Ontbijtdrink op basis van spelt??

01-09-2013 14:30 10 berichten
ik ben op zoek naar recepten voor ontbijtdrink ( zoiets als goedemorgen! Drinkontbijt) maar dan op basis van spelt. Ik zag wel wel bij de natuurwinkel muslie op basis van spelt maar vraag me af of ik dit gewoon door een blender/keukenmachine te doen en wat er bij te doen om een "volwaardig" drinkontbijt te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je dat prima doen!

Blenderen die hap, zuivel erdoor, fruit (banaan, kiwi, sinaasappel, e.d.)

Ik zelf doe ook lijnzaad erdoor.

Eigenlijk altijd wel wat anders. Ligt eraan wat ik in de koelkast heb liggen.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Ik zie nergens echt recepten op internet voor spelt smoothies etc, wel kant en klare producten. Ik vind het zelf weleens lekker muesli (spelt) met aardbei, banaan of yoghurt uit de blender.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik pak gewoon wat in mijn koelkast ligt.

Vandaag banaan,spinazie,lijnzaad,zemelen,chiazaad en bosbes,blauwe bes en braam,wat water of yoghurt of melk erbij,klaar.
Ik maak een groene smoothie, en die wordt een maaltijd door er bijvoorbeeld spelt bij te doen. Ik maak 'm zelf altijd met havervlokken.

Basisreceptje voor een halve liter:

1-2 koppen water (ligt eraan hoe vloeibaar je het wilt)

1 kop spelt

een kwart kop zaden of pitten

1 banaan

1 kiwi

4 handjes bladgroente (verse spinazieblaadjes, sla bijvoorbeeld)

Dit alles mixen met een blender (of staafmixer als je geen blender hebt)

Je kan dan nog proeven of het zoet genoeg is voor je, en dan eventueel kaneel, of vanille extract, of agavesiroop erdoor roeren.
Je kunt ook speltvlokken kopen en die erdoor gooien.
Je hebt ook gewoon speltdrink bij de biowinkel, het is een soort melkvervanger. Daar kun je dan nog van alles aan toevoegen om er een smoothie van te maken? Je hebt gezoete (met suiker) en ongezoete speldrank
Wat ook erg lekker is; ricedrink van Alpro of ander merk. Daar dan speltvlokken doorheen doen.

Of sojamelk (allerlei smaakjes) en speltvlokken. Ik vind het heerlijk!
Je kan speltvlokken kopen bij Ekoplaza. Die tot poeder vermalen in de keukenmachine. De avond tevoren een paar eetlepels in ene kom doen, water/melk toevoegen. Nachtje laten weken. De volgende morgen samen met bosbessen (of ander fruit) en yoghurt in de blender.

Voor variatie: even googelen op 'oatmeal smoothie'. Vervolgens de havermout vervangen door speltvlokken. Bijvoorbeeld:

http://brooklynatlas.com/ ... lueberry-oatmeal-smoothie

En zo staan er nog een paar honderd yummie-recepten.
Ispiratie voor meer gezonde smoothies haal ik uit een simpel gidsje. Onlangs aangeschaft en prima recepten. Ook prima te variëren met inhoud, je zou dus ook spelt hier doorheen kunnen mixen.

Meer informatie kun je vinden op de website van [[...]

Wellicht geeft jou dit ook inspiratie, ik maak er nog geregeld 1 :-)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-09-2013 12:30
Reden: Spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven