Eetmeter wel heel streng?

23-09-2013 19:18 43 berichten
Waarschijnlijk zijn hier al meer topics over, maar toch.

Sinds een paar dagen hou ik mijn eetpatroon bij via de eetmeter. En ik vind dat er erg streng wordt gedaan over (onder andere) ijzer en vitamine A. Vandaag bijvoorbeeld, heb ik 2 volkorenboterhammen gegeten (is normaal wel meer), ga ik nog 100 gram vlees eten, eet ik 3 stuks fruit en wat groente. Alsnog zit ik bijna in het rood qua ijzer. Is 100 gram vlees dan zo weinig? Ik ben flexitariër (stomme term), en eet eigenlijk maximaal 1 keer per week vlees. Maar als ik het voedingsscentrum moet geloven heb je elke dag vlees nodig om aan je ijzer te komen. Fruit en groente en brood eet ik naar mijn idee echt wel voldoende, sowieso elke dag.

Ook vitamine A vind ik curieus. Ik gebruik elke dag boter uit zo'n fles om in te bakken, halvarine op brood en alsnog is het niet goed.

Kunnen jullie het wel goed doen, of moet ik die Eetmeter met een korreltje zout nemen?
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat er ook ijzer in volkorenbrood en bepaalde groenten zit? Dat waar je heel weinig van heb gegeten?
quote:Mevrouw75 schreef op 23 september 2013 @ 19:20:

Je weet dat er ook ijzer in volkorenbrood en bepaalde groenten zit? Dat waar je heel weinig van heb gegeten?Dat weet ik, en daar eet ik juist wel veel van (vandaag dan wat minder brood, maar normaal gesproken wel voldoende).
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx

Je kunt ook kijken hoe je uit andere bronnen dan vlees aan ijzer kunt komen, zie de link.

Vitamine A, idem: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ine-a.aspx
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:22:

[...]

Dat weet ik, en daar eet ik juist wel veel van (vandaag dan wat minder brood, maar normaal gesproken wel voldoende).Dan snap je toch dat je in het rood gaat? Er zit nl nogal wat ijzer in volkorenbrood. Als je dat dan weinig eet, dan krijg je op een dag als vandaag te weinig ijzer binnen.
quote:Mevrouw75 schreef op 23 september 2013 @ 19:25:

[...]

Dan snap je toch dat je in het rood gaat? Er zit nl nogal wat ijzer in volkorenbrood. Als je dat dan weinig eet, dan krijg je op een dag als vandaag te weinig ijzer binnen.

Ja, voor vandaag begrijp ik het, maar als gemiddelde over een x aantal dagen zit ik ook behoorlijk in het rood. En dat zijn dagen dat ik nog niet eens vlees eet (vandaag wel).

Overigens weet ik ook niet hoe serieus ik zo'n ijzertekort moet nemen. Verschilt het niet per persoon hoeveel ijzer je van nature in je lichaam hebt?
Maar iemand die ook de Eetmeter gebruikt en tegen hardnekkige tekorten aanloopt?
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:18:

Vandaag bijvoorbeeld, heb ik 2 volkorenboterhammen gegeten (is normaal wel meer), ga ik nog 100 gram vlees eten, eet ik 3 stuks fruit en wat groente.

is dat alles voor vandaag? of volgt er nog een maaltijd?

want dit is wel heel weinig.

dan lijkt het me niet zo onlogisch dat je tekorten hebt.
Ik eet vrijwel elke dag een banaan, een beetje melk door m'n cornflakes, 's avonds een flinke bak kwark, halvarine op brood, boter om in te bakken, en alsnog is m'n vitamine A niet goed.
quote:aliva schreef op 23 september 2013 @ 19:28:

[...]

is dat alles voor vandaag? of volgt er nog een maaltijd?

want dit is wel heel weinig.

dan lijkt het me niet zo onlogisch dat je tekorten hebt.

Nee dat is niet alles. Maar dat zijn dingen waar ijzer in zit.

Qua calorieeen en andere dingen zit ik eigenlijk heel netjes elke dag.
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:26:

[...]

Ja, voor vandaag begrijp ik het, maar als gemiddelde over een x aantal dagen zit ik ook behoorlijk in het rood. En dat zijn dagen dat ik nog niet eens vlees eet (vandaag wel).

Overigens weet ik ook niet hoe serieus ik zo'n ijzertekort moet nemen. Verschilt het niet per persoon hoeveel ijzer je van nature in je lichaam hebt?Als jij de andere dagen bv. veel komkommer of andere eetwaren waar weinig ijzer in zit eet, of calciumhoudend voedsel dan zit je inderdaad nog steeds in het rood.
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:29:

Ik eet vrijwel elke dag een banaan, een beetje melk door m'n cornflakes, 's avonds een flinke bak kwark, halvarine op brood, boter om in te bakken, en alsnog is m'n vitamine A niet goed.vitamine A zit toch niet in je kwark en melk? Bovendien remmen die melkprodukten de opname van ijzer. Daar zal de eetmeter vast rekening mee houden.
Misschien fruit eten met je ijzerrijke producten? Vitamine V bevordert je ijzer opname.
quote:Mevrouw75 schreef op 23 september 2013 @ 19:33:

[...]

vitamine A zit toch niet in je kwark en melk?Vitamine A zit in dierlijke producten als vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Daarnaast zit het als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Al het dikgedrukte gebruikt vandaag. Nog steeds in het rood. Nou schiet mij maar lek dan.
Pil slikken om het tekort op te lossen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon een vitaminepil nemen
Het gaat me niet zozeer om het tekort. Vitaminepillen heb ik in huis, en kan ik zo slikken als ik wil. Ik wilde gewoon een tijdje kijken wat ik uit m'n voeding haal.

En vragen of meer mensen die de eetmeter gebruiken vinden dat je tekorten af en toe wat streng en niet heel verklaarbaar zijn.
Ik herken wat je zegt. Ik heb het een tijdje terug ook even bijgehouden.

Alleen als ik extra rosbief ging eten naast m'n kipfilet of een biefstuk nam dan haalde ik mijn ijzer, anders had ik altijd ijzer tekort. Viel mij ook heel erg op. Moest echt moeite doen om mijn ijzer te halen.

En vitamine A inderdaad ook herkenbaar. Tenzij ik leverworst at. Was zowel voor vitamine A als ijzer goed, maar dat eet je ook weer niet iedere dag..
Probeer veel dingen als bonen en linzen te eten. Ga bijvoorbeeld eens naar een turkse of chinese of wat dan ook anderse toko voor verschillende soorten in plaats van alleen naar de albert heijn. Zo kun je heel gevarieerd aan alles komen als je geen vlees eet.
dubbel
Dan slik je toch gewoon 'n multivitamine, dan hoef je niet zo op die dingen te letten, alleen nog op de kcal.
Die eetmeter spoort niet hoor
Wortels eten
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:27:

Maar iemand die ook de Eetmeter gebruikt en tegen hardnekkige tekorten aanloopt?Ik heb hem het een tijdje gebruik en kwam inderdaad ook van alles tekort zoals ijzer en B12. Nou heb ik ook een ijzertekort (gehad) dus er zou nog wel iets in kunnen zitten. Ik vind zelf niet dat ik raar eet maar wie ben ik om dat te zeggen.
quote:jellybelly schreef op 23 september 2013 @ 19:27:

Maar iemand die ook de Eetmeter gebruikt en tegen hardnekkige tekorten aanloopt?

Ik gebruik hem al een tijd en sta bijna nooit overal in het groen. Vaak niet, zelfs, en dat terwijl ik heel uitgebalanceerd eet.

Daarom slik ik elke avond gewoon een multi-vitaminepil en een vitamine D-tablet ernaast, om alles te 'coveren'. Alleen vezels, eiwitten en vetten worden niet in zo'n pil gestopt, dus ik let op dat die verhoudingen kloppen.

En voor de rest... als ik me in het algemeen aan de voedingsvoorschriften houd ga ik van een paar eetmetertjes niet wakker liggen. Teveel eten is nog altijd schadelijker dan niet helemaal optimaal eten: mijn oma is 94 geworden op een heel saai (en vast niet uitgebalanceerd) jaren '50 dieet, met maar twee koppen koffie per dag als enige vochtinname.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven