Gezondheid alle pijlers

'levensechte' nachtmerrie

07-09-2013 12:49 96 berichten
Beste allemaal!

Ik heb vannacht een hele nare 'nachtmerrie' gehad. Ik was al half wakker en zag een man in mijn kamer. Hij wilde mij wat aandoen. Ik begon dus letterlijk te gillen alsof ik dood zou gaan. Ik was ook in de veronderstelling dat het helemaal mis ging. Daarna besefte ik dat ik een nachtmerrie had. Al snel stonden er huisgenoten aan mijn deur die bezorgd waren.

Ik heb vaker dromen tussen waken en slapen in. Zie mensen, ,geesten, beesten of weet niet waar ik ben. De ene keer ben ik meer in paniek dan de andere keer. Een keer eerder heb ik zulke doodsangsten uitgestaan en zo hard gegild. Toen zag ik ook iemand die mij iets aan zou doen (was toen op de camping).

Zijn er mensen die dit herkennen? Zou dit kwaad kunnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 07 september 2013 @ 13:05:

Nachtmerries tussen waken en slapen in is geen best teken en daar zou ik toch een s een praatje over maken met iemand die daar verstand van heeft. De droomwereld mag nooit de waakwereld betreden, dat is absoluut niet goed.quote:Cateautje schreef op 07 september 2013 @ 13:16:

[...]

Nee dat kan niet!

De TO is gevoelig voor psychoses, dus deze bijdrage is bepaald niet constructief.

Fijn dat je het zelf zegt.

"De droomwereld mag nooit de waakwereld betreden..............."
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:bootje_op_de_golven schreef op 07 september 2013 @ 14:05:

Bij hypnagoge hallucinaties kun je verlamd zijn, maar het hoeft niet. Bepaalde delen van de hersenen worden nog geprikkeld terwijl ze al in rust moeten zijn. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Wat de uitwerking ervan is hangt af van de delen die geprikkeld worden.

Dromen terwijl je wakker bent is onmogelijk. Nou ja, op dagdromen na. Maar dat is geen echt dromen

Interessant, ik herken er heel veel in van mijn zoon. Gemiddeld 1x per week rent ie 's nachts in paniek door het huis, sluit zich op in de wc, durft absoluut zijn kamer niet meer in en gilt de hele flat wakker.

Of hij daadwerkelijk droomt op zo'n moment weet ik niet, tot nu toe noemde de psych het nachtangst of nightterror.

In een link over hypnagoge hallucinaties las ik dat anti-psychotica het kunnen verminderen, maar toen mijn zoon die gebruikte werd het vele malen erger. Dus geen idee wat het bij hem precies is.

David Dunning
Ik heb afgelopen nacht nog de lamp aangedaan en de dekens hysterisch uitgeschud, omdat ik dacht/droomde dat er een dikke zwarte spin op het bed liep.

Vond mijn vriend minder. Zodra ik door had waar ik mee bezig was ben ik meteen weer gaan liggen en ook gelijk weer als een blok in slaap gevallen.

Ik heb heel vaak enge dromen, er zitten wel veel psychische problemen in de familie, maar ik ga er voor mezelf altijd van uit dat ik het te warm had of zo (is ook vaak zo).
Bijwerking van je medicijnen?
Ik heb ook vaak enge dromen, dan wordt ik gillend wakker of schop ik mijn vriend.

Volgens mij is het niet abnormaal ofzo. Ik heb een levendige fantasie en ik ben een hele diepe slaper.
Ik heb ooit vergelijkbare "dromen" waarbij ik me gewoon in mijn slaapkamer bevind zoals in het echt, en er is dan ineens een schaduw of figuur naast mijn bed. Het komt bij mij dan niet over als iets "kwaadaardigs" ofzo maar ik schrik er wel van. Het enige wat ik dan denk is dat ik nu echt wakker moet worden. Dan ga ik geluid maken waar mijn vriend wakker van wordt en hij maakt mij dan wakker.

De eerste keer dat ik dit had was ik compleet overstuur en durfde de hele nacht niet meer te slapen. Het voelde anders dan een normale droom. Wat bij mij nu helpt is als dit voorkomt gewoon zeggen dat die figuur weg moet gaan, dat ie me met rust moet laten en hier niet hoort. Dan heb je zelf de regie weer in handen. Hopelijk kan jou dat ook wat steun geven TO.
quote:Solomio schreef op 07 september 2013 @ 15:33:

[...]

[...]

Fijn dat je het zelf zegt.

"De droomwereld mag nooit de waakwereld betreden..............." Wat mij het meest opvalt in dit topic is dat degenen die het hardst vallen over een uitdrukkingsvorm, geen ene reet hebben toe te voegen dat enigszins zinvol is voor Chocoladeballetjes.
quote:Cateautje schreef op 07 september 2013 @ 16:13:

[...]

Wat mij het meest opvalt in dit topic is dat degenen die het hardst vallen over een uitdrukkingsvorm, geen ene reet hebben toe te voegen dat enigszins zinvol is voor Chocoladeballetjes.Join the club...............

David Dunning
quote:Solomio schreef op 07 september 2013 @ 16:17:

[...]

Join the club...............Nee dank je.
quote:Cateautje schreef op 07 september 2013 @ 16:23:

[...]

Nee dank je.

Als je het anders omschreven had, zou er ook anders op gereageerd zijn.

Nu klonk het enorm zweverig, terwijl het blijkbaar zo niet bedoeld was.

Mijn zoon heeft ook overdag wel es van die 'slaapbeelden' (zoals hij het noemt), wat ik zorgelijk vind, vanwege de mogelijke link met psychotische beelden. Dat klinkt toch echt anders, en vooral nuchterder, dan wat jij schreef.

David Dunning
dames wat een nare toon naar elkaar. Beetje lief zijn voor elkaar in mijn topic hoor ;). Ik ben gewoon blij met cateautje haar bijdrage!

Ja het voelt wel anders dan een normale droom inderdaad. Zoals BunnyBoiler beschrijft. Ik weet elke nacht mijn droom nog. Daarbij heb ik ook vaak nachtmerrie achtige dingen ect.

Het verschil met wat sommige van jullie beschrijven is dat ik echt de droom niet vergeet. Als ik zo'n droom heb weet ik jaren later nog precies hoe die ging. Ik heb ook weleens geesten gezien. En dacht dat 'dat kan niet dit is net echt' maar het ging niet (direct) weg. Maar als het licht aangaat altijd.

Op zich maak ik me meestal niet zo'n zorgen. En nu ook niet heel erg. Maar ik dacht vannacht echt even dat ik werd vermoord en dat was nogal intens. Ik heb gewoon doodsangst gegild. Maar verder valt het waarschijnlijk wel mee. Maar ik vraag het voor de zekerheid na bij de psych want met psychotische shit moet je natuurlijk geen enkel risico nemen. Verder vind ik het ook gewoon interessant, zo'n enorm intense droom.

Over kinderen. Die kunnen nightterrors (of pavo nocturus ofzo) hebben. Dan kan je zonder reden helemaal overstuur zijn. Dat is anders dan bij mij, want ik had (dacht ik) wel een reden. En ik kwam erachter dat ik (waarschijnlijk) hypnopompe hallucinaties heb, dat betekent bij ontwaken en net bij inslapen
De uitdrukkingen, droomwereld, waakwereld en fantasiewereld hebben niets met zweverigheid te maken en zijn gewoon bekende termen en dienen uiteraard overdrachtelijk gezien te worden. Dat niet iedereen het associatievermogen heeft om met behulp van de fantasiewereld deze uitdrukkingen te duiden, is mij niet te verwijten.
Ik herken het ook wel. Heb het soms, zeker in periodes van veel geregel of stress en moeheid. Heb er ook wel eens en topic hier over geopend maar dat kan ik niet meer vinden.

Soms kraam ik ook onzin uit. Of dan heb ik een schrikachtig gevoel dat ik te laat ben, en pas als ik dan beneden aan mijn boterham zit, zie ik ineens op de klok dat het 4 uur in de nacht is, terwijl ik ergens in mijn achterhoofd denk dat ik te vaak gesnoozed heb en terug in slaap gevallen ben en veel te laat wakker ben geworden. Heel raar.
quote:Cateautje schreef op 07 september 2013 @ 14:11:

[...]

Wat jij nu beschrijft is niet zorgelijk. Het is, denk ik, voor iedereen wel bekend dat de realiteit in de droom door kan dringen, door middel van geluiden en dat je dat in de droom anders associeert, waardoor een wekker inderdaad een eend kan worden.

Ik had een tijdje geleden een droom waarin een heavy metal gitarist drie noten bleef aanslaan, ik vond dat vervelend en dwong mezelf om wakker te worden. Toen bleek dat ze bij mij om de hoek de tramrails aan het slijpen waren en dat was exact dat geluid.

Vroeger liep mijn wekker af op de radio en in die periode ben ik weleens op de muziek van de wekkerradio een kroeg in gelopen. Tja, en toen kwam ik te laat. Het kan in werkelijkheid hele rare gevolgen hebben als je droomt dat je ONTZETTEND moet plassen en eindelijk een wc gevonden hebt...
Ooooh dat heb ik vaak, dat ik droom dat ik moet plassen en er nergens wc's zijn. Of wel zijn, maar dan helemaal met poep besmeurd, of op plekken zonder privacy, midden in een winkel. Zelfs een keer midden in de vitrines van een slagerij, tussen de biefstukken...

En dan word ik wakker en moet ik echt heel nodig. Vraag me dan af of de disfunctionele wc's je beschermd hebben tegen in bed plassen.
@NYC. Ja kan wel intens zijn soms. Maar het is bij mij nieuw dat ik echt zo hard mijn hele studentenhuis bij elkaar gil ;). Heb jij dat ook? Ik zit ook wel in een stressvolle periode, dus dat is bij mij ook. Ik kan het ook op vakanties meer hebben. Helemaal met in een tent slapen.

@SRÍ. Dat soort dromen ken ik ook, maar gelukkig gaat dat bij mij altijd nog goed! Lullig als dat mis gaat ;).
quote:sri schreef op 07 september 2013 @ 17:22:

[...]

Het kan in werkelijkheid hele rare gevolgen hebben als je droomt dat je ONTZETTEND moet plassen en eindelijk een wc gevonden hebt...
quote:NYC schreef op 07 september 2013 @ 17:26:

Ooooh dat heb ik vaak, dat ik droom dat ik moet plassen en er nergens wc's zijn. Of wel zijn, maar dan helemaal met poep besmeurd, of op plekken zonder privacy, midden in een winkel. Zelfs een keer midden in de vitrines van een slagerij, tussen de biefstukken...

En dan word ik wakker en moet ik echt heel nodig. Vraag me dan af of de disfunctionele wc's je beschermd hebben tegen in bed plassen.

Niet altijd, kan ik u verzekeren. Volgens mij ligt het er aan hoe diep je slaapt. Het is gelukkig maar 1 keer misgegaan, jaren geleden, maar dat had dan ook desastreuze gevolgen. Dat gezicht van echtgenoot...

Volgens mij is het trouwens wel mogelijk om bepaalde dromen aan bepaalde reacties te koppelen. Ik heb vroeger zo vaak gedroomd dat ik een vliegtuig zag neerstorten (vraag me niet waarom), dat ik sindsdien, als ik dat droom, ook gelijk weet dàt ik droom. Lucide dromen heet dat, geloof ik. Dan is de paniek weg en kan ik mezelf wakker maken.
Nou heb het vroeger gehad toen ik klein was. Het leek toen allemaal zo echt!!

Ik kan me daarvan nog 1 zo'n droom herinneren. Ik dacht dat er een mega slang in mijn bed was gekropen. Ik ben zo snel dat het kon mijn bed uitgesprongen. Snel naar de deur gelopen, lamp van slaapkamer en overloop aan en ok heb echt met angst en al zeker een x aantal minuten gekeken of die slang nog uit m'n bed kwam.

Ineens werd ik 'wakker' en bedacht me....heey!! Er kan helemaal geen slang hier zijn.

Mafkees dat ik was en ben toen weer gaan slapen.

Met andere woorden, schadelijk zal het heus niet zijn hoor. Kan er nu nog om lachen.
Misschien last van slaaphallucinaties. Ik heb het zelf ook gehad dat ik wakker werd van stemmen. Best eng, omdat het net lijkt dat er iemand in je slaapkamer is. Last van beelden had ik dan weer wat minder.

In ieder geval, mij bij heeft AP wel geholpen.
@sri. dat is ook een soort nachtmerrie ;)

@wcpapertje. Ben je speciaal daartegen AP gaan nemen? Waarom heeft je dokter je dat dan daartegen gegeven (als het geen kwaad kan)?

Ik neem overigens al AP maar dan voor andere zaken.
Sri, dat lijkt me wel heel handig, beseffen dat je droomt. Ik heb soms wel eens dat me iets bekend voorkomt in een droom, een bepaalde weg die ik moet rijden, een huis dat ik betreed etc. Maar het is geen bestaande weg of huis. Dus ik weet nooit of ik er dan vaker over gedroomd heb of dat het gevoel van "herkenning" een soort van onderdeel is van het verhaal dat bij de droom hoort. Beetje lastig uit te leggen, maar ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Wegen en huizen zijn ook veelvoorkomende elementen in mijn dromen. Vooral zolders. Of kamers die ik ineens ontdek, terwijl ze er eigenlijk altijd al waren.

En dieren die mij bijten.
Ik heb mezelf weleens getraind om een lucide droom te krijgen. Toen kon ik alles doen wat ik wilde. Ik ben naar Bali gevlogen ;) Maar dat lukt me alleen als ik er echt op train. Dat betekent meerdere malen per dan denken 'droom ik?' en dan de werkelijkheid checken. (tijd, pijn, klopt alles). En dan kan je in je droom erachter komen dat je droomt. En ik kon dan ook echt mijn hele droom beinvloeden. Super fijn! Maar die dingen tussen slapen en wakker worden zijn wel anders. Al heeft het weleens geholpen als ik door had dat het niet echt kon zijn. Maar tijdens zo'n paniek als vannacht zou ik dat denk ik echt niet kunnen bedenken.
Dat is wel cool. Wat ik wel heb: ik droom met enige regelmaat ook van tafels vol met koek, taart, fruit, chocola, kazen etc en die eet ik dan allemaal op. Kan ik fysiek dagenlang een vol gevoel van hebben en houdt snaaizin tegen, haha.

Ook raar: als ik vroeger droomde dat ik een onvoldoende haalde dan had ik een goed cijfer, droomde ik van een uitstekend gemaakt proefwerk dan had ik meestal juist een onvoldoende.
@NYC, Dat herken ik! Ik droom ook weleens dat ik énorm veel eet en dan 's ochtends mij voel voel! Dat zijn echt grappige dromen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven