Gezondheid alle pijlers

'levensechte' nachtmerrie

07-09-2013 12:49 96 berichten
Beste allemaal!

Ik heb vannacht een hele nare 'nachtmerrie' gehad. Ik was al half wakker en zag een man in mijn kamer. Hij wilde mij wat aandoen. Ik begon dus letterlijk te gillen alsof ik dood zou gaan. Ik was ook in de veronderstelling dat het helemaal mis ging. Daarna besefte ik dat ik een nachtmerrie had. Al snel stonden er huisgenoten aan mijn deur die bezorgd waren.

Ik heb vaker dromen tussen waken en slapen in. Zie mensen, ,geesten, beesten of weet niet waar ik ben. De ene keer ben ik meer in paniek dan de andere keer. Een keer eerder heb ik zulke doodsangsten uitgestaan en zo hard gegild. Toen zag ik ook iemand die mij iets aan zou doen (was toen op de camping).

Zijn er mensen die dit herkennen? Zou dit kwaad kunnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:chocoladeballetjes schreef op 07 september 2013 @ 17:37:

@sri. dat is ook een soort nachtmerrie ;)

@wcpapertje. Ben je speciaal daartegen AP gaan nemen? Waarom heeft je dokter je dat dan daartegen gegeven (als het geen kwaad kan)?

Ik neem overigens al AP maar dan voor andere zaken.Ik had het niet speciaal daarvoor gekregen, maar ook voor andere zaken.
Heel herkenbaar ik heb nachtmerries al vanaf jong af aan , en ik heb geen psychische achtergrond , en toch heb ik het soms elke dag , verschrikkelijk is dat , over dag herinner ik mij die vage dingen die ik gedroomd heb en dan raak ik een beetje van slag .
Wat vreselijk naar kan dat toch zijn he? Zelf ook helaas last van, maar dan wél inclusief de verlamming waar jij al eerder over schreef. Enige voordeel is dat ik in zo'n toestand dus niemand wakker kan gillen

Maar goed, ik lees dat je jezelf heb getraind om lucide te dromen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg vaak lees dat dit een trigger kan zijn voor dit soort nachtelijke toestanden. Je activeert (door het trainen van 'bewuster dromen') je hersenen zó, dat de kans op wakker worden middenin een droom ook echt groter wordt, omdat je dus meer bij bewustzijn blijft dan nodig is/hoort.
Wat ik niet begrijp eigelijk , waarom dromen wij alleen verschrikkelijk dingen of negatieven dingen ? Ik heb in heel mijn leven maar twee mooie dromen gehad , en verder was het letterlijk hel .
Soms droom ik ook dat mijn man mijn verlaat of vreemd gaat , of dan men mijn kind van mij afpakt , ik voel het verdriet zo intens door mijn ziel boren , het gevoel dat ik niet meer wil leven , en dan wordt ik wakker en zie ik mijn man naast mij slapen en kan ik bijna niet geloven dat hij naast mij ligt en dat ik dan nog droom of zo iets .
Ik denk omdat negatieve ervaringen meer tijd en moeite kosten om te verwerken; ze hebben vaak veel meer impact op ons. (Er van uitgaande dat de theorie klopt dat we ervaringen van overdag verwerken in onze dromen). Zoiets zal het zijn, toch?
Ja dat is het dus juist , ik maak weinig negatieve dingen mee , om zo achterlijk nachtmerries te krijgen , dus dat is voor mij een grote raadsel ;(
Maar met de zogeheten negatieve ervaringen die we meemaken kan ook een stukje van het nieuws bedoeld worden dat je amper hebt gezien. Het lijkt dan overdag geen indruk te maken, maar kan 's nachts toch een eigen leven gaan lijden.

Ik heb in mijn dromen trouwens ook vaak hoogtevrees, terwijl ik dit sowieso al niet heb in het dagelijks leven, maar ook nooit echt met hoogtes geconfronteerd word of zo Heel raar!
Sinds een paar jaar zie ik iets of iemand (verschilt per keer) op het moment dat ik in slaap val. Echt precies op dat moment en levensecht. Ik doe dan mijn ogen open (of tenminste, zo voelt dat, of dat ook echt zo is of dat ik droom weet ik niet) en dan 'zie' ik het in de hoek van de slaapkamer. Als ik mijn ogen opendoe vervaagt het langzaam.

In het begin vond ik dat eng en het heeft best even geduurd voordat ik die angst kwijt was. Ik zei tegen mezelf dat het mijn vader was die ik zag en die over mij waakt, dat gaf mij rust en nu val ik rustig in slaap.
quote:lislislislis schreef op 07 september 2013 @ 19:17:

Wat ik niet begrijp eigelijk , waarom dromen wij alleen verschrikkelijk dingen of negatieven dingen ? Ik heb in heel mijn leven maar twee mooie dromen gehad , en verder was het letterlijk hel .Als kind had ik wel nachtmerries, maar tegenwoordig droom ik meestal heel saai: letterlijk wat ik overdag heb meegemaakt komt 's nachts nog een keer langs.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik denk dat dat komt omdat tijdens een droom bepaalde angsten ruimte krijgen, die je overdag wegdrukt, te onbelangrijk vindt of rationeel gezien niet de moeite waard vindt. In je droom uit zich het dan in een extreme vorm.
Ik heb niet alles gelezen maar wat je ervaart is heel normaal. Tussen slaap en waken in is een periode dat je flink hallucineert. Je lichaam slaapt dan al en je hersenen zijn nog half wakker. Het is een heel normaal en natuurlijk verschijnsel. Veel mensen die actief lucide dromen gebruiken die fase van de slaap om de controle te nemen en dus lucide te gaan dromen. Dat is de WILD techniek dacht ik. In ieder geval, leren lucide te dromen kan je hiervanaf helpen. Lucide dromen helpt heel goed tegen nachtmerries en haalt ook je angst bij slaapverlamming weg.

Waarschijnlijk ben ik mosterd maar ik zeg het lekker toch.
Wat ik ook wel eens ervaar, en wat volgens mij technisch beschouwd niet kan bij ontbrekende REM-slaap, is een soort dromen die ik heb tussen het snoozen in. Ik heb alle slaapfasen dan gehad, maar weet zeker dat het niet een soort fantaseren of dagdromen is.
quote:NYC schreef op 07 september 2013 @ 21:33:

Wat ik ook wel eens ervaar, en wat volgens mij technisch beschouwd niet kan bij ontbrekende REM-slaap, is een soort dromen die ik heb tussen het snoozen in. Ik heb alle slaapfasen dan gehad, maar weet zeker dat het niet een soort fantaseren of dagdromen is.Juist dat zijn de momenten waarop je makkelijk in een droom terecht komt, en vaak herinner je je die dromen ook beter. Daarom zetten mensen die lucide willen dromen vaak een wekker om wakker te worden en daarna de droomwereld in te stappen (DEILD techniek). Je droomt trouwens niet alleen tijdens je REM-slaap.
Ja! NYC, dat heb ik dus ook Ik weet ook zeker dat ik dan echt, echt slaap (dus heeft niets meer met die sluimerhallucinaties te maken of met slaapverlamming) en ik droom dan echt. Is dat echt zo raar dan?
hmm ik droom niet alleen vervelend maar eigenlijk ook heel vaak leuk. Vind het vaak jammer dat ontwaak uit een droom omdat die zo prettig was! Of de droom was spannend maar niet eng, en dat vind ik ook wel leuk.

Ik merk dat ik nu toch een beetje bang ben om te gaan slapen. Mijn huisgenoten bleken vandaag erg geschrokken te zijn. Ze dachten echt dat ik vermoord werd ofzo ;). Ik laat gewoon een lichtje aan vannacht, alsof ik een klein kind ben ;). Ook al weet ik dat het ws totaal normaal is vannacht, ik ben echt zo enorm geschrokken. Maar als ik vannacht gewoon weer rustig slaap is er niets aan de hand! Ga maar van bloemetjes dromen denk ik.
quote:NYC schreef op 07 september 2013 @ 21:33:

Wat ik ook wel eens ervaar, en wat volgens mij technisch beschouwd niet kan bij ontbrekende REM-slaap, is een soort dromen die ik heb tussen het snoozen in. Ik heb alle slaapfasen dan gehad, maar weet zeker dat het niet een soort fantaseren of dagdromen is.Hee dat heb ik ook.
Je bent zelf een theepot
nou vannacht geen nachtmerries gehad ;). Maar ik droomde dat mijn vriend op vakantie ging. En toen ging vreemd met zijn beste vriend. En toen mijn vriend weer terug kwam van een week vakantie was hij enorm dik geworden. haha.

Ik droom trouwens ook tussen snoozen door ;). En dan heb ik vaak nieuwsradio aanstaan. Dan is het maar hopen dat het niet teveel over syrie gaat, anders zijn je dromen niet mals.
quote:NYC schreef op 07 september 2013 @ 18:25:

Dat is wel cool. Wat ik wel heb: ik droom met enige regelmaat ook van tafels vol met koek, taart, fruit, chocola, kazen etc en die eet ik dan allemaal op. Kan ik fysiek dagenlang een vol gevoel van hebben en houdt snaaizin tegen, haha.

Ook raar: als ik vroeger droomde dat ik een onvoldoende haalde dan had ik een goed cijfer, droomde ik van een uitstekend gemaakt proefwerk dan had ik meestal juist een onvoldoende.

Hoe zou het lichaam omgaan met deze droom ervaring? Ik kan me voorstellen dat het ook allerlei stoffen aanzet die aangemaakt worden bij voedsel.

Toch slapend dik worden dan? Ik bedoel dit niet als grapje, maar denk er serieus over na. Je kunt immers ook sportprestaties tot een hoger niveau tillen door middel van visualisatie etc. Ik blijf het interessant vinden.

Las laatst iets over een onderzoek waarbij een geur werd afgegeven in een kamer als je iets moest onthouden. Gedurende de nacht werd bij een deel van de proefpersonen weer deze lucht in de kamer gespoten. Die groep bleek de opdracht beter te kunnen doen. Blijkbaar hangt dat samen met associatie en ankeren etc.

Hersenen zijn gaaf -)
Chocoladeballetjes, hoe gaat het nu met slapen? Nog enge nachtelijke avonturen meegemaakt?

Hopelijk gaat het beter!
Gaat goed! Droom intens nog steeds maar dat is normaal. Helemaal geen nachtmerries of iets van dien aard gehad! Dus dat is fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven