Gezondheid alle pijlers

hele grote schaafwond, wat helpt het beste?

03-08-2013 09:58 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik had weer eens een blunder hoe het komt durf ik niet eens te typen, zo dom is het. Maar echt mijn hele arm ligt open, giga schaafwond en bloed ook. Eerst zometeen maar schoonmaken maar dat doet al zeer. Is er een zalfje of iets waardoor het sneller geneest? Ziet er ook niet uit met tshirtjes nu. En doet pijnnnn auwieeeee!
.
quote:Fame schreef op 03 augustus 2013 @ 10:13:

Dat vette groene gaas heet biogaze, en wordt gebruikt bij brandwonden. Ruikt naar eucalyptus.Ja, dank je! Die bedoel ik. Echt superspul. Stinkt wel... Maar ik heb nu altijd zoiets in huis.
Ik gebruik altijd echina force crème van bloem of vogel op zulke plekken. Bij mij helpt het de genezing bevorderen.
Goed spoelen! Dan naar de apotheek voor hydrocoloid pleisters... Is het snel weg!!
Urine is steriel dus daar hoef je niet bang voor te zijn (wel voor bacterien van je hondje en de vloer ).

Het beste is een badje maken, daarin weken tot het schoon is (bijv. de wasbak in geval van je hele arm). Daarna een beetje laten drogen en dan die vette gazen erop. En dat volhouden tot er een klein roze velletje op zit en dan geen gaas meer maar gewoon laten genezen...

Sterkte!
Als er hondenurine in de wond is gekomen, zou ik toch even bellen naar de hap om te overleggen.
quote:lionlily schreef op 03 augustus 2013 @ 10:34:

Urine is steriel dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ja, in de blaas. Maar uiteraard niet als het je lichaam verlaat.
Cinna, ik had het al aangepast
Met je arm in de soda, dat ontsmet (1 eetlepel op een teiltje lauw water). Dan jodium oid er op. Als het kan open laten en dan vanavond weer in de soda. Kan je het niet openlaten: vaselinegaas er over heen (hebben ze bij het kruidvat) en dan een gewone gaas, vast maken met een rolletje vetband. Twee keer daags verschonen. Zolang de wond er niet zo lekker uitziet moet je in de soda met je arm.
Geen zalf of ander spul opsmeren. Staat er ook altijd op dat je het niet op open wonden mag gebruiken.

Dat groene gaas dat kende ik nog niet maar dat klinkt wel als wat je er nu het beste op kan doen.
Wat heb jij trouwens in godsnaam op je vloeren of muren dat je hele arm openligt als je uitglijd in je huis.?

Er met nogal wat gebeuren wil je arm van pols tot schouder openliggen en zelfs voor van pols tot ellenboog heb je toch niet zomaar voor elkaar.
Heb net gedoucht en proberen mijn arm schoon te krijgen maar lukt eigenlijk niet zo goed. Ik ga sowieso even voor dat groene gaas kijken dank jullie wel! Zometeen ga ik bij moeders op visite, die weten meestal het beste wat te doen
.
Ja geen idee sugarmiss ik vind het ook heel raar want ligt laminaat en verder lag er helemaal niets! Dus snap het ook totaal niet hoe ik nu zo open kan liggen.
.
Het is inderdaad van pols tot elleboog aan de onderkant. Ja gewoon laminaat dus ik snap het ook niet ben verder nergens langs geschuurd.
.
Balen dat het nou net zaterdag is.

Anders had je even naar de huisarts kunnen gaan i.p.v. naar je moeder. HAP is ook weer zo overdreven voor een schaafwond.

Maar wat je moeder ook zegt dat groene gaas klinkt mij eigenlijk als het beste ook al ken ik dit dan niet.
Ik gebruik altijd Flamigel bij schaaf en brandwonden.
Moeders weten het niet altijd het beste hoor. Die hydrocolloïdmethode is in Nederland nog niet zo ingeburgerd bij dagelijks gebruik. Het werkt echter wel heel goed. Biogaze bestaat al veel langer. Toen mijn zusje (toen ca 13 jaar, nu 30) een keer een gigantische schaafwond had, heeft een EHBO'er er ook biogaze opgedaan. Gevolg: biogaze zat de volgende dag vast in de korst. Dat was (op z'n zachtst gezegd) niet leuk.

Beter ga je naar de apotheek voor een hydrocolloïdverband. Zorg voor goede ontsmetting met jodium(betadine) of chloorhexidine voordat je het verband aanlegt.

Sterkte gewenst, schaafwonden zijn klote!

Oh en is het evt niet verstandig om de HAP te bellen ivm de (oeps, thnx Frizzy!) hondenurine? Ik weet dat menselijke urine steriel is, maar hoe dat bij honden zit weet ik niet helemaal zeker.
Urine van de hond!
Ja ik ga wel even dat groene gaas achtig iets halen want dat lijkt me wel goed spul en verder kijk ik het wel even aan want niet of er heel veel urine is ingekomen. Ik denk dat ik al weet waardoor het zo'n grote plek is, ik heb een afstapje daar en ik ben met mijn arm daar langs geschaafd denk ik want ik zag daar een stukje vel liggen. Dat moet het geweest zijn voordat ik de grond raakte.
.
En waarom denk je dat dat poeder niet meer bij Apotheken verkocht wordt? Is echt rommel, dat gele poeder! Dutimon heet het.
quote:lionlily schreef op 03 augustus 2013 @ 10:34:

Urine is steriel dus daar hoef je niet bang voor te zijn (wel voor bacterien van je hondje en de vloer ).

Het beste is een badje maken, daarin weken tot het schoon is (bijv. de wasbak in geval van je hele arm). Daarna een beetje laten drogen en dan die vette gazen erop. En dat volhouden tot er een klein roze velletje op zit en dan geen gaas meer maar gewoon laten genezen...

Sterkte!Dit dus. Echt geen poeder erop!
Eens met advies van Cheery!
quote:isa__88 schreef op 03 augustus 2013 @ 11:14:

Ja ik ga wel even dat groene gaas achtig iets halen want dat lijkt me wel goed spul en verder kijk ik het wel even aan want niet of er heel veel urine is ingekomen. Ik denk dat ik al weet waardoor het zo'n grote plek is, ik heb een afstapje daar en ik ben met mijn arm daar langs geschaafd denk ik want ik zag daar een stukje vel liggen. Dat moet het geweest zijn voordat ik de grond raakte.

Gatver, stukjes vel aan je afstapje...

Ik heb wel medelijden. Echt het is geen pretje.

Groen gaas halen inderdaad en gewone gaasjes daaroverheen ( voor het wondvocht) en dan een verbandje.
Voor dat biogaze (heb ik altijd begrepen), moet je de etter/pus/afscheiding/waterigheid die uit de schaafwond komt een beetje laten drogen. Dus niet op de wond doen als dat spul nog nat is. Geen korst maken dus, maar wel een beetje laten drogen. In een open wond moet je nooit wat doen, geen zalf, geen gaas, niets. En dus een kleine afsluiting van de wond, nadat je die hebt gereinigd (met soda, het liefst, hoewel dat nodig agressief is) en dan het gaas. Zo heb ik het geleerd bij EHBO e.d., maar misschien zijn de technieken wel wat veranderd.

Dat poeder is inderdaad slecht, er zit iets in wat schadelijk is bij inademing, geloof ik. En sowieso zou ik niet snel droog poeder in een natte wond strooien.
ik zou gewoon even de apotheek binnenstappen, zij kunnen je het beste adviseren denk ik.
Oja, in dat poeder zit bismut, dat is schadelijk voor de lever. Kan via de huid en via de luchtwegen naar binnen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven