Bah! Gekookte aardappels!

01-09-2013 17:36 134 berichten
Ik lust vrij veel, heb weinig wensen waar mensen rekening mee moeten houden als ik bij hen kom eten. Vlees, vis, vegetarisch, alle groenten, alle kruiden. Maar gewoon een gekookte aardappel als in een Hollandse maaltijd, die lust ik echt niet... We maken zelf vaak gerechten met pasta, rijst, wraps, taco's, soms gebakken aardappels of aardappelkroketten en varianten, maar nooit de gewone gekookte aardappel. Hooguit om stamppot van te maken.

Ik krijg hier vreemde reacties op. Mensen moeten ook altijd meteen vragen of ik wel frites of chips lust. Of mensen vinden me een lekkerbek omdat ik de aardappels liever bak of rijst en pasta boven de aardappel verkies.

Waarom is dat zo raar? Wanneer mensen wel 10 groenten of kruiden afwijzen, of zeggen geen vis te lusten krijgen ze niet zulke lacherige opmerkingen...

Herkenbaar voor meer mensen?
quote:Daffodil schreef op 01 september 2013 @ 17:58:

Gekookte aardappelen lust ik. Maar aardappelpuree. Daarvan snap ik écht niet dat mensen het kunnen eten.

Stamppot dan weer wel. Heerlijk.Omdat ze het lekker vinden waarschijnlijk. Smaken verschillen, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Galadriel schreef op zondag 01 september 2013 17:42 Mijn kind lust alles, behalve gekookte aardappelen.

Ik vind ze lekker bij gekookte bietjes en verder onnodig.

(wel heel veel andere varianten gemaakt van aardappel)

Haha, ik ook.

Ik vind het echt nergens naar smaken en hou er gewoon echt niet van. Maar als ik gezond wil doen, eet ik gekookte bietjes. Met welgeteld één gekookte aardappel. Dat vind ik nog tot daaraantoe:)

Puree vind ik ook niet lekker , maar verder vind ik alle aardappelvarianten prima.
Na een niet aflatende stroom van drama's hoefde ik ze van mijn ouders vanaf mijn 8ste niet meer te eten. Op spruitjes na waren toen mijn ergste culinaire nachtmerries de wereld uit.

Iemand opperde hier het idee van jus: ik vind 1 ding erger dan gekookte aardappels: gekookte aardappels met jus. Brrrr.

Frietjes, gebakken aardappels, aardappelkroketjes, prima. Die rare dikke wafeltjes vind ik dan weer vreselijk, maar goed, dat kan voorkomen. Als ze maar alsjeblieft niet gekookt hoeven zijn.

Edit: truffelpuree vind ik wel to die for!!
quote:Lady-Voldemort schreef op 01 september 2013 @ 18:01:

Omdat ze het lekker vinden waarschijnlijk. Smaken verschillen, gelukkig.Ok, dan begrijp ik écht niet dat mensen dat lekker kunnen vinden. Hoef ik ook niet te begrijpen hoor en ik lig er ook niet wakker van ofzo. Maar ik krijg al rillingen als ik er alleen maar aan denk.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Ook niet als ze nieuw zijn? Met wat geklaarde boter en peterselie?
Gewone gekookte aardappels met jus lust ik ook niet, maar in de stamppot, koude aardappelsalade, gepoft of als puree wel.

Als kind werd ik wel bestempeld als moeilijke eter hierdoor, toen stonden pasta en rijst natuurlijk weinig op tafel en m'n ouders waren heel saai qua maaltijden.

Ik ben wel héél blij dat m'n vriend het geen enkel probleem vindt om dus gebakken aardappels/rijst/pasta/wraps/etc. te eten.

De reacties herken ik echter niet. Sommige vrienden hebben soms zelfs wat tips gegeven, zo heb ik "aardappel anders" leren kennen. En als ik voor anderen kook is de lijst met wat ze niet lustten inderdaad vaak veel langer.

Ik houdt trouwens ook niet zo van boterhammen... (ik had echt ergens anders geboren moeten worden haha), daar krijg ik veel meer reacties op. Laatste tijd probeer ik het wel steeds meer te eten (vooral omdat het wel makkelijk zou zijn om wél te eten), maar meestal eet ik wraps/rijst/soep/etc. als lunch. Afbakbrood of tosti lust ik wel... dus dan vinden mensen me wel een lekkerbek inderdaad.

Ik ben blij dat internet bestaat en gereisd heb en dus weet dat er genoeg landen bestaan waar mensen ook nauwelijks boterhammen en gekookte aardappels eten en dat dat prima anders kan. Als kind geloofde ik namelijk ook dat ik een moeilijke eter was omdat iedereen vooral aardappels en boterhammen at.
quote:sri schreef op 01 september 2013 @ 18:03:

Iemand opperde hier het idee van jus: ik vind 1 ding erger dan gekookte aardappels: gekookte aardappels met jus. Brrrr.

Jus heb ik inderdaad ook liever niet. Die aardappel eet ik dus ook 'droog'. Het liefst gekruid uit de oven.

Ik moest van mijn ouders alles eten. Ook aardappelpuree dus. Echt, die textuur.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Niks mis met een goede pieper!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Mijn zusje en ik mochten vroeger 1 gerecht of onderdeel kiezen wat wij echt niet hoefden te eten en ik koos de gekookte aardappel.

Tuurlijk verschillen smaken, maar ik heb al heel dikwijls gehoord dat mensen zeggen: "ja ik vind pasta of aardappelkroketten ook lekkerder maar het kan niet elke dag feest zijn hè."

Krijg dan sterk de indruk dat men niet kookt/eet wat men het allerlekkerst vindt maar het ziet als een noodzaak, als een plicht en het maar zo eenvoudig en kruidloos mogelijk moet zijn.

Aardappel in de roti lust ik wel.
De eerste 18 jaar van mijn leven iedere dag gekookte aardappels gegeten (met tegenzin). De 18 jaar daarna nooit meer gekookte aardappels gemaakt. Dus ja, herkenbaar
Ik eet het ook niet vaak, maar af en toe kan ik er wel van genieten. Laatst had ik opeens trek in gekookte aardappels met worteltjes. Eet ik normaal nooit. Was erg lekker, eigenlijk! Terwijl ik het vroeger niet lustte. Ook hutspot vind ik heerlijk. En ik vind gekookte aardappels, doperwten en een gehaktbal lekker, en dan het liefste door elkaar geprakt met een kwak appelmoes.

Maar zoals ik al zei, eet ik het ook niet vaak. Hooguit eens per maand en dat haal ik meestal niet eens. In de winter eet ik wel vaker hutspot, dat dan weer wel. Met die lage frequentie ben ik erg blij, vaker hoeft van mij echt niet.
Lekker hoor! Als het maar geen oude meuk is en geen doorkokers.
Heel herkenbaar. Gekookte aardappelen vind ik weerzinwekkend.
Haha, nou hier staat toch zeker 3 keer per week een gekookte aardappel op tafel:)

Vind ik ze lekker? Ik weet niet, met Jus iig goed te doen. Nou moet ik ook wel toegeven dat ik totaal niet culinair aangelegd ben en van thuis uit 6 dagen per week de droge aardappel had.

Rijst, macronie, dat was zwaar bijzonder en word hier regelmatig gegeten.
Ik eet ze soms, maar heb ze ook liever gebakken of als puree

Moet wel eens lachen als ik mensen hoor zeggen: Wat moet ik nu eens eten? En dan kan het geen rijst of pasta zijn, want dat hebben ze die week al een keer op. Op mijn vraag waarom je wel 6 keer in de week aardappels kunt eten en niet 6 keer in de week rijst of pasta hebben ze eigenlijk nooit een overtuigend antwoord.

Krielaardappeltjes vind ik dan weer wel lekker, maar die kook ik dan zoveel dat ik de volgende dag kan bakken, dan zijn ze nog lekkerder
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:miss_kelpie schreef op 01 september 2013 @ 18:04:

Gewone gekookte aardappels met jus lust ik ook niet, maar in de stamppot, koude aardappelsalade, gepoft of als puree wel.

Als kind werd ik wel bestempeld als moeilijke eter hierdoor, toen stonden pasta en rijst natuurlijk weinig op tafel en m'n ouders waren heel saai qua maaltijden.

Ik ben wel héél blij dat m'n vriend het geen enkel probleem vindt om dus gebakken aardappels/rijst/pasta/wraps/etc. te eten.

De reacties herken ik echter niet. Sommige vrienden hebben soms zelfs wat tips gegeven, zo heb ik "aardappel anders" leren kennen. En als ik voor anderen kook is de lijst met wat ze niet lustten inderdaad vaak veel langer.

Ik houdt trouwens ook niet zo van boterhammen... (ik had echt ergens anders geboren moeten worden haha), daar krijg ik veel meer reacties op. Laatste tijd probeer ik het wel steeds meer te eten (vooral omdat het wel makkelijk zou zijn om wél te eten), maar meestal eet ik wraps/rijst/soep/etc. als lunch. Afbakbrood of tosti lust ik wel... dus dan vinden mensen me wel een lekkerbek inderdaad.

Ik ben blij dat internet bestaat en gereisd heb en dus weet dat er genoeg landen bestaan waar mensen ook nauwelijks boterhammen en gekookte aardappels eten en dat dat prima anders kan. Als kind geloofde ik namelijk ook dat ik een moeilijke eter was omdat iedereen vooral aardappels en boterhammen at.

Herkenbaar! Ik hou ook echt niet van boterhammen, vooral de korstjes. Als ik nu al eens een boterham eet, dan laat ik de korstjes liggen. Vroeger mocht dat nooit, maar nu ben ik gelukkig volwassen.

En qua avondmaaltijden heb ik toch ook liever pasta, taco's, wraps, en sowieso liever geen AGV, dus ook met gebakken aardappels maak je mij niet echt happy. Ik eet aardappels meestal vooral als het goedkoop moet (rosti uit de vriezer, diepvriesgroente en ik heb altijd wel een stukje vlees in de vriezer), maar echt genieten vind ik het niet.
Ik ben er ook geen liefhebber van,stamppot vind ik wel ok. Wij eten dus ook bijna nooit standaard AGV.
Een heerlijk kruimig aardappeltje (geen vastkokende gladdekkers brrrr) met jus vind ik heerlijk haha.

Ik mag dan zo ook 1 x per week een heerlijk prakje maken.

Mijn moeder maakte bij wijze van spreken niet anders maar vond het altijd heerlijk.

Ben wel heel anders gaan eten sinds ik op mezelf woonde (nu sinds 18 jaar) maar zo af en toe weer een oudhollandsch prakkie hmmmmm kun je mij voor wakker maken.

Ook puree, gebakken aardappelen, stamppot, aardappeltjes met schil en kruiden uit de oven, friet en koude krieltjes door een maaltijd salade.

Zo 1 keer per jaar (want heel slecht) kook ik aardappels, die laat ik afkoelen, snij ik in plakjes en bak ik in de roomboter met een flinke kwak zure mayo...oh man goddelijk.

Ik adoreer de aardappel in al zijn facetten.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:NYC schreef op 01 september 2013 @ 18:09:

Tuurlijk verschillen smaken, maar ik heb al heel dikwijls gehoord dat mensen zeggen: "ja ik vind pasta of aardappelkroketten ook lekkerder maar het kan niet elke dag feest zijn hè."

Krijg dan sterk de indruk dat men niet kookt/eet wat men het allerlekkerst vindt maar het ziet als een noodzaak, als een plicht en het maar zo eenvoudig en kruidloos mogelijk moet zijn.

Dit dus! Alles dat afwijkt van de standaard AVG uit het water wordt bestempeld als 'bijzonder' of 'alleen voor feest'. Wat is dat toch voor onzin. Mag je alsjeblieft op gewone dagen ook lekker eten? Dat Calvinistische gedoe altijd, ik word er soms echt chagrijnig van. En nu ga ik ayam pedis maken. Om m'n humeur weer op peil te krijgen
NYC, haha ja alsof pasta iets ongezonds is. Of ze moeten goedkoper bedoelen... maar de hele "hollandse pot" is bedacht voor de goedkopigheid, niet om de lekkerheid. Wel eens een keer uitgezocht hoe dat zat namelijk, dat zoveel landen lekkere traditionele maaltijden hebben en wij hebben aardappels en boterhammen, jakkes. Werd destijds aangemoedigd door huishoudscholen waar iedereen leerde goedkope maaltijden te maken, maar ook rijkere mensen gingen naar die scholen dus iedereen at het op gegeven moment. Daarvoor at Nederland ook niet echt aardappels en boterhammen.

Ik ben trouwens zwanger en ben wel benieuwd hoe dat straks gaat met een kind. Gaat hij/zij bij een vriendje eten en vraagt dan "wat is dat?" als hij/zij gekookte aardappels krijgt, dat lijkt me wel grappig Maar in de praktijk zal dat vast wel meevallen, door stamppot en aardappelsalade, etc.
Ook ik ben er geen liefhebber van, maar in de stamppot vind ik het wel lekker.
Bah, gekookte aardappels. Ik vind het echt niet lekker. Sla het ook liever over. Gebakken, gefrituurd of in puree dan weer wel lekker :-).

Heb het ook met eigeel.
Ik ben ook niet zo'n fan van gekookte aardappelen. Wij eten het af en toe als Oud Opaatje hier is. Gelukkig lust ook die ook rijst, pasta, etc., want hij is hier 3 dagen per week. Nu hij moeilijker eet maak ik wel vaker een Hollandsch prakkie, ik moet dan maar even doorbijten

Man vind het wel geweldig, maar hij heeft in zijn hele jeugd geen aardappel gezien.
Ik ben dol op boterhammen, echt.

Waar anderen 's avonds chips nemen, of iets gezonds, trakteer ik mezelf iedere avond op een paar lekker belegde boterhammen.

Ben ik nu een gek mens?
Heerlijk gekookte iets kruimelige aardappels,

maar dan wel gekookt in bouillon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven