Regenpijp buren lekt

28-07-2013 10:53 43 berichten
Hoi, ik heb een vraagje, de regenpijp van de buren lekt en die druppels komen op mijn veranda. Het hout gaat daardoor rotten. Het is me eigenlijk vandaag pas opgevallen, woon hier al bijna 2 jaar.

Het probleem is wie moet ik aanspreken, want het zijn hier woningen met op de begane grond een woning en op de 1e verdieping een woning.

De regenpijp komt van de 1e verdieping naar beneden. De regenpijp lekt op de hoogte van de benedenwoning.

Naast mij zijn huur huizen, ik heb een koophuis.

Mn buurvrouw beneden doet echt niks aan onderhoud, ze heeft zelfs een vuilniszak voor dr raam hangen. Boven zijn net nieuwe mensen gaan wonen, vind het ook een beetje zielig om hun gelijk hiermee lastig te vallen.

Ik mag mijn buurvrouw onder niet zo, zij geloof ik mij ook niet. Haar kat pist welleens in mijn huis en daar doet ze ook niks aan. Maar goed ik zeg haar gewoon altijd vriendelijk gedag als ik dr ziet en dat is het ook.

Moet ik de buurvrouw beneden aanspreken of de buren boven? En wat als ze hier niks mee doen? Want mijn houten veranda gaat zo wel rotten.
Alle reacties Link kopieren
O, alleen voor appartementen. Dan zorg ik wel dat ik nooit een appartement koop, maar alleen een huis.

En ik word er blijer van als de ene kant rood/geel/groen kiest en de andere kant grijs/paars/lila, dan dat er gestemd wordt over de kleur. Dat laatste is pas echt om te janken.

Maar goed, geen koopappartement dus, goed om te weten.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Kalliope schreef op 28 juli 2013 @ 11:44:

O, alleen voor appartementen. Dan zorg ik wel dat ik nooit een appartement koop, maar alleen een huis.

En ik word er blijer van als de ene kant rood/geel/groen kiest en de andere kant grijs/paars/lila, dan dat er gestemd wordt over de kleur. Dat laatste is pas echt om te janken.

Maar goed, geen koopappartement dus, goed om te weten.

En heel hard sparen dan maar hè voor je een huis koopt

Een nieuw dak, lekkage, verstopt riool zijn geen kleine kostenposten.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Ikje86 schreef op 28 juli 2013 @ 11:05:

Geen idee of er een VVE is, ik en mijn bovenburen hebben dat ook niet. Ik vind het zonde om daar elke maand geld in te doen en als je verhuisd ben je je geld kwijt, dus als er iets is delen we gewoon de rekening, ik kan goed met ze opschieten.

Maar of het pand naast mij een VVE geen idee, maar kan ik tuurlijk wel vragen O, o, o, oh...
life ain't a perfect story, write it while you live it
@Kalliope

Let dan ook even goed op het bestemmingsplan, uitspraken vd welstandscommissie, voorwaarden van de gemeente en verplichtingen voor de koper, als je ooit een huis koopt. Het kan namelijk verplicht zij. om het kleurenpallet van de architect / wijk / etc aan te houden en ook kan er sprake zijn van het verplicht toestemming vragen voordat een andere kleur gekozen mag worden (waar een gemeente dan ook weer eisen aan kan/mag stellen).
Wij wonen in een flat met twee liften die dit jaar opgeknapt moeten worden anders worden ze afgekeurd. Totale kosten: een ton! Hoe moet je dat zonder VVE doen? Beetje domme opmerking ;)
Het maakt oon nogal een verschil hoe grootnde vve is. Ik zit bijvoorbeeld met enkel het appartement boven en onder me, en beneden wordt verhuurd en is uit besteed aan een vve beheerder, die met alles dat niet te gek is akkoord gaat. In de praktijk overleg ik dus vooral met mijn bovenburen en dat gaat zeer gemoedelijk.
Ik had het over dit geval, als je geen actieve VVE hebt moet je lijkt mij direct je buren aanspreken en via hen de woningbouwvereniging bij wie zij huren, als ze nu eerst de VVE op orde moeten gaan krijgen is de schade misschien nog groter daarna.
Ik ga wel in het buitenland wonen, dan kan ik mijn eigen kleurtje uitkiezen.

@Kalliope

Wees in dat geval voorzichtig met Spanje! Die hebben hele rare regels. Daar kan de overheid bijv besloten een nieuwe weg aan te leggen en dan mag men de kosten op jou als eigenaar van de grond verhalen.
En Polen?

quote:olivia1 schreef op 28 juli 2013 @ 11:53:

Wij wonen in een flat met twee liften die dit jaar opgeknapt moeten worden anders worden ze afgekeurd. Totale kosten: een ton! Hoe moet je dat zonder VVE doen? Beetje domme opmerking ;)Hoeveel VVE kosten hebben jullie per maand
quote:ElleMichelle schreef op 28 juli 2013 @ 12:16:

[...]

Hoeveel VVE kosten hebben jullie per maand ¤140
Even een ander soort duit in het zakje:

Ik weet niet waar je woont en hoe hard het weer gister bij je tekeer is gegaan maar bij mijn huis gedraagt het water zich iets anders bij extreme regenval (met misschien hagel) dan bij normale regenval. Het zou zomaar kunnen dat die regenpijp wel functioneert, maar het water niet behoorlijk kon afvoeren.

Ook zijn er mensen die verzaken onderhoud te plegen aan dakranden waardoor verstoppingen kunnen optreden door bladeren enzo. Dit soort zaken zijn relatief makkelijk te verhelpen. Dit hoeft niet te betekenen dat je buren voor hoge onderhoudskosten komen te staan.
Ik woon niet in een appartementencomplex ofzo, het zijn allemaal woningen uit 1900 met een benedenwoning en bovenwoning en sommige hebben de gehele woning. Ik en mijn bovenburen hebben het er idd nog wel overgeha om een VvE op te starten omdat het verplicht is, maar daar niet te veel geld op storten en gewoon zelf een potje maken. Maar daarvan is het nog niet gekomen.

Momenteel zijn we de voorgevel aan het opknappen en de rekening wordt gewoon gedeeld. Een keertje lekte er een afvoerpijp uit in mijn kelder die van hun kwam die rekening had ik toen zelf betaald, maar goed was niet veel geld en had daar niet over nagedacht, als er nog een keer een pijp van hun lekt dan zal ik het wel met ze overhebben.

Maar ik kan toch niet weten of het huis naast mij een VvE heeft? Er zit al een aardige rotte plek In een stuk hout. Naast dat stuk grenst een stuk hout van de verande van mn buren wat helemaal verrot is door die lekke regenpijp. Ik wil denk ik volgend jaar mn veranda een opknapbeurt geven, maar dit moeten ze wel laten maken. Is toch niet mijn regenpijp, waarom die discussie over wel of niet een VVE dan?
Als je samen 1 pand deelt, dan hoort er een VVE te zijn, en draait de VVE op voor dit soort kosten. Het had je dus een hoop gedoe kunnen besparen. Omdat wij de exacte situatie niet kennen, kunnen wij niet beoordelen van wie die regenpijp nu eigenlijk is. Kennelijk kun jij dat zelf ook niet, gezien je vraag. En vaak zijn regenpijpen gedeeld en ben je er gezamenlijk verantwoordelijk voor. Bij een VVE zou het er simpelweg niet toe doen.
quote:NummerZoveel schreef op 28 juli 2013 @ 13:38:

Als je samen 1 pand deelt, dan hoort er een VVE te zijn, en draait de VVE op voor dit soort kosten. Het had je dus een hoop gedoe kunnen besparen. Omdat wij de exacte situatie niet kennen, kunnen wij niet beoordelen van wie die regenpijp nu eigenlijk is. Kennelijk kun jij dat zelf ook niet, gezien je vraag. En vaak zijn regenpijpen gedeeld en ben je er gezamenlijk verantwoordelijk voor. Bij een VVE zou het er simpelweg niet toe doen.Dit dus, scheelt typen
quote:Ikje86 schreef op 28 juli 2013 @ 13:13:

Ik woon niet in een appartementencomplex ofzo, het zijn allemaal woningen uit 1900 met een benedenwoning en bovenwoning en sommige hebben de gehele woning. Ik en mijn bovenburen hebben het er idd nog wel overgeha om een VvE op te starten omdat het verplicht is, maar daar niet te veel geld op storten en gewoon zelf een potje maken. Maar daarvan is het nog niet gekomen.

Momenteel zijn we de voorgevel aan het opknappen en de rekening wordt gewoon gedeeld. Een keertje lekte er een afvoerpijp uit in mijn kelder die van hun kwam die rekening had ik toen zelf betaald, maar goed was niet veel geld en had daar niet over nagedacht, als er nog een keer een pijp van hun lekt dan zal ik het wel met ze overhebben.

Maar ik kan toch niet weten of het huis naast mij een VvE heeft? Er zit al een aardige rotte plek In een stuk hout. Naast dat stuk grenst een stuk hout van de verande van mn buren wat helemaal verrot is door die lekke regenpijp. Ik wil denk ik volgend jaar mn veranda een opknapbeurt geven, maar dit moeten ze wel laten maken. Is toch niet mijn regenpijp, waarom die discussie over wel of niet een VVE dan?

Ook bij appartementen uit 1900 kan het zo zijn dat je samen met de buren naast je een vve vormt. Dit kan je nakijken in de splitsingsakte, die je als het goed is ergens opgeborgen hebt bij alle overige administratie rondom de aankoop van je huis.

Toevallig zit ik met mijn 1930 appartemten enkel met boven- en onderburen, maar mijn ouders met een vergelijkbaar appartement vormen met nog een stuk of 8 appartementen een vve.

Als dit bij jou dusnook zo is, dan kunnen het dus wel gezamelijke kosten zijn.
Laat maar dit gaan nu alleen maar over of ik een VVE heb of niet, waar jullie allemaal ene geweldige mening over hebben... En dat doet er niet toe want het is de regenpijp van de buren naast mij, niet boven mij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven