Liegen in een relatie; hoe verder?

21-11-2023 14:44 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lang niet gepost hier, maar ik merk dat ik behoefte heb aan een 'luisterend oor' en wil hierover niet direct in mijn omgeving aankloppen. Ik probeer vanwege herkenbaarheid eea aan details weg te laten, hopelijk is het zo duidelijk genoeg.

Recent ben ik er achter gekomen dat mijn partner tegen me heeft gelogen over contact met een collega van het andere geslacht. Vooropgesteld; hij is niet vreemdgegaan, heeft hoogstens geflirt, maar de hoedanigheid van het geflirt ging wel over mijn grens heen (en dit had hij zelf ook al wel bedacht). Hij heeft met haar afgesproken, maar wel met andere mensen er bij; ik wist ook hier niets vanaf. Hij is mede hierdoor best ver gegaan in alles verborgen voor mij te houden, naar eigen zeggen om juist te voorkomen dat ik me zorgen zou maken om niks. Het voelt alleen compleet andersom; ik heb me nooit druk gemaakt over zijn contacten of wat hij uitspookt op uitjes waar ik niet bij ben, alleen nu ben ik ineens volledig achterdochtig, in de war en ik weet gewoon niet zo goed meer wat ik moet doen of voelen.

Ik heb hem een aantal keer direct gevraagd naar bepaalde dingen, en op die momenten heeft hij dus recht in mijn gezicht gelogen. Hij noemt het een leugentje om bestwil.
Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen. Nu steekt het ook dat hij niet open naar mij durfde te zijn over het feit dat ie zich blijkbaar te ongemakkelijk voelde om dit soort dingen met me te bespreken. Dat heeft ook mijn angst aangewakkerd dat hij moeilijkheden in onze relatie niet bespreekbaar gaat maken, maar gaat vermijden met alle gevolgen van dien.

We hebben er al een aantal keer over gepraat, maar ik merk dat het bij hem nu omslaat in irritatie. Hij heeft zijn oprechte excuses aangeboden voor het liegen, maar vindt verder dat er niks gebeurd is, want: niet vreemdgegaan, dus is er niks aan de hand voor hem. Hij zegt ook niet op die manier iets voor haar te voelen of te willen.
Ik voel me echter niet gerespecteerd en juist door deze reactie nog minder gehoord, want voor mij is vertrouwen fundamenteel in een relatie en op dit moment ontbreekt dat dus volledig.

Geen idee wat ik verder wil me dit topic, in ieder geval even mijn verhaal kwijt. Jullie inzichten en advies zijn welkom. Misschien stel ik me wel te veel aan en moet ik het gewoon loslaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het jouw grens was, en hij ging er bewust overheen… mag jij dit einde-relatie vinden.
Al vinden 100 anderen dat je je aanstelt
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent volgens mij vooral dingen aan het bedenken die zouden kunnen gebeuren, maar niet gebeurd zijn (dan zal hij andere zaken niet durven te bespreken) en hij heeft hier hopelijk van geleerd.
Laat het voor nu los.
Als je vertrouwen niet terugkomt zou ik de relatie wel verbreken overigens, maar nu zou ik het geen dealbreaker vinden.
Lijkt mij een conflictvermijdend type die dus liegt als hij doet waar hij zin in heeft, waarvan hij eigenlijk al weet dat het niet helemaal juist is.
Uit ervaring zou dit voor mij inmiddels een keiharde rode vlag zijn en ik zou dit in ieder geval niet accepteren en ook niet verwachten dat het na een goed gesprek anders wordt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me precies zo voelen als jij en dus ook mijn conclusies trekken.
Voor leugens en bedrog is in mijn relatie geen plaats.

En dan die irritatie over de gesprekken hierover, ook zo mooi.
Hij toont zich een onbetrouwbare hork en jij moet er niet over zeiken want hij heeft sorry gezegd.
Jakkes.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij wil gewoon een beetje sjansen/flirten en informeel contact met die collega voor spanning en plezier "erbij" zonder dat hij jou (op dit moment) kwijt wil. Kan me voorstellen dat hij dit niet zo bespreekbaar wil maken.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Advocaat van de duivel: waarom wil je alles weten van je partner? Hij was dus gaan bowlen met een groep en Sabine was daar bij. Kennelijk heeft hij niet gezegd dat Sabine er bij was, maar had jij dit wel graag willen weten? Maak je je zorgen om haar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Inbox3991 schreef:
21-11-2023 14:57
Lijkt mij een conflictvermijdend type die dus liegt als hij doet waar hij zin in heeft, waarvan hij eigenlijk al weet dat het niet helemaal juist is.
Uit ervaring zou dit voor mij inmiddels een keiharde rode vlag zijn en ik zou dit in ieder geval niet accepteren en ook niet verwachten dat het na een goed gesprek anders wordt.
Rooss4.0 schreef:
21-11-2023 14:57
Ik zou me precies zo voelen als jij en dus ook mijn conclusies trekken.
Voor leugens en bedrog is in mijn relatie geen plaats.

En dan die irritatie over de gesprekken hierover, ook zo mooi.
Hij toont zich een onbetrouwbare hork en jij moet er niet over zeiken want hij heeft sorry gezegd.
Jakkes.
Deze allebei voor mij.

Want hij doet net of het niet erg is wat er gebeurd is. Want hij is toch niet vreemdgegaan? Hij is alleen over jouw grenzen heen en daar heeft hij toch sorry voor gezegd...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hier witheet om zijn en overwegen de relatie te verbreken. Hij wist dat hij voor jou te ver ging en koos ervoor te liegen (omdat ie geen gezeik wilde) in plaats van jou voorop te zetten.

Dat het bij hem nu omslaat naar irritatie zou ik al helemaal niet pikken. Hij mocht van mij lekker even bij zijn ouders op de bank gaan pitten tot hij mijn vertrouwen terug weet te winnen. Maar ik betwijfel of dat al lukt. Ik haat gelieg. Het verandert gelijk je hele relatie.

O en nee we hebben niet allemaal wel eens een sjans. Ik heb afspraken met mijn partner over wat trouw is en wat niet en daar hou ik me aan. Altijd.
Voor hem is het natuurlijk klaar, want excuses gemaakt en niks gebeurd.
Je geeft hem aan dat dit over jouw grens was en blijkbaar wist hij dit wel.
Ik vind het gedrag behoorlijk respectloos van hem.

Dat hij het 'leugentje om bestwil' noemt, dat hij niet direct alles gezegd heeft maakt het al helemaal niet fijn meer.

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik weet niet hoe jullie relatie over het algemeen is, maar als iemand niet betrouwbaar voelt, dan houd het toch wel op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteindelijk zal het een dealbreaker zijn of je moet het op een gegeven moment accepteren. Dat kan alleen jij bepalen. Ik heb een soortgelijke situatie uiteindelijk geaccepteerd als zijnde een eenmalige fout van zijn kant.
Voor mijzelf zou het nu een major red flag zijn en exit, maar dat is nu en niet toen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik reageer vanavond wat uitgebreider.

@claudia86 het was m.i anders, hij zei bijvoorbeeld: ik ga met Henk, Gerrit en Klaas bowlen zaterdag. Terwijl ik op dat moment al had gehoord dat hij Sabine ook persoonlijk had uitgenodigd. Maar dit werd dan weer weggelaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Direwolf schreef:
21-11-2023 15:11
Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Ik reageer vanavond wat uitgebreider.

@claudia86 het was m.i anders, hij zei bijvoorbeeld: ik ga met Henk, Gerrit en Klaas bowlen zaterdag. Terwijl ik op dat moment al had gehoord dat hij Sabine ook persoonlijk had uitgenodigd. Maar dit werd dan weer weggelaten.
En dat deed hij bewust omdat hij bang was voor je reactie. Is deze dame eerder ter sprake gekomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je, je mag zelf kiezen. Als je al eigenlijk een slechte relatie had, dan heb je nu een argument om er een punt achter te zetten. Als je een geweldige relatie hebt, dan mag je er voor kiezen dat je relatie niet te laten verpesten. Je mag zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen"

Is dit echt zo of kent hij jou goed genoeg om te weten dat je er juist wel probleem van zou maken als zij erbij is.

Sorry vrouwen kunnen wat dat betreft erg zeiken. Ik vermoed dat als hij het eerlijk had gezegd jij daar ook een theater van zou hebben gemaakt. Ik snap wel waarom de scheidingen zo hoog liggen. Laat elkaar toch een beetje vrij in een relatie, dan had hij het ws ook gewoon verteld dat zij erbij was. Hij is niet vreemdgegaan
libelle44 wijzigde dit bericht op 21-11-2023 15:51
13.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik veronderstel dat hij geen zin had in terugkerende ophef en jaloezie(?) over wat hij niks vindt en daarom gezwegen heeft.
Als hij daar nu al zo zat van heeft dan vraag ik me af hoe dat over een paar jaar zou zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel
Alle reacties Link kopieren Quote
Libelle44 schreef:
21-11-2023 15:46
"Als hij er open over was geweest (we hebben allemaal wel eens sjans toch?) dan had het me waarschijnlijk weinig kunnen schelen"

Is dit echt zo of kent hij jou goed genoeg om te weten dat je er juist wel probleem van zou maken als zij erbij is.

Sorry vrouwen kunnen wat dat betreft erg zeiken. Ik vermoed dat als hij het eerlijk had gezegd jij daar ook een theater van zou hebben gemaakt. Ik snap wel waarom de scheidingen zo hoog liggen. Laat elkaar toch een beetje vrij in een relatie, dan had hij het ws ook gewoon verteld dat zij erbij was. Hij is niet vreemdgegaan
Dit dus
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Een leugen om contact met een andere vrouwelijke collega te verbergen. Tja, als dat je droomman is. Lekker bij elkaar blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Claudia86 schreef:
21-11-2023 15:12
En dat deed hij bewust omdat hij bang was voor je reactie.
Ik vind dit altijd zo'n gejank.

Als je bewust iets voor je partner achterhoudt omdat zij het misschien wel niet trekt doe het dan gewoon niet.
Het is verdorie geen hogere wiskunde.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Libelle44 schreef:
21-11-2023 15:46

Sorry vrouwen kunnen wat dat betreft erg zeiken.
Oh ja. Tuurlijk.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
P80 schreef:
21-11-2023 16:00
Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard. Een leugen om contact met een andere vrouwelijke collega te verbergen. Tja, als dat je droomman is. Lekker bij elkaar blijven.
Een groep collega's, niet specifiek zij alleen. Wellicht heeft hij eerder gezeur gehad hierover en heeft hij het daarom niet verteld. En wordt dan nu telkens daarover aangesproken en wordt geïrriteerd.
jesco wijzigde dit bericht op 21-11-2023 16:05
37.27% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat betekent "een leugen om bestwil"? En wanneer is dat wel en niet geoorloofd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jesco schreef:
21-11-2023 16:05
Een groep collega's, niet specifiek zij alleen. Wellicht heeft hij eerder gezeur gehad hierover en heeft hij het daarom niet verteld. En wordt dan nu telkens daarover aangesproken en wordt geïrriteerd.
Of je gaat even lekker fietsen met je aannames.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijne aannames allemaal. Zoals beschreven maak ik me nooit ergens druk om en is ie al 10 jaar vrij om te gaan en staan waar ie wil. En dan heeft ie wel eens sjanst en kletst en danst hij met anderen en hij weet dat ik dat helemaal prima vindt. Doet ie zelfs waar ik bij ben. No problem, gezien het dan allemaal out in the open is. Bij mij gaat het mis als je er over gaat liegen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven