Werk & Studie alle pijlers

LinkedIn Profiel

11-09-2013 14:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan om mijn LinkedIn meer te gaan gebruiken, gewoon up to date te houden. Ik weet zo beetje wel hoe het allemaal werkt, maar ik vroeg mij af over connecties maken. Ik zie wel eens dat er mensen zijn die dan een connectie met iemand hebben gemaakt, maar met wie kun je dan het beste een connectie maken?

Is dat alleen maar mensen die je ook alleen maar kent, of kun je ook een connectie maken met mensen die je niet kent maar wel interessant lijken? Ik bedoel meer te zeggen van wat is handig, alleen maar connectie maken met iemand die je kent of ook onbekende?

Hoe kijken jullie daar tegen aan? En hebben jullie ook een LinkedIn profiel? Doen jullie daar veel mee en helpt dat een beetje?
Ik maak connecties met iedereen die me maar interessant lijkt. You never know.
Ik krijg wel eens een LI verzoek van een compleet onbekende, maar die accepteer ik nooit. Zie daar de toegevoegde waarde niet van, ik wil zo iemand dus ook niet introduceren in mijn eigen netwerk.

Ik vind dat je mensen tenminste 1 keer irl ontmoet moet hebben om te linken, maar dat is mijn mening
Ik link alleen met mensen die echt direct in mijn netwerk zitten, zoals bijvoorbeeld collega's. In dat geval hoef ik ze niet eerst ontmoet te hebben. Buiten de mensen in mijn directe omgeving, link ik alleen met mensen waar ik wel eens contact mee heb gehad. Het uitnodigen van wildvreemden vind ik een merkwaardige gewoonte en ik denk dat je dat alleen kunt doen wanneer je meent dat de ander niet alleen interessant voor jou is maar andersom jij de ander ook iets te bieden hebt.
Wat mij bij LI verbaasd is dat sommige mensen hun directe collega's gelinkt hebben. Maar dan alleen maar die mensen.

Dus 12 connecties waarvan 12 directe collega's.

Dan maak je er een soort smoelenboek van. Vraag mij af wat je doel van Linked in dan is.

Verder eens met Nummerzoveel
dan weet ik dat:) ga ik geen wildvreemde mensen ontmoeten, en dat ook ter bescherming van anderen, die zullen het dan niet leuk vinden,

Omdat ik gisteren bij de gemeente was, wat aanvragen,kwam in gesprek met iemand die daar werkte, en zo opeens hadden we het over LinkedIn, en nu weet ik toevallig dat hij dat ook heeft, heeft die zelf gezegd, maar ik dacht laat ik een connectie met hem maken, maar dat kan ik beter dan maar niet doen, ook uit bescherming tegen over hem zelf...
Wie heeft er ooit wel linked in nuttig kunnen gebruiken?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb op mijn werk (waar netwerken belangrijk is) meegekregen dat voor een connectie minimaal 1 fysieke ontmoeting moet hebben plaatsgevonden! Maar er zijn geen echte regels voor hoor
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 14:36:

Wie heeft er ooit wel linked in nuttig kunnen gebruiken?Alleen passief. Als in dat het beeld op LinkedIn overeen kwam met de andere informatie (niet CV) die men al van mij had. Dat was nuttig.
Volgens mijn wercoach moet ik echt een linked in profiel hebben om fatsoenlijk te kunnen solliciteren en netwerken in mijn nieuwe vakgebied.

Ik wil geen linked in omdat ik het onoverzichtelijk vind en er nog nooit wat positiefs mee heb kunnen doen en in mijn nieuwe vakgebied er weinig te vinden is.

Toch blijft ze er op hameren.

terwijl ik op facebook al meer connecties heb.
Wat is je nieuwe vakgebied dan? Hou het vaag, maar er zijn vast wel groepen voor.

- Je gewenste woonplaats intypen geeft vast ook een group die iedereen accepteert

- je opleidinginstituten en alumni verenigingen

- zorg voor een goede professionele foto

Wie heeft er ooit wel linked in nuttig kunnen gebruiken?Ik word af en toe benaderd door werkgevers die een vacature hebben dus ik merk dat recruiters er veel gebruik van maken.
Mijn nieuwe vakgebied is ernstig specifiek. Vaaghouden kan niet. Mbo en maar 1 opleiding in nl.

Ik zie de toegevoegde waarde dus echt niet.

Wie overtuigt me?
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 14:52:

Volgens mijn wercoach moet ik echt een linked in profiel hebben om fatsoenlijk te kunnen solliciteren en netwerken in mijn nieuwe vakgebied.

Ik wil geen linked in omdat ik het onoverzichtelijk vind en er nog nooit wat positiefs mee heb kunnen doen en in mijn nieuwe vakgebied er weinig te vinden is.

Op LinkedIn zijn heel veel "verborgen vacatures". Dat zijn vacatures die in de groepen worden geplaatst, en niet op de LI-vacature pagina's. De enige manier om die vacatures te kunnen zien, is aanmelden op FB en lid worden van die groepen.

Daarnaast kun je je op LI profileren als deskundige in jouw vakgebied, door deel te nemen aan discussies, vragen te beantwoorden, etc. En als je eenmaal een goede reputatie hebt opgebouwd als "Marietje Jansen, expert in X, op zoek naar werk", dan ben jij met een beetje geluk de eerste waar ze aan denken wanneer ze een vacature hebben.

Wie heeft er ooit wel linked in nuttig kunnen gebruiken?ohja geregeld. Bijvoorbeeld als ik een ingang zoek bij een bedrijf: wie ken ik daar (of wie ken ik die er iemand kent)
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 14:52:

LinkedIn is totaal onvergelijkbaar met Facebook. Facebook is voor sociale contacten. LinkedIn voor zakelijk/werk. Het is een soort openbaar CV en laat (een deel) van je netwerk zien.

Verder heeft het de voordelen die NummerZoveel ook al noemt.

Ik ben het helemaal met je werkcoach eens dat je een LinkedIn profiel moet hebben. Alleen in bepaalde functies is het wellicht handig om e.e.a. niet helemaal in de openbaarheid te gooien.
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 15:01:

Mijn nieuwe vakgebied is ernstig specifiek. Vaaghouden kan niet. Mbo en maar 1 opleiding in nl.

Ik zie de toegevoegde waarde dus echt niet.

Wie overtuigt me?

In de bijstand zitten en geen zak te makken hebben?

Als jij het niet wil moet je het niet doen.
Eydis? Hoe bedoel je?

Ik bedoel dat ik vacatures eerder op school en op stage hoor. Eerder dan dat ze zelfs in de vakbladen belanden.

Het kost veel moeite om aan te maken en te onderhouden. Dan wil ik wel dat het ook vruchten al werpt. En niet in de trand van platgebeld worden door recruters met mooie praatjes waar je uuteindelijk geen zak aan heb.
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 15:31:

Het kost veel moeite om aan te maken en te onderhouden.

Nee joh.

Nogmaals, het is geen Facebook.

Je bent er echt niet dagelijks mee bezig, ik zelfs niet wekelijks.
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 15:31:

Eydis? Hoe bedoel je?

Ik bedoel dat ik vacatures eerder op school en op stage hoor. Eerder dan dat ze zelfs in de vakbladen belanden.

Het kost veel moeite om aan te maken en te onderhouden. Dan wil ik wel dat het ook vruchten al werpt. En niet in de trand van platgebeld worden door recruters met mooie praatjes waar je uuteindelijk geen zak aan heb.Werk zoeken is tegenwoordig een fulltime baan. Je kunt wel geen zin hebben om er moeite voor te doen, maar dan kun je er ook vanuit gaan dat die baan dus niet gaan komen.
quote:joyce2202 schreef op 11 september 2013 @ 14:39:

Ik heb op mijn werk (waar netwerken belangrijk is) meegekregen dat voor een connectie minimaal 1 fysieke ontmoeting moet hebben plaatsgevonden! Maar er zijn geen echte regels voor hoor Maar mensen die willen contacten, en ik ken ze niet gaan de prullenbak in.
Als onbekende contacten de vuilnisbak in gaan, wat heb je er dan aan?
Snoezeman kreeg onlangs in twee dagen twee banen aangeboden.

En dat zónder linked-in of facebook.

Bewijzen dat je goed bent legt meer gewicht in de schaal dan beweren dat je goed bent.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Apatura schreef op 11 september 2013 @ 15:58:

Als onbekende contacten de vuilnisbak in gaan, wat heb je er dan aan?

Niks

maar ik heb er ook niks aan
LinkedIn is zeer nuttig gebleken voor mij. al 2 keer een baan gevonden via LinkedIn.

En twee keer vacatures die nergens anders stonden.

Wees wel bewust over hoe je het in gaat zetten.

Dus een beetje selectief kan nooit kwaad.
Make things happen, Watch things happen or wonder what happened

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven