Zou jij getuigen tegen je broer/zus?

05-09-2025 15:04 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals Astrid Holleeder heeft gedaan?

Ik ben heel blij dat ik niet in haar positie zit, ik zou dus ook niet weten wat ik zou doen.
.Als mijn gezin in gevaar zou zijn, zou ik zeker getuigen, net als wat Astrid heeft gedaan. Maar bij kleine vergrijpen? Zou je aangifte doen tegen je broer/zus?

Wat zouden jullie doen?
Hangt er vanaf waar het over gaat.
Ik vind het heel lastig om me het voor te stellen. Zowel dat ik zou getuigen tegen mijn eigen broer, als dat ik het zou laten gaan in geval wat hij gedaan heeft anderen heeft geschaad. Ik hoop niet in zo'n situatie te komen. Is ook niet erg aannemelijk gelukkig.
Kleine vergrijpen als in?
Aangifte of getuigen zijn twee verschillende 2.

Bij mij zou het afhangen wat de misdaad zou zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik denk dat je dit nooit weet totdat je zelf in die situatie zit met alle gevoelens en gedachten die daarbij horen.

Ik weet niet waarom Astrid precies heeft getuigd maar ik zou dat ws al niet hebben gedurfd
solsol wijzigde dit bericht op 05-09-2025 15:21
0.48% gewijzigd
Bij voorkeur niet, nee. Maar getuigen tegen mijn eigen kind lijkt me pas echt onmogelijk, omdat je als ouder altijd een zekere verantwoordelijkheid voelt voor zijn/haar toekomst en dat zou ik bij broers of zussen minder hebben.
Lastig om te zeggen als de situatie niet speelt.
Wel heb ik eens met Veilig Thuis gebeld over mijn zus, omdat het heel hard nodig was haar kinderen tegen haar te beschermen.
Wat versta je onder een klein vergrijp?

Als je moet getuigen dan is er toch best iets ernstigs aan de hand over het algemeen.

En ja, dan zou ik zeker getuigen tegen broer of zus.

Ik heb wel eens gelezen dat Astrid Holleeder toch ook nog wel van hem houdt, ondanks alles. Begrijp daar niks van. Het irriteert me zelfs.

Mijn eigen broer heeft mij en andere familie meermaals geïntimideerd en bedreigd. Dus peanuts vergeleken bij wat Holleeder op zijn geweten heeft.

Maar niets in mij heeft nog enig gevoel voor die klojo alleen maar omdat we eem bloedband hebben. Zou juist blij zijn als ik tegen hem kan getuigen.
Ik zou mijn kind aan de haren naar de politie slepen wanneer ik ze bij opsporing verzocht oid zou herkennen. Maar dan vooral omdat ik ze uit een bepaald milieu zou willen krijgen.
Preventie dus.

Wat hoogstwaarschijnlijk bij volwassenen broers/zussen dus niet meer het geval zou zijn.
Tenzij mijn dierbaren gevaar zouden lopen door bepaalde keuzes van siblings zou ik het laten gaan. Denk ik. Het ligt dus echt ontzettend aan de situatie en omstandigheden.
valkia-the-bloody wijzigde dit bericht op 05-09-2025 15:31
9.18% gewijzigd
Ja. Sterker nog, ik heb aangifte gedaan tegen een broer van mij. Komt de verstandhouding niet per se ten goede ;-) maar dat was dan ook niet de insteek. Sta er nog altijd achter dat ik dat gedaan heb.
Ja zeker wel. Hij of zij heeft dan iets misdaan waarbij andere mensen zijn benadeeld, beschadigd en / of getraumatiseerd. Mensen die zoiets een ander aandoen moeten van de straat en of dat dan mijn eigen broer of zus of Pietje Bel van drie straten verderop is, dat boeit me dan niet zo
Claire45 schreef:
05-09-2025 15:20
Bij voorkeur niet, nee. Maar getuigen tegen mijn eigen kind lijkt me pas echt onmogelijk, omdat je als ouder altijd een zekere verantwoordelijkheid voelt voor zijn/haar toekomst en dat zou ik bij broers of zussen minder hebben.
Dat ligt er toch helemaal aan? Getuigen tegen iemand gebeurt niet na een winkeldiefstal. Maar stel dat jou kind een dodelijk auto-ongeluk heeft veroorzaakt, en in tranen aan jou opbiecht dat hij/zij is doorgereden, wat doe je dan? Nog steeds alleen aan de toekomst van jou kind denken en weigeren de informatie die jij hebt, met de politie/het OM te delen?
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Als het gaat over getuigen, dan is er al een misdrijf vastgesteld.

Ik denk dat dat makkelijker is voor mensen, dan degene zijn die aangifte doet of aan de bel trekt.
Je hebt verschoningsrecht, dus niet verplicht. En dat is ook mijn uitgangspunt.

Alleen wanneer ik in die situatie zou komen kan ik pas beslissen wat ik zal doen. Maar mijn uitgangspunt is in beginsel niet.
Theeleutje schreef:
05-09-2025 15:49
Ja zeker wel. Hij of zij heeft dan iets misdaan waarbij andere mensen zijn benadeeld, beschadigd en / of getraumatiseerd. Mensen die zoiets een ander aandoen moeten van de straat en of dat dan mijn eigen broer of zus of Pietje Bel van drie straten verderop is, dat boeit me dan niet zo

Ik vind dit wel heel koelbloedig.
Suus schreef:
05-09-2025 16:25
Want? Ik heb het ook een keer gedaan, het was niet mals wat er gebeurd was. En ja, sibling is inderdaad achter slot en grendel verdwenen. Volkomen logisch, gezien het misdrijf.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
Fantasy schreef:
05-09-2025 16:27
Want? Ik heb het ook een keer gedaan, het was niet mals wat er gebeurd was. En ja, sibling is inderdaad achter slot en grendel verdwenen. Volkomen logisch, gezien het misdrijf.
Wat ik koelbloedig vind, is 'of het een broer of zus is boeit me niks'.
ik kan wel begrijpen dat je in bepaalde situaties, hele uitzonderlijke situaties, aangifte zal doen tegen je broer of zus. Maar dat zal niet makkelijk zijn lijkt mij. Ik snap Astrid Holleeder dan ook wel dat ze ondanks alles, ook al heeft ze tegen hem getuigd, nog van haar broer houdt.
Suus schreef:
05-09-2025 16:25
Hoezo? Jij vind het prima als iemand leed is aangedaan door jouw sibling?

Dat vind ik pas koud.
Wij hebben ons eigen kind aangegeven na gebruik van een bankpasje wat niet van hem was, toen was hij 15.
Mocht ik er straks (als hij zich weer in de maatschappij mag bewegen) achter kom dat hij bezig is met illegale praktijken dan ga ik hem net zo hard weer aangeven.
Mijn man heeft wel getuigd tegen zijn eigen vader, en ik zou precies hetzelfde hebben gedaan als het mijn vader was geweest. En ja, als mijn eigen zoon zoiets zou flikken als mijn schoonvader indertijd zou ik ook aangifte doen en/of getuigen.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Er zijn zaken denkbaar waarin ik nu meteen zeg 'ja, absoluut!'.
Denk alleen al aan incest of loverboy praktijken bijvoorbeeld. Of zoals iemand zei, (dodelijk) ongeluk veroorzaken en doorrijden. En zo is er nog meer te bedenken.

Mijn kind/broer zichtbaar op 'Opsporing Verzocht' zou ook zo'n situatie zijn. Zoals Nyco ook al aangeeft, dat doe je niet zomaar. Ook dat kan een vorm van bescherming en liefde zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
Ligt eraan waar het om gaat. Bij ernstige zaken zoals mishandeling, of iets in de zeden-hoek dan zeker. Iets jatten bij ah is ook niet ok maar daarvoor ga ik mijn kind bijv niet aangeven (die pak ik overigens dan zelf aan).
Fantasy schreef:
05-09-2025 16:27
Beetje algemene vraag voor hen die met dit bijltje gehakt hebben...is dat, hoe 'goed' dat ook was en hoe graag je ook juist het juiste wilde doen, niet toch ook ontzettend moeilijk?
There is always something happening, and it's usually right now
gonniegijsje schreef:
05-09-2025 17:06
Ligt eraan waar het om gaat. Bij ernstige zaken zoals mishandeling, of iets in de zeden-hoek dan zeker. Iets jatten bij ah is ook niet ok maar daarvoor ga ik mijn kind bijv niet aangeven (die pak ik overigens dan zelf aan).
Ja dat dacht ik eerst ook maar als je kind er blijkt van geeft om met jouw mening zijn kont af te vegen dan is een aangifte fijne optie.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven