Huis kopen

04-08-2013 14:21 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen. Momenteel huren we. We hebben een eerste bezichtiging gehad bij een huis en we waren positief. Nu willen we een tweede bezichtiging gaan plannen. Ik vraag me echter het volgende af (met het oog op de toekomst en volgende stappen)

Aankoopmakelaar? Ja of nee? Heeft iemand hier heel goede of juist heel slechte ervaringen mee gehad? We gaan uiteraard een bouwkundige keuring (laten) doen ongeachte we wel of geen aankoopmakelaar nemen,

Ik twijfel een beetje over de grootte van het huis. We hebben geen kinderen, en weten ook niet of we deze uberhaupt zouden willen. Mocht het toch gebeuren dan is er 1 kamer die verbouwd zou kunnen worden tot kinderkamer (de eerste babyjaren hoeft er eigenlijk niks te gebeuren, pas wanneer het kind een eigen kamer wilt). Een tweede kind zou echter niet passen. Hebben jullie hier ervaring mee en daar vantevoren rekening mee gehouden?

Verbouwen? Wat is wijsheid? Een huis kopen met het idee om ooit misschien een extra verdieping erop te plaatsen of een huis kopen die dit al heeft (maar dus wel vaak duurder is of in slechtere staat zoals we zelf eerder hebben gezien en dan geld gaat kosten om op te knappen). Aan dit huis hoeft, zover we nu nog weten, niks te gebeuren.

Wat is jullie mening/ervaring?
Als je kinderen wil dan zoek je toch gewoon door tot je 'n huis vindt wat groot genoeg is? Sowieso is één extra kamertje niets natuurlijk, want waar berg je je spullen op, waar zet je je bureau/boekenkast, kledingkasten, was/droogruimte? Een paar extra kamers zijn geen overbodige luxe, ook niet als je uiteindelijk geen kinderen neemt.
Koop niet een huis voor een paar jaar, koop een huis voor minstens 10 jaar, je weet niet wat de woningmarkt gaat doen en of je het nog makkelijk kan verkopen later.

Als je dus misschien kinderen wil zou ik voor een groter huis kiezen, desnoods iets langer wachten en zelf sparen.

Wij zijn toen voor de tweede optie gegaan en gene spijt gehad. Langzaam knappen we steeds meer dingen op en wordt het steeds mooier. Inmiddels een zoon erbij, en ben blij dat we genoeg ruimte hebben.
@ elninjoo: het huis heeft meerdere kamers, maar die zijn al gereserveerd voor slaapkamer, studiekamer, rotzooi/waskamer. Er is hiernaast dus nog 1 kamer beschikbaar.

@shenandoah: 10 jaar redden we wel, het is eerder 15 jaar... Heel lange termijn. Of denk ik nu teveel door in de toekomst?
quote:krekeltje-87 schreef op 04 augustus 2013 @ 14:50:

@ elninjoo: het huis heeft meerdere kamers, maar die zijn al gereserveerd voor slaapkamer, studiekamer, rotzooi/waskamer. Er is hiernaast dus nog 1 kamer beschikbaar.

Dat is dan dus de logeerkamer en wel erg karig mocht er wellicht ooit 'n gezinslid bij komen. Zou voor 'n groter huis gaan waar je meer ruimte hebt in elk geval.
quote:elninjoo schreef op 04 augustus 2013 @ 14:52:

[...]

Dat is dan dus de logeerkamer en wel erg karig mocht er wellicht ooit 'n gezinslid bij komen. Zou voor 'n groter huis gaan waar je meer ruimte hebt in elk geval.Eens. Ik zou voor een vrijstaand huis gaan met als het even kan een zwembad en ruimte voor 2 tot 3 pony's.
Dus je hebt eigenlijk 3 kamers 'over'? De was/strijk kamer, de studeerkamer en de beoogde kinderkamer. Daarnaast nog jullie eigen slaapkamer. Dat is dus 4 slaapkamers, das groot zat. Als je kinderen hebt, zitten extra kamers om te wassen/studeren e.d. er vaak gewoon niet meer in. Tenzij je een heel riant huis hebt (en vaak dus dito inkomen).

Ik ken eigenlijk helemaal geen gezinnen die meer dan 4 slaapkamers hebben....
The time is now
In een markt waar zoveel te koop is, ga je toch voor het huis wat alles heeft..... Je hebt de tijd en veel huizen worden onder druk ver onder de vraagprijs verkocht.
Ik loop helemaal weg met mijn aankoopmakelaar. Ook ik ben op zoek naar mijn eerste huis (woensdag een tweede bezichtiging bij een huis dat ik waarschijnlijk wil kopen). Mijn aankoopmakelaar ziet direct bij de bezichtiging al meer aan het huis dan ik en na elke bezichtiging vertelde hij me steeds wat goed was aan het huis en wat ik allemaal zou moeten verbouwen of veranderen . Allemaal dingen die ik zelf niet zag. Ze kwamen ook met huizen bij me aan die ik zelf niet gekozen zou hebben, maar 1 van hun keuzes voor mij is nu mijn grote favoriet geworden. Zeker omdat ik verder geen mensen ken die me kunnen helpen met de aankoop van een huis, is een aankoopmakelaar voor mij erg handig. Ik heb het starterscoach pakket, dus krijg ook korting bij de hypotheek adviseur en notaris en wordt met allemaal kleine dingen rondom het huis kopen gedoe geholpen.

Je kan trouwens ook even lezen op het huis te koop topic. Daar zijn meer mensen die ook een huis kopen: http://forum.viva.nl/forum/Thuis/Huis_t ... 47447/last
Semper ubi sub ubi
quote:Banba schreef op 04 augustus 2013 @ 15:14:

Dus je hebt eigenlijk 3 kamers 'over'? De was/strijk kamer, de studeerkamer en de beoogde kinderkamer. Daarnaast nog jullie eigen slaapkamer. Dat is dus 4 slaapkamers, das groot zat. Als je kinderen hebt, zitten extra kamers om te wassen/studeren e.d. er vaak gewoon niet meer in. Tenzij je een heel riant huis hebt (en vaak dus dito inkomen).

Ik ken eigenlijk helemaal geen gezinnen die meer dan 4 slaapkamers hebben....

Dit dus. Zoals jij redeneert zou je op een huis met 6 a 7 slaapkamers uitkomen. Ik ken niemand die dat heeft.

Ze bestaan wel maar dan moet je beiden flink boven modaal verdienen om dat te kunnen betalen.

Bovendien zulke huizen vergen ook onderhoud, zijn verouderd of niet je smaak dus daar komen evengoed verbouwingskosten bovenop.
4 slaapkamers is prima als je later nog kinderen wilt, dan offer je bijv je strijk/waskamer op, als er meer dan 1 kind komt.
Of je wel of niet een aankoopmakelaar neemt is een heel persoonlijke keuze. Wij hadden er geen (als stel), en als ik alleen was geweest had ik er denk ik ook geen genomen maar eerder advies bij bv mn vader ingewonnen. Het ligt eraarn hoeveel kijk jullie er zelf op hebben. En of het klikt met zo'n persoon.

Een huis voor een termijn van 10 jaar of langer is prima, maar korter ook wel. Kopen is vaak veel goedkoper dan huren, en je hebt meer keus. Wat de woningmarkt gaat doen is totaal niet te voorspellen. Maar bouw wat ruimte in: laat als het even kan je leensom wat lager dan de koopprijs zijn (as je spaargeld hebt), en leen niet het absolute maximum van wat mag, want dan kan best krap worden.

Wat wij nu 1,5 jaar geleden gekocht hebben is voor waarschijnlijk kortere termijn (eerder 4 of 5 dan 10 jaar). Hier zou nog wel 1 kind fatsoenlijk bijpassen, maar ik denk dat tegen de tijd dat wij aan kinderen toe zijn, we al ergens anders wonen. Met een tuintje vermoedelijk. Toch zijn extra kamertjes nooit weg. 1 is nu in gebruik als inloopkast, omdat er in de slaapkamer geen kast bij past. Natuurlijk is dat niet nodig, maar wel heel makkelijk.
Thanks voor jullie meningen.

We hebben besloten het huis niet voor een tweede keer te bezichtigen. Simpelweg te klein.

@ Sugarmiss: ik denk dat het ligt aan waar ik woon. Hier zijn huizen te vinden waar je met modaal inkomen vijf slaapkamers kan hebben of vier en een zolder.
Hi,

Ik (met mijn vriend) zijn ook bezig met het kopen van een huis.

Een Aankoopmakelijk is heel persoonlijk, maar raad ik wel aan. Ze zien net wat meer en gaan echt voor jou en onderhandeld scherp waardoor je vaak net iets meer van de prijs af kan krijgen. ...

Succes!!!!
Carpe Diem!
Zou aankoop makelaar zeker doen. In ons vorige huis was een probleem met de grond (in gebruik door de gemeente en niet terug te vorderen) Toch wordt de WOZ mede bepaald door de grond die je hebt.. Beetje jammer dat je die grond niet kan gebruiken als tuin (toch?). Een aankoop makelaar had dat moeten weten en daar advies over moeten geven.. Bij de verkoop waas dit dus ook een moeilijk punt. Bijna breekpunt zelfs! Zij hadden wel een aankoop makelaar..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven