hoe kunnen we hem helpen? HELP

28-08-2013 15:08 19 berichten
Mijn vader ( 65 jr) is gokverslaafd. Zo het hoge woord is eruit! Hij is alleen en zegt dat hij het vooral doet uit verveling en omdat hij niks anders om handen heeft. Nu deelde hij gister mede dat hij (WEER) al zn geld vergokt heeft en dat hij nu dus geen geld meer heeft om zn rekeningen te betalen.... Alsof ik een klap in mn gezicht kreeg. Al een aantal keren heeft hij beloofd niet meer te gokken ( nadat al zn geld weer op was en wij; mn broer en ik, hem weer geld leende om zn rekeningen te betalen en hij beloofde het niet meer te doen) Nu had hij belastinggeld teruggehad ( rond de ¤5000 en dat is nu ook weer foetsie.... Ik ben boos, verdrietig en teleurgesteld en snap eerder gezegd ook niet hoe het zover kan komen en het keer op keer gebeurt. Nu was mijn eerste reactie; ik ben er klaar mee dat gelieg en gezeur en zoek het maar uit. Gelukkig heb ik een man die alles wat positiever inziet en vind dat we een manier moeten vinden hem te helpen. Nu hadden wij het voorstel om de komende tijd (jaren) zijn rekening te beheren zodat hij ook niet in de verleiding komt. Dus wij dit met mn vader besproken, maar...hij wil nog 1 kans....het gaat hem deze keer echt lukken en wil nog 1 keer ons vertrouwen. Ik wil/kan hem eerlijk gezegd dat vertrouwen niet geven en geloof ook niet dat dit op eigen houtje goedkomt. Deze dingen zijn nl al tientalkeren beloofd. Resultaat vader boos,verdrietig enz. Ik weet niet meer wat ik er mee aan moet. Verder willen we hem helpen weer wat onder de mensen te komen en wat hobbys/bezigheden te vinden. Ik vind het een moeilijk onderwerp en schaam me er ook best voor. Ik heb het nu even van me afgeschreven en hoop op reacties/tips
Alle reacties Link kopieren
Als hij dit aanbod niet aanpakt van jullie moet het schluss zijn.

Een verslaafde stopt niet uit zichzelf, dus ik zou er nog een voorwaarde aan verbinden: hij moet hulp zoeken bij een verslavingsinstelling. Alleen met deze twee voorwaarden kan het goedkomen.

Echt, geef hem geen cent meer, een verslaafde trekt je mee in zijn eigen val.
Aaiai, er is een woord voor jou to, 'Enabler'. Dat betekent zoveel als mede mogelijk gemaakt door TO.

Zoek een ruggegraat voor jou en professionele hulp voor hem. Daarna; loslaten en consequent zijn. Hobbies regelen klinkt schattig maar volgens mij dringt de ernst nog niet echt door he?
Lorem Ipsum
Waarom hebben jullie nooit een professional ingeschakeld?

Een verslaving overwinnen is heel, heel moeilijk zonder hulp.
Een verslaafde nooit geld geven. Nooit!

Verder: sterkte. Wat een rotsituatie, voor je vader, maar ook voor jou.
Je helpt hem het beste door hem niet meer te helpen.

Maar in plaats daarvan het telefoonnummer te geven van een professionele hulpinstantie.

Loslaten, hoe moeilijk ook!
Hulp zoeken anders komt het niet goed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
We hebben nog niet eerder professionele hulp gezocht omdat hij TELKENS beloofde te stoppen en ja...dat geloof je dan. Het is toch je vader die ons (in ons geval) alleen heeft opevoed. En iedere keer geloof je het weer. Misschien naief maar zo is het. Ik ben nu op het punt; Hulp accepteren en anders zoek je het maar uit. Hij wil dus nog 1 kans om zich te bewijzen....pfff lastig, het blijft toch je vader die je niet zomaar laat stikken
Klinkt eerder alsof je vader jou laat stikken en ja je bent knetter naief.

Hoe eerder je wakker word en hem de bodem duidelijk wordt, hoe sneller hij geholpen kan worden.

Jullie zijn zachte heelmeesters.
Lorem Ipsum
Wat maakt deze ene kans anders dan de voorgaande stitch?

Overigens laat je je vader beslist niet stikken hoor als je je hulp terugtrekt en hem aan een prof. hulpverlener overlaat. Integendeel, hoe tegenstrijdig het ook klinkt: dan help je pas ècht!

Sterkte hoor, het lijkt me niet makkelijk.
Geld blijven lenen is pappen en nathouden en daarmee hou je de verslaving in stand. Helpen van de wal in de sloot dus.

Enablen heet dat en daarmee is geen enkele verslaafde ooit van z'n verslaving afgeholpen.
@Stitch; je vader meende het waarschijnlijk, toen hij die beloftes maakte.

Maar daarna neemt die verslaving de overhand. En dat gaat blijven gebeuren, alle goede bedoelingen ten spijt.

Laten vallen zou ik niet doen. Maar je kunt wel van hem eisen dat hij hulp zoekt, als hij jouw steun wil beohouden.
Geef hem nog een kans. Die verknalt hij.

Laat hem daarna/ondertussen de formulieren voor familiebewind invullen,

http://www.rechtspraak.nl ... bewind/pages/default.aspx

Mocht je er vragen over hebben, stuur mij maar een PB!
Als je geld geeft, is het de verslaving die je een kans geeft, niet je vader.
quote:maaike0105 schreef op 28 augustus 2013 @ 15:59:

Als je geld geeft, is het de verslaving die je een kans geeft, niet je vader.

+1

Jullie voeden de verslaving,en helpen jullie vader er echt niet mee.
hij is 65 geen 15.. Kortom.. het is een verslaafde.. die kan je niet helpen met geld.. Een verslaafde moet van zijn verslaving af zien te komen.. En dat kan hij en hij alleen maar doen.. Als hij het niet wil dan houdt het op..

Laat los..
Zou je hem ook vertrouwen als hij kanker had en zei dat hij nu echt ging genezen?

Hij is ziek. Wat hij nodig heeft, is een behandeling.
Ga in therapie!
Je kunt hulp zoeken bij Stichting Coke van Jou, die helpen familie en partners van verslaafden. Ze kunnen je wat handvatten geven hoe met de verslaving van je vader om te gaan. Mijn raad is: niet helpen, niet met geld maar ook niet met de verantwoordelijkheid over nemen. Een verslaafde moet het zelf oplossen anders blijft het probleem, en groeit. Maak dit niet het probleem van jou en je partner.
Stoppen met geld geven, dat gaat hem echt niet helpen. Probeer de situatie even te bekijken alsof hij een vreemde is. Zou je dan nog geld geven? Hij maakt misbruik van jullie goede bedoelingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven