Rokende buren

25-08-2013 12:49 408 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon naast rokers die besloten hebben alleen nog maar buiten te roken. Als ik nu mijn tuindeur, slaapkamerraam (of zelfs alleen de ventilatieroosters daarvan) open heb staan, ruikt het bij mij in huis behoorlijk naar rook. Iemand een idee hoe ik dit tegen kan gaan?
Sigarettenrook is echt heel smerig en heel aanwezig! Er hoeft op 30 meter afstand maar iemand een sigaret op te steken in een ruimte ne je ruikt het meteen.

Als je niet rookt is het echt vreselijk als jouw huis of slaapkamer naar zoiets vies als sigarettenrook stinkt. Dus ik snap heel goed het probleem van TO

De oplossing is alleen wat lastig. Want je kan mensen niet verbieden in hun eigen tuin te roken, maar aan de andere kant heeft TO ook recht op (ja idd) een rookvrij huis!

Waarom is het voor sommigen wel normaal dat de buren recht hebben op roken in de tuin, maar vinden ze het aanstellerig dat TO recht heeft op een rookvrij huis?

Dat is in principe toch hetzelfde?

Het is alleen heel lastig. Wij woonden vroeger in jaren 30 bovenwoning met houten vloeren. Onze onderburen rookten en die rook kwam dus door de kieren heen ons huis is. Echt zo vreselijk! Maar n oplossing was er niet natuurlijk want hoewel wij natuurlijk recht hadden op een rookvrij huis, hadden zij ook het recht om thuis te roken

Conclusie is eigenlijk dat roken echt een ontzettend smerige gewoonte is die overal en altijd overlast veroorzaakt. Van mij mogen ze het illegaal maken kan je tenminste de politie bellen als je buren je huis vergassen
Dus jij wilt dat een roker op een terras eerst rond gaat vragen of er iemand last van heeft? Begrijp ik je dan goed ?
quote:carmen5 schreef op 25 augustus 2013 @ 14:37:

[...]

Dat kan vervelend zijn, maar je loopt daardoor niet het risico op kanker.Niet om het een of ander, maar kanker krijg je niet alleen van invloeden van buitenaf. Dat kun je ook krijgen van stress.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
quote:Bijenrompje schreef op 25 augustus 2013 @ 14:39:

Dus jij wilt dat een roker op een terras eerst rond gaat vragen of er iemand last van heeft? Begrijp ik je dan goed ?Ik heb hier beeld bij, zó grappig!
quote:bananenboot schreef op zondag 25 augustus 2013 14:39 Sigarettenrook is echt heel smerig en heel aanwezig! Er hoeft op 30 meter afstand maar iemand een sigaret op te steken in een ruimte ne je ruikt het meteen.

Als je niet rookt is het echt vreselijk als jouw huis of slaapkamer naar zoiets vies als sigarettenrook stinkt. Dus ik snap heel goed het probleem van TO

De oplossing is alleen wat lastig. Want je kan mensen niet verbieden in hun eigen tuin te roken, maar aan de andere kant heeft TO ook recht op (ja idd) een rookvrij huis!

Waarom is het voor sommigen wel normaal dat de buren recht hebben op roken in de tuin, maar vinden ze het aanstellerig dat TO recht heeft op een rookvrij huis?

Dat is in principe toch hetzelfde?

Het is alleen heel lastig. Wij woonden vroeger in jaren 30 bovenwoning met houten vloeren. Onze onderburen rookten en die rook kwam dus door de kieren heen ons huis is. Echt zo vreselijk! Maar n oplossing was er niet natuurlijk want hoewel wij natuurlijk recht hadden op een rookvrij huis, hadden zij ook het recht om thuis te roken

Conclusie is eigenlijk dat roken echt een ontzettend smerige gewoonte is die overal en altijd overlast veroorzaakt. Van mij mogen ze het illegaal maken kan je tenminste de politie bellen als je buren je huis vergassen Ja, of je vraagt het gewoon even netjes..
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 augustus 2013 @ 14:31:

[...]

En jij kunt niet even een stapje opzij doen?

Wat geeft jou meer recht om daar te staan dan een ander?

En DIE houding van niet-rokers, die bedoel ik.

Alsof mensen die roken van één of ander minderwaardig ras zijn.

Het doet me een beetje denken aan de bus waar alleen blanken in mochten zitten.

Zwarten verboden.

Wat is de volgende stap? Dat je de bus niet mag meer betreden omdat je buiten, in het bushokje, hebt staan roken en je naar rook stinkt?

wat raar om hier rassenvergelijkingen bij te gaan halen?

Dit is altijd zo grappig aan rokers: die gaan raaskallen over uitlaatgassen e.d. Vaak totaal zinloos omdat ze de boodschap gewoon niet snappen

Het gaat er bij roken om dat je OVERLAST veroorzaakt. Een zwarte man bij de bushalte veroorzaakt geen overlast. Een rokende man echter wel.

Het gaat er om dat jij met jouw gewoontes de persoonlijke leefruimte van iemand anders binnendringt. En dat willen veel rokers zich maar niet realiseren.

Zou jouw redenatie hetzelfde zijn als er in dat bushokje een puber stond met keiharde housemuziek op? Dat is in principe hetzelfde als een rokend persoon namelijk: veroorzaakt overlast, dringt jouw ruimte binnen, wekt irritatie op. Maar in jouw wereld heeft die persoon alle recht om daar op die manier te staan en moet jij dus maar een stapje opzij doen.

MEt fatsoen kom je een heel eind en ik vind dat als jij als roker besluit om een sigaret op te steken, je altijd moet nagaan of je andere mensen daarmee lastig valt ja of nee en wat je er tegen kunt doen om die overlast te beperken.
quote:carmen5 schreef op 25 augustus 2013 @ 14:37:

[...]

Dat kan vervelend zijn, maar je loopt daardoor niet het risico op kanker.Dat risico loop je altijd.
Wat denken jullie allemaal moeilijk zeg, er is een hele gemakkelijke oplossing: ga in een fijn vrijstaand huis wonen in een landelijk gebied, heerlijke frisse lucht, je kunt zelf nog kiezen of je tussen de naaldbomen, loofbomen, heide of misschien liever zeelucht wilt hebben.

Tjongejonge, zeven pagina's en niemand die hier op komt, zeker beetje last van de rook in het hoofd.
Daarnaast is ongewild meeroken ook nog eens schadelijk voor je gezondheid. Dat een kettingroker aan de gevolgen van roken overlijdt is niet leuk maar was te voorzien met de genomen risico's en hun eigen schuld. Een meeroker kiest daar niet voor en ook niet de eventuele andere gezondheidsrisico's die je bij het inademen van uitgeblazen rook of de rook van de sigaret zelf.

Daarom noem ik het egoïstisch. Niet alleen dat de rook smerig is.
quote:bananenboot schreef op 25 augustus 2013 @ 14:41:

[...]

Dit is altijd zo grappig aan rokers: die gaan raaskallen over uitlaatgassen e.d. Vaak totaal zinloos omdat ze de boodschap gewoon niet snappen

Het gaat er bij roken om dat je OVERLAST veroorzaakt. Een zwarte man bij de bushalte veroorzaakt geen overlast. Een rokende man echter wel.

Het gaat er om dat jij met jouw gewoontes de persoonlijke leefruimte van iemand anders binnendringt.

Zou jouw redenatie hetzelfde zijn als er in dat bushokje een puber stond met keiharde housemuziek op? Dat is in principe hetzelfde als een rokend persoon namelijk: veroorzaakt overlast, dringt jouw ruimte binnen, wekt irritatie op.

Ook jij gaat er vanuit dat ik rook, net als Oscar eerder.

En het sleutelwoord in deze is TOLERANTIE.
jeetje, ik zou bijna sigaren gaan roken.
@slekire: geniale oplossing idd!

Een vrijstaand huis in een landelijk gebied

Los van het feit dat veel mensen daar niet willen wonen, moet je het ook maar kunnen betalen.....
quote:bananenboot schreef op 25 augustus 2013 @ 14:39:

Sigarettenrook is echt heel smerig en heel aanwezig! Er hoeft op 30 meter afstand maar iemand een sigaret op te steken in een ruimte en je ruikt het meteen.

Ik rook niet, maar word echt niet hysterisch als ik sigarettenrook ruik hoor, dus spreek alsjeblieft even niet namens alle niet-rokers.

(...)

Conclusie is eigenlijk dat roken echt een ontzettend smerige gewoonte is die overal en altijd overlast veroorzaakt.

Vind jij.

Van mij mogen ze het illegaal maken kan je tenminste de politie bellen als je buren je huis vergassenJe bent echt niet wijs. Ik heb liever dat mensen het onderling oplossen door wat wederzijds begrip en wat meer tolerantie en dat de politie zich richt op dieven en moordenaars.
@miss innuendo: oke dan rook je niet

Maar mijn punt is hetzelfde toch?
quote:bananenboot schreef op 25 augustus 2013 @ 14:41:

[...]

Het gaat er om dat jij met jouw gewoontes de persoonlijke leefruimte van iemand anders binnendringt. En dat willen veel rokers zich maar niet realiseren.

Zou jouw redenatie hetzelfde zijn als er in dat bushokje een puber stond met keiharde housemuziek op? Dat is in principe hetzelfde als een rokend persoon namelijk: veroorzaakt overlast, dringt jouw ruimte binnen, wekt irritatie op. Maar in jouw wereld heeft die persoon alle recht om daar op die manier te staan en moet jij dus maar een stapje opzij doen.

MEt fatsoen kom je een heel eind en ik vind dat als jij als roker besluit om een sigaret op te steken, je altijd moet nagaan of je andere mensen daarmee lastig valt ja of nee en wat je er tegen kunt doen om die overlast te beperken.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 augustus 2013 @ 14:39:

[...]

Niet om het een of ander, maar kanker krijg je niet alleen van invloeden van buitenaf. Dat kun je ook krijgen van stress.

Van de KWF website:

Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt zo'n 3,7 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven bijna 20.000 mensen als gevolg van roken en 20-30% van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.
quote:mila.nl schreef op 25 augustus 2013 @ 14:43:

Daarnaast is ongewild meeroken ook nog eens schadelijk voor je gezondheid. Dat een kettingroker aan de gevolgen van roken overlijdt is niet leuk maar was te voorzien met de genomen risico's en hun eigen schuld. Een meeroker kiest daar niet voor en ook niet de eventuele andere gezondheidsrisico's die je bij het inademen van uitgeblazen rook of de rook van de sigaret zelf.

Daarom noem ik het egoïstisch. Niet alleen dat de rook smerig is.Wil je nu stoppen? Ik krijg hartkloppingen en rode vlekken in mijn nek van je en ik heb ook recht om hier op het forum te komen.
Pfffff......

(Dat was mijn rookpluim die ik zomaar de lucht van mijn eigen tuin in blies, sorry buurman....)

Wat een gezeik.

Wat erg toch dat buren gaan bepalen wat je wel of niet mag in je eigen tuin.

Dan is het overlast van een barbecue, dan de huilende kinderen, het blaffen van de hond, het geluid van een fontein, het koeren van de duiven, het topless zonnen van de buurvrouw, het geluid van de grasmaaier, de geurkaarsjes van de achterbuurman, het oefenen op de piano van het buurmeisje, de huilende buurbaby, de houtkachel van twee deuren verderop, het skatende buurjongetje, de kookluchtjes, de kleur verf op de kozijnen, het onkruid in de voortuin in de nette buurt en ga zo maar even door...

Wat ben ik blij met tolerantie in mijn buurt.

En hoe erg kan dat beetje uit geblazen lucht nu zijn? Dat vervliegt toch meteen.

Wat zijn we hier toch lekker intollerant in onze klaagcultuur.
quote:roza34 schreef op 25 augustus 2013 @ 14:46:

[...]

Wil je nu stoppen? Ik krijg hartkloppingen en rode vlekken in mijn nek van je en ik heb ook recht om hier op het forum te komen.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 augustus 2013 @ 14:44:

[...]

Ook jij gaat er vanuit dat ik rook, net als Oscar eerder.

En het sleutelwoord in deze is TOLERANTIE.Als ik een meth lab in mijn achtertuin begin en de toxische walmen komen jouw huis binnenwaaien verleen je mij dan dezelfde tolerantie?
Vergeten mensen soms dat je ziek kunt worden van rook en er zelfs van dood kan gaan??? Mensen moeten lekker zelf weten wat ze doen, maar het is toch belachelijk dat niet rokers in aanraking komen met giftige stoffen omdat rokers vinden dat ze de vrijheid hebben om altijd en overal te mogen roken.

En de rokers die ik ken zijn 9 van de 10 keer ook asociaal. Altijd maar beledigd zijn als ze niet overal mogen roken, of mensen vragen of ze het niet in hun bijzijn doen. Ik vraag mij af welke kans groter is de kans dat ik later longkanker krijg omdat mijn ouders altijd en eeuwig naast mij hebben gerookt of dat ik dood ga aan de hoge bloeddruk omdat ik mij hier over opwind haha....

Maarja misschien een gevoelig punt omdat mijn moeder is overleden aan longkanker, en niet aan een hoge bloeddruk 8-)
quote:[message=14983437,noline]bananenboot schreef op 25

MEt fatsoen kom je een heel eind .En de politie bellen omdat je 'vergast' wordt is volgens jou een juist voorbeeld van goed fatsoen? Ow oké.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:*nightsky* schreef op 25 augustus 2013 @ 14:47:

Pfffff......

(Dat was mijn rookpluim die ik zomaar de lucht van mijn eigen tuin in blies, sorry buurman....)

Wat een gezeik.

Wat erg toch dat buren gaan bepalen wat je wel of niet mag in je eigen tuin.

Dan is het overlast van een barbecue, dan de huilende kinderen, het blaffen van de hond, het geluid van een fontein, het koeren van de duiven, het topless zonnen van de buurvrouw, het geluid van de grasmaaier, de geurkaarsjes van de achterbuurman, het oefenen op de piano van het buurmeisje, de huilende buurbaby, de houtkachel van twee deuren verderop, het skatende buurjongetje, de kookluchtjes, de kleur verf op de kozijnen, het onkruid in de voortuin in de nette buurt en ga zo maar even door...

Wat ben ik blij met tolerantie in mijn buurt.

En hoe erg kan dat beetje uit geblazen lucht nu zijn? Dat vervliegt toch meteen.

Wat zijn we hier toch lekker intollerant in onze klaagcultuur.
quote:carmen5 schreef op 25 augustus 2013 @ 14:46:

[...]

Van de KWF website:

Roken is in Nederland een van de belangrijkste doodsoorzaken. Nederland telt zo'n 3,7 miljoen rokers en 2 miljoen van hen zullen door roken overlijden. Elk jaar sterven bijna 20.000 mensen als gevolg van roken en 20-30% van alle kanker wordt veroorzaakt door roken.

Dus 70 tot 80 % wordt niet veroorzaakt door roken.

Naar mijn weten is 70 tot 80 % veeeeel meer als 20 tot 30%
Om alle fanatieke rokers en pro-rokers even een case voor te leggen:

Zouden jullie ook zo reageren als het om een gevalletje geluidsoverlast ging?

Dus TO heeft geen last van sigarettenrook in haar slaapkamer, maar van housemuziek van de buren in haar slaapkamer.

Zelfde soort item: overlast, komt haar huis binnen terwijl ze het niet wil.

Het gekke is dat DAN iedereen opeens begrip heeft en vind dat dat echt niet kan en dat je de politie moet bellen e.d. Want ja jeetje....elke dag de muziek van je buren horen, dat is echt niet leuk en dat zou niet jouw persoonlijke ruimte mogen binnendringen.

Waarom sigarettenstank dan wel? Is hetzelfde, namelijk overlast, alleen op een ander zintuigelijk gebied (namelijk reuk ipv gehoor). Maar dan lijkt opeens de helft van de mensen hier zijn kop in het zand te steken en te roepen dat TO zich aanstelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven