Religie... zoekende

24-09-2013 21:24 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind ben ik atheistisch opgevoed. Mijn ouders geloofden strikt in de wetenschap en het idee van een God was voor hen onzin. Echter heeft het idee van een God mij tijdens mijn leven hoop blijven geven. Bij elke nare ervaring die ik opdeed bleef ik hoop houden dat dit allemaal een onderdeel was van God's plan, en dat het uiteindelijk goed zou komen. Hoe meer ik verdiep in religie, hoe meer dit iets is waar ik graag een deel van uit zou willen maken. Echter heb ik geen echte vrienden die gelovig zijn. Een kennis van mij is moslima en een andere kennis is christen, maar aangezien diegene in een afkickkliniek zit kan ik niet bepaald stellen dat hij een toonbeeld is van vroomheid.

Als ik zo kijk naar wat ik geloof, dan is het dit:

1. Er is een God. Deze God is niet perse een man met een baard zoals wordt voorgesteld, maar een oerkracht die de wetten van het universum heeft gecreeerd. Er is dus een Oerknal geweest, evolutie is een feit, maar het is allemaal Zijn plan. Of Haar, want God is in mijn visie niet menselijk en dus geslachtloos.

2. Er is goed en kwaad. Ik geloof in een duivelse kracht, maar die zit binnenin een mens. Sommige mensen zijn er meer vatbaar voor en leven dan hun leven in zonde. Ik noem een Robbert M., een Dutroux. Ik geloof in psychische ziekten, en mensen die psychisch ziek zijn, zijn in mijn ogen vatbaarder voor het kwaad. Het is daarom aan ons om deze mensen op het rechte pad te houden.

3. Er is een afterlife. Ik geloof dat iedereen die een goed leven lijdt daarin terechtkomt. Dat betekent dus niet moorden, verkrachten, mensen uitbuiten, enz enz. Uiteindelijk is de soms van je daden bepalend, waarbij sommige daden (moord) zwaarder wegen. Ongelovig zijn betekent niet een slecht leven. Het betekent dat je gewoon zoekende bent naar de waarheid.

4.Ik geloof ook dat alle gelovigen eigenlijk in dezelfde god geloven, maar dat het cultureel is bepaald welke God dit is. Moslims en Christenen willen hetzelfde in mijn ogen. Toch voel ik me meer aangetrokken tot het Christendom omdat dit onderdeel is van mijn eigen cultuur.

5. Homoseksualiteit., transgenders, enz. leven in mijn ogen in zonde. Ik vind echter dat we ze niet moeten straffen, enz. Uiteindelijk bepaalt de persoon achter de keuze of diegene gestraft wordt in het hiernamaals. Dus een transgender die verder een goed mens is komt in de hemel, maar een hetero die baby's verkracht, moordt en liegt niet. Een transgender heeft wel een achterstand in mijn ogen.

6. Ik ben tegen drugs, overmatig drinken, en seks met wildvreemden. Ik heb zelf one night stands gehad maar ik werd er niet gelukkig van. Het voelde niet goed. Nu woon ik samen en dat vind ik een goed iets. Het liefst zou ik willen trouwen. Daarom zoek ik ook jonge mensen die hetzelfde vinden, en wiens idee van een leuke avond gezellig samenzijn is.

7. Familie is erg belangrijk voor me. Het is de hoeksteen van een samenleving en ik vind het belangrijk dat men tijd maakt voor elkaar en de kinderen. Ik ben wel voor scheidingen, want iedereen verdient een gelukkig huwelijk. Als je vent vreemdgaat hoor je niet in zonde te leven door bij hem te blijven, want dan sta je het toe. Zelfde als een man je slaat. Iedereen verdient respect.

8. Ik ben voor abortus maar alleen als het medische noodzaak is, of na een verkrachting. Anders vind ik dat een kind beter ter adoptie kan worden afgestaan.

Ik weet niet zo goed bij welk geloof ik mijn visie kwijt kan. Ik weet dat Christenen niet alles geloven wat ik geloof, maar toch voel ik me het meest verbonden met het Christendom. Zijn er hier gelovigen die mij meer kunnen vertellen over hun (visie op) geloof?
quote:christiane schreef op 24 september 2013 @ 22:22:

Jehova geen optie? Dat zijn de enige gelovigen die ik tot nog toe heb meegemaakt die niet gek zijn.

Ga eens vrijblijvend naar een bijeenkomst.

Dit. Is. Een. Grapje. Toch???

Je bent zelf Jehova getuige, want iedereen weet dat Jehovagetuigen drammende mensen zijn die je soms niet bij je deur vandaan krijgt.

Bovendien zijn ze op het sektarische af met volledige verbanning als je besluit het geloof de rug toe te keren en isolatie, omdat de geloofsgemeenschap het belangrijkst is, contact met nietkerkelijken wordt ontmoedigd, op zieltjes winnen na en normale feesten zoals bvb verjaardagen niet gevierd mogen worden.
Occam's razor
quote:Debora schreef op 24 september 2013 @ 23:11:

[...]

Dit. Is. Een. Grapje. Toch???

Je bent zelf Jehova getuige, want iedereen weet dat Jehovagetuigen drammende mensen zijn die je soms niet bij je deur vandaan krijgt.

Bovendien zijn ze op het sektarische af met volledige verbanning als je besluit het geloof de rug toe te keren en isolatie, omdat de geloofsgemeenschap het belangrijkst is, contact met nietkerkelijken wordt ontmoedigd, op zieltjes winnen na en normale feesten zoals bvb verjaardagen niet gevierd mogen worden.

Ze zijn inderdaad extreem in veel opzichten. Ik zou ze ook zeker niet aanraden aan iemand wiens familie en vriend niet gelovig is, dat is vragen om problemen.

Maar drammend en niet bij de deur weg te krijgen? Ik heb fijne gesprekken met ze gevoerd met ruimte voor verschillen en als ik geen zin heb om met ze te praten groeten ze vriendelijk en gaan verder.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Volgens mij is ze bloedserieus, Debora.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ik zie Jehovah's Getuige als een sekte. Hetzelfde met Scientology.
@honeycomb, lees je zelf al in de bijbel?

Ik zou een alpha cursus aanraden inderdaad, is niet van een specifieke kerk, je kan wel kiezen rooms of niet rooms ( de rest ) en je geeft al aan dat je niets met de paus heb.

Wat ik wel als serieuze vraag heb, zelf ben ik christen maar heb juist moeite met dat men transgender en homoseksualiteit als zonde zien. Begrijp me goed ik ben voorstander voor monogamie en trouw maar of je aangetrokken bent tot een man of een vrouw dat lijkt een gegeven te zijn, Waarom zie je dat als zonde?
quote:tyche schreef op 24 september 2013 @ 22:39:

Ik vraag me af wat er drammerig is aan iemand die uitlegt wat ze gelooft in de hoop dat ze gelijkgestemden tegenkomt.

Waar zet ze haar voet tussen de deur?

Waar zegt ze dat anderen ook moeten geloven?

Waar gaat ze discussie aan over haar visie?

Ik ben het totaal niet met haar eens maar ik zie de bekeringsdrang in dit topic niet van TO komen.

Wie heeft het hier over bekeringsdrang? ik niet

Doelde meer op het halsstarrig vast bijten in bepaalde opvattingen.
quote:absor schreef op 24 september 2013 @ 23:36:

Ik zou een alpha cursus aanraden inderdaad, is niet van een specifieke kerk, je kan wel kiezen rooms of niet rooms ( de rest ) en je geeft al aan dat je niets met de paus heb.

Wat ik wel als serieuze vraag heb, zelf ben ik christen maar heb juist moeite met dat men transgender en homoseksualiteit als zonde zien. Begrijp me goed ik ben voorstander voor monogamie en trouw maar of je aangetrokken bent tot een man of een vrouw dat lijkt een gegeven te zijn, Waarom zie je dat als zonde?

Nuja, het is bij mij meer de homocultuur waar ik me niet toe aangetrokken voel. Ik vind het prima als twee mannen trouw zijn aan elkaar en samenleven, hoewel het in mijn ogen minder goed is dan hetero's. Waar ik enorme moeite mee heb is het type homo zoals je op de Gaypride ziet: losbandig, overal tegen aanschoppen, seks met jan en alleman, en alles laten zien. Dat vind ik vreselijk. Dat is wat me stoort. Ik heb niks tegen homo's an sich, maar wel de cultuur die sommigen van hen aanhangen.

Transgenders vind ik gewoon ziek en raar. Denken dat je een man bent als vrouw is denken dat je een hond bent, of een vampier. Het is niet hun schuld, want ze zijn ziek. Ik vind dat die mensen genezen moeten worden. Maar deze maatschappij wil alles en iedereen maar accepteren waardoor hun waanbeelden worden versterkt. Laatst zag ik op tv een koppel die beiden transgender waren. De vrouw was een man geworden en baarde het kind van de man die nu een vrouw was. Ziek!
Mijn spreekt persoonlijk de Islaam het meeste aan. Vroeger voelde ik mij heel erg aangetrokken tot het Christendom, maar sinds ik verder ben gaan zoeken bleef ik met teveel vragen zitten die door de Islaam wel beantwoord werden. Het Christendom voelt toch wel veiliger op de een of andere manier omdat het dichter bij mijn cultuur staat. Maar toch ben ik overtuigd van de islaam.

1: In de Islaam heeft God geen geslacht. God word omschreven, als iets waar wij mensen ons geen voorstelling van kunnen maken. In de Koraan zegt God dat Hij vele dingen heeft geschapen waar wij geen weet van hebben. En hoe het precies met de evolutie zit weet ik niet. Maar het moge duidelijk zijn dat er niet word gelooft dat wij van de apen afstammen.

2: Er is inderdaad goed en kwaad, maar de mens heeft altijd zelf een keuze. De een word misbruikt en mishandelt in zijn jeugd en doet hetzelfde, en de ander zal het juist niet doen. En de duivel is er om ons dingen moeilijker te maken, en om ons van het goede pad af te leiden. Maar wij kunnen ons altijd tot God richten en leiding vragen. En als je echt mentaal de weg kwijt bent weet ik niet hoe je dan beoordeeld word

3: In de islaam tellen goede daden juist zwaarder. 1 goede daad kan vele kleine zondes teniet doen. Natuurlijk word iemand gestraft voor moord, maar er word natuurlijk ook gekeken wat de omstandigheden waren. En word iemand door de sharia op aarde gestraft, dan zal hij niet ook nog eens in het hiernamaals voor datzelfde gestraft worden dacht ik.

4. Christenen en Moslims geloven inderdaad in de zelfde God, een belangrijk verschil is dat veel christenen geloven dat Jezus de zoon van God is. En is in de Islaam het monotheisme 1 van de belangrijkste eisen is van het moslim zijn. Wij geloven dat Jezus een profeet was, en dus ook heel belangrijk is geweest. Maar absoluut niet de zoon van God. Er is maar 1 God, dat is ook een deel van de getuigenis.

5. Hoe het met een transgender zit weet ik niet, hoewel het in het shieisme volgens mij is toegestaan om je om te bouwen. Maar hoe het in de Soennah is daar durf ik niks over te zeggen. Homoseksualiteit is niks mis mee, maar het is wel een zonde om daar iets mee te doen. Iedereen word op zijn eigen manier beproeft op deze wereld, en voor homo's is dat hun beproeving.

6. Tsjaa hier is de islaam heel strikt in, drugs en alcohol is verboden. Het brengt meer slechts dan goeds zowel psyschisch als lichamelijk. Relaties zijn taboe, elkaar leren kennen mag maar wel onder begeleiding en trouwen word heel erg aangeraden.

7. Je naasten zijn erg belangrijk in de islaam . Een man moet zijn vrouw goed behandelen, moet rekening houden met haar gevoelens. En vreemdgaan is toch wel een van de grotere zondes die er zijn. Dit onderwerp is alleen niet zo zwart wit als vaak word neergezet.

8. Abortus is toegestaan als het de moeders leven in gevaar brengt. Hoe het met abortus zit na verkrachting weet ik niet. Uiteraard is abortus omdat je onveilige seks hebt gehad verboden. En na 19,2 weken zwangerschap is het helemaal uit den boze tenzij de moeder in gevaar is want dan heeft een kind volgens de islaam een ziel en is het een mens net als jij en ik.
quote:absor schreef op 24 september 2013 @ 23:36:

Wat ik wel als serieuze vraag heb, zelf ben ik christen maar heb juist moeite met dat men transgender en homoseksualiteit als zonde zien. Begrijp me goed ik ben voorstander voor monogamie en trouw maar of je aangetrokken bent tot een man of een vrouw dat lijkt een gegeven te zijn, Waarom zie je dat als zonde?Ik lees zelf af en toe passages in de Bijbel. Soms als ik heel erg gestresst ben sla ik het open op een random pagina, meestal is datgene wel toepasbaar op mijn situatie.
quote:maitje136 schreef op 24 september 2013 @ 23:47:

Mijn spreekt persoonlijk de Islaam het meeste aan. Vroeger voelde ik mij heel erg aangetrokken tot het Christendom, maar sinds ik verder ben gaan zoeken bleef ik met teveel vragen zitten die door de Islaam wel beantwoord werden. Het Christendom voelt toch wel veiliger op de een of andere manier omdat het dichter bij mijn cultuur staat. Maar toch ben ik overtuigd van de islaam.

1: In de Islaam heeft God geen geslacht. God word omschreven, als iets waar wij mensen ons geen voorstelling van kunnen maken. In de Koraan zegt God dat Hij vele dingen heeft geschapen waar wij geen weet van hebben. En hoe het precies met de evolutie zit weet ik niet. Maar het moge duidelijk zijn dat er niet word gelooft dat wij van de apen afstammen.

2: Er is inderdaad goed en kwaad, maar de mens heeft altijd zelf een keuze. De een word misbruikt en mishandelt in zijn jeugd en doet hetzelfde, en de ander zal het juist niet doen. En de duivel is er om ons dingen moeilijker te maken, en om ons van het goede pad af te leiden. Maar wij kunnen ons altijd tot God richten en leiding vragen. En als je echt mentaal de weg kwijt bent weet ik niet hoe je dan beoordeeld word

3: In de islaam tellen goede daden juist zwaarder. 1 goede daad kan vele kleine zondes teniet doen. Natuurlijk word iemand gestraft voor moord, maar er word natuurlijk ook gekeken wat de omstandigheden waren. En word iemand door de sharia op aarde gestraft, dan zal hij niet ook nog eens in het hiernamaals voor datzelfde gestraft worden dacht ik.

4. Christenen en Moslims geloven inderdaad in de zelfde God, een belangrijk verschil is dat veel christenen geloven dat Jezus de zoon van God is. En is in de Islaam het monotheisme 1 van de belangrijkste eisen is van het moslim zijn. Wij geloven dat Jezus een profeet was, en dus ook heel belangrijk is geweest. Maar absoluut niet de zoon van God. Er is maar 1 God, dat is ook een deel van de getuigenis.

5. Hoe het met een transgender zit weet ik niet, hoewel het in het shieisme volgens mij is toegestaan om je om te bouwen. Maar hoe het in de Soennah is daar durf ik niks over te zeggen. Homoseksualiteit is niks mis mee, maar het is wel een zonde om daar iets mee te doen. Iedereen word op zijn eigen manier beproeft op deze wereld, en voor homo's is dat hun beproeving.

6. Tsjaa hier is de islaam heel strikt in, drugs en alcohol is verboden. Het brengt meer slechts dan goeds zowel psyschisch als lichamelijk. Relaties zijn taboe, elkaar leren kennen mag maar wel onder begeleiding en trouwen word heel erg aangeraden.

7. Je naasten zijn erg belangrijk in de islaam . Een man moet zijn vrouw goed behandelen, moet rekening houden met haar gevoelens. En vreemdgaan is toch wel een van de grotere zondes die er zijn. Dit onderwerp is alleen niet zo zwart wit als vaak word neergezet.

8. Abortus is toegestaan als het de moeders leven in gevaar brengt. Hoe het met abortus zit na verkrachting weet ik niet. Uiteraard is abortus omdat je onveilige seks hebt gehad verboden. En na 19,2 weken zwangerschap is het helemaal uit den boze tenzij de moeder in gevaar is want dan heeft een kind volgens de islaam een ziel en is het een mens net als jij en ik.Ik ben het met veel dingen eens maar zelf heb ik liever een relatie voor ik trouw. Stel ik was met mijn ex getrouwd, dan woonde ik nu samen met een man met losse handjes die het leuk vond om het met andere vrouwen te doen. Gelukkig ben ik daar na 10 maanden daten achtergekomen, en niet al na een huwelijk!
quote:honeycomb, 3 minuten geleden

Ik lees zelf af en toe passages in de Bijbel. Soms als ik heel erg gestresst ben sla ik het open op een random pagina, meestal is datgene wel toepasbaar op mijn situatie.Dus ook nog een toefje magisch denken.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 23:56:

[...]

Dus ook nog een toefje magisch denken.Weet je wat het is MrsStanleyWalker. Ik heb een Masterdiploma. Ik geloof 100% in de wetenschap. Ik ben niet dom. Wonderen zijn, in mijn ogen, gewoon verhalen uit de oudheid. Ik vind het alleen prettig om dmv geloof wat richting aan mijn leven te geven. Voor mij is het prettig om die innerlijke rust te hebben. Als ik bid, dan voel ik mij rustig worden. Ik kamp al jaren met een angststoornis en dit geeft mij rust. Ik bedenk me dat alles goed komt, dat er voor mij ook een richting is in dit leven. Daar helpt geloof me bij. Je mag het onzin vinden. Maar het heeft weldegelijk nut.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 24 september 2013 @ 23:56:

[...]

Dus ook nog een toefje magisch denken.

Is even kijken wat de (B) DSM IV zegt.

(Voor vele hier op het forum ook een heiligboek)

(een aantal) Diagnostische criteria voor de schizotypische persoonlijkheidsstoornis

heeft eigenaardige overtuigingen of magische denkbeelden die het gedrag zeer beïnvloeden.

heeft ongewone waarnemingen en betrekkingsideeen.

heeft een buitensporige angst die niet afneemt in een vertrouwde omgeving.

Sorry, kon het niet laten
Waarom wordt hier zo tegen het geloof aangeschopt? Hoe heeft dit invloed op jouw leven als atheist/agnost? Ik ben de laatste die mijn kinderen zal leren dat als ze niet precies doen wat ik zeg ze eeuwig zullen branden in de hel.
quote:sehnsucht, 7 minuten geleden

Is even kijken wat de (B) DSM IV zegt.

(Voor vele hier op het forum ook een heiligboek)

Een diagnostisch instrument, geen heilig boek.
Waarom vind je dat ik tegen het "geloof" aanschop?

Ik stel slechts wat vragen..

Waar haal je uit dat ik atheïst/agnost ben?

Voor mij is het belangrijk dat mensen zichzelf kritische vragen (blijven) stellen, waar ze uiteindelijk terecht komen maakt mij niet uit.

En dat laatste was gewoon een (heel klein beetje serieus) grapje, hoef je niet leuk te vinden.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 25 september 2013 @ 00:14:

[...]

Een diagnostisch instrument, geen heilig boek.Voor een aantal op dit forum wel
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
quote:honeycomb schreef op 24 september 2013 @ 23:17:

Ik zie Jehovah's Getuige als een sekte. Hetzelfde met Scientology.

Ik zie het ook wel als een soort van sekte, maar niet in de enge zin van het woord.

Wat ik met Christenen heb meegemaakt was wel sektarisch in de engere zin van het woord. (Het Woord;)

Maar zoals bij alles heeft niet iedere 'gek' dezelfde gekte.

Zelf heb ik bijbelles van Jehovah getuigen (en nee Deborah, ik ben geen Jehova). Ze dwingen me nergens toe, het is allemaal vrijblijvend.

En keer jij ze de rug toe dan is er toch niks mis met verbannen worden, ze gaan je echt niet vermoorden of ziek stalken hoor.

Of heb jij andere ervaringen.

Snap ook niet waarom het vragen om problemen is om contact te hebben met Jehovah's als je ouders en/of vriend ongelovig zijn/is?

En als wel, dan zouden ze ook problemen hebben met welke kerk dan ook.
quote:Hercke schreef op 25 september 2013 @ 00:18:

werkt niet

Leuke link of plaatje?

Laat maar zie het al
Wat betreft verjaardagen, je moet gewoon iedere dag zien als een feest (was het maar zo'n feest..)

Verplichte dagen maken, het moet leuk zijn want ik ben jarig.

Nou van mij part kom je 3 maanden later een keer langs en geeft me een kadeau.
quote:christiane schreef op 25 september 2013 @ 00:19:

[...]

En keer jij ze de rug toe dan is er toch niks mis met verbannen worden, ze gaan je echt niet vermoorden of ziek stalken hoor.

Of heb jij andere ervaringen.

Als je kind er uit stapt dan mag je geen contact meer hebben met dat kind: niet meer groeten etc. (En mensen doen dat!)

Dat is een geen geloof van een "liefhebbende God". En mensen die zoiets tolereren, die bereid zijn aan zoiets mee te werken... Tja.

Ik wil dat soort mensen niet in mijn omgeving.
quote:Hercke schreef op 25 september 2013 @ 00:18:

[img]https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 5530_n.jpg[/img]

Je gaat er nu van uit dat elke gelovige alles van wetenschap afwijst.

Ik geloof ook niet in een God die oorlog, ziektes en andere dingen gebruikt als straf voor transgenders. Oorlog is iets menselijks. We hebben oorlogen omdat mensen niet naar het goede in zichzelf luisteren, maar gedreven zijn door lust, hebzucht en agressie.

Ziektes en alle andere dingen zijn er voor gemaakt dat er geen overbevolking komt en de natuur zichzelf in stand houdt. Ik geloof wel dat dat systeem door "iets" gemaakt is.
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 00:25:

[...]Ziektes en alle andere dingen zijn er voor gemaakt dat er geen overbevolking komt en de natuur zichzelf in stand houdt. Ik geloof wel dat dat systeem door "iets" gemaakt is.

Je gaat er van uit dat ziektes bij het "Goddelijk Plan" horen? Geen medicijnen meer?

Het wordt langzaam wel duidelijker welk geloof bij je past.
quote:honeycomb schreef op 25 september 2013 @ 00:25:

[...]

Je gaat er nu van uit dat elke gelovige alles van wetenschap afwijst.

Ik geloof ook niet in een God die oorlog, ziektes en andere dingen gebruikt als straf voor transgenders. Oorlog is iets menselijks. We hebben oorlogen omdat mensen niet naar het goede in zichzelf luisteren, maar gedreven zijn door lust, hebzucht en agressie.

Ziektes en alle andere dingen zijn er voor gemaakt dat er geen overbevolking komt en de natuur zichzelf in stand houdt. Ik geloof wel dat dat systeem door "iets" gemaakt is.Dat je van alles geloofd is nu wel duidelijk, vraag mij alleen af waarom je deze dingen geloofd.

En blijkbaar op de 1 of andere manier in een christelijk jasje moet passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven