvulling: Het eerste bedrijf is niet failliet. Hij wordt eigenlijk, naar mijn inzien, verhuurt door de nieuwe BV aan de oude BV.
Moest hij een vast contract krijgen?
Ja, hij heeft 3 contracten gehad. Eén van 1 jaar en twee van een half jaar.
Het lijkt erop dat het bedrijf onder een vast contract probeert uit te komen door je vriend door een andere tak te laten inhuren. Alleen klopt dan de datum van indiensttreding niet; hieruit blijkt al dat het toch een en dezelfde werkgever is. De kans is volgens mij groot dat je vriend nu dus gewoon recht heeft op een vast contract.
Sluit me volledig aan Bij Trotter.

Erachter aan gaan! Juridisch advies in winnen hoe dit ziet.

ook al kun je denk ik weinig doen in deze tijd, aangezien je al blij mag zijn met een baan.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Heeft hij al zijn handtekening gezet onder dit contract? (zeg nee, zeg nee, zeg nee) Als hij al wel heeft getekend, is hij akkoord en heb je geen poot meer om op te staan namelijk.

Is hij na deze 3 contracten naar zijn werk gegaan met de intentie om in zijn vierde contract te gaan werken, dus in zijn vaste contract onder dezelfde werkgever, bedrijf en dergelijke? Volgens mij kan de werkgever dat dan niet meer zomaar maken en heeft hij recht op een vaste aanstelling.
Louba, zo zwart-wit ligt het dacht ik niet.

To, je vriend kan navragen hoe het zit met opvolgend werkgeverschap bij zijn contracten. De Hoge Raad heeft hier vorig jaar interessante uitspraken over gedaan. Zou het alleen niet gelijk aankaarten bij werkgever, maar eerst zelf uitzoeken bij bijvoorbeeld vakbond of juridisch loket.

http://www.fnv.nl/infowijzer/Flexwerken/tijdelijk-werk/
quote:akoekkoek schreef op 18 juli 2013 @ 18:49:

Mijn vriend heeft een nieuw contract gekregen. Hiervoor heeft hij 3 contracten gehad bij de ene werkgever. Na afloop van het 3de contract kreeg hij (na anderhalve maand!) een nieuw contract. Echter staat er nu een andere BV op het contract. De "grap" is, is dat beide bedrijven onder dezelfde baas vallen. Maar, nu staat er als in dienst datum, de datum wanneer hij in dienst is getreden bij de eerste werkgever. Naar mijn idee zou de in dienst datum dezelfde datum moeten zijn als de ingangsdatum van het contract.? Hoe moet ik dit zien?

Begrijp ik goed dat je partner dit nieuwe contract kreeg, nadat het 3e contract al anderhalve maand was afgelopen?

Dan heeft hij nl. sowieso een vast contract nu.
Dat is afhankelijk van leeftijd en cao
Hij heeft het ondertekend, MAAR nog ingeleverd. Dus blijft ff lekker liggen. Hij is 26 en wordt in september 27.
Ik meende ook dat hij een vast contract moest krijgen. Maar het zijn rare tijden, moeilijke baas. En ik raakte van die anderhalve maand wat in de war.
quote:akoekkoek schreef op 18 juli 2013 @ 22:03:

Hij heeft het ondertekend, MAAR nog ingeleverd. Dus blijft ff lekker liggen. Hij is 26 en wordt in september 27.

Goed uitzieken hoe hetzij en bij werkgever zeggen dat de jat/hond/kanarie/het kind eroverheen heeft geplast en een nieuw exemplaar vragen!

En die dus niet tekenen! Eerst uitzoeken hoe het zit!

Ik denk inderdaad dat ze onder een vast contract uit proberen te komen.
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Zelfs al zou hij hem tekenen als 'tijdelijk contract', geldt dit als een vast contract. Er kan dan wel tijdelijk in staan maar je 4e contract is gewoon een vast contract. Maar.... heeft de branche een CAO waarin iets anders staat? Want in de CAO kan ervan worden afgeweken.

Maar die andere BV naam is vreemd..

http://www.rijksoverheid. ... in-een-vast-contract.html
Hij valt in ieder geval niet onder de "nieuwe" regeling en is nog geen 36 maanden in dienst. Ik zal morgen de CAO ff uitpluizen en met het Juridisch Loket bellen
Het ziet er naar uit dat de werkgever, om wat voor reden dan ook, hem geen vast contract wil geven. Ik weet niet in welke branche hij werkzaam is, of het bedrijf goed loopt en dergelijke, maar ze hebben een reden. Of het nu netjes is of niet en mag of niet.. Ik zou persoonlijk dus niet keihard in de aanval gaan, zij hebben de macht en zij kunnen hem er alsnog uitgooien als ze vinden dat hij te moeilijk doet! Daar zou ik dus wel even opletten met gelijk de strijd aan gaan.
Een bedrijf mag niet blijven wisselen tussen BV's om zo de regeling mbt het 4e contract = vast contract uit te komen.

Op internet vond ik het volgende:

Vraag: Mijn tijdelijke contract wordt tijdelijk van ene naar andere BV gewisseld. Wanneer ik heb dan recht op vast contract?

Ik werk bij een bedrijf met twee BV's. Eerst heb ik een half jaar gewerkt op een tijdelijk contract bij BV 1. Dat werd daarna verlengd met een tijdelijk contract van één jaar, opnieuw bij BV 1. Daarna kreeg ik een tijdelijk contract voor één jaar bij BV 2. Mijn werkgever wil me nu opnieuw een tijdelijk contract aanbieden. Volgens hem kan dat omdat ik tussentijds gewisseld ben van BV. Mag dit? Ik ben immers al die tijd bij dezelfde werkgever in dienst geweest.

Antwoord: Het gaat in jouw geval alleen om een papieren verandering, van de ene BV naar de andere. Dit telt gewoon alsof je het steeds bij dezelfde werkgever in dienst bent geweest. Een werkgever moet je na het derde tijdelijke contract een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde duur aanbieden, een vast contract dus.

Draaideurconstructies, zoals van de ene BV naar de andere, of tijdelijk werken via een uitzendbureau, zijn niet meer mogelijk. Na drie tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen drie maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.

Bij de nieuwe BV is volgens mij sprake van opvolgende werkgever en daardoor wordt het werkgeverschap voortgezet.

Vallen de BV's ook onder dezelfde holding of hebben ze bij de KVK dezelfde oprichter en voeren ze dezelfde activiteiten uit?
De werkgever van BV1 is dezelfde werkgever van BV2, dezelfde naam onder de contracten. Hoe kom je erachter of ze dezelfde oprichter hebben? Ze voeren dezelfde activiteiten uit. In zijn contract staat ook dezelfde functie.
Dit zegt zijn CAO:

B Bij elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald

werk tussen dezelfde werkgever en werknemer geldt de laatste

arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd als meer dan drie

arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of voor bepaald werk elkaar

hebben opgevolgd met tussenpozen van maximaal zeven dagen.

Als deze arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald werk tussen

dezelfde werkgever en werknemer elkaar opvolgen met tussenpozen van

maximaal zeven dagen en deze arbeidsovereenkomsten samen een periode

van meer dan 36 maanden beslaan (tussenpozen inbegrepen) is er sprake

van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd vanaf de dag dat deze

36 maanden worden overschreden.

C Sub b is ook van toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten

tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van het

verrichte werk redelijkerwijs geacht moeten worden elkaars opvolger te zijn.

Wat inhoudt dat hij een vast contract heeft (ook volgens het Juridisch Locket) en dat we nu gaan hameren op een nieuw contract!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven