Gezondheid alle pijlers

Opvliegers en andere overgangsellende.

19-08-2013 17:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds enige tijd ben ik met de overgang bezig. Ik ben eind 40. Ongesteld ben ik niet meer geweest sinds vorig jaar. Echter, die k..opvliegers. Ik trek het niet meer en ik ben weer aan de pil begonnen. In de hoop dat die opvliegers wegblijven. Wie heeft de overgang doorstaan zonder hormonen en hoe ga/ging je om met die opvliegers? s ' Nachts is het om de 2 uur zo'n beetje raak en ik ben uitgeput van het niet slapen dan wel slecht slapen. Ik las al geen nicotine, alcohol en koffie maar dat helpt mij niks. Dat de pil schadelijk kan zijn op termijn weet ik maar ik ben aan het doordraaien nu van die opvliegers en slecht/niet slapen.

Droge vagina is wel op te lossen. Een collega raadt Ymea aan maar ik ben wat sceptisch over dat middel en heb meer vertrouwen, kennelijk, in hormonen. Ik ben toch niet de enige die dit slecht trekt?
Ik ben nu anderhalf jaar in de running en het is een gezegende. Geen opvliegers, geen zweettoestanden, geen droge vagina en zo'n 2 tot 3 keer per jaar menstruatie, tijdens hete dagen.

Over Ymea hoor ik ook alleen maar goede berichten, maar heb het gelukkig nog niet nodig gehad.

Die hormonen zijn inderdaad niet goed. Je zet je overgang in de pauzestand en zodra je stopt, komt het weer keihard terug.

De overgang kan wel tien jaar duren. Ik zou het gebruik van de pil toch eens heroverwegen.
Wat heerlijk voor je geen toestanden met de overgang. Ik ben vorig jaar naar een overgangsbijeenkomst geweest, had t vermoeden al dat t er aan zat te komen, en daar hoorde ik van de gyneacoloog dat er ook een gel is met oestrogeen die overgangsnarigheid kan verlichten. Ik ga er achteraan want dan zijn dat toch minder hormonen die ik binnenkrijg. En, ik werk in dat ziekenhuis, vraag aan haar wat nu wijsheid is.

Die opvliegers zijn killing hoor. En dat een vrouw depressieve gedachten kan krijgen van dit gedoe geloof ik meteen.
Ik heb een jaar opvliegers gehad en toen was het over. Het was wel eens lastig op het werk, maar verder had ik er niet zoveel last van. Ja, ik had het 's nachts wel eens warm en dan sliep ik wat minder goed.

Verder heb ik al jaren een mirena dus geen menstruaties. Droge vagina heb ik nog niks van gemerkt

Overigens is dat volgens mijn gynaecoloog niet waar dat je de overgang uitstelt met de pil en dat die klachten daarna gewoon alsnog komen.
Nee dat zei mijn gynaecoloog ook nog en ik lees het net op haar site weer. Overgang gaat gewoon door tijdens het slikken van de pil. Ik heb mij weer ingeschreven voor zo'n avond in september. Haha, lijk wel hysterisch nu maar ik ben zo moe van dat gedonder s' nachts. Nu maar even spinnen want sporten is erg goed voor een lichaam in de overgang.
Ik was door klachten weer terug aan de pil en kreeg trombose en een longembolie...

Opvliegers vallen hier mee, alleen is mn cyclus heel kort (laatste keer 12 dagen). Heb een paar maanden geleden mn baarmoeder slijmvlies laten wegbranden en dat is wel een zegen. Kan het nu af met een mini tampon ipv kraamverbanden.
Heftig Meesje.
Ik ben sinds mijn 38e in de overgang, ben nu 16 jaar verder en nog steeds last van opvliegers. Ik heb 13 jaar aanvullende hormonen geslikt en nu sinds 3 jaar slik ik phyto soja capsules. Deze zijn er in 2 sterktes (ik heb de sterkste) en die werken gelukkig goed. Ik heb nog wel eens een opvlieger maar gelukkig is er nu mee om te gaan. Ik heb geprobeerd te stoppen maar binnen no time had ik weer 20 of meer opvliegers per dag
Ben al 10 jaar in de overgang, de eerste jaren hormonen geslikt, daarna gestopt. Nu nog steeds met vlagen last van die vreselijke opvliegers, en over mijn humeur zullen we het maar niet hebben...
Wat een ellende Pimpelmeesje. Zo om mij heen vragend hoor ik toch meer verhalen hoe ellendig die overgang kan zijn. Vriendin heeft heel last van gewrichtspijnen hoor ik net en heeft daar ook wat voor gekregen. Maar ik heb er veel veel over om een nacht goed door te slapen.
Hier sinds 2 jaar overgangsklachten... Ik was 'pas' 38 jaar met de eerste klachten. Ymea helpt bij mij erg goed. Sinds ik begonnen ben met Ymea, nu een half jaar geleden, heb ik bijna geen opvliegers meer en voel me wat meer energievol en vrolijker. (Minder stemmingswisselingen)

Ik kies liever niet meer voor hormonen, al zou ik het wel overwegen als Ymea niet zo goed zou werken. )
Wat is er mis met hormonen?

Je lichaam zit er vol mee bij een natuurlijke cyclus.
Wat er mis is met hormonen?

Met natuurlijke niks.

Van synthetische kan je dood gaan...
Hier nog iemand met opvliegers, hele heftige! Slapen is er bijna niet meer bij en het is zelfs soms zo erg dat het me in mijn werk belemmert. Gisteren ben ik begonnen met Ymea. Hoelang duurt het ongeveer voordat het effect heeft?
Hier geen opvliegers, nouja heb er volgens mij 1x eentje gehad, ik stikte bijna, zo enorm warm, werd misselijk, bonzende hoofdpijn in achterhoofd en trok naar nek, was gelukkig na een paar uur weer over

ben helaas nu wel om de 2 weken ongesteld, de eerste dagen heftig, stolsels, daarna neemt het af maar voordat het over is ben ik in totaal bijna een week verder..

Af en toe wat buikpijn en mijn darmen zijn dan van slag.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 20 augustus 2013 @ 00:14:

Met natuurlijke niks.

Wat een onzin. Ik heb een schildklierziekte, mijn lichaam maakt niet genoeg hormoon, nu slik ik dat in een pilletje, daar ga ik niet dood van hoor.

Dit soort bakerpraatjes zorgt er voor dat vrouwen met allerlei klachten blijven rondlopen in de overgang, terwijl er ook oplossingen voor zijn.

En in veel van de zogenaamde 'onschuldige' middeltjes van de kruidenwinkeltjes zitten zware metalen of hormoonachtige stoffen uit planten. Hoezo, natuurlijk.....
quote:pimpelmeesje67 schreef op 20 augustus 2013 @ 00:14:

Met natuurlijke niks.

Natuurlijke hormonen kunnen behoorlijk veel narigheid aanrichten in een lijf, bijvoorbeeld in de overgang. De hormonen zijn dan ontregeld en hebben invloed op je hoe je je voelt, lichamelijk en geestelijk. Dat had het in de puberteit (melancholie, depressie, euforie, libido) en dat heeft het in de overgang opnieuw.

Dat is bij veel vrouwen beslist geen pretje en het kan lang duren. Tien jaar ontregeld zijn is zwaar.

Daarmee houd ik geen pleidooi voor het innemen van hormoonmedicatie. Iedere vrouw is anders. Maar het is wel fijn om iets te vinden dat je helpt die periode zo goed, gezond en evenwichtig mogelijk door te komen.
Ik slik sinds kort Femoston tegen overgangsklachten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik ben nu 3 jaar helemaal niet meer ongesteld geworden en heb nog steeds last van opvliegers,slapeloze nachten,rusteloze benen ,ik ben nu 49 jaar.

Ik hoop ook dat het bij mij niet zo lang meer gaat duren
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Nog steeds heel regelmatig ongesteld maar er is veel aan de hand. Opvliegers -vooral 'snachts-, rusteloze benen - tot pijnlijk toe-, moodswings.

En, niet onbelangrijk, dat soepfiguur dat er langzaam insluipt.... gordijnen op mn rug, slap vel en waar is mn taille?
Ik heb wel het idee dat mijn lichaam aan 't 'overgaan' is, maar heb vooral vreselijke last van zweetgeuren. Ik stink gewoon net zo als m'n puberdochter. Heb wel af en toe een opvlieger (denk ik), maar dat is als ik van buiten naar binnen ga of omgekeerd. Meer iets of mijn lichaam moeite heeft met aanpassen ofzo. Dat heb ik trouwens al wel een jaar.

M'n menstruatie gaat ook steeds meer raar doen. Nu druppel ik bijvoorbeeld al een week, maar hij breekt niet door.

In tegenstelling tot veel andere vrouwen zie ik eigenlijk wel uit naar de overgang. Ik ben die maandelijkse menstruatie meer dan zat. Die gaat bij mij dan ook gepaard met erge buikklachten en migraine.

Maar als ik dan over de andere kwalen lees.. ik heb al veel last van gewrichtsklachten enzo.. zit er niet op te wachten tot dat erger wordt, maar goed, we moeten er allemaal door. Er komt vanzelf een eind aan
Later is nu
De menstruatie was heel erg onregelmatig. 8 maanden niet, drie maanden niet, twee weken niet, 6 maanden niet. Maar door de femoston heb ik nu al twee keer een menstruatie terwijl dat niet zou moeten zijn. Morgenochtend een afspraak bij de huisarts hierover.

Verder zijn alle klachten zo goed als weg, de opvliegers zijn er nog wel maar in veel mindere maten dan eerder.
Overigens is "de overgang" de hele periode van afbouwen. De periode kan wel 10 tot 15 jaar duren en ligt doorgaans ergens tussen de 40 en 60 jaar.

De menopauze duurt maar een paar dagen. Dat is het moment van de allerlaatste menstruatie. Ik kijk dus enorm uit naar de menopauze!
Vanmorgen bij de huisarts geweest en andere medicijnen gehad. Ze vond me er een stuk beter uitzien dan voor ik femoston slikte en zo voel ik me ook.

Bergje, ik ken iemand die er al jaren 'vanaf' is en dus de laatste menstruatie allang gehad heeft en nog af en toe fikse opvliegers heeft. Mijn moeder van 78 zit ook af en toe met zakdoekjes te wapperen om een opvlieger te verjagen.
Door middel van injecties ben ik in een versnelde overgang gebracht. Dit was nodig omdat mijn baarmoeder vol met vleesbomen zat. Helaas verergeren de opvliegers door die injecties. Ik word er echt soms stapelgek van! Slapen, werken, het wordt allemaal door die opvliegers bemoeilijkt. Ik krijg nog een injectie, en circa drie maanden daarna moeten de opvliegers afzakken. Ik hoop het echt van harte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven