Werk & Studie alle pijlers

negatief BSA

20-07-2013 15:30 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen,

Ik ben een beetje in paniek.

Ik heb in 2011-2012 een HBO opleiding gevolgd

die ik niet haalde, en ontheffing kreeg wegens zwaarwegende redenen. Ik was namelijk aangerand.

Nu heb ik dus het jaar vervolgd in 2012-2013. allen de eerstejaars vakken die ik niet haalde in 2011.

Ik heb mijn P op 2 punten na en heb de nieuwe leerlijn gevolgd.

Mijn slb-er heeft mij nooit ervan op de hoogte gesteld dat ik

dit jaar mijn P moest halen, maar dat ik nu 48 punten moest hebben heeft ze wel gemeld. Ik heb er nu 58 en dus mis ik er 2. Ik heb dus ook nooit in beroep gegaan bij de examencommissie omdat ik het simpelweg niet wist.

Maak ik nog kansen bij het College van Beroep voor studeten?

Wat denken jullie?
Ah duidelijk. Ik snap het nu.

Als je alles van dit jaar hebt gehaald sta je wel sterker in je verhaal. Maar verder ben je wel laat. Ik had een maand geleden mijn laatste tentamen. Wanneer ben je tot die conclusie gekomen? En omdat je laat bent is de kans groot dat niet iedereen meer aanwezig is op school. En het staat inderdaad beetje lui omdat het zo last minute is.

Proberen kan altijd. Laat goed zien hoe gemotiveerd je bent ipv jezelf in een slachtofferrol te zetten. Vaak helpt dit wel
Gewoon bezwaarbrief schrijven en indienen, grote kans dat er iets geregeld wordt. Tipje; als er dan daadwerkelijk iets geregeld wordt, niet lui worden en een jaartje (of twee) niets doen
Ok dus je moest het eerste jaar 2011-2012 48 punten halen, daarvoor kreeg je ontheffing. Jij dacht dat die eis daarmee doorschoof naar het jaar erop, maar nu blijkt dat dat niet zo is en je het jaar erop gewoon aan de eisen van jaar 2 moet voldoen, nl hele propedeuse, 60 punten. Als ik het goed begrijp.

Vooral goed nagaan wat die ontheffing inhoudt lijkt mij. Als jij aannemelijk kunt maken dat de ontheffing inhoudt dat 2011-2012 niet meetelt voor alle eisen, dan voldoe je alsnog aan de regels. Als je dat verkeerd hebt begrepen en het is echt niet zo, dan wordt het wel lastiger lijkt me. Maar als het enigszins onduidelijk geformuleerd staat wat er precies gebeurt bij ontheffing, en je hebt allerlei begeleidingsgesprekken gehad en dit is niet 1 keer genoemd, dan zou ik het wel over die boeg gooien: het was onduidelijk. En sorry zeggen, en aangeven dat de cijfers die je hebt gehaald wel hartstikke goed zijn en dat je het dus wel kunt en wilt. Misschien heb je een doktersverklaring of zo die je kunt inzetten?
quote:johanderksen schreef op 20 juli 2013 @ 16:29:

Ah duidelijk. Ik snap het nu.

Als je alles van dit jaar hebt gehaald sta je wel sterker in je verhaal. Maar verder ben je wel laat. Ik had een maand geleden mijn laatste tentamen. Wanneer ben je tot die conclusie gekomen? En omdat je laat bent is de kans groot dat niet iedereen meer aanwezig is op school. En het staat inderdaad beetje lui omdat het zo last minute is.

Proberen kan altijd. Laat goed zien hoe gemotiveerd je bent ipv jezelf in een slachtofferrol te zetten. Vaak helpt dit welIk weet het ik weet het. Als ik het had geweten had ik meteen actie ondernomen bij de examencommissie. Maar niet dus. Mijn fout tevens.
In het eerste jaar moet je 48 punten halen om naar leerjaar 2 te mogen. In leerjaar 2 moet je je P behalen, want anders is het einde verhaal.

Je bent inderdaad behoorlijk aan de late kant, maar met die constatering kunnen we nu niets. Als ik jou was zou ik maar heel snel een heel vriendelijk en overzichtelijk mailtje sturen naar iemand die jou wellicht zou kunnen helpen. En kijk je mailbericht dan even goed na (dus niet té snel versturen), want je typt behoorlijk chaotisch (je lijkt in de war, en dat kan ik me goed voorstellen, maar dat maakt het verhaal niet veel duidelijker). Tel tot tien, ook tijdens het typen van je mail

Succes!
quote:pyramids schreef op 20 juli 2013 @ 16:42:

In het eerste jaar moet je 48 punten halen om naar leerjaar 2 te mogen. In leerjaar 2 moet je je P behalen, want anders is het einde verhaal.

Je bent inderdaad behoorlijk aan de late kant, maar met die constatering kunnen we nu niets. Als ik jou was zou ik maar heel snel een heel vriendelijk en overzichtelijk mailtje sturen naar iemand die jou wellicht zou kunnen helpen. En kijk je mailbericht dan even goed na (dus niet té snel versturen), want je typt behoorlijk chaotisch (je lijkt in de war, en dat kan ik me goed voorstellen, maar dat maakt het verhaal niet veel duidelijker). Tel tot tien, ook tijdens het typen van je mail

Succes!Sorry, ik weet het. Ik baal enorm, want de studie is wel erg leuk. Dus ik ben inderdaad een beetje in paniek ;)
quote:maudlenting schreef op 20 juli 2013 @ 16:47:

Dus ik ben inderdaad een beetje in paniek ;)Hartstikke logisch, maar het is wel erg merkbaar. Dus ga op je gemakkie, maar wel dit weekend(!), een goede mail in elkaar knutselen die jou misschien gaat redden.
quote:Louba schreef op 20 juli 2013 @ 16:13:

Leermoment. Ik wil niets afdoen aan wat jou is overkomen, begrijp me goed, maar HBO is geen middelbare school meer, waar je alles wordt voorgekauwd. HBO is een heleboel zélf uitzoeken hoe dingen zitten, wat er van je verwacht wordt en de studie is je eigen verantwoordelijkheid.

Je bent rijkelijk laat met je constatering, in de vakantieperiode waarin de scholen dicht zijn. Zoek het nu dus in eerste instantie zoveel mogelijk zelf uit. Hoe en wanneer ben je er nu achter gekomen?Toen ik die brief kreeg
quote:marichelle schreef op 20 juli 2013 @ 16:22:

Ik ben zelf docent op het hbo en wij hanteren daarnaast de regel dat als iemand meer dan 100 studiepunten heeft en zijn stage heeft gehaald hij/zij toch door mag.Melden jullie ook bij de Onderwijsinspectie dat jullie dit doen? Met zulke HBO's als waar jij werkt, is het geen wonder dat er steeds meer op het HBO neergekeken wordt. Het niveau van het hoger onderwijs daalt door dit soort hulpmiddelen voor studenten die het niveau eigenlijk niet aankunnen.
.
quote:Ginevra schreef op 20 juli 2013 @ 17:25:

Als je school de procedures niet heeft gevolgd, dan heb je inderdaad kans te winnen bij een beroepszaak (zoals marichelle zegt). Je had bijvoorbeeld moeten kunnen weten aan welke norm je moet voldoen, en je moet gewaarschuwd zijn. Doet de school dat niet, dan sta je sterk.

Maar dan zul je ook zelf echt snoeihard naar jezelf moeten kijken: had je het kunnen weten? Heb je echt goed de reglementen gelezen? Heb je je post en je mail goed gelezen? Heb je je aan je afspraken met je SLB-er gehouden? Excuses als 'mijn mailaccount hapert' of 'mijn post wordt op een ander adres bezorgd', die tellen niet.

Een college van beroep is niet gevoelig voor "ik mis maar een paar puntjes" of "ik ben zielig want ik ben zo geschrokken". Dat soort verweer is vrij kansloos. Het college van beroep is wél gevoelig voor als de school zich niet aan de eigen spelregels houdt. Dus kijk grondig naar het onderwijs- en examenreglement en de BSA-regels. En dan bedoel ik gróndig, niet even vluchtig kijken en dan denken dat je het wel weet omdat je ergens een paar woorden hebt zien staan die op jou van toepassing lijken. En neem de tijd om je beroepsschrift zorgvuldig te formuleren, want hier schrijf je nogal chaotisch.Om even een antwoord te geven: Ik had het kunnen weten, het staat in de reglementen. Met mijn slb-er heb ik gesprekken gehad. We hebben het erover gehad dat de BSA norm nu 48 was geworden. Dus dat moest ik sowieso halen. Zij zei dat ik die 48 sowieso wel zou halen. Volgens mij heeft ze er totaal niet bij stilgestaan dat ik al een tweede jaar bezig was.
Zijn er verslagen van die gesprekken?
quote:Ginevra schreef op 20 juli 2013 @ 17:32:

Zijn er verslagen van die gesprekken?

Nee, zij heeft wel wat aantekeningen gemaakt.

Maar of ze die nog heeft of dat ze dat aanmerken

als verslag ... denk het niet.
Maar je bent toch zeker niet de enige uit je klas die zijn of haar P niet in het eerste jaar heeft gehaald. Heb je klasgenoten er ook niet over horen praten?
Dan is het twijfelachtig. Zij kan niet hard maken dat je op de juiste manier gewaarschuwd bent voor de norm, jij kunt niet hard maken dat je verkeerde voorlichting hebt gekregen. Je kunt een poging wagen, maar dan moet je goed kijken wat in de BSA-regeling staat over waarschuwingen en procedures. BV of je een waarschuwingsbrief had moeten krijgen in de loop van het studiejaar, of dat je geacht wordt jezelf te informeren door de regels te lezen.
quote:Ginevra schreef op 20 juli 2013 @ 17:32:

Zijn er verslagen van die gesprekken?dubbel
quote:Ginevra schreef op 20 juli 2013 @ 17:41:

Dan is het twijfelachtig. Zij kan niet hard maken dat je op de juiste manier gewaarschuwd bent voor de norm, jij kunt niet hard maken dat je verkeerde voorlichting hebt gekregen. Je kunt een poging wagen, maar dan moet je goed kijken wat in de BSA-regeling staat over waarschuwingen en procedures. BV of je een waarschuwingsbrief had moeten krijgen in de loop van het studiejaar, of dat je geacht wordt jezelf te informeren door de regels te lezen.Die waarschuwingsbrief heb ik niet gehad in dit jaar, WEL in het vorige studiejaar. Ik weet het niet, had ik die brief dit jaar ook moeten krijgen?
Ehm, ik zeg toch net dat je dat in je eigen reglementen na moet kijken? Hoe moet ik nou weten wat in jouw reglement staat?
Hmmm. Ze hadden me dus geen brief meer hoeven sturen. Ik had het moeten weten. Jammer dan.
Als die SLB-er whatever that may be een verklaring wil afgeven over wat voor'n informatie hij/zij jou gegeven heeft zou dat misschien ook wel kunnen werken. Ik werk zelf in een ander land/onderwijssysteem, maar heb ook wel eens een juf-anna-is-dom-geweest verklaring afgegeven ten bate van een student (waar ik dit ook terecht vond natuurlijk).
quote:Anna37 schreef op 20 juli 2013 @ 18:33:

Als die SLB-er whatever that may be een verklaring wil afgeven over wat voor'n informatie hij/zij jou gegeven heeft zou dat misschien ook wel kunnen werken. Ik werk zelf in een ander land/onderwijssysteem, maar heb ook wel eens een juf-anna-is-dom-geweest verklaring afgegeven ten bate van een student (waar ik dit ook terecht vond natuurlijk).Wie weet, wie weet. Ik zet sowieso in op een andere hogeschool, met vrijstelling voor vakken.
Ik ben bang dat je niks meer kunt doen. Dit had je aan het begin van het jaar moeten navragen. Je mocht ivm de situatie met minder punten naar het volgende jaar, maar dan kun je niet automatisch verwachten dat je ook na het 2e jaar nog extra tijd krijgt.

Ben je dit jaar nog bij decaan oid geweest over je situatie?

Vind je je opleiding nog wel leuk? Dat vak dat je niet hebt heb je nu dan al 4x tentamen voor gedaan toch?
quote:maudlenting schreef op 20 juli 2013 @ 19:36:

[...]

Wie weet, wie weet. Ik zet sowieso in op een andere hogeschool, met vrijstelling voor vakken.Wacht even. Vrijstellingen ook nog? En dan nog kwam je niet op het idee om vast een paar vakken van het tweede jaar te doen, of daarover te overleggen? Dan kan ik me dat negatieve advies eerlijk gezegd wel voorstellen. En dan ga ik er ook nog van uit dat je de P helemaal opnieuw moest doen, aangezien je het hebt over een nieuwe leerlijn. Anders heb je dit jaar al helemaal ongeveer niks uitgevoerd.
Ik moet wel zeggen dat het vak waarop ik dus zak drastisch is veranderd dit jaar. De toetsing en lesgeven is omgegooid, wat ik zelf moeilijker vond. Ik geloof zelfs dat er namens slb-ers officiele klachten zijn ingediend bij de examencommissie omtrent de docent van het vak.

Over die vrijstellingen; ik heb het niet over dit afgelopen jaar, maar over het jaar dat ik dus opnieuw moet doen. Ik heb het met 58 punten niet gehaald, dus ik ga ervan uit dat ik niet alle van die vakken op een andere hogeschool opnieuw hoef te doen.

Dit vak betreft een vak dat eigenlijk niet in verband staat met de stof of thematiek van de opleiding. Het is een managementvak, en dat is vrijwel iets heel anders dan de studie zelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven