Stoppen met scriptie?
dinsdag 16 juli 2013 om 22:36
Na maandenlange ellende met de masterscriptie (andere begeleider, ander onderwerp omdat het zogenaamd niet aansloot bij de studie, afstudeerplek moeten afzeggen omdat het zogenaamd alleen om kostenbesparing ging en niet om mijn onderwerp) dacht ik eindelijk alles op de rit te hebben. Ik ben over de helft, op de helft. Alles is goedgekeurd: introductie, methode, hypotheses ... en nu moet ik dataverzamelen middels mijn enquete.
Het probleem is dat de organisatie die mijn enquete zou uitzetten vorige week toch nog heeft afgehaakt. Hierdoor zit ik enorm in de stress. Ik ben daarom bij diverse bedrijven in mijn stad langs geweest, hun uitgelegd waar ik een scriptie over schrijf en of ze willen mee werken aan een scriptie middels enquete (van 10 minuten) uit te sturen naar hun werknemers en managers (deze heb ik van diverse leeftijden nodig om hypotheses te testen, maar het belangrijkste is dat ik jonge managers vind en oudere werknemers). Dat werkte niet; leverde algemene emailadressen op (uiteraard wel gemaild). Dus ook mijn Linked In erop na gelopen, en diegenen die al een baan bij een bedrijf hebben benaderd in de hoop dat zij mij boven op de stapel konden krijgen en nog wat bedrijven benaderd per mail. Ik weet nu dus echt niet meer wat ik moet doen... (mijn begeleider zegt waarschijnlijk: Had je maar een Plan B moeten verzinnen en kan ik pas volgende week weer bereiken). Ik zit er dus sterk over te denken om helemaal te stoppen. Het is zonde, maar ik trek dit echt niet meer langer. Slaap nu al een dikke week niet meer... Ik moet ook voor 1 oktober klaar zijn, ivm. buitenlandwerk (stage ter ontwikkeling van mezelf).
Heeft iemand nog goede ideeën wat ik kan doen? Hoe ik dit op kan lossen? Of in een soortgelijke situatie gezeten?
Het probleem is dat de organisatie die mijn enquete zou uitzetten vorige week toch nog heeft afgehaakt. Hierdoor zit ik enorm in de stress. Ik ben daarom bij diverse bedrijven in mijn stad langs geweest, hun uitgelegd waar ik een scriptie over schrijf en of ze willen mee werken aan een scriptie middels enquete (van 10 minuten) uit te sturen naar hun werknemers en managers (deze heb ik van diverse leeftijden nodig om hypotheses te testen, maar het belangrijkste is dat ik jonge managers vind en oudere werknemers). Dat werkte niet; leverde algemene emailadressen op (uiteraard wel gemaild). Dus ook mijn Linked In erop na gelopen, en diegenen die al een baan bij een bedrijf hebben benaderd in de hoop dat zij mij boven op de stapel konden krijgen en nog wat bedrijven benaderd per mail. Ik weet nu dus echt niet meer wat ik moet doen... (mijn begeleider zegt waarschijnlijk: Had je maar een Plan B moeten verzinnen en kan ik pas volgende week weer bereiken). Ik zit er dus sterk over te denken om helemaal te stoppen. Het is zonde, maar ik trek dit echt niet meer langer. Slaap nu al een dikke week niet meer... Ik moet ook voor 1 oktober klaar zijn, ivm. buitenlandwerk (stage ter ontwikkeling van mezelf).
Heeft iemand nog goede ideeën wat ik kan doen? Hoe ik dit op kan lossen? Of in een soortgelijke situatie gezeten?
dinsdag 16 juli 2013 om 22:44
Mail je begeleider voor een afspraak. Laat het desnoods tot die tijd even rusten en bespreek je opties met hem/haar. Dit is iets om met je begeleider te bespreken. Zijn/haar reactie alvast invullen en de handdoek in de ring gooien is niet handig.
En ja, ervaring met scripties (ja meervoud, de horror) schrijven en meerdere hobbels op de weg.. Duurde (een stuk) langer dan een paar maanden..
Uiteindelijk allemaal goedgekozen bij mij!
En ja, ervaring met scripties (ja meervoud, de horror) schrijven en meerdere hobbels op de weg.. Duurde (een stuk) langer dan een paar maanden..
dinsdag 16 juli 2013 om 22:44
Ik ken je pijn! Hier ook van begeleiders en onderwerpen moeten wisselen en vrij veel tegenslag gehad, heel erg frustrerend!
Kappen zou ik niet doen, ontzettend zonde van je studie, ook al is het nu verschrikkelijk. Kun je niet een aantal bedrijven mailen en hopen dat er wat mensen reageren? Of een deel van je onderzoek vervangen door een andere manier van data verzamelen? Interviews, observaties etc.
Week wakker liggen is trouwens absoluut niet goed, heb je daar al wat aan geprobeerd te doen? Want hoe minder je slaapt hoe beroerder het ook allemaal lijkt.
Sterkte!
Kappen zou ik niet doen, ontzettend zonde van je studie, ook al is het nu verschrikkelijk. Kun je niet een aantal bedrijven mailen en hopen dat er wat mensen reageren? Of een deel van je onderzoek vervangen door een andere manier van data verzamelen? Interviews, observaties etc.
Week wakker liggen is trouwens absoluut niet goed, heb je daar al wat aan geprobeerd te doen? Want hoe minder je slaapt hoe beroerder het ook allemaal lijkt.
Sterkte!
dinsdag 16 juli 2013 om 22:47
Ik zat zo'n 6500 km verderop onder een toen mijn organisatie besloot mijn (voor vertrek goedgekeurde) onderzoeksvoorstel tóch anders te willen zien. Ik zou zeggen, blijf bij jezelf en doe waar je zin in hebt en energie voor hebt. Opgeven zou ik niet zo snel doen, er moet zeker een manier zijn om dit voor elkaar te krijgen, zo'n moeilijk land is dit nu ook weer niet. Ik heb uiteindelijk een ander onderwerp bestudeerd omdat het anders te ver af ging staan van wat ik wilde. Misschien papieren enquetes langsbrengen? Voelen ze zich misschien psychologisch wat meer gedwongen ze in te vullen
Wacht niet op een goede dag; maak er een!
dinsdag 16 juli 2013 om 22:57
Ik ga ook zeker wel met mijn begeleider praten, helaas is hij momenteel niet beschikbaar, dus moet ik daar nog een dikke week op wachten. Natuurlijk weet ik niet wat hij echt gaat zeggen, maar afgaande op voorgaande sessies heb ik dat gevoel. Eigenlijk vind ik ook dat hij gelijk heeft. Maar als je echt goed contact hebt met een organisatie ga je er niet van uit dat ze je laten zitten. Het is alleen dat ik niet in de tussentijd wil zitten niksen en misschien dat mensen nog creatievere ideeën hadden. Ik mail nu elke dag een paar bedrijven, en probeer ook nog in een andere stad in de buurt een rondje te maken... misschien dat dat meer oplevert.
Qua slapen: hoe eerder de data begint te lopen hoe gemakkelijker dat weer zal gaan. Ben eergister weer begonnen met sporten, zodat ik niet de hele dag loop te piekeren en toch iets gemakkelijker slaap (ook al is het licht).
Tsjaa die hobbels lijken eindeloos: ik ben in september vorig jaar begonnen, in november gestopt omdat mijn vorige begeleider meer interesse in zijn eigen onderzoek had, en in Januari opnieuw begonnen. Dus ik had gehoopt (en dacht ook echt) dat het nu allemaal goed zou komen, zelfs een SPSS cursus gedaan zodat ik een beetje weet wat ik moet doen met de data zodat ik niet daarop vastloop! Ik hoop dat ik een dezer dagen dan ook echt een keer geluk ga krijgen en dat ik eindelijk een toezegging krijg. (Ander soort data wordt lastig, omdat dan de opzet van het onderzoek behoorlijk over de kop moet maar dat zou ik bij begeleider kunnen voordragen).
Qua slapen: hoe eerder de data begint te lopen hoe gemakkelijker dat weer zal gaan. Ben eergister weer begonnen met sporten, zodat ik niet de hele dag loop te piekeren en toch iets gemakkelijker slaap (ook al is het licht).
Tsjaa die hobbels lijken eindeloos: ik ben in september vorig jaar begonnen, in november gestopt omdat mijn vorige begeleider meer interesse in zijn eigen onderzoek had, en in Januari opnieuw begonnen. Dus ik had gehoopt (en dacht ook echt) dat het nu allemaal goed zou komen, zelfs een SPSS cursus gedaan zodat ik een beetje weet wat ik moet doen met de data zodat ik niet daarop vastloop! Ik hoop dat ik een dezer dagen dan ook echt een keer geluk ga krijgen en dat ik eindelijk een toezegging krijg. (Ander soort data wordt lastig, omdat dan de opzet van het onderzoek behoorlijk over de kop moet maar dat zou ik bij begeleider kunnen voordragen).
dinsdag 16 juli 2013 om 23:04
Ik snap niet waarom je wil stoppen. En echt, ik heb mijn portie scriptie drama's ook gehad. Een scriptie kan uitlopen. Het loopt vaak niet zoals gepland. Rustig worden!
Gedachten:
Begeleiders heb je voor begeleiding. Dus ipv hals overkop 'ik stop ermee', spreek je gewoon met diegene af. Als dat een week duurt, zorg je in die week dat je wat rustiger wordt. In de tussentijd stop je even met de enquete en doe je stop klusjes ( bv literatuurlijst goed opmaken, figuren uitwerken, weet ik veel; ik had een 'stoplijst')
Verder; het is vakantieperiode. Dwz dat in het bedrijfsleven men er niet altijd is. Reacties op zo'n verzoek kunnen soms wat langer duren dan een week. Het heeft vaak voor een bedrijf iets minder prioriteit als het reguliere werk. Wellicht is persoon in kwestie er niet. Je zou na de mail kunnen nabellen.
Gedachten:
Begeleiders heb je voor begeleiding. Dus ipv hals overkop 'ik stop ermee', spreek je gewoon met diegene af. Als dat een week duurt, zorg je in die week dat je wat rustiger wordt. In de tussentijd stop je even met de enquete en doe je stop klusjes ( bv literatuurlijst goed opmaken, figuren uitwerken, weet ik veel; ik had een 'stoplijst')
Verder; het is vakantieperiode. Dwz dat in het bedrijfsleven men er niet altijd is. Reacties op zo'n verzoek kunnen soms wat langer duren dan een week. Het heeft vaak voor een bedrijf iets minder prioriteit als het reguliere werk. Wellicht is persoon in kwestie er niet. Je zou na de mail kunnen nabellen.
dinsdag 16 juli 2013 om 23:13
Ik moet nog een berg proefpersonen vinden in een nogal specifieke situatie. Daarnaast heb ik een minderjarige doelgroep en ben ik afhankelijk van zomervakanties, ouders kinderen en scholen die mee moeten willen werken. Betekent gewoon wat harder werken voor mij, maar is niet onmogelijk.
Heb je het al via twitter geprobeerd? En via personeelsblaadjes? Dat je voorstelt om zelf een stukje te schrijven of een bericht op de website?
En als je op proefpersonenenjacht gaat, verkoop je jezelf dan ook een beetje. Zorg dat je zeker van je zaak bent en vertel het uiteindelijke doel van het onderzoek ipv alleen wie je nodig hebt.
Mail niet nog tien bedrijven maar 30 etc. etc.
Heb je het al via twitter geprobeerd? En via personeelsblaadjes? Dat je voorstelt om zelf een stukje te schrijven of een bericht op de website?
En als je op proefpersonenenjacht gaat, verkoop je jezelf dan ook een beetje. Zorg dat je zeker van je zaak bent en vertel het uiteindelijke doel van het onderzoek ipv alleen wie je nodig hebt.
Mail niet nog tien bedrijven maar 30 etc. etc.
Het Viva forum is papaja.
woensdag 17 juli 2013 om 01:54
Weet niet precies waar je scriptie over gaat natuurlijk, maar heb je al gekeken in de callcenterwereld? Vaak jonge managers en normaal gesproken zou je zeggen ook jonge werknemers. Maar momenteel ook veel oudere werknemers.
Ligt er wel aan wat je onder oudere werknemers verstaat natuurlijk, maar in het callcenter waar ik momenteel werk zijn bijna alle managers jonger dan ik en ik ben zeker niet de oudste werknemer (ben 32)
Ligt er wel aan wat je onder oudere werknemers verstaat natuurlijk, maar in het callcenter waar ik momenteel werk zijn bijna alle managers jonger dan ik en ik ben zeker niet de oudste werknemer (ben 32)
Luister naar je hart, want dat klopt
donderdag 18 juli 2013 om 22:39
Callcenters is nog een goed idee om te proberen. Niet geschoten altijd mis... maar dit studiejaar is echt mijn deadline. Ik ben vanaf september vorig jaar bezig, na een half jaar gestopt en toen weer opnieuw begonnen. Ik kan wel dingen blijven uitstellen maar dat helpt natuurlijk niet. Dat ik nog niet alle reacties binnen heb omdat het vakantie is realiseer ik me, maar de reacties die ik wel krijg (ook via de mail) laten me zien dat als ik 100 bedrijven benader ik van geluk mag spreken als er 1 wil meewerken.... Ondertussen zit ik overigens al op 30 benaderde bedrijven. Twitter heb ik niet, maar linked in wel veelvuldig gebruikt... Ik ga me ook zeker op mijn begeleider beroepen wanneer die terug is van zijn vakantie... Bedankt voor al het medeleven en ook voor de ideeen! Ik heb al iets meer positieve energie!
vrijdag 19 juli 2013 om 08:45
Wat voor soort mensen (wat zijn jonge managers en oudere werknemers en welke secotr) zoek je voor je vragenlijst? Als ik ze ken dan wil je graag helpen.
Ik heb zelf ook 1,5 jaar over mijn scriptie gedaan (inmiddels afgerond) en het was een lijdensweg, echt wat een rotonderdeel van je studie.
Dus even een schop onder je kont en doorzetten, het is zo zonde om het niet af te maken.
Ik heb zelf ook 1,5 jaar over mijn scriptie gedaan (inmiddels afgerond) en het was een lijdensweg, echt wat een rotonderdeel van je studie.
Dus even een schop onder je kont en doorzetten, het is zo zonde om het niet af te maken.
vrijdag 19 juli 2013 om 08:57
quote:lian_ne88 schreef op 18 juli 2013 @ 22:39:
Callcenters is nog een goed idee om te proberen. Niet geschoten altijd mis... maar dit studiejaar is echt mijn deadline. Ik ben vanaf september vorig jaar bezig, na een half jaar gestopt en toen weer opnieuw begonnen. Ik kan wel dingen blijven uitstellen maar dat helpt natuurlijk niet. Dat ik nog niet alle reacties binnen heb omdat het vakantie is realiseer ik me, maar de reacties die ik wel krijg (ook via de mail) laten me zien dat als ik 100 bedrijven benader ik van geluk mag spreken als er 1 wil meewerken.... Ondertussen zit ik overigens al op 30 benaderde bedrijven. Twitter heb ik niet, maar linked in wel veelvuldig gebruikt... Ik ga me ook zeker op mijn begeleider beroepen wanneer die terug is van zijn vakantie... Bedankt voor al het medeleven en ook voor de ideeen! Ik heb al iets meer positieve energie!Maar hier had je toch van te voren al rekening mee kunnen houden? Het is bekend dat je (zeker bij enquetes) ontzettend veel veel non-respons krijgt. Nu rijkelijk laat, maar bedenk je dat het aantal invullers bij zulk soort onderzoek altijd heel laag ligt, geen reden om te stoppen zou ik zeggen.
Callcenters is nog een goed idee om te proberen. Niet geschoten altijd mis... maar dit studiejaar is echt mijn deadline. Ik ben vanaf september vorig jaar bezig, na een half jaar gestopt en toen weer opnieuw begonnen. Ik kan wel dingen blijven uitstellen maar dat helpt natuurlijk niet. Dat ik nog niet alle reacties binnen heb omdat het vakantie is realiseer ik me, maar de reacties die ik wel krijg (ook via de mail) laten me zien dat als ik 100 bedrijven benader ik van geluk mag spreken als er 1 wil meewerken.... Ondertussen zit ik overigens al op 30 benaderde bedrijven. Twitter heb ik niet, maar linked in wel veelvuldig gebruikt... Ik ga me ook zeker op mijn begeleider beroepen wanneer die terug is van zijn vakantie... Bedankt voor al het medeleven en ook voor de ideeen! Ik heb al iets meer positieve energie!Maar hier had je toch van te voren al rekening mee kunnen houden? Het is bekend dat je (zeker bij enquetes) ontzettend veel veel non-respons krijgt. Nu rijkelijk laat, maar bedenk je dat het aantal invullers bij zulk soort onderzoek altijd heel laag ligt, geen reden om te stoppen zou ik zeggen.
vrijdag 19 juli 2013 om 09:05
Deze scriptie is het allerlaatste wat je nog moet doen voor deze studie? Dan zou het toch zonde zijn door deze tegenslag te stoppen?
Wordt creatief. In plaats van alles als een belemmering te zien, blijf ondertussen nadenken over welk ander bedrijf je nog kan benaderen. En benader elk bedrijf alsof zij de eerste en beste keuze zijn die jij je kon bedenken voor je enquete. Let dus op je houding bij het indienen van je verzoek. Hou het positief, enthousiast zelfs. Dat je al 30 afwijzingen hebt, moet bedrijf 31 niet weten. Neem komend weekend even vrij van alles, ga aan het water liggen en begin maandag weer met frisse moed!
Wordt creatief. In plaats van alles als een belemmering te zien, blijf ondertussen nadenken over welk ander bedrijf je nog kan benaderen. En benader elk bedrijf alsof zij de eerste en beste keuze zijn die jij je kon bedenken voor je enquete. Let dus op je houding bij het indienen van je verzoek. Hou het positief, enthousiast zelfs. Dat je al 30 afwijzingen hebt, moet bedrijf 31 niet weten. Neem komend weekend even vrij van alles, ga aan het water liggen en begin maandag weer met frisse moed!