Moeder maakt me het leven onmogelijk.

30-07-2013 13:21 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bbericht verwijderd
anoniem_160305 wijzigde dit bericht op 07-10-2017 17:08
98.91% gewijzigd
*

* Ik kan ook heel slecht tegen gehang. En ik vind in bed liggen en naar een scherm kijken gehang. Dat is echt mijn grootste irritatietrigger. Zelfs als het buiten mijn zicht gebeurt. :-$

*

Nou dan ben ik blij dat wij niet samenwonen Katharina , want "hangen" is mijn favoriete tijdverdrijf in het weekend na 40 uur bikkelen.

Daarbij, TO werkt 4 dagen per week en is ook nog veel op stap lees ik. Mag die jongen dan een dag hangen?
Huts!
Vraag haar eens wat haar nou precies dwarszit en of jullie hier samen een oplossing voor kunnen vinden.
Een wijs persoon leert meer door het stellen van een domme vraag dan een dom persoon leert van een wijs antwoord.
quote:pejeka schreef op 30 juli 2013 @ 13:55:

Je moeder is gewoon onredelijk en ook al ga je binnenkort op jezelf wonen, dat mag je best ter sprake brengen. Schenk een kop koffie in en zeg gewoon tegen haar: "Ik heb even een vraag. Ik heb afgelopen jaar zo hard gewerkt dat ik meer studiepunten heb gehaald dan ik eigenlijk nodig had. Daarom hoef ik van de zomer niet meer te studeren. Ik doe vakantiewerk, ik doe nog wat andere klusjes in en om huis. Waarom vind je het dan zo erg als ik af en toe dingen voor mezelf doe? Ik heb toch vakantie?"Dit dus. Práát met je moeder.
Het lijkt mijn moeder wel, zat ik lekker te lezen, dan zei ze: zit je weer te lezen?!

Gewoon de knuppel in het hoenderhok gooien en iets zeggen van.....en wat doe jezelf dan? Bemoei je met je eigen zaken....of nog beter en heel effectief....zeg gewoon niks en negeer haar gewoon!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:Chartreuse schreef op 30 juli 2013 @ 13:26:

Wat heb je tegen je moeder gezegd hierover?

Zoals jij het verhaal beschrijft (en beleeft lijkt me), kan ik me voorstellen dat je er niet blij mee bent dat ze zo reageert. Maar zij beleeft het ongetwijfeld anders (om het simpele feit dat zij jou niet is, ieder mens beleeft situaties anders) en heeft misschien niet eens in de gaten dat ze jou zo irriteert. Of ze heeft haar eigen redenen om zo op je te reageren die jij niet weet/beseft.

Vandaar: práát hierover met je moeder. Niet als ze je weer achter je laptop vandaan wil hebben, maar op een moment dat niets met deze situatie te maken heeft. Maak na het avondeten een kop koffie/thee voor haar en ga het gesprek aan. Jij wil wat dit betreft als volwassene behandeld worden, dan moet een volwassen gesprek ook lukken.Nee hoor...niet doen...dat helpt niet bij dit soort mensen....gewoon je gang gaan en haar negeren, echt!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:mienietjefietje schreef op 30 juli 2013 @ 14:15:

Het lijkt mijn moeder wel, zat ik lekker te lezen, dan zei ze: zit je weer te lezen?!

Gewoon de knuppel in het hoenderhok gooien en iets zeggen van.....en wat doe jezelf dan? Bemoei je met je eigen zaken....of nog beter en heel effectief....zeg gewoon niks en negeer haar gewoon!

Nou, héél effectief lijkt me dat ja. Wordt het vast supergezellig en ontspannen van daar in huis.

quote:mienietjefietje schreef op 30 juli 2013 @ 14:17:

[...]

Nee hoor...niet doen...dat helpt niet bij dit soort mensen....gewoon je gang gaan en haar negeren, echt!

Dit soort mensen? Echt? Jij kent de moeder van TO persoonlijk?

Ik begrijp niet wat er mis is met iets bespreekbaar maken. Dat hoort bij de grote mensen wereld namelijk, en als TO als volwassene behandeld wil worden zal hij zich ook zo moeten gedragen. Als een goed gesprek niet mogelijk blijkt te zijn, dan kun je (nare, treiterige en gemene) zaken als negeren uit de kast halen als je dat persé zou willen.
Je zit meestal op je kamer als je thuis bent, zei je?

Leg 10 studieboeken opengeslagen op je bureau en bed, leg er een heel interessant notitieblok naast waar al wat op gekrabbeld is, ga dan gewoon lekker zitten niksen/TV kijken/met je computer spelen of wat dan ook, en als je moeder komt zeuren, zeg je, wijzend op de spullen om je heen "Sorry mam, ik ben aan het studeren, vind je het erg om me even niet te storen?"
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:mienietjefietje schreef op 30 juli 2013 @ 14:15:

Gewoon de knuppel in het hoenderhok gooien en iets zeggen van.....en wat doe jezelf dan? Bemoei je met je eigen zaken....of nog beter en heel effectief....zeg gewoon niks en negeer haar gewoon!Oef....dat had ik echt niet in mijn hoofd hoeven halen hoor en negeren al helemaal niet.
Je moeder is echt onredelijk. Misschien kun je haar er op wijzen dat ze zelf maar meer moet gaan werken als ze zoveel tijd over heeft om op jou te letten.

Lekker makkelijk om je dochter te verwijten dat ze altijd bezig moet zijn en niet gewoon tv mag kijken als ze zelf blijkbaar ook niet aan het werk is.
quote:luukc schreef op 30 juli 2013 @ 13:21:

Ze vergeet dat ik geen hertentamens heb om voor te leren, omdat ik het afgelopen studiejaar alle 60 punten van dat jaar heb gehaald, plus nog 18 voor het volgende jaar. Ze vergeet vooral dat je volwassen bent.
Mienietjefietje is ook nog jong, gok ik.

Oooh, Chartreuse, ik vind het zelfs erg als mijn vriend (werkweken van 60+ uur) met zijn schoenen aan op de bank gaat liggen als hij thuis komt. In het weekend langzaam op gang komen, vooruit. Maar verder moet het niet gaan hoor.
quote:boerderijgeit028 schreef op 30 juli 2013 @ 14:22:

[...]

Oef....dat had ik echt niet in mijn hoofd hoeven halen hoor en negeren al helemaal niet.

Jij deed wél altijd braafjes wat moeder zei? Ook toen je al volwassen was?

Ik denk dat het ook te maken heeft met een andere generatie, die tegenwoordig veel mondiger is. Zelf vind ik het (meestal) wel goed dat jongeren veel beter weten wat ze willen en dit ook duidelijk durven te communiceren.
quote:Katherina schreef op 30 juli 2013 @ 14:27:

Oooh, Chartreuse, ik vind het zelfs erg als mijn vriend (werkweken van 60+ uur) met zijn schoenen aan op de bank gaat liggen als hij thuis komt. In het weekend langzaam op gang komen, vooruit. Maar verder moet het niet gaan hoor. Eh? Ik begrijp niet zo goed waarom je dit schrijft. Ik heb het over gesprekken aangaan over dingen die je dwars zitten Over wie wanneer en waarom op de bank gaat liggen of andere luie dingen doet heb ik me niet uitgelaten.
TO heeft al haar studiepunten behaald en ze heeft een bijbaan.

Nu is het vakantie. Tijd om te ontspannen dus maar dat gunt haar moeder haar niet. Ze probeert to een schuldgevoel aan te praten als ze even niets doet.

Gevolg kan zijn dat to zich de rest van haar leven niet goed kan ontspannen omdat ze zich schuldig voelt als ze niets doet.

Het recept om af te stevenen op een flinke burn out.
quote:sugarmiss schreef op 30 juli 2013 @ 14:23:

Lekker makkelijk om je dochter te verwijten dat ze altijd bezig moet zijn en niet gewoon tv mag kijken als ze zelf blijkbaar ook niet aan het werk is.Pssst: zoon!
Zeg maar Spijker.
Haar? Ze? Volgens mij is to een man?
quote:Aureel schreef op 30 juli 2013 @ 14:34:

[...]

Jij deed wél altijd braafjes wat moeder zei? Ook toen je al volwassen was?

haha natuurlijk niet, ik was ook een draak hoor, heb menig strijd gevoerd met moeders.Maar ik wist dat ik bepaalde dingen beter niet kon zeggen, dus ik zei gewoon ja en amen en trok mijn eigen plan .

Ik kon met 3 woorden de hele discussie stoppen, ik gebruik ze zo nu en dan nog weleens bij mijn vriend, heel handig. Je-hebt-gelijk! :p
Zeg tegen je moeder dat je volwassen genoeg bent om zelf de planning van je vakantie in te vullen. Al zit je uren te niksen, dat zijn haar zaken niet. Zolang je netjes de regels in huis volgt heeft ze niets te zeuren. Als je er niets van zegt, TO, dan gaat er ook niets veranderen.
quote:Spijk-er schreef op 30 juli 2013 @ 14:55:

[...]

Pssst: zoon! Sorry to
Goed voor jezelf opkomen TO. Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik had denk ik een betoog opgestoken in de trant van : ''ik heb alles gehaald, ik werk zo veel als ze me laten werken, als ik klaar ben met studeren heb ik nooit meer zo lang vakantie, dus ik wil er van genieten zo lang ik nog jong ben! wees blij dat ik niet constant straalbezopen in het holst van de nacht thuis kom'

Maar ik was om eerlijk te zijn nogal een opstandige puber.. dus toen ik eenmaal wat rustiger werd en ze zagen dat mijn school (en daarna studie-)resultaten goed werden.. lieten mijn ouders me ook gewoon mijn gang gaan in de vakanties. Zo lang ik maar aangaf of ik thuis kwam eten/slapen of niet.. met die instelling van mijn ouders, was ik ook veel meer geneigd om juist naar ze toe te gaan.. omdat ze mij mijn vrijheid gaven.

Dit had als gevolg dat ik juist bijvoorbeeld een hele dag met mijn vader naar een museum of leuke stad ging, of met mijn moeder meeging als ze even naar de Ikea ofzo wilde.

is het anders geen idee om gewoon je laptop mee te nemen en in de bibliotheek te gaan zitten? vaak hebben ze daar wel iets van een loungehoek... gewoon inpluggen en blijven zitten. met een beetje mazzel hebben ze ook een koffie hoek/tentje/iets en heb je alle rust. of wellicht de universiteitsbibliotheek of studieruimte van je opleiding als dat open is.
Mijn oma had een zomerhuisje, waar ze eigenlijk heel de zomer verbleef (kwam af en toe een paar dagen terug en ging dan weer). Ze woonde zo'n 10 minuten bij ons vandaan en wij gaven dan altijd haar plantjes water, zorgden voor de post, enz.

Hoewel mijn moeder zeker niet zo'n onredelijk type was als die van TO, had ik als tiener als ik thuis was in de zomervakantie ook wel eens even geen zin in mijn moeder e.d. Ik ging dan "oma's plantjes water geven"- en de rest van de middag zat ik in oma's lege huis prinsheerlijk op de bank met een fles cola en een zak chips, TV kijken, boek lezen of gewoon niksen. Even een paar uurtjes voor mezelf, heerlijk.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dit is zo herkenbaar! Mijn moeder gunde mij ook geen minuut rust in de vakanties. Ik werkte fulltime in de zomers en als ik dan s'avonds of in het weekend even zat met een boek ofzo werd ze ook boos. Iedereen hier zegt praten, nou dat resulteerde bij mij in een enorme ruzie want zo volwassen zijn ook niet alle moeders! Toen ik 16 was ben ik uit huis gegaan.
Ze heeft ook wel een beetje gelijk hoor, je hebt vakantie en je werkt of gaat op stap met vrienden en de rest van je vakantie "hang je thuis". En als dat is waar jij van houdt dan is dat oke, maar ik denk dat ze liever ziet dat je iets actiefs gaat doen, je kunt nl altijd nog achter je computer een filmpje kijken. wellicht zegt ze het niet zo handig maar ik vermoed dat dat erachter zit.

En idd een goed gesprek aan gaan met je moeder, open ingaan zonder je gelijk te willen halen maar probeer te achterhalen waarom ze niet tegen je gehang kan.

En wellicht kun je je al inlezen in je studie van volgend jaar? Of de bouwmarkten/Ikea langsgaan voor spul voor je nieuwe kamer? Neem je moeder mee, heb je meteen wat quality time met haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven