Werk & Studie alle pijlers

Elevatorpitch

24-09-2013 19:15 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar is dat iets nieuws? Veel bedrijven willen geen lange motivatiebrieven meer ontvangen. Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek en mij is gevraagd om een Elevatorpitch op te stellen. (in 10 a 15 regels neerzetten waarom je aan de slag wilt bij dat bedrijf, waarom wil je aan de slag voor die functie en waarom denk jij geschikt te zijn voor deze functie).

Ik heb rondgekeken op Google maar er staat niet echt duidelijk wat het inhoudt en wat er nou echt allemaal in moet?

Wie kan mij helpen?
Je schrijft zelf al op wat je erin moet zetten. Zet dat er dan in, klaar toch?
Origineel!

Kun je dit doen met een speelse mindmap?
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 september 2013 @ 19:17:

Je schrijft zelf al op wat je erin moet zetten. Zet dat er dan in, klaar toch?

Ja die vragen moet ik beantwoorden. Maar ik raak in de war omdat ik zoveel verschillende dingen lees. Andere zeggen je mag geen vakjargon gebruiken, geen opsommingen. En dan lees ik weer dat je voorbeelden/situaties moet gebruiken die je hebt meegemaakt, hoe je ermee bent omgegaan..

Ik weet het gewoon even niet meer en ik denk dat ik alleen door het beantwoorden van die vragen het niet goed doe?
Hier staat het wel duidelijk:

http://www.sollicitatiedo ... itch-tips-en-voorbeelden/

en dan: http://www.sollicitatiedo ... tartpagina/starr-methode/

Ik heb juist geleerd dat je in die pitchen stellingen moet vertellen waardoor zijn gaan vragen en jij moet gaan 'pitchen'.

Er zijn ook cursussen voor.
Het gegeven van een elevatorpitch is toch heel oud. En zie links molly
Heb ik ook moeten doen ik heb toen een soort betoog gehouden wie ik ben en wat mijn toegevoegde waarde is!
Bedankt voor jullie tips. Ik zal kijken naar de links van Molly.
Oh ik dacht dat een elivator pitch een kletspraatje is met diegene die je op komt halen, meestal secretaresse of hr-manager, dit om geen ongemakkelijke stiltes te laten vallen op de weg naar boven.
quote:jippie55 schreef op 24 september 2013 @ 20:01:

Het gegeven van een elevatorpitch is toch heel oud. En zie links mollyDat wist ik niet. Want ik stelde altijd een motivatiebrief op. Dit is de eerste keer voor mij dat er gevraagd wordt naar een Elevatorpitch. En dan niet mondeling maar op papier.
In een elevator pitch vertel je iets in korte tijd en op heldere wijze. Je kan het als volgt zien:

Je stapt in een lift en moet naar de 25ste verdieping. Een onbekende stapt gelijk met jou in en vraagt bijvoorbeeld: "wat doe je voor werk?" Voordat jullie de 25ste verdieping hebt bereikt moet diegene snappen wat je doet. Dus een helder en kort verhaal over wat je doet. Je kan het niet te ingewikkeld maken, je weet immers niet of diegene in jouw vakgebied zit. Aan de andere kant moet het niet te simpel zijn, voor hetzelfde geldt is het de directeur van jullie concurrent die je na jouw pitch jouw droombaan aan wil bieden! En dat alles in slechts 1-2 minuten.

Klinkt een beetje overdreven zo, maar bij mij helpt het wel altijd om dit in m'n achterhoofd te houden als ik een elevator pitch moet doen. Het werkt voor mij heel verhelderend als ik er weer een moet doen / voorbereiden. Je moet gelijk naar de kern, je hebt geen tijd voor wollige en onnodige zijwegen in je verhaal.

Bij jou zou de vraag in het verhaal vervangen kunnen worden voor (een van de) punten uit je OP.

Heel veel succes!
Oh sorry, het gaat om tekst. Niet goed gelezen. Uiteindelijk is de insteek hetzelfde: direct naar de kern, bondig, helder, volledig.
Dank je wel Lies voor je duidelijke uitleg. En bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven