Creatieve uitingen van emoties posten op FB - schaamte?

19-08-2013 16:42 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Soms, als ik heftige emoties heb, vloeit hieruit een gedicht of evt. andere creatieve uiting voort.

Omdat ik dan meestal alleen ben, wil ik dit graag delen en post ik het bijv. op Facebook.

Ik vind dat fijn omdat ik dan kan uiten hoe ik me voel op een creatieve manier, zonder dat ik het direct tegen iemand IRL moet zeggen (hier heb ik soms moeite mee).

Alleen gooi ik het natuurlijk wel zo open en bloot op FB, en ik merk dat ik na een paar dagen meestal een beetje spijt of schaamte krijg dat ik dat dan heb gepost, omdat de emotie/het gevoel tegen die tijd natuurlijk weer weg is.

Mijn vraag is eigenlijk; wat vinden jullie hiervan? Is het terecht dat ik me schaam of is het juist wel moedig? Misschien is het juist laf omdat ik mijn emoties dus moeilijk deel met vrienden en/of familie - waardoor het hoog op kan lopen en dan dus eindigt in een gedicht of iets dergelijks - en kan ik beter gaan oefenen met emoties uiten IRL dan op Facebook.

Wat denken jullie?
Ik heb ook zo'n persoon in mijn lijst en irriteer mij altijd aan die kreten en uitspraken, tegenwoordig scroll ik er maar gewoon langs heen. Ik kan haar natuurlijk ook gewoon verwijderen...
Verwacht je ook 'likes'?

In de prehistorie, toen ik nog een FB account had, was er iemand in mijn kring die dit ook deed. En dan ook nog verwachtte dat je even op FB commentaar ging leveren en uiteindelijk je excuses ging aanbieden. Passief agressief.

Ik schreef toen limericks als reactie, was volgens mij niet het beoogde effect.

Ik zou werken aan emoties uiten irl. Zitten mensen wel te wachten op je uitingen, of schrijf je 'anoniem'?
Ik had je gelijk verwijderd. Sorry, maar ik vind van die zeurverhalen op Facebook ontzettend irritant. Bespreek dat dan met de mensen die dichtbij je staan, maar pleur niet elk wissewasje op social media. Het blijft daar ook eeuwig staan, dus als je er spijt van hebt, heb je pech.
Some flies are too awesome for the wall
Je maakt jezelf er wel heel kwetsbaar mee. En als jij regelmatig last hebt van heftige emotie's zit je niet de wachten op allerlei opmerkingen enzo. Ik heb ook zo iemand in mijn lijstje. En als je dan vraagt wat er is omdat je leest dat ze in de knoop zit wil ze niks vertellen want dat houdt ze liever voor zichzelf.

Als ik jou was had ik een mooi schrift genomen en schreef ze daar in. Dan kun je ook steeds terug lezen en kan het ook als een soort dagboek werken.
Oh ja, die mensen heb ik ook in mijn lijst, zo van: je kent me niet, dus denk niet dat je in mijn schoenen loopt. En kreten als: echte vrienden snappen mij gelukkig, de rest is lucht voor mij.

Ik zeg: hou je ellende lekker bij jezelf, als je me iets wil vertellen doe het dan rechtstreeks en niet via een vage spreuk of iets waar ik helemaal niets mee kan en ook absoluut negeer.

Maar dat ben ik.
Het zou op mij overkomen als op een aanstellerige manier aandacht trekken.
quote:Roelfien schreef op 19 augustus 2013 @ 16:53:

Het zou op mij overkomen als op een aanstellerige manier aandacht trekken.Dit dus!
Jij doet zoiets in een opwelling. Waar hoop je dan op? Aandacht, steunbetuigingen?

Ik zie bij een aantal mensen op mijn FB dagelijks van dat soort dingen voorbij komen en ik klik die altijd weg. Ik kan daar niets mee. Als je ergens mee zit neem dan persoonlijk contact op, i.p.v. 'heel de wereld' te laten weten hoe 'moedig' jij 'al je tegenslagen en teleurstellingen' draagt.
Al het bovenstaande.

Imo, daar hebben ze op facebook de 'vriend niet weergeven op timeline' voor uitgevonden
quote:scriptum schreef op 19 augustus 2013 @ 16:55:

Jij doet zoiets in een opwelling. Waar hoop je dan op? Aandacht, steunbetuigingen?

Ik zie bij een aantal mensen op mijn FB dagelijks van dat soort dingen voorbij komen en ik klik die altijd weg. Ik kan daar niets mee. Als je ergens mee zit neem dan persoonlijk contact op, i.p.v. 'heel de wereld' te laten weten hoe 'moedig' jij 'al je tegenslagen en teleurstellingen' draagt.+1
Plaats je gedichten op gedichtenfreaks anders. Dat is anoniem, en je kan je uiten.
quote:Roelfien schreef op 19 augustus 2013 @ 16:53:

Het zou op mij overkomen als op een aanstellerige manier aandacht trekken.Ook dit. Meestal verwijder ik die mensen op den duur of ik verander de instellingen van die persoon zodat ik de posts van die persoon niet meer in mijn overzicht hoef te zien. Nog vaker denk ik bij het lezen van die updates 'je doet er goed aan om eens niet zoveel te drinken'....
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:Lulu62 schreef op 19 augustus 2013 @ 16:56:

Al het bovenstaande.

Imo, daar hebben ze op facebook de 'vriend niet weergeven op timeline' voor uitgevonden

Deze optie gebruik ik dus ook. Zie ik helemaal geen een update of 'help ik moet aandacht' kreet meer van die persoon.

Mensen op mijn facebook zijn van alles en nog wat. Vage kennis, vrienden, familie, collega's etc etc. Bij jou waarschijnlijk ook. Het gros hoeft werkelijk helemaal niets over mijn 'emoties' te weten.
Ik denk dat je je emotionele uitbarstingen beter op een ander medium kan plaatsen (een gedichtenforum of lotgenotenforum, zoiets).

Doe het ajb niet op FB, ik ken werkelijk niemand die zegt; 'Nah, las gister een pareltje van arme .... en nu voel ik me toch geroepen even contact met de arme ziel op te nemen'. Erger nog als mensen dat wel doen, want dan vinden ze je dus zielig.
quote:Doreia schreef op 19 augustus 2013 @ 16:52:

Oh ja, die mensen heb ik ook in mijn lijst, zo van: je kent me niet, dus denk niet dat je in mijn schoenen loopt. En kreten als: echte vrienden snappen mij gelukkig, de rest is lucht voor mij.

Ik zeg: hou je ellende lekker bij jezelf, als je me iets wil vertellen doe het dan rechtstreeks en niet via een vage spreuk of iets waar ik helemaal niets mee kan en ook absoluut negeer.

Maar dat ben ik.

En ik!

Verschrikkelijk al die emotionele teksten etc die er voorbij komen af en toe.

''Neem een dagboek'' wil ik er altijd onder zetten,misschien gewoon eens doen
Ik vind het dan eigenlijk weer raar dat je op FB alleen maar gelukkig mag zijn en doen alsof alles goed gaat? Dat is toch pas raar?

Verder is het enige wat ik echt irritant vind van die cryptische berichten als" Jij hebt mij pijn gedaan en je weet het!" en dat je dan moet gaan vragen wie(of niet, ik heb geen idee wat het protocol hiervoor is).
Ik zou je misschien niet verwijderen, maar er wel voor zorgen dat ik je updates niet te zien krijg. Superirritant, dit soort FB updates.
Het is hartstikke terecht dat je je schaamt. Ik heb ook een paar mensen in mijn lijst van vroegah die dat doen. Niet irritant hoor. Hilarisch juist.
Hmm tja, van die vage kreten als "wie achter mijn rug om lult staat op de juiste plek om mijn kont te kussen" zet ik er niet op. Tenminste niet om iemand in mijn omgeving iets duidelijk te maken,

Ben wel "lid" van enkele fb sites van bv mindfullness en sommige van die wijsheden zet ik op mijn tijdlijn omdat ze mij helpen en ik er nog eens naar terug kan kijken.

Als mensen mij daarom irritant vinden soit dan verwijderen ze me maar.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 19 augustus 2013 @ 17:05:

Ik vind het dan eigenlijk weer raar dat je op FB alleen maar gelukkig mag zijn en doen alsof alles goed gaat? Dat is toch pas raar?

Verder is het enige wat ik echt irritant vind van die cryptische berichten als" Jij hebt mij pijn gedaan en je weet het!" en dat je dan moet gaan vragen wie(of niet, ik heb geen idee wat het protocol hiervoor is).Je hoeft echt niet altijd happy te doen op FB, maar posts die druipen van het zelfmedelijden zijn gewoon irritant.
[quote]yellowlove2punt0 schreef op 19 augustus 2013 @ 17:05:

/quote]

Je hoeft niet te doen alsof alles goed is en gelukkig etc,je kan ook gewoon niks posten als je niet goed in je vel zit/ruzie hebt/ziek bent of weet ik wat.

Vroeger voor facebook ging je toch ook niet de straat op om rond te schreeuwen wat een kutwereld het toch is waarom op fb dan wel?
Tja... bij mij roepen dat soort dingen eerder ergernis dan empathie op. Ik vraag me altijd af wat het doel van die mensen is. Medelijden krijgen? Aandacht?

Ik kan er niks positiefs van maken helaas.

Maar er zijn er genoeg die het wel doen.... Vandaag nog een berichtje in mijn nieuwsoverzicht (zo heet dat toch?) dat begon met 'de regen buiten spoelt mijn tranen weg'

pfff nou sorry, die gaat bij mij gelijk op 'negeer'.
quote:yellowlove2punt0 schreef op 19 augustus 2013 @ 17:05:

Verder is het enige wat ik echt irritant vind van die cryptische berichten als" Jij hebt mij pijn gedaan en je weet het!" en dat je dan moet gaan vragen wie(of niet, ik heb geen idee wat het protocol hiervoor is).

Dat hoeft ook niet . Maar je deelt je faceboekberichten vaak met jan en alleman (tenzij je hele lijst alleen bestaat uit goede vrienden en familie.. Zeer zeldzaam). Die mensen die je nooit spreekt bel je toch ook niet op met een klaagzang?

En als men het dan op FB wil zetten, wees dan gewoon duidelijk: Ik heb een rotdag omdat: .....

Dan word je ten minste serieus genomen.
As je er naar terug wilt kijken kun je toch simpelweg een word documentje aanmaken en ze daar in bewaren. 'Wijshedenuitspraken' mensen gaan bij mij ook van de timeline.

Mensen nemen facebook veel te serieus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven