Gezondheid alle pijlers

CA 125 > Cyste's.

13-09-2013 22:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben 42 jaar en heb al maanden vage klachten. Opgeblazen gevoel, plasproblemen, extreem moe en andere vage buikklachten. Nu ben ik drie weken geleden voor een echo van de eierstokken naar het zkh geweest. Eierstok was vergroot + een behoorlijke cyste. Ik moest gelijk bloedprikken. Ik ben geschrokken van de uitslag, de tumormarker CA125 is verhoogd, namelijk 45. Nu word ik zo snel mogelijk geopereerd, eierstok + cyste moeten er uit en worden onderzocht op kwaadaardigheid. De arts maakt zich nog geen zorgen omdat de verhoging van het CA125 niet abnormaal hoog is.

Ik maak me wel zorgen en denk aan eierstokkanker. Ik weet dat ik eerst moet afwachten tot na de operatie. Maar heeft iemand hier ervaring met de CA 125 marker?

Ben erg benieuwd naar jullie mening.
Torremolinos, hoe is het met je? Ik ben erg benieuwd hoe het met je gaat.

Ik wil niet dit topic vervuilen maar ik wil toch ook nog even gezegd hebben dat het verhaal van Cerys mij enorm raakt. Zo jong...zo oneerlijk.

Het raakt me extra diep omdat ik zelf ooit enorm in de onzekerheid heb gezeten of ik wel of geen eierstokkanker had. Het was een enorm stressvolle tijd en roept nog steeds een hoop emoties bij me op zodra ik deze ziekte voorbij zie komen. Gelukkig was het bij mij "maar" endometriose, ook niet niks natuurlijk maar destijds een enorme opluchting om deze diagnose te krijgen.

Cerys heel veel kracht en sterkte gewenst

TO: jij ook heel veel sterkte met afwachten, ik hoop dat je snel (goed) nieuws krijgt.
Hallo dames:)

Eerlijk gezegd gaat het niet zo heel erg goed. Ik ben zo vreselijk moe steeds. Niet een beetje moe, maar alles overheersend moe!

Ik heb op zich best vertrouwen in de diagnose die komen gaat. Ik weet nu ook dat je dezelfde klachten kan hebben bij goedaardige aandoeningen.

Maar het feit blijft dat wachten wel erg vervelend is, ik bijf in onzekerheid en zal het pas weten op het moment dat ik wakker wordt uit de narcose......

Woensdag heb ik een gesprek daarover en ik hoop toch echt dat ik een week later geopereerd kan worden!

Inderdaad...........Cerys:( Mij raakt het ook erg. Zo jong en zo oneerlijk. Hoe gaat het nu met jou?

Endometriose is ook niet mis carbonara. Het lijkt me vreselijk, helemaal als je een kinderwens hebt.

Heel veel mensen in mijn omgeving hebben kanker of zijn dood gegaan aan deze vreselijke ziekte.

Mijn moeder heeft borstkanker gehad, mijn vader heeft longkanker en mijn stiefvader heeft slokdarmkanker........
Dank je Carbonara. Wat een geluk dat het geen eierstokkanker was. Endometriose lijkt me ook geen pretje, ik hoop dat je daar toch goed mee kunt leven.

Ik ben echt heel blij dat je niet gelijk in paniek raakt van mijn berichten, Torremolinos. Ik wilde je er vooral van overtuigen dat je jezelf en je klachten serieus moet nemen en dat doe je!

Ben je wel in staat om te werken of andere dingen te doen die je normaal doet? De onzekerheid kan ook vermoeiend zijn, naast je lichamelijke vermoeidheid. Ik was trouwens totaal niet vermoeid voor de diagnose.

Met mij gaat het nu best wel goed. Ik heb een chemo waar ik niet zo veel bijwerkingen van heb. Ik werk zelfs weer een paar uurtjes. Verder heb ik heel veel steun aan mijn man, vriendinnen, familie en hulpverleners. Maar het blijft natuurlijk zwaar om te weten dat je niet oud gaat worden. Misschien een beetje oud, daar ga ik voor.
Eierstokkanker kan trouwens veroorzaakt worden door dezelfde genetische afwijking die borstkanker veroorzaakt. Ik zou tegen de gynaecoloog zeggen dat je moeder borstkanker heeft gehad.

Wat erg dat je zo veel kanker hebt mee moeten maken in je familie :(
Hallo cerys,

Ik ben niet echt in paniek ofzo hoor. Wel heel erg onrustig. Ik ben ook steeds aan het googlen enzo. Ik weet dat ik alleen duidelijkheid kan krijgen na de operatie, maar ik zoek steeds naar een soort geruststelling. Maar het feit blijft dat ik echt alle symptonen heb, behalve het afvallen. Je kan zelfs overgangsverschijnselen, compleet met opvliegers, krijgen! En laat ik nu het laatste halfjaar denken dat ik in de overgang ben. Eng!

Wel bizar dat jij echt helemaal geen symptonen had, ook niet achteraf dat je dacht van hé dat vond ik toen raar?

Ik heb al maanden klachten en echt voor 100% functioneren kan ik niet meer, ik ben gewoon té moe steeds.

Morgen een gesprek met de anesthesist!

Ik hoop toch zo voor jou dat je door de chemo nog héél wat jaartjes mee kan. Ik las op Olijf een verhaal van iemand die al 12 jaar met eierstokkanker leeft!!

Sterkte!
Ik lees mee op het forum van Olijf (en zag je oproep daar ook) en weet dat de ziekte bij iedereen anders verloopt. 12 jaar, daar ga ik voor!

Ik had echt geen andere klachten. Ik was niet vermoeid, nam juist vlak voor de diagnose diensten van collega's over om iets extra's te kunnen verdienen.

Goed dat er nu iets gaat gebeuren. Het is niet normaal dat je zo veel klachten hebt. Ik hoop dat als je opknapt als de cyste eruit is. Hoe ging het bij de anesthesist?
Daar ben ik weer!

Vreemd toch dat je helemaal geen klachten hebt gehad! Zo zie je maar weer dat er niets over te zeggen valt en dat het bij iedereen weer anders gaat. Daarom ben ik ook best wel ongerust over de waarden van mijn bloed. De arts deed er nogal luchtig over, terwijl het wél kwaadaardig kan zijn.

Nou ja, volgende week weet ik het! Ik word donderdag geopereerd! Ik ben blij dat het zo snel kan gebeuren...

De arts heeft al gezegd dat ze gaan opereren naar bevinden, het ligt eraan wat ze aantreffen dus. Het wordt een spannende dag.

Hoe voel jij je Cerys? Ben je af en toe nog fit en kan je nog dingen ondernemen? Of lig je juist veel op bed?

Wordt jouw ca125 waarde nu ook nog steeds gemeten?
Succes morgen.

Laat je ons even weten hoe het gegaan is?

Ik ga iig hard duimen dat het niks ernstigs is.
Succes vandaag! (Of is het nu volgende week?)
Ik las je bericht op het forum van Olijf, maar het lukte me niet om me daar aan te melden. Vandaar dat ik hier antwoord. Wat een goede, onverwachte wending! Een hele opluchting.

Ik hoop wel dat jullie verder gaan kijken naar de klachten. Die moeheid is niet normaal. Of is het beter geworden na het verdwijnen van de cyste? Het kan ook aan iets heel anders liggen.
Beste allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb jullie verhalen gelezen ivm een evt ca125 verhoogde waarde.

Heftig allemaal en die onzekerheid ...pfff

Twee jaar geleden heb ik om een verwijzing gevraagd bij de ha ivm menstruatie klachten (pijn en hevig bloedverlies) vanaf de eerste dag dat ik mijn periode kreeg. Ik werd afgedaan met de opmerking: daar kun je niets aan doen dan alleen pijnstillers te slikken. Als dat zo was had ik niet aan de bel getrokken. Ik was teleurgesteld en boos en heb t laten gaan.

Vanaf afgelopen januari kreeg ik daar nog eens samentrekkende onderbuikpijn, onderrug pijn en uitstralend pijnen naar mijn benen bij. En tussen mijn menstruaties door ook buikpijn terwijl ik niet mijn periode had. Ik ben eindelijk doorverwezen door de andere ha en bij de gynaecoloog bleek dat er een hele kleine myoom zit maar niet schadelijk. Interne echo gaf aan dat de baarmoeder, eierstokken etc er netjes uitzagen. Bloed geprikt op ca125 en die bleek 115 te zijn. Gynaecoloog ging er zeker van uit dat ik endometriose had in mijn buik en wilde dat ik hormonen ging slikken of een kijkoperatie. Ik voelde voor geen van beide. En mijn gevoel zei dat er niets in mijn buik zat.

Ayurvedische medicijnen gebruikt en een kuur ondergaan. Menstruatieklachten na 31 jaar verdwenen. Yes! Ik voelde mij ook anders en energieker. Maar de klachten vanaf januari die zijn er nog.

In oktober moest ik op controle voor een interne echo maar dat kreeg ik niet omdat ca125 is verhoogd naar 139. Gynaecoloog zei dat zij nu helemaal zeker weet dat ik endometriose in mijn buik heb, het ernstig en spoed is dus kreeg ik een kijkoperatie met een heftige narcose. Waar ik van de operatie zelf niets gemerkt heb maar nu 2 weken later nog moe ben en mijn concentratie mij af en toe nog in de steek laat. Maar kijkoperatie wees uit wat ik zelf al dacht alles schoon en keurig. Lever, darmen, maag, baarmoeder, eierstokken etc. Maar gynaecoloog heeft nu het vermoeden dat er endometriose tussen baarmoeder en blaas zit. Doorverwezen naar de uroloog die niet begreep wat ik bij hem kwam doen want hij kan alleen in de blaas kijken en niet erom heen en heeft ook geen verstand van endometriose. Blaas is keurig en geen ontstekingen.

Nu vraag ik mij af wat heb ik dan dat die ca-waarde verhoogd is en waarom kan t zkh het niet vinden? Is het dan toch geen endometriose maar kanker? Heb ik iets ernstigs en wat moet er gebeuren om hier achter te komen? Die waarde is toch niet zomaar gestegen en ja, kijkoperatie en blaasonderzoek waren goed. Maar wat is dan wel de oorzaak van die verhoging? Is het nu ineens niet meer ernstig??

Een heel verhaal maar herkent iemand zich hierin? En wat zou de volgende stap kunnen zijn.

Dank!
Hoi Spirit,

Kwam dit net tegen. Heb je wel eens een MRI scan gehad? Daar kunnen ze soms ook endometriose op zien, bij mij was dat de stap voor de operatie. Daar zagen ze toch wat en toen pas wilde ze een kijkoperatie. Zou het eens voorleggen bij je gyn. Verder heb je speciale endometriose klinieken, misschien eentje bij jou n de buurt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven