Project Tuin

14-08-2013 18:55 13 berichten
Goedenavond allemaal!

De achtertuin van mijn moeder is nogal een rommel. Binnenkort wordt het huis te koop gezet en mede daarom heeft de tuin een opknapbeurt nodig. Vind ik

De tuin is nogal in verval geraakt de laatste jaren omdat er gewoon te weinig aan gedaan is. Nu heb ik zelf niet van die groene vingers, maar alles is te leren. In de tuin staan aan weerskanten van die opgehoogde plantsoenen. De houten palen waaruit de ophoging bestaat zijn denk ik op sommige plekken aan het rotten. Hierdoor vallen de palen naar voren en hangen de planten er helemaal overheen en eruit. Geen fraai gezicht. Dit is op een plek het geval. De rest van de palen lijkt er nog stevig in te zitten. Is het voor een leek te doen om een deel van die palen te vervangen? Of moet er dan iets worden uit- of weggegraven worden?

Het uiteinde van de tuin bestaat uit lange, ronde palen waar klimop op is gegroeid. Dit was ook de bedoeling ivm afschutting, maar de klimop is inmiddels buitensporig groot, zodanig dat ik bang ben dat de palen het onder het gewicht gaan begeven. Kan klimop worden gesnoeid of maak je daarmee de hele plant dood als je daaraan begint?

Verder; de overige palen van het opgehoogde plantsoen zijn helemaal kaal. Is het mogelijk deze te schuren en verven als deze nog in de grond staan of is dit ondoenlijk? Ook kan de betegeling wel een opknapbeurt gebruiken: een groot gedeelte is helemaal met mos begroeid en de rest van de tegels is heel erg verkleurd. Kan hier iets aan gedaan worden? Ook staat er een vrij grote boom in de tuin. Eigenlijk veel te groot inmiddels. Wij twijfelen om daar iets aan te doen, want de boom is al jarenlang het huisje van twee merels. Kan een naaldboom worden gesnoeid of gaat hij daarmee kapot?

Dan zijn de grootste problemen, als iemand een tip heeft hoor ik het heel graag! Ik weet namelijk echt niet waar te beginnen...
Oh en nog een vraag, hoe verwijder je varens voorgoed? Mijn moeder heeft ze al meerder malen uitgegraven, maar ze komen elke keer weer terug. Weet iemand dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens googelen....je zult versteld staan.
Klimop kun je prima snoeien, doe het niet midden op een hete dag, maar verder geen probleem. De paaltjes zou ik eerst met een vuistje met een rubber dop en flink geweld proberen een beetje op zijn plek te meppen.

Vuistje

Terras zou ik kijken of je een hogedrukspuit kunt lenen/ huren en je uitleven op het terras, dat zou zowel mos als verkleuringen moeten verhelpen.

Die uit de klauwen gelopen naaldboom er gewoon uit halen, niet willen snoeien, het nestseizoen is voorbij en de merels vinden wel weer een nieuw plekje.
Wat is de doelgroep van t huis?

Je kan hem ook helemaal leegtrekken.

Klimop terugsnoeien. Terras opnieuw straten. Kale vlak inzaaien met gras en als je nog wat fatsoenlijke struiken heb, die langs de rand zetten.
Been there, done that, got the T-shirt.
De bestrating kun je goed schoon krijgen door flink wat azijn erop te gooien bij droog weer. Paar dagen laten drogen en je kunt het meeste zo weg vegen.

Die palen kun je misschien vervangen door tegels die je met de zijkant ingraaft. Vaak gratis of bijna voor niets via MP.

Staan die varens in de weg? Anders lekker laten staan.

Ik had eerst klimop van de buren en dat snoeide ik te pas en onpas, nooit doodgegaan. Leen een elektrische snoeischaar en maak de klimop lekker kort.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je kunt ook overwegen om via Werkspot een klus uit te zetten. Hele tuin leeg laten trekken en eventueel bestrating, van MP, laten leggen, of graszoden.
Bedankt voor de reacties! Ik krijg gelijk helemaal zin om aan de slag te gaan.

Tickel wat bedoel je met de palen vervangen voor tegels? Ik heb er niet echt een beeld bij. Die ophoging is zo'n 40 cm hoog denk, bestaan er zulke grote tegels? Ik ga er eens op googlen.

De tuin leeg trekken heb ik ook al voorgesteld, maar daar is mijn moeder het niet mee eens. Wordt het niks als je een naaldboom snoeit? Morgen eerst eens met de klimop aan de slag, ik denk dat de tuin daar al flink van opknapt voor het oog. Wat een verwilderde bende.
De paaltjes van de border. Je hebt ze trouwens ook van cement

MP staat er vol mee
Een naaldboom kun je ook inkorten, maar meestal wordt de boom er niet mooier van. De merels vinden wel een nieuw huis. Waarschijnlijk moet je wel een kapvergunning voor de boom aanvragen.

Houten paaltjes kun je eenvoudig vervangen, mits ze niet in beton gegoten zijn. Paaltjes kun je schilderen, ook als ze in de grond staan. Die palen, staan die om het opgehoogde perkje heen? Dan zou je ook kunnen kiezen voor een ander soort band, bijvoorbeeld grote stenen of een kunststof rand. Er is veel te krijgen.

Een klimop kan je heel goed kort snoeien. Binnen een paar dagen ziet dat er weer mooi uit.

Voor het terras kun je algenreiniger gebruiken. Dit werkt in mijn optiek langer door dan azijn.

Varens kun je eruit spitten. Daarna gewoon elk stekje er steeds uittrekken.

Zet een paar vrolijke bloeiers in de achtertuin. Zorg dat de foto's voor de verkoop worden gemaakt als er nog bloei is in de tuin. Dat toont toch heel anders dan hoe een tuin eruit ziet in de herfst/winter.
Zorg iig dat het strak is en er idd wat bloeiers in staan als er foto's gemaakt worden.
je bedoelt met houten palen toch geen bielzen hoop ik?

Zoiets toch niet?

quote:Apatura schreef op 15 augustus 2013 @ 09:46:

je bedoelt met houten palen toch geen bielzen hoop ik?

Zoiets toch niet?

[afbeelding]

Bij de omschrijving in de OP kreeg ik zelf dit beeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven