Whitewash, hoe??

04-08-2013 11:11 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben via via een leuk kastje gekregen. De houtkleur past alleen totaal niet in ons interieur, dus willen we het kastje white washen, dat zou namelijk wel heel mooi passen. Zo gezegd zo gedaan. Kant en klare whitewash gekocht van cetabever, en, zoals ons was verteld in de bouwmarkt, met een sponsje aangebracht op het kastje. Maar wat een drama, het zag er niet uit! Overal strepen en vlekken. In de hoekjes konden we amper bijkomen met dat sponsje, dus daar is het nog houtskleur, maar omdat we er even mee bezig waren om daar ook de whitewash te krijgen, is het daar om heen juist veel te dik aangebracht. De randen van het kastje kleurden toen het droog was ineens oranje... Geen succes. Omdat we het dus toch opnieuw moesten doen, bedacht ik me om eerst wat andere technieken te proberen, om te kijken wat wél werkt. We hebben het nog met een lakroller geprobeerd (veel te dik, leek wel geverfd ipv ge white washed), en met een kwast (heel streperig). Alles dus meer weer er af geschuurd, en hopen dat het de volgende keer wel lukt. Maar omdat het geen van de keren een succes was, hoop ik hier eerst wat tips te krijgen voor we het weer verprutsen. Ik las op internet ook zoveel verschillende materialen en technieken. Zo las ik eigenlijk nergens over kant en klare white wash, maar wel veel over poeder er in wrijven, gewone verf verdunnen met water of terpentine, het kastje eerst insmeren met olie, of gewoon verven en dan voor het droog is afspuiten met water... Verder nog verschillende soorten verf: kalk, krijt, gewone verf etc.... En de ene site zegt dat je het eerst in de grondverf moet zetten, en volgens de andere weer niet. En de een zegt dat je moet lakken, en de ander weer niet. Ik snap er helemaal niks van, zie door de bomen het bos niet meer. Dus: wat zijn jullie tips? Hoe kun je beste white washen? Met wat voor soort verf, grondverf of niet, welke techniek? Wat werkt voor jullie het beste?
Wij hebben zo'n ouderwets blik beits gekocht bij Formido (witte blikken met Hollandse landschappen erop, misschien weet iemand wat ik bedoel) en dat aangebracht met een kwast. Is heel mooi geworden.
Ik heb de schutting gedaan met een verfspuit.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Volgens mij zit er nog vettigheid op dat kastje. Was ofzo. Dat moet er eerst helemaal af.

Ik heb dat ook eens gehad bij een dienblad dat ik eigenlijk niet schoon had gemaakt. Een volledig clean houten kastje ging fantastisch met de kwast. Mijn verse puur houten vloer ook.
Dat er was op het kastje zat lijkt me sterk. Het was al onbehandeld hout, en voor gebruik hebben we het ook nog grondig geschuurd.
Hier ook geschuurd en daarna met een kwast gedaan, zowel een tafel als een kast. Ik weet niet meer welk merk maar het is heel mooi geworden, zelfs nog 2 lagen aangebracht omdat ik het witter wilde.
quote:paperchase schreef op 04 augustus 2013 @ 11:49:

Dat er was op het kastje zat lijkt me sterk. Het was al onbehandeld hout, en voor gebruik hebben we het ook nog grondig geschuurd.

En vettigheid van vingers of kopjes koffie ofzo die op het kastje zijn gezet? Mijn dienblad was ook onbehandeld hout nl, maar wel gebruikt. Ammoniak zou ik niet durven op hout, maar dat gebruikte mijn vader altijd op de verwarmingen enzo. Ik gebruik altijd Een sopje met afwasmiddel om te ontvetten, dat helpt b veel dingen ook. Schuren ontvet nl niet.

Maar goed, ik ben een amateur, dus ik weet het ook niet echt natuurlijk.
Wij hebben wel ammoniak gebruikt . En daarna nog geschuurd, en daarna nog een keer schoongemaakt. Denk dat dan wel goed zat toch?
Neem een klein onderdeel (laadje oid) mee naar een schilderszaak.

Zij kunnen je precies vertellen hoe je het moet voorbereiden en welke producten en technieken je moet gebruiken.
quote:paperchase schreef op 04 augustus 2013 @ 12:48:

Wij hebben wel ammoniak gebruikt . En daarna nog geschuurd, en daarna nog een keer schoongemaakt. Denk dat dan wel goed zat toch?Oh, nou dan heb ik geen idee. Die tip van een schilderszaak vind ik wel een goeie.
Ik heb witte grondverf flink aangelengd met terpentine. Het moet heel dun zijn!

Kastje GOED kaalschuren en ontvetten.

Dan insmeren met het mengsel, vervolgens een doek pakken en het weer uitwrijven.

Dit herhalen tot je gewenste effect is bereikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven