Steeds negatief praten over mezelf

23-12-2025 07:30 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe enorm mijn best om vooruit te komen op mijn werk en in mijn priveleven. Ik vind oprecht dat ik hier heel veel moeite voor doe en dat ik eigenlijk trots mag zijn want ik sta continu 'aan' en ik doe ook best veel leuke, nieuwe dingen. Maar toch praat ik tegen anderen heel negatief over mezelf. Ik vertel heel vaak wat ik fout gedaan heb, wat er misliep en als ik iets leuk gaan doen ben vertel ik alle minpunten van de activiteit. Ik geef mezelf soms ook negatieve karaktertrekken terwijl dit eigenlijk niet helemaal klopt. Anderzijds ben ik altijd heel positief over de prestaties en het leven van iemand anders. Dit demotiveert me enorm maar toch kan ik er niet mee stoppen. Het gebeurt onbewust. Ik denk dat het misschien een manier is om aardig gevonden te willen worden. Ik maak me heel klein tov anderen. Is dit herkenbaar of heeft iemand een tip?
Zeg elke dag drie dingen tegen jezelf die je die dag goed gedaan hebt. Om te oefenen en om nieuwe paadjes te maken in je hersens.
Herkenbaar wel. Het is ook wel een patroon. Praat je ook dingen jezelf aan? Of alleen bij anderen?
Ik herken dit bij vriendinnen. Ook toffe prestaties van zichzelf constant naar beneden halen. Ik vind het, naarmate ik ouder word, een enorm irritante eigenschap. Ik vind het een stuk charmanter als je gewoon eens kan toegeven dat je trots bent op jezelf of wat je doet/wat je hebt neergezet.
Nu merk ik wel dat dit met de jaren komt en makkelijker wordt.. zoals eerder is gezegd, zo veel mogelijk oefenen met positief denken/praten over jezelf.
Het kan ook te maken hebben met een negatief zelfbeeld.

Ik kan het boek 'Negatief zelfbeeld' van Manja de Neef aanraden. Er staat behalve theorie ook hele praktische oefeningen in om te werken naar een positiever zelfbeeld. Het heeft mij in het verleden zeker vooruit geholpen!
Waarschijnlijk is je brein geprogrammeerd om negatief te zijn op jezelf. Mogelijk komt alle (mogelijke) kritiek ook harder binnen.

Begin met elke dag 3 positieve dingen over jezelf op te schrijven. Begin klein, maar ga je hersenen trainen dat je ook positief over jezelf kan denken.
Herkenning ervan is stap 1!

Dit mag langzaam uitdoven he, hoeft niet in 1 stap opgelost te worden.
herfst100 schreef:
23-12-2025 08:54
Het kan ook te maken hebben met een negatief zelfbeeld.

Ik kan het boek 'Negatief zelfbeeld' van Manja de Neef aanraden. Er staat behalve theorie ook hele praktische oefeningen in om te werken naar een positiever zelfbeeld. Het heeft mij in het verleden zeker vooruit geholpen!
Klinkt als een goede suggestie.
Ik vraag wel eens aan anderen waarom ze zo negatief over zichzelf praten. Antwoorden die ik vaak hoor: Anderen zijn beter. Het kan beter. Ik ben niet zo bijzonder. Perfectionisme...
Kijk, in het grotere geheel ben ik zeker niet bijzonder. Maar wel in diana-land. Daar ben ik toch echt de enige die er toe doet. ;-) Ik doe dit leven voor het eerst en ik denk ook wel voor het laatst. Dus waarom zou je niet mild voor jezelf zijn. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd als je niet negatief over jezelf denkt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Doe je het onbewust omdat een ander dan al snel zegt dat het wel meevalt? Ik herken dat van een vriendin namelijk. Ik dacht eerst dat het een manier was om naar complimentjes te vissen, zo van 'oh, wat zit mijn haar stom/het lukt me nooit om dit rapport goed uit te werken', dat een ander dan zegt dat haar haar juist leuk zit en dat ze dat rapport de vorige keer juist zo goed had gedaan.

Maar inderdaad, nieuwe paadjes in je hersens aanleggen, dat is de truck. mag iets kleins zijn he?
En ik bedenk mij ook: sommige mensen hebben een negatieve communicatiestijl. Het is namelijk wel zo dat negativiteit vaak meer aandacht krijgt, waardoor het makkelijker is om een gesprek aan te gaan over iets dat niet werkt/leuk is/goed gaat. Daarnaast bevestigt een negatieve reactie jouw verhaal en een positieve reactie, maakt het minder vervelend.
Andersom, als iemand positief begint, dan voelen meer mensen zich verplicht om in de positiviteit mee te gaan. Anders ben je zo'n negatieveling...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eigenlijk heb je stap 1 al gezet om hier iets aan te doen: je bent je ervan bewust dat je dit doet.
Dus ook daarmee ben je al goed bezig :thumbsup:

Ik kan je aanraden eens wat informatie te zoeken over de RET-methode.
Dat is een methode om niet-constructieve gedachten om te buigen naar nieuwe gedachten die reëler zijn en waar je meer aan hebt.
Ik doe enorm mijn best om vooruit te komen op mijn werk en in mijn priveleven. Ik vind oprecht dat ik hier heel veel moeite voor doe en dat ik eigenlijk trots mag zijn want ik sta continu 'aan'

Anderen hebben al goede dingen gezegd over waar je eigenlijk tips voor vraagt, maar ik sla vooral aan op dit stukje. Ik vraag me wat dingen af én ik vraag me af of je hier zelf weleens bij stil hebt gestaan:
Waarom is altijd 'aan' staan iets om juist trots op te zijn? Wat vind jij er positief aan?
Doe je je best om altijd aan te staan en waarom is dat iets wat je dan nastreeft? Of kun je niet anders?
Als jij altijd aanstaat, hoe kom je dan tot ontspanning en rust? Waar zit dan nog de balans?

Misschien bedoel jij heel iets anders met altijd aanstaan en misschien past het helemaal prima bij jou en doet het alleen maar positieve dingen met jouw energie, dan is bovenstaande natuurlijk helemaal niet van toepassing. Maar het kan nooit kwaad om je overtuigingen/motieven eens te bevragen (waarom wil ik vooruit komen, hoe ziet dat er voor mij uit, voor wie doe ik het, wat kost het me, is het dat waard, moet ik altijd aanstaan, waarom wil/moet ik dat). Net zoals je nu bezig bent met waarom je altijd zo negatief over jezelf praat.
s-groot wijzigde dit bericht op 23-12-2025 15:16
23.95% gewijzigd
Een kennis van mijn deed dit om op complimenten te vissen. 'Nee joh je kan dit juist goed'. Ik vind dat heel ingewikkeld, voelde ook onoprecht. En ben toen van tactiek veranderd, zeg nu iets in de trant van 'joh wat vervelend dat je dat niet kan'. Nu doet ze het bij mij niet meer, gelukkig.

Weet natuurlijk niet wat bij jou het onderliggende is.
Heb je bevestiging nodig van anderen? Daar zou ik dan wat mee doen.
Zelf vind ik het vervelend als mensen veel over zichzelf willen praten, of dit nou positief of negatief is. Hengelen om aandacht inderdaad.
Probeer in het bijzijn van anderen je eigen dure topadvocaat te zijn.
Ik denk dat ik dat doe omdat ik arrogantie heel erg irritant vind en op die manier probeer ik dan niet irritant/leuk te zijn, maar blijkbaar is dit gedrag ook irritant. Dat wist ik niet.
Vlinder20000 schreef:
23-12-2025 13:53
Ik denk dat ik dat doe omdat ik arrogantie heel erg irritant vind en op die manier probeer ik dan niet irritant/leuk te zijn, maar blijkbaar is dit gedrag ook irritant. Dat wist ik niet.
Arrogantie is totaal wat anders dan bij de feiten blijven. Het verschil tussen opscheppen en jezelf naar beneden praten is dat je naast je prestaties ook je twijfels belicht.
Vlinder20000 schreef:
23-12-2025 13:53
Mijn gedachten over dit soort zaken:

Arrogantie is denken/zeggen dat je beter bent dan een ander die eigenlijk net zo goed is of beter.
Bescheiden zijn, oprecht bescheiden zijn, dat is een vorm van zelfvertrouwen/zelfverzekerdheid. Je bent realistisch over je eigen kunnen (zowel goed als slecht), maar je hoeft er geen complimenten voor te hebben.

Veel mensen vinden zichzelf bescheiden, maar ik vind ze vaak eerder nederig/onderdanig/angstig/onzeker. Want ik bespeur geen zelfvertrouwen in uitspraken (niet van jou, maar wat ik wel hoor) als: ik weet niet of ik het goed genoeg heb gedaan. Er zijn andere mensen die veel beter zijn. Als je goed bent, kun je iets 100%. Ik ben heel perfectionistisch/ik ben niet snel tevreden.

Misschien is het ook wel typisch iets Nederlands, dat je alleen maar goed ergens in mag zijn, als een ander je prijst. Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. Dat soort dingen?

Ik loop er zelf tegenaan dat ik heel realistisch ben over wat ik wel of niet kan. Dus ik zeg rustig dat ik een goede boekhouder ben, maar geen kaas heb begrepen van programmeren. Maar veel mensen vinden dat je niet jezelf zeggen dat je een goede boekhouder bent, dat moeten andere mensen doen. En dat je geen kaas hebt begrepen van programmeren? Ach, dat zal wel meevallen, je kunt meer dan je denkt...

Als iemand steeds negatief is over hun eigen kunnen, dan vraag ik rustig waarom ze altijd zo negatief over zichzelf zijn. Want wat is het doel? Willen ze hulp? Willen ze complimenten? Willen ze zichzelf indekken als er wel fouten zijn? Willen ze kritiek voorkomen? Hebben ze een negatieve communicatiestijl?

Dus waarom praat jij zo negatief over jezelf. Wat probeer je daar mee te doen?
Mijn doel is denk ik sympathiek gevonden worden. Ik wil overkomen als een bescheiden niet pretentieus persoon, maar eigenlijk gaan alleen maar denken dat ik helemaal niets kan.
Vlinder20000 schreef:
23-12-2025 16:06
Mijn doel is denk ik sympathiek gevonden worden. Ik wil overkomen als een bescheiden niet pretentieus persoon, maar eigenlijk gaan alleen maar denken dat ik helemaal niets kan.
Waarom denk je dat sympathiek over komt als je negatief over jezelf praat?
Wat vind je arrogant dan precies?

Waar ligt de overgang van gezonde eigenwaarde naar poeha/arrogantie?

Misschien zinvol om een over na te denken.

Mag iemand met een schaats medaille zeggen dat die een goede schaatser is bijv?
Vlinder20000 schreef:
Ik vind dit wel een leuke uitspraak, veel mensen zijn erop gespitst dat ze aardig gevonden willen worden. Ik heb dat lang geleden achter me gelaten. Ik ben mezelf, met mijn eigen doen en laten, zowel negatief als positief. Ik vind ook niet iedereen aardig, maar kan wel met veel mensen door één deur.
Aardig gevonden worden moet geen doel op zichzelf zijn. Doordat je jezelf bent, kunnen mensen daar wat van vinden, goed of slecht.

Vind je kapsones hebben een vervelende eigenschap, of vind je bescheiden zijn een goede eigenschap? Het één hoeft niet automatisch het andere uit te sluiten. Je wordt niet automatisch sympathiek als je maar bescheiden bent. Bescheiden mensen kunnen nog steeds stronteigenwijs zijn, of onnozel, of negatief, of humorloos of ijdel.

Wat maakt jou jouw?
Vlinder20000 schreef:
Iemand die bescheiden is praat niet constant over zichzelf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven