negatief BSA
zaterdag 20 juli 2013 om 15:30
Mensen,
Ik ben een beetje in paniek.
Ik heb in 2011-2012 een HBO opleiding gevolgd
die ik niet haalde, en ontheffing kreeg wegens zwaarwegende redenen. Ik was namelijk aangerand.
Nu heb ik dus het jaar vervolgd in 2012-2013. allen de eerstejaars vakken die ik niet haalde in 2011.
Ik heb mijn P op 2 punten na en heb de nieuwe leerlijn gevolgd.
Mijn slb-er heeft mij nooit ervan op de hoogte gesteld dat ik
dit jaar mijn P moest halen, maar dat ik nu 48 punten moest hebben heeft ze wel gemeld. Ik heb er nu 58 en dus mis ik er 2. Ik heb dus ook nooit in beroep gegaan bij de examencommissie omdat ik het simpelweg niet wist.
Maak ik nog kansen bij het College van Beroep voor studeten?
Wat denken jullie?
Ik ben een beetje in paniek.
Ik heb in 2011-2012 een HBO opleiding gevolgd
die ik niet haalde, en ontheffing kreeg wegens zwaarwegende redenen. Ik was namelijk aangerand.
Nu heb ik dus het jaar vervolgd in 2012-2013. allen de eerstejaars vakken die ik niet haalde in 2011.
Ik heb mijn P op 2 punten na en heb de nieuwe leerlijn gevolgd.
Mijn slb-er heeft mij nooit ervan op de hoogte gesteld dat ik
dit jaar mijn P moest halen, maar dat ik nu 48 punten moest hebben heeft ze wel gemeld. Ik heb er nu 58 en dus mis ik er 2. Ik heb dus ook nooit in beroep gegaan bij de examencommissie omdat ik het simpelweg niet wist.
Maak ik nog kansen bij het College van Beroep voor studeten?
Wat denken jullie?
zaterdag 20 juli 2013 om 15:33
Volgens mij staat het in het studie reglement dat je je P in 2 jaar moet halen omdat je anders niet verder mag in de opleiding. En volgens mij is dat al heel erg lang, want ik studeerde in 2000 en toe was dit al lang zo... Het is niet aan je studiebegeleider om je dit te vertellen, maar je zult zelf de spelregels moeten kennen.
Tja, nooit geschoten is altijd mis, maar ik zou een 'ik wist het niet' niet als hoofdargument aandragen in je bezwaar...
Tja, nooit geschoten is altijd mis, maar ik zou een 'ik wist het niet' niet als hoofdargument aandragen in je bezwaar...
zaterdag 20 juli 2013 om 15:35
zaterdag 20 juli 2013 om 15:36
58 is toch 10 meer dan 48 of ben ik nou gek.
Die regel over de propedeuse staat wellicht ook ergens in een studiegids of reglement. Ik zou een gesprek aanvragen op de opleiding met als doel om te komen tot een oplossing. Dus vragen wat je kan doen om wel te slagen.
Die regel over de propedeuse staat wellicht ook ergens in een studiegids of reglement. Ik zou een gesprek aanvragen op de opleiding met als doel om te komen tot een oplossing. Dus vragen wat je kan doen om wel te slagen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 20 juli 2013 om 15:37
Of je hebt ontheffing en dan heb je nu maar 1 jaar gestudeerd en moest je idd 48 punten halen, of er is geen ontheffing en dan was dit je 2e jaar en had je nu 60 punten moeten halen. Ik zou dat uitzoeken, iemand van de opleiding mailen, kijken of je die 2 punten alsnog kunt halen (toch een extra tentamen weet ik wat)
zaterdag 20 juli 2013 om 15:41
zaterdag 20 juli 2013 om 15:42
Die 48 moest je waarschijnlijk in het eerste jaar halen om door te mogen naar het tweede jaar. In t tweede jaar moet je wel al je vakken van het eerste jaar gehaald hebben. Je had t kunnen herkansen, dat ene vak om het dit jaar nog te halen. Maar ik neem aan dat dat nu te laat is..
Er worden soms uitzonderingen gemaakt maar hoe t in jouw situatie gaat weet ik niet.
Kom in ieder geval niet met een 'ik wist t niet' aan bij die lui..
Er worden soms uitzonderingen gemaakt maar hoe t in jouw situatie gaat weet ik niet.
Kom in ieder geval niet met een 'ik wist t niet' aan bij die lui..
zaterdag 20 juli 2013 om 15:47
Hoe veel vakken van het 2e jaar heb je gehaald?
Misschien kun je naar een andere hogeschool die soortgelijke vakken aanbiedt, daar alle vakken halen die je niet gehaald hebt en zo doorstromen naar het 3e jaar?
Maar ik weet niet precies of dat een optie is binnen de hogeschool regelingen, vraag het even na, want de mensen die ik ken moesten toentertijd gewoon vanaf jaar 1 weer beginnen..
Beetje rot maar zo gaat t.
Misschien kun je naar een andere hogeschool die soortgelijke vakken aanbiedt, daar alle vakken halen die je niet gehaald hebt en zo doorstromen naar het 3e jaar?
Maar ik weet niet precies of dat een optie is binnen de hogeschool regelingen, vraag het even na, want de mensen die ik ken moesten toentertijd gewoon vanaf jaar 1 weer beginnen..
Beetje rot maar zo gaat t.
zaterdag 20 juli 2013 om 15:57
VOlgens mij gaat het erom dat er een ontheffing is geweest, maar denkt TO dat dat jaar dan niet meetelt (en ik weet niet of dat klopt). Het kan ook nog zijn dat die ontheffing was van het feit dat je in het eerste jaar ook een bepaald aantal punten moet halen. Dus dan telde dat eerste jaar wel mee voor die 2 jaar waarin je je P moest halen. Ik zou deze regeling helder krijgen (overigens kun je wel een ontheffing krijgen van de binnen 2 jaar een P halen regel maar ik weet niet of dat nog op de valreep kan)
zaterdag 20 juli 2013 om 16:07
Kijk nog even of er door iemand van de opleiding foute of misleidende informatie aan jou is gegeven. Soms gaat er wel eens iets mis bij een nieuw curriculum en iemand die nog vakken heeft gevolgd van het oude curriculum -zo lees ik 'leerlijn' tenminste- Dat de punten niet helemaal hetzelfde uitwerken ofzo.
Als er zoiets aan de hand is kijk of je misschien een email daarvan hebt, of of degene die verkeerde informatie heeft gegeven dat schriftelijk wil bevestigen.
Als er zoiets aan de hand is kijk of je misschien een email daarvan hebt, of of degene die verkeerde informatie heeft gegeven dat schriftelijk wil bevestigen.
zaterdag 20 juli 2013 om 16:09
zaterdag 20 juli 2013 om 16:13
Leermoment. Ik wil niets afdoen aan wat jou is overkomen, begrijp me goed, maar HBO is geen middelbare school meer, waar je alles wordt voorgekauwd. HBO is een heleboel zélf uitzoeken hoe dingen zitten, wat er van je verwacht wordt en de studie is je eigen verantwoordelijkheid.
Je bent rijkelijk laat met je constatering, in de vakantieperiode waarin de scholen dicht zijn. Zoek het nu dus in eerste instantie zoveel mogelijk zelf uit. Hoe en wanneer ben je er nu achter gekomen?
Je bent rijkelijk laat met je constatering, in de vakantieperiode waarin de scholen dicht zijn. Zoek het nu dus in eerste instantie zoveel mogelijk zelf uit. Hoe en wanneer ben je er nu achter gekomen?
zaterdag 20 juli 2013 om 16:14
zaterdag 20 juli 2013 om 16:22
Beste Maud,
Ik zie zeker mogelijkheden om in beroep te gaan! Je moet een cobexzaak aanspannen. Basisregel is inderdaad dat je binnen 2 jaar je prop moet hebben behaald. Bij de cobex gaan ze kijken of jouw opleiding de juiste procedures heeft gevolgd. Als ze jou onvoldoende op de hoogte hebben gebracht, kan dat zeker een procedurefout zijn. Ik ben zelf docent op het hbo en wij hanteren daarnaast de regel dat als iemand meer dan 100 studiepunten heeft en zijn stage heeft gehaald hij/zij toch door mag. Iedere opleiding kijkt daar op een andere manier naar, maar naar de cobex gaan kan in ieder geval slim zijn!
Succes,
Ik zie zeker mogelijkheden om in beroep te gaan! Je moet een cobexzaak aanspannen. Basisregel is inderdaad dat je binnen 2 jaar je prop moet hebben behaald. Bij de cobex gaan ze kijken of jouw opleiding de juiste procedures heeft gevolgd. Als ze jou onvoldoende op de hoogte hebben gebracht, kan dat zeker een procedurefout zijn. Ik ben zelf docent op het hbo en wij hanteren daarnaast de regel dat als iemand meer dan 100 studiepunten heeft en zijn stage heeft gehaald hij/zij toch door mag. Iedere opleiding kijkt daar op een andere manier naar, maar naar de cobex gaan kan in ieder geval slim zijn!
Succes,
zaterdag 20 juli 2013 om 16:25
quote:johanderksen schreef op 20 juli 2013 @ 16:14:
Als je nu hbo doet heb je toch havo/vwo of mbo4 gedaan? Dan zit je nooit met die 21+ regel. Ik heb geen idee waar je het nu over hebt.
Mijn advies: mail ze en wees duidelijk. Want dat ben je hier nu niet.
Daarnaast zou ik me afvragen of HBO niet te hoog gegrepen voor je is.Sorry. Ik heb alle vakken verder gehaad. Met verder alleen maar 8-en en 7ens. Dus aan mijn hersens zal het niet liggen. Ik heb Havo gedaan en dat heb ik ook in een keer gehaald met gemiddeld en 8. Dus ik mag toch hopen dat het dat niet zal zijn
Als je nu hbo doet heb je toch havo/vwo of mbo4 gedaan? Dan zit je nooit met die 21+ regel. Ik heb geen idee waar je het nu over hebt.
Mijn advies: mail ze en wees duidelijk. Want dat ben je hier nu niet.
Daarnaast zou ik me afvragen of HBO niet te hoog gegrepen voor je is.Sorry. Ik heb alle vakken verder gehaad. Met verder alleen maar 8-en en 7ens. Dus aan mijn hersens zal het niet liggen. Ik heb Havo gedaan en dat heb ik ook in een keer gehaald met gemiddeld en 8. Dus ik mag toch hopen dat het dat niet zal zijn
zaterdag 20 juli 2013 om 16:26
quote:marichelle schreef op 20 juli 2013 @ 16:22:
Beste Maud,
Succes,Nu moet je me geen valse hoop geven . Maar bedankt in ieder geval!
Beste Maud,
Succes,Nu moet je me geen valse hoop geven . Maar bedankt in ieder geval!