Tandartsassistente en net zwanger - rontgenfoto's maken...
maandag 9 september 2013 om 21:53
Ik weet net dat ik zwanger ben en maak als assistente dagelijks veel bitewings met een tube rontgenapparaat. Ik sta daarbij achter een loden schuifdeur op meer dan 2 meter afstand van het apparaat. Toch maak ik mij zorgen over de evt. schade die de straling kan veroorzaken bij mijn ongeboren kind. Zijn deze zorgen terecht? IS het zinvol om bijvoorbeeld ook nog een loodschort te dragen? Zo ja, dan moet ik het nu al vertellen... Hopelijk kan iemand mij meer vertellen.
Als de foto gemaakt is, is dan meteen alle straling uit de ruimte weg?
Alvast bedankt...
Als de foto gemaakt is, is dan meteen alle straling uit de ruimte weg?
Alvast bedankt...
Let's have tea...
maandag 9 september 2013 om 21:58
Bel voor de zekerheid even met een verloskundige, die kan je dat waarschijnlijk wel vertellen. Aan de hand van haar advies kun je dan beslissen of je je zwangerschap al dan niet gelijk kenbaar maakt aan je werkgever.
Ik weet dat mijn tandartsass. zwanger was en gewoon rontgenfoto's maakte, zonder schort oid maar ook achter zo'n speciale deur. Zodra de foto gemaakt was, kwam ze gelijk de behandelkamer weer inlopen.
Ik weet dat mijn tandartsass. zwanger was en gewoon rontgenfoto's maakte, zonder schort oid maar ook achter zo'n speciale deur. Zodra de foto gemaakt was, kwam ze gelijk de behandelkamer weer inlopen.
maandag 9 september 2013 om 21:59
Heb je dat niet geleerd in je opleiding?
Ik ben röntgenlaborante en ja, wat je nu doet is veilig. Direct nadat de foto gemaakt is, is er geen röntgenstraling meer in de kamer.
Volgens mij wordt er voor een tandfoto vrij zachte straling gebruikt, dan is die looddeur en meer dan 2 meter afstand echt prima.
Ik ben röntgenlaborante en ja, wat je nu doet is veilig. Direct nadat de foto gemaakt is, is er geen röntgenstraling meer in de kamer.
Volgens mij wordt er voor een tandfoto vrij zachte straling gebruikt, dan is die looddeur en meer dan 2 meter afstand echt prima.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 9 september 2013 om 22:01
Ik heb tijdens de opleiding van alles geleerd over straling maar niet over wat voldoende is als je zelf zwanger bent. Wel als patienten zwanger zijn, die moeten het uitstellen of een loodschort/kraag om...
Morgen bel ik zowiezo de vk ook om mij aan te melden en dan vraag ik het zeker ook!!
Bedankt voor de reacties alvast...
Morgen bel ik zowiezo de vk ook om mij aan te melden en dan vraag ik het zeker ook!!
Bedankt voor de reacties alvast...
Let's have tea...

maandag 9 september 2013 om 22:29
Volgens mij is de wettelijke maximale dosis per jaar voor een zwangere werknemer wel lager dan voor een niet zwangere.quote:Voor werknemers die beroepsmatig met ioniserende straling te maken hebben, geldt een maximale effectieve dosis van 20 millisievert (mSv) per jaar. Voor zwangere vrouwen is dat maximaal 1 mSv tijdens de zwangerschap.van: http://www.arboportaal.nl ... ioniserende-straling.html
Al vraag ik me af of je met deze toepassing en bescherming in de buurt komt van die dosis. Ik zou het kunnen berekenen voor je maar heb de formules niet direct bij de hand. Als je het graag wilt zoek ik die morgen even op.
Al vraag ik me af of je met deze toepassing en bescherming in de buurt komt van die dosis. Ik zou het kunnen berekenen voor je maar heb de formules niet direct bij de hand. Als je het graag wilt zoek ik die morgen even op.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 10 september 2013 om 09:26
dinsdag 10 september 2013 om 11:03
Als jij tijdens je opleiding van alles hebt geleerd over staking dan zou je moeten weten dat er geen staking blijft "hangen"... Wat zijn de andere instellingen van het röntgenapparaat?
In mijn werk (rontgenlaborant) staan de zwangere werknemers alleen achter een wand met loodafscherming en meestal minder dan 2 meter afstand. Zolang jij niet bij de patiënt op schoot gaat zitten tijdens de foto is er dus niks aan de hand..
In mijn werk (rontgenlaborant) staan de zwangere werknemers alleen achter een wand met loodafscherming en meestal minder dan 2 meter afstand. Zolang jij niet bij de patiënt op schoot gaat zitten tijdens de foto is er dus niks aan de hand..
dinsdag 10 september 2013 om 16:38
quote:lepeloetje schreef op 10 september 2013 @ 09:38:
Nitguilty, maakten die collega's tijdens hun zwangerschappen zelf de foto's nog steeds dan? En gingen ze achter een looddeur staan of op voldoende afstand?Wij maakten idd zelf de foto's maar gingen achter "gewone"wand (enkelsteens) staan(min.2meter afstand zou voldoende zijn)
Nitguilty, maakten die collega's tijdens hun zwangerschappen zelf de foto's nog steeds dan? En gingen ze achter een looddeur staan of op voldoende afstand?Wij maakten idd zelf de foto's maar gingen achter "gewone"wand (enkelsteens) staan(min.2meter afstand zou voldoende zijn)
dinsdag 10 september 2013 om 16:43
quote:badmuts111 schreef op 10 september 2013 @ 11:03:
Als jij tijdens je opleiding van alles hebt geleerd over staking dan zou je moeten weten dat er geen staking blijft "hangen"... Wat zijn de andere instellingen van het röntgenapparaat?
In mijn werk (rontgenlaborant) staan de zwangere werknemers alleen achter een wand met loodafscherming en meestal minder dan 2 meter afstand. Zolang jij niet bij de patiënt op schoot gaat zitten tijdens de foto is er dus niks aan de hand..Staking? Staking? Is dat niet meer iets voor een economische opleiding ofzo?
In mijn werk (rontgenlaborant) staan de zwangere werknemers alleen achter een wand met loodafscherming en meestal minder dan 2 meter afstand. Zolang jij niet bij de patiënt op schoot gaat zitten tijdens de foto is er dus niks aan de hand..Staking? Staking? Is dat niet meer iets voor een economische opleiding ofzo?
dinsdag 10 september 2013 om 17:20
20 cm? Moet dat geen 200 cm zijn? Ik ben zelf ook assistente en vroeg me dit een tijdje geleden zelf ook af ivm een evt. Zwangerschap. Vraag me wel af waar alle feiten in staan, bij ons in de praktijk is er volgens mij niets over te vinden, ta heeft het altijd wel over min. 2 meter afstand en zou genoeg moeten zijn. Maar wie weet het zeker ...

dinsdag 10 september 2013 om 17:26
quote:lepeloetje schreef op 10 september 2013 @ 17:20:
20 cm? Moet dat geen 200 cm zijn? Ik ben zelf ook assistente en vroeg me dit een tijdje geleden zelf ook af ivm een evt. Zwangerschap. Vraag me wel af waar alle feiten in staan, bij ons in de praktijk is er volgens mij niets over te vinden, ta heeft het altijd wel over min. 2 meter afstand en zou genoeg moeten zijn. Maar wie weet het zeker ...

dinsdag 10 september 2013 om 17:30
dinsdag 10 september 2013 om 17:42
dinsdag 10 september 2013 om 17:52
quote:-teuntje- schreef op 10 september 2013 @ 17:30:
Maar TO, hoe kun jij met röntgenstraling werken als je denkt dat het blijft hangen?
Dat zat ik me net af te vragen inderdaad.
Mijn assistentes in de praktijk hebben allemaal een rontgen cursus gedaan
Van Edin, op een zaterdagmorgen, hartstikke leuk en voorkomt een hele hoop van dit soort vragen.
Mocht jouw praktijk inspectie krijgen, is dat 1 van de eerste dingen waar ze naar vragen.
Als je dit soort basis kennis niet weet ben je niet bevoegd om foto's te maken
Maar TO, hoe kun jij met röntgenstraling werken als je denkt dat het blijft hangen?
Dat zat ik me net af te vragen inderdaad.
Mijn assistentes in de praktijk hebben allemaal een rontgen cursus gedaan
Van Edin, op een zaterdagmorgen, hartstikke leuk en voorkomt een hele hoop van dit soort vragen.
Mocht jouw praktijk inspectie krijgen, is dat 1 van de eerste dingen waar ze naar vragen.
Als je dit soort basis kennis niet weet ben je niet bevoegd om foto's te maken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
woensdag 11 september 2013 om 21:22
Bedankt maar summer aan zulke reacties heb ik vrij weinig eerlijk gezegd... Alle informatie en cursus die ik erover gehad heb gingen niet over assistentes die ZELF zwanger zijn, wel oer zwangere patiënten natuurlijk...
En verder weet ik ervan wat nodig is voor het werk, alleen is het zo ongrijpbaar wat het doet en in welke mate met mijn ongeboren kindje!
En verder weet ik ervan wat nodig is voor het werk, alleen is het zo ongrijpbaar wat het doet en in welke mate met mijn ongeboren kindje!
Let's have tea...

woensdag 11 september 2013 om 21:32
Bij mij in de praktijk wil mijn werkgever niet dat zwangere assistentes foto's maken. Al is het maar voor de zekerheid. Ookal zit er een looddeur tussen hij wil het gewoon niet. Vaak ook als er iemand zwanger is neemt diegene 1 iemand in vertrouwen. Die persoon neemt het dan over mocht er een foto nodig zijn. Heel stiekem maar vaak werkt dit wel voor de eerste weken. Verder zijn wij in de praktijk vrij close met elkaar dus eigenlijk vertellen we het al vrij snel zodat we er niet over in hoeven te zitten. Maar de rest van de zwangerschap maakt de zwangere ook geen foto's.