Mag dit?
dinsdag 23 juli 2013 om 19:28
Hallo allemaal,
Al enige tijd werk ik met veel plezier als uitzendkracht bij een bedrijf. Na vele jaren een vacaturestop te hebben gehad zijn er begin dit jaar de eerste vacatures opengesteld, een tijd geleden ook een vacature voor de functie waarin ik werkzaam ben.
In de vacature tekst is aangegeven dat het gaat om een vaste aanstelling dus onbepaald tijdscontract met een eventuele proeftijd. Er werden meerdere kandidaten gezocht. Heel spannend allemaal en ik heb gesolliciteerd, ben op gesprek geweest en heb nu ook te horen gekregen wat de uitkomst is.
En dit verbaast mij.
tijdens dit gesprek heb ik te horen gekregen dat ik een van de gelukkig ben die aangenomen gaat worden, maar......er zijn verbeterpunten gesignaleerd en daarom neemt het bedrijf mij niet voor onbepaalde tijd aan maar nemen ze het resterende termijn bij het uitzendbureau over en krijg ik dus een jaarcontract. Tijdens het gesprek wat overigens 2 minuten geduurd heeft wilden ze verder niet ingaan op deze ontwikkelpunten, deze moet ik nog vernemen van mijn direct leidinggevende. Ik heb vrij recentelijk mijn beoordeling gehad en deze was uitstekend en waren geen noemenswaardige verbeterpunten. Ik voldoe aan alle gestelde functie eisen. Alle overige kandidaten die aangenomen zijn hebben wel de vaste aanstelling gekregen. Ik vind het zo raar dat ik tijdens dit gesprek moet horen dat er ontwikkelpunten zijn en dat ik niet eerder gehoord heb tijdens het wekelijks overleg met mijn direct leidinggevende. Daarnaast staat er in de vacature tekst heel duidelijk vermeld dat het gaat om een vaste aanstelling dus onbepaalde tijd er word verder nergens gesproken over andere contractsvormen. Het lijkt mij daarom heel zwart wit, of je voldoet en ze nemen je aan of je voldoet niet en ze wijzen je af.
Begrijp mij niet verkeerd ik ben blij een jaarcontract te hebben gekregen maar ik vraag mij af is of dit mag gezien het feit dat ik gesolliciteerd heb voor de genoemde vaste aanstelling.
Aankomende week ga ik uiteraard in gesprek met mijn leidinggevende over de ontwikkelpunten en dan zal ik meer meer weten of het hoe en waarom maar voor nu is dus mijn vraag of dat de procedure die nu gevolgd word mag.
Al enige tijd werk ik met veel plezier als uitzendkracht bij een bedrijf. Na vele jaren een vacaturestop te hebben gehad zijn er begin dit jaar de eerste vacatures opengesteld, een tijd geleden ook een vacature voor de functie waarin ik werkzaam ben.
In de vacature tekst is aangegeven dat het gaat om een vaste aanstelling dus onbepaald tijdscontract met een eventuele proeftijd. Er werden meerdere kandidaten gezocht. Heel spannend allemaal en ik heb gesolliciteerd, ben op gesprek geweest en heb nu ook te horen gekregen wat de uitkomst is.
En dit verbaast mij.
tijdens dit gesprek heb ik te horen gekregen dat ik een van de gelukkig ben die aangenomen gaat worden, maar......er zijn verbeterpunten gesignaleerd en daarom neemt het bedrijf mij niet voor onbepaalde tijd aan maar nemen ze het resterende termijn bij het uitzendbureau over en krijg ik dus een jaarcontract. Tijdens het gesprek wat overigens 2 minuten geduurd heeft wilden ze verder niet ingaan op deze ontwikkelpunten, deze moet ik nog vernemen van mijn direct leidinggevende. Ik heb vrij recentelijk mijn beoordeling gehad en deze was uitstekend en waren geen noemenswaardige verbeterpunten. Ik voldoe aan alle gestelde functie eisen. Alle overige kandidaten die aangenomen zijn hebben wel de vaste aanstelling gekregen. Ik vind het zo raar dat ik tijdens dit gesprek moet horen dat er ontwikkelpunten zijn en dat ik niet eerder gehoord heb tijdens het wekelijks overleg met mijn direct leidinggevende. Daarnaast staat er in de vacature tekst heel duidelijk vermeld dat het gaat om een vaste aanstelling dus onbepaalde tijd er word verder nergens gesproken over andere contractsvormen. Het lijkt mij daarom heel zwart wit, of je voldoet en ze nemen je aan of je voldoet niet en ze wijzen je af.
Begrijp mij niet verkeerd ik ben blij een jaarcontract te hebben gekregen maar ik vraag mij af is of dit mag gezien het feit dat ik gesolliciteerd heb voor de genoemde vaste aanstelling.
Aankomende week ga ik uiteraard in gesprek met mijn leidinggevende over de ontwikkelpunten en dan zal ik meer meer weten of het hoe en waarom maar voor nu is dus mijn vraag of dat de procedure die nu gevolgd word mag.
dinsdag 23 juli 2013 om 21:37
To, ik denk toch dat er sprake is van een misverstand. Bij jou. Dat er sprake is van een permanente fte binnen de formatie betekent niet dat wie voor die functie aangenomen wordt ook gelijk een vaste aanstelling krijgt (evt met proeftijd). Het zijn appels en peren.
Dus maak je niet te druk, dat is voorbarig.
Dus maak je niet te druk, dat is voorbarig.
dinsdag 23 juli 2013 om 21:42
dinsdag 23 juli 2013 om 21:44
Bij het bedrijf waar ik werk gaat het ook zo. De uitzendkrachten worden niet aangenomen voor vast, omdat ze dan niet meer de gaten kunnen opvullen.
Vacatures die openstaan worden nu opgevuld met tijdelijke contracten, zijn die verlopen dan hebben de uitzendkrachten geluk en kunnen ze meer werken. Natuurlijk alleen totdat de volgende lichting tijdelijk contracten is aangenomen.
Best bagger allemaal.
Vacatures die openstaan worden nu opgevuld met tijdelijke contracten, zijn die verlopen dan hebben de uitzendkrachten geluk en kunnen ze meer werken. Natuurlijk alleen totdat de volgende lichting tijdelijk contracten is aangenomen.
Best bagger allemaal.
Gevoelens zijn beperkt houdbaar.
dinsdag 23 juli 2013 om 21:46
Zijn er wel al andere interne kandidaten aangenomen? Dus met vaste aanstelling? Dan hadden ze die vast al. Die houd je namelijk bij een functieaanpassing.
Ben je nog onervaren op de arbeidsmarkt? Lees je dan eens in op http://www.rijksoverheid. ... lijke-en-vaste-werknemers
Ben je nog onervaren op de arbeidsmarkt? Lees je dan eens in op http://www.rijksoverheid. ... lijke-en-vaste-werknemers
dinsdag 23 juli 2013 om 21:49
[quote]LillyFeeee schreef op 23 juli 2013 @ 19:32:
Volgens mij mag jij geen proeftijd meer hebben omdat je het werk al doet op dit moment (maar ik kan er naast zitten).[\quote]
Een proeftijd is niet wettelijk verplicht, de werkgever bepaalt zelf of ze dit in t contract opnemen. Ook al heb je er eerst via een uitzendbureau gewerkt. De werknemer kan hierover wel onderhandelen om t er niet in op te nemen.
Volgens mij mag jij geen proeftijd meer hebben omdat je het werk al doet op dit moment (maar ik kan er naast zitten).[\quote]
Een proeftijd is niet wettelijk verplicht, de werkgever bepaalt zelf of ze dit in t contract opnemen. Ook al heb je er eerst via een uitzendbureau gewerkt. De werknemer kan hierover wel onderhandelen om t er niet in op te nemen.
dinsdag 23 juli 2013 om 22:19
quote:mooiedromen schreef op 23 juli 2013 @ 21:59:
Boerderijgeit. Een proeftijd is niet wettelijk verplicht maar als er een proeftijd wordt gehanteerd dan zijn de regels streng. Een.bedrijf mag dus niet zomaar wat verzinnen.
Klopt. Maar ik schrijf toch niet dat een werkgever zelf mag bepalen hoe lang de proeftijd duurt ik schrijf dat ze zelf mogelijk beslissen of ze die bepaling er in opnemen.
1 maand geldt voor alle tijdelijke contracten onder 2 jaar.
2 maanden geldt vanaf een 2-jarig contract of een vast dienstverband.
Boerderijgeit. Een proeftijd is niet wettelijk verplicht maar als er een proeftijd wordt gehanteerd dan zijn de regels streng. Een.bedrijf mag dus niet zomaar wat verzinnen.
Klopt. Maar ik schrijf toch niet dat een werkgever zelf mag bepalen hoe lang de proeftijd duurt ik schrijf dat ze zelf mogelijk beslissen of ze die bepaling er in opnemen.
1 maand geldt voor alle tijdelijke contracten onder 2 jaar.
2 maanden geldt vanaf een 2-jarig contract of een vast dienstverband.
dinsdag 23 juli 2013 om 22:28
En toch mag het vaak niet boerderijgeit:
http://www.rijksoverheid. ... orwaarden-uitzendkrachten
De uitzendperiode telt al als proeftijd. Dus is de uitzendperiode langer dan de max proeftijd , dan geen proeftijd meer.
http://www.rijksoverheid. ... orwaarden-uitzendkrachten
De uitzendperiode telt al als proeftijd. Dus is de uitzendperiode langer dan de max proeftijd , dan geen proeftijd meer.
dinsdag 23 juli 2013 om 22:30
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Ik zit in mijn laatste contract van het uitzendbureau in fase b hierna zouden ze mij dus moeten detacheren of afscheid van mij moeten nemen. De andere kandidaten die aangenomen zijn ook allen uitzendkrachten de een wat verder in de zogenoemde fase b dan de andere. Er staat in de vacature vaste aanstelling dus niet eventueel kans op bij goed functioneren.
Ik zit in mijn laatste contract van het uitzendbureau in fase b hierna zouden ze mij dus moeten detacheren of afscheid van mij moeten nemen. De andere kandidaten die aangenomen zijn ook allen uitzendkrachten de een wat verder in de zogenoemde fase b dan de andere. Er staat in de vacature vaste aanstelling dus niet eventueel kans op bij goed functioneren.
dinsdag 23 juli 2013 om 22:32
quote:ericito schreef op 23 juli 2013 @ 22:28:
En toch mag het vaak niet boerderijgeit:
http://www.rijksoverheid. ... orwaarden-uitzendkrachtenIk begrijp je ff niet. Wat mag niet?
En toch mag het vaak niet boerderijgeit:
http://www.rijksoverheid. ... orwaarden-uitzendkrachtenIk begrijp je ff niet. Wat mag niet?
dinsdag 23 juli 2013 om 22:36
quote:bestaat_al schreef op 23 juli 2013 @ 22:30:
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Ik zit in mijn laatste contract van het uitzendbureau in fase b hierna zouden ze mij dus moeten detacheren of afscheid van mij moeten nemen. De andere kandidaten die aangenomen zijn ook allen uitzendkrachten de een wat verder in de zogenoemde fase b dan de andere. Er staat in de vacature vaste aanstelling dus niet eventueel kans op bij goed functioneren.Dus je zit in principe aan je derde contract? Als het bedrijf jou overneemt dan nemen ze dus ook jouw contracten over, dan mogen ze idd geen jaarcontract geven.
Bedankt voor jullie reacties tot zover.
Ik zit in mijn laatste contract van het uitzendbureau in fase b hierna zouden ze mij dus moeten detacheren of afscheid van mij moeten nemen. De andere kandidaten die aangenomen zijn ook allen uitzendkrachten de een wat verder in de zogenoemde fase b dan de andere. Er staat in de vacature vaste aanstelling dus niet eventueel kans op bij goed functioneren.Dus je zit in principe aan je derde contract? Als het bedrijf jou overneemt dan nemen ze dus ook jouw contracten over, dan mogen ze idd geen jaarcontract geven.
dinsdag 23 juli 2013 om 22:36
Natuurlijk mogen ze jou iets anders aanbieden dat de oorspronkelijke vacature. Er zijn zelfs vaak genoeg mensen die uiteindelijk worden aangenomen voor een andere functie dan waar ze oorspronkelijk op gesolliciteerd hadden. Het is dan wel aan jou om hiermee accoord te gaan. Alleen niet accoord gaan met een alternatief voorstel betekent niet dat je dan toch de vaste aanstelling krijgt. Het betekent waarschijnlijk dat je helemaal geen aanstelling meer krijgt.
donderdag 25 juli 2013 om 21:56
Helaas door de storing is mijn reactie weggevallen dus hierbij alsnog een update.
Ik heb gesproken met HRM en het is correct dat ik een jaarcontract krijg, het heeft helemaal niks te maken met eventuele ontwikkelpunten en die woorden waren erg slecht gekozen door de persoon die mij vertelde dat ik aangenomen ben. Ik krijg een jaarcontract omdat ik nog niet in mijn laatste contract zit in fase B, hierdoor heeft het bedrijf de mogelijkheid een jaarcontract te geven, de andere kandidaten zitten allen wel in het laatste contract dus dat is de reden dat zij wel al een onbepaald tijdscontract krijgen.
Maar goed ik ben heel erg blij en ga aankomend jaar met net zo veel plezier naar mijn werk en blijf mij inzetten om zo volgend jaar opnieuw een borrel te mogen doen maar dan omdat mijn contract omgezet is in een vaste aanstelling.
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!
Ik heb gesproken met HRM en het is correct dat ik een jaarcontract krijg, het heeft helemaal niks te maken met eventuele ontwikkelpunten en die woorden waren erg slecht gekozen door de persoon die mij vertelde dat ik aangenomen ben. Ik krijg een jaarcontract omdat ik nog niet in mijn laatste contract zit in fase B, hierdoor heeft het bedrijf de mogelijkheid een jaarcontract te geven, de andere kandidaten zitten allen wel in het laatste contract dus dat is de reden dat zij wel al een onbepaald tijdscontract krijgen.
Maar goed ik ben heel erg blij en ga aankomend jaar met net zo veel plezier naar mijn werk en blijf mij inzetten om zo volgend jaar opnieuw een borrel te mogen doen maar dan omdat mijn contract omgezet is in een vaste aanstelling.
Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!