Apparatuur keuken

21-07-2013 13:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips?

In mijn nieuwe huis moet er een hoop gedaan worden (lees: nieuwe keuken, badkamer, wc, vloer, centrale verwarming)

Ik wil in de keuken (waarschijnlijk simpele kastjes van de IKEA en een composiet blad) een goede oven, een afwasmachine, een goede kookplaat (pitten, geen inductie) en ik denk een koelkast. Ik krijg alleen benedenkastjes dus dan wordt het een kleine koelkast en dat vind ik eigenlijk irritant. Het kan dus ook zo zijn dat ik een grotere koelkast neem in de bijkeuken.

Nou zijn er genoeg outlet-winkels en veiling-sites om goedkoop aan apparatuur te komen. Nou maakt de vaatwasser me niet heel veel uit, maar ik wil wel een goede oven en een mooie kookplaat. Wie heeft er tips? Do's en don'ts? Goede merken? Specificaties om rekening mee te houden?
Sorry ik ga me toch met de vaatwasser bemoeien. Heb je een open keuken? Let dan op het geluid dat de vaatwasser produceert!
Let op de positie van de pitten: een wokbrander in het midden of gelijk naast je volgende grootste pit is onhandig. Kun je ze niet tegelijk gebruiken.

Composiet, ik vind het mooi, maar word er tegelijkertijd gek van dat je er alles op ziet (gezoet). Schoonmaken loont gewoon niet.

Ik heb een combi-oven, maar gebruik een losse magnetron. Had ik toch nog en is zoveel makkelijker dan het ombouwen elke keer. Kijk dus naar hoe makkelijk je over kunt schakelen van functie als je en multifunctioneel apparaat neemt.

Qua indeling, ik heb de vaatwasser tussen kookplaat en gootsteen in en de koelkast en oven apart. Zou ik weer exact zo kiezen.

Veel plezier met uitzoeken
http://www.atag.nl/nl_NL/kookplaten/gas ... /HG6411MBA

Wat dacht je van bovenstaande kookplaat. Wij krijgen over 4 weken nieuwe keuken en hebben apparatuur van ATAG gekozen. Kan je nog niet vertellen hoe t bevalt. Neem geen vaatwasser of oven van pelgrim. De kookplaten daarvan zijn wel goed.

Net zoals hierboven staat. Let op de ruimte tussen de pannen. Veel platen hebben de knoppen aan de voorkant, hiermee verlies je ruimte. In vorig huis hadden we een wok in het midden. Maar ik vond t lastig omdat je idd niets anders mee kwijt kan.

Kijk hoe solide de pannendragers zijn. Mijn ouders hebben een whirlpool, als je niet oplet, kiept de pan zonaar je toe.

Apparatuur van Siemens en Bosch schijnen ook goed te zijn. Ook de vaatwassers en koelkasten van Miele zijn goed. De koelkasten van Miele komen bij Liebherr vandaan. Echt degelijk spul, maar er hangt wel een prijskaartje aan. Ik zie dat jullie nog meer moeten verbouwen....
Ps als je een oven op ooghoogte doet, kies dat eentje met een draaideur ipv een kiepdeur. Veel makkelijker met uithalen, je brandt je anders zo. Wij krijgen ouderwets gewoon de oven onder de kookplaat en de koelkast op ooghoogte.
quote:enya29 schreef op 21 juli 2013 @ 13:30:

Neem geen vaatwasser of oven van pelgrim. De kookplaten daarvan zijn wel goed. Wij hadden een oven van pelgrim en die beviel erg goed. Nu hebben we weer een oven van Pelgrim en ook deze bevalt erg goed. Zojuist weer gebruikt en er zijn heerlijke muffins uit gekomen
quote:enya29 schreef op 21 juli 2013 @ 13:35:

Ps als je een oven op ooghoogte doet, kies dat eentje met een draaideur ipv een kiepdeur. Veel makkelijker met uithalen, je brandt je anders zo. Wij krijgen ouderwets gewoon de oven onder de kookplaat en de koelkast op ooghoogte.

Ik heb een kiepdeur, geen enkel probleem mee. De oven staat ook best hoog.

Ik heb alle apparatuur van Bosch. Als je alles van een merk koopt is er vaak een mogelijkheid voor gratis verlengde garantie.

Ik heb gekozen voor een oven en geen combi. Ik vond de combi's te klein en wist dat ik zelden de magnetronfunctie zou gebruiken. Ik heb nog geen dag spijt van deze keuze. Ik gebruik de oven dan ook vrij vaak.

Ga je op gas koken of elektrisch?

Let bij een vaatwasser op het geluid. Als je een open keuken of woonkeuken hebt is het wel prettig om weinig geluid te hebben. Idem , maar in minder mate, geldt dit ook voor de afzuigkap. Wij hebben er een van het merk Itho.

Let bij veilingsites op bijkomende kosten. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen.

Wij hebben alle apparatuur besteld bij een witgoedwinkel op internet. Gewoon een adres voor alles, wel zo makkelijk.
Ik ben naar het inspiratiehuis in hoofddorp gegaan. Daar heb je drie merken onder 1 dak, Bosch, Siemens en Neff?

Echt heel goed geholpen daar, je koopt daar niet, maar krijgt zeer vakkundige informatie over alle keukenapparatuur. Vervolgens de apparatuur via een webshop gekocht.

Tip, mocht je gaan: ga op een doordeweekse dag, dan maak je meer kans om zonder afspraak toch geholpen te worden.
Gasfornuis van Smeg of Boretti.
neem geen kastjes maar lades. veel makkelijker. Ik heb er een paar, maar heb spijt dat ik niet allemaal lades heb genomen. Beter overzicht, je kunt makkelijk bij de achterste dingen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat een goede tips!

Ok.

Vaatwasser: letten op geluid

Kookplaat: letten op ruimte tussen pitten (zei mijn moeder ook al ja.. kan ze nooit tegelijk gebruiken)

Ericito, hoe bedoel je ombouwen? het is toch gewoon een andere stand? ik vind een losse magnetron zo lelijk dus ik wil een combi of een gewone oven en dan maar zonder magnetron leven (gebruik m amper)

Enya, mijn oven komt beneden, alles eigenlijk. Dus dan is een kiepding wel weer handig denk ik.

Die kookplaat ziet er trouwens prachtig uit!

Dahlia, koken op gas. 4 of 5 pitten. Ik neig naar iets met zo'n glasplaat eronder, vond ik wel mooi (zoals de link van Enya)

Nlies, ook goede tip! Thanks.. zeker met pannen etc vind ik lades erg handig.

Dat inspiratiehuis lijkt me wel wat! Dan hoef je ook niets te kopen maar kun je wel 'legaal' advies vragen.

Enige waar ik mee zit is een plek voor glazen. Ik heb dus alleen benedenkastjes en aan 1 kant planken (kastjes lopen in een U-vorm) Maar glazen in een benedenkastje lijkt me zo niet praktisch... Ik heb een soort bijkeuken ernaast, misschien daar ruimte maken voor glazen..
Wat doe je dan met al je bovenruimte in je keuken, niks? Dat is toch zonde?

Ik zou aan t fornuis zo min mogelijk geld uit geven, ik heb op allerhande gasfornuizen gekookt (gewoon standaard 4pitters) en die zijn gewoon niet verschillend, behalve dan qua looks. Dan liever wat meer geld uitgeven aan een goeie oven (heb zelf een Siemens, fijn ding) Magnetron zou ik achterwege laten. Of in de bijkeuken op de koelkast?
Wij sprokkelen de keukenapparatuur bij elkaar, we hebben dus ook verschillende merken. Bij een internetwinkel was een vaatwasser zo'n 800 euro afgeprijsd (en deze maakt inderdaad weinig geluid), via internet veilingen hebben we een kookplaat en afzuigkap gekocht voor bij elkaar 200 euro, ook goed A-merk spul en de koopjeshoek van de ikea had een oven staan. Het kost wat meer tijd en moeite op deze manier, maar aan het einde van de rit heb ik slechts de helft betaald voor alles. Je moet alleen wel tijd willen steken in het zoeken op internet, veilingen in de gaten houden en regelmatig bij winkels met outlet gedeelte langs rijden.
Ik zou wat het fornuis betreft voor een fornuis met gietijzeren pannendragers kiezen in plaats van geëmailleerde pannendragers (die zijn glad, waardoor je pan minder goed blijft staan).

Bij een hoge koelkast vind ik het zelf prettig als het koelkastgedeelte boven zit, en de vriezer onder. Die gebruik je toch minder vaak en het is fijn om de koelkast op ooghoogte te hebben.

Ook let ik er bij keukenapparatuur altijd op, of het goed schoon te maken is. Dat scheelt een hoop ergernis.
Heb je geen ruimte voor een apart buffetkast voor servies/glazen? Hoeft niet persé in de keuken maar kan ook bij je eettafel.

Wij hebben wel bovenkastjes anders kunnen we alle zooi niet kwijt, maar dan iets wat minder massief oogt in je keuken; dit

Het is al gezegd maar ik zweer ook bij lades. Zo veel mogelijk lades. Denk je ruimte te kort te hebben dan heeft ikea ook plintlades, kun je de ruimte onder je kastjes ook nog benutten, voor bijv platte ovenschalen.
Moosey, het is een open keuken, in een lange woonkamer. Tegen de achtermuur aan een lang blok met een groot raam naar de tuin, dan een stukje langs de lange zijde en een soort blok de kamer in.

Zo kun je ook vanuit het zitgedeelte naar buiten kijken. Langs de lange zijde komt wel de afzuigkap.

Saphira, ik vind het juist wel leuk om dingen uit te zoeken inderdaad

ik zie nu veel Atag en Boretti-kookplaten. Mooi gas op glas, 4 of 5 pits..Deze bv

http://www.inbouw.nl/bgk90.html

Oola, goede tip: gietijzer dus.

En idd, ik wil wel een servieskast of iets in die richting. Ik ben vrijdag pas geswitcht naar een open keuken dus ik heb het nog niet helemaal in mijn hoofd hoe of wat. Maar als een servieskast past wil ik dat graag...
quote:vivadiva85 schreef op 21 juli 2013 @ 14:50:

Wat een goede tips!

Ok.

Vaatwasser: letten op geluid

Kookplaat: letten op ruimte tussen pitten (zei mijn moeder ook al ja.. kan ze nooit tegelijk gebruiken)

Ericito, hoe bedoel je ombouwen? het is toch gewoon een andere stand? ik vind een losse magnetron zo lelijk dus ik wil een combi of een gewone oven en dan maar zonder magnetron leven (gebruik m amper)

Enya, mijn oven komt beneden, alles eigenlijk. Dus dan is een kiepding wel weer handig denk ik.

Die kookplaat ziet er trouwens prachtig uit!

Dahlia, koken op gas. 4 of 5 pitten. Ik neig naar iets met zo'n glasplaat eronder, vond ik wel mooi (zoals de link van Enya)

Nlies, ook goede tip! Thanks.. zeker met pannen etc vind ik lades erg handig.

Dat inspiratiehuis lijkt me wel wat! Dan hoef je ook niets te kopen maar kun je wel 'legaal' advies vragen.

Enige waar ik mee zit is een plek voor glazen. Ik heb dus alleen benedenkastjes en aan 1 kant planken (kastjes lopen in een U-vorm) Maar glazen in een benedenkastje lijkt me zo niet praktisch... Ik heb een soort bijkeuken ernaast, misschien daar ruimte maken voor glazen..

Ik heb dus de vaatwasser iets op hoogte, hoef je niet te bukken elke keer en daar onder een lade voor eventueel vuilniszakken e.d

boven de vaatwasser een kast voor de glazen en kopjes.

Kun je ze gelijk van de vaatwasser in de kast zetten.

Heb het gasfornuis ook iets lager als het aanrecht, dan kun je heel handig in de pannen kijken aangezien het aanrecht weer iets hoger is ivm met lengte(anders rugklachten)

Zou wel voor een groot gasfornuis gaan want die bij ons is te klein, daardoor niet alle grote pannen tegelijk kunnen plaatsen.

Succes!
Ik heb 13 jaar gekookt glas op gas, met gietijzeren pannendragers.

Het inspiratiehuis vond ik heel interessant. Ben er zelfs twee keer naartoe gegaan. Ze geven ook workshops koken. Dat ben ik nog van plan te gaan doen
Ik heb een extra diep aanrechtblad, ideaal! Apparaten op de aanrecht en toch genoeg werkruimte ervoor.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Als je de magnetron nauwelijks gebruikt zou ik zeker voor een oven gaan ipv een combi. Vaak lever je qua oven toch iets in bij een combi.

Ik heb de vaatwasser ook op hoogte, ideaal. En daarboven de oven. De la onder de vaatwasser gebruik ik voor ovenspullen. Maar volgens mij heeft TO hier geen ruimte voor. Koelkast heb ik zonder vriesvak, daar heb ik een diepvriezer voor.

Ik heb de glazen wel in een lage kast staan.Wij gebruiken nauwelijks glazen, dus dat scheelt.

Als het kan neem lades ipv kastjes of uitschuifrekjes. Ik vind dat veel beter dan kastjes met legplanken. Je hebt meer overzicht.
Das ook een goede tip Tickel!

Moppie, ik heb alleen benedenkastjes dus dat gaat niet door.

Heb hele avond zitten googlen en prijsvergelijken. Heb een gas op glasplaat gezien en een goede vaatwasser. Al zag ik nu een tweedehandse op MP, daar ben ik ook even over aan het mailen.
Glazen: ik heb ze in een onderkast met alleen maar lades. Ideaal.

Ik gebruik zowel oven als magnetron vrij veel en dacht dus handig te zijn met een goede combi-oven (grote hetelucht/grill/magnetron van Atag). Maar moet dus ombouwen: ovenrek en onderplaat eruit, magnetronplaat erin. Die kan ik kwijt onder de vriezer ernaast (achter de deur van de vriezer) en toch vind ik dat vaak teveel gedoe.

Plan je lichtpunten zorgvuldig. Niets zo irritant als in duistere pannen moeten turen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven