gaatjes schieten, en dan? hoe ontsteking voorkomen?
vrijdag 16 augustus 2013 om 17:46
mijn dochter (nu 9) heeft anderhalf jaar geleden gaatjes laten schieten. Ze heeft toen heel braaf alleen maar zweerknopjes in gehad. We hebben in het begin de gaatjes ontsmet met sterilon, en zo nu en dan gedraaid. helaas kwamen er zo langzamerhand ontstekingen maar ondanks een 1/2 jaar prutsen heeft ze haar oorbelletjes altijd ingehouden. Tot ze een mri kreeg en ze uit moesten, ik voelde toen bij beide gaatjes een flinke harde knobbel (ontsteking) en hebben we besloten om ze uit te laten. het deed haar de hele tijd zo'n pijn.
nu zijn we 3/4 jaar verder en ze wil toch wel erg graag gaatjes. ik ben gaan zoeken op het forum en ik tegenstrijdige adviezen. Wel/geen sterilon (maar hoe dan schoonmaken?), wel/niet draaien enzovoort. ik weet niet goed meer hoe ik dit het beste kan aanpakken. wat heeft bij jullie echt geholpen?
nu zijn we 3/4 jaar verder en ze wil toch wel erg graag gaatjes. ik ben gaan zoeken op het forum en ik tegenstrijdige adviezen. Wel/geen sterilon (maar hoe dan schoonmaken?), wel/niet draaien enzovoort. ik weet niet goed meer hoe ik dit het beste kan aanpakken. wat heeft bij jullie echt geholpen?
The past may be in tatters
But today is all that matters

vrijdag 16 augustus 2013 om 18:40
Ik heb van mijn piercer geleerd dat je nooit sterilon mag gebruiken vanwege de nadelige gevolgen die het heeft op het helingsproces (veel te agressief) als ik je een tip mag geven; calendula wondspray 1 maal daags op de knopjes sprayen (ja erop) en dan even om het weefsel heen wrijven. Wat ook goed werkt is tea tree oil. 1 maal daags een klein drupje na het douchen rond het knopje rustig in masseren als het ware. Mocht de huid droog worden dan even stoppen met het gebruik ervan. Teatreeoil kan de huid wat uitdrogen namelijk. Maar het ontsmet als de beste. knopjes niet draaien, wriemelen of whatever. Je vernielt daarmee het weefsel. Beide producten zijn te koop bij de tuinen. Je kan voor de zekerheid chirurgisch stalen knopjes aanschaffen maar ik verwacht dat je met bovenstaande producten al snel positief resultaat zal zien.
Je moet geen hemelen beloven als je zelf de weg niet weet
vrijdag 16 augustus 2013 om 18:48
vrijdag 16 augustus 2013 om 19:14
Hier (ook negen jarige) dochter waar alleen de oorspronkelijke knopjes waar de gaatjes mee zijn geschoten goed blijven gaan. Steeds als ze andere oorbelletjes probeert gaat het na een paar dagen tot een paar weken al weer mis. Jammer voor haar want nu is ze gedwongen altijd diezelfde knopjes in te houden terwijl ze zo graag ook anderen in wil.
Weet misschien iemand van welk materiaal die knopjes meestal zijn en of er ook andere oorbelletjes van dat materiaal zijn?
Bij oudste dochter is het destijds ook al helemaal mis gegaan nadat ze de eerste keer de oorbelletjes gewisseld had. Toen was een van haar oorlelletjes in korte tijd zodanig opgezet dat het hele oorknopje erin zat en we het bij de eerste hulp langs de achterkant hebben moeten laten verwijderen.
Weet misschien iemand van welk materiaal die knopjes meestal zijn en of er ook andere oorbelletjes van dat materiaal zijn?
Bij oudste dochter is het destijds ook al helemaal mis gegaan nadat ze de eerste keer de oorbelletjes gewisseld had. Toen was een van haar oorlelletjes in korte tijd zodanig opgezet dat het hele oorknopje erin zat en we het bij de eerste hulp langs de achterkant hebben moeten laten verwijderen.

vrijdag 16 augustus 2013 om 19:18
dochter heeft altijd die zweerknopjes ingehad, volgens mij is dat juist van chirurgisch staal. Ze heeft geen andere materialen nog ingehad, ook al had ze zulke leuke oorbelletjes gekregen. we durfden het niet aan.
Gouden oorbellen worden volgens mij niet geschoten?
op basis van bovenstaande opmerkingen krijg ik de neiging om idd niet schoon te maken (nat maken bij een wond is niet handig) en alleen maar 1 keer per dag te draaien zodat het oorbelletje niet vast komt te zitten. klinkt mij - als leek- het meest logisch. hooguit dat ik calendula wondspray ga kopen om het zo nu en dan eens wat schoon te krijgen?
Gouden oorbellen worden volgens mij niet geschoten?
op basis van bovenstaande opmerkingen krijg ik de neiging om idd niet schoon te maken (nat maken bij een wond is niet handig) en alleen maar 1 keer per dag te draaien zodat het oorbelletje niet vast komt te zitten. klinkt mij - als leek- het meest logisch. hooguit dat ik calendula wondspray ga kopen om het zo nu en dan eens wat schoon te krijgen?
The past may be in tatters
zondag 18 augustus 2013 om 10:41
Ik bleek gruwelijk allergisch voor chirurgisch staal en nikkel.. dus die zweerknopjes werden bij mij ook ontzettende etterende wondjes. Na 4 weken heb ik die krengen er uit gehaald en ben ik kleine gouden knopjes gaan dragen. Problemen in 1 keer opgelost!
Tot op heden verdraag ik geen nikkel en/of chirugisch staal, ik heb een paar jaar geleden bij een piercer een extra oorbel laten piercen. Ik hield het schoon, etc, maar het bleef ontsteken. Nadat de piercing eruit was, waren de problemen opgelost.
Als ik nu oorbellen wil dragen waarvan ik niet 100% zeker weet of het nikkelvrij is, smeer ik het altijd goed in met doorzichtige nagellak. Dat eventjes laten drogen en dan kan ik de oorbellen weer een poosje zonder problemen dragen. Wellicht een tip?
Tot op heden verdraag ik geen nikkel en/of chirugisch staal, ik heb een paar jaar geleden bij een piercer een extra oorbel laten piercen. Ik hield het schoon, etc, maar het bleef ontsteken. Nadat de piercing eruit was, waren de problemen opgelost.
Als ik nu oorbellen wil dragen waarvan ik niet 100% zeker weet of het nikkelvrij is, smeer ik het altijd goed in met doorzichtige nagellak. Dat eventjes laten drogen en dan kan ik de oorbellen weer een poosje zonder problemen dragen. Wellicht een tip?
zondag 18 augustus 2013 om 16:35