Weekend is voor watjes
donderdag 26 september 2013 om 19:21
Bij mij op het werk is het een uitzondering, en wordt het ook echt gewaardeerd als je, indien nodig, een keer 's avonds of in het weekend werkt. Er wordt ook 'sorry' gezegd als het een keer gevraagd wordt.
Maar bij mijn man op het werk en ook in zijn vorige baan, lijkt het het meer regel dan uitzondering geworden. Je zorgt maar dat je je werk af krijgt, hoe dan ook. Zijn hele team is overwerkt. Daar komt bij dat hun manager zelf echt een workaholic is en nooit niet werkt.
Met laptops en mobiele telefoons ben je tegenwoordig gewoon altijd bereikbaar en word je soms, zoals in het geval van mijn man dus, gewoon altijd geacht te werken, weekend, avond of niet. En er komen steeds meer projecten bij. Er is ruimte, want er is tijd in het weekend..
Wat is jullie mening hierover? Is dit echt de norm aan het worden? Is dit wat je over moet hebben voor een leuk salaris? Is het gewoon: voor jou 10 anderen? Of is dit iets waar je je tegen kan/moet verzetten?
Maar bij mijn man op het werk en ook in zijn vorige baan, lijkt het het meer regel dan uitzondering geworden. Je zorgt maar dat je je werk af krijgt, hoe dan ook. Zijn hele team is overwerkt. Daar komt bij dat hun manager zelf echt een workaholic is en nooit niet werkt.
Met laptops en mobiele telefoons ben je tegenwoordig gewoon altijd bereikbaar en word je soms, zoals in het geval van mijn man dus, gewoon altijd geacht te werken, weekend, avond of niet. En er komen steeds meer projecten bij. Er is ruimte, want er is tijd in het weekend..
Wat is jullie mening hierover? Is dit echt de norm aan het worden? Is dit wat je over moet hebben voor een leuk salaris? Is het gewoon: voor jou 10 anderen? Of is dit iets waar je je tegen kan/moet verzetten?
donderdag 26 september 2013 om 19:27
quote:Phoebexx schreef op 26 september 2013 @ 19:21:
Wat is jullie mening hierover? Is dit echt de norm aan het worden? Is dit wat je over moet hebben voor een leuk salaris? Is het gewoon: voor jou 10 anderen? Of is dit iets waar je je tegen kan/moet verzetten?Al wordt het honderd keer de norm, ik pieker er niet over. En als het een eis wordt ga ik op zoek naar een gezonde baan.
Wat is jullie mening hierover? Is dit echt de norm aan het worden? Is dit wat je over moet hebben voor een leuk salaris? Is het gewoon: voor jou 10 anderen? Of is dit iets waar je je tegen kan/moet verzetten?Al wordt het honderd keer de norm, ik pieker er niet over. En als het een eis wordt ga ik op zoek naar een gezonde baan.
donderdag 26 september 2013 om 20:39
Krijgt ie wel goed betaald voor al dat overwerk? Ik zou zelf mijn grenzen aangegeven. Een hele enkele keer bij hoge uitzondering zou ik wel 'n dag in het weekend willen overwerken, maar het zou zeker geen gewoonte moeten worden. En uiteraard moet er gewoon voor betaald worden mét een toeslag die het de moeite waard maakt!
In 't geval van jouw man zou ik de telefoon van 't werk uitzetten in de weekenden. Je werkt tenslotte om te leven en dat leven moet je doen in je vrije weekenden, avonden en vakanties.
In 't geval van jouw man zou ik de telefoon van 't werk uitzetten in de weekenden. Je werkt tenslotte om te leven en dat leven moet je doen in je vrije weekenden, avonden en vakanties.
donderdag 26 september 2013 om 20:45
Tja, dat wil ik in drukke periodes ook nog wel ns roepen, dat weekends voor watjes zijn. En ik hou t ook vrij lang vol op een paar vrije avonden en ns een ochtend in de week. Mááár, ik ben freelancer. En al die uren worden dus wel geschreven en betaald, én ik doe t mezelf aan (want meestal werk ik voor meerdere opdrachtgevers door elkaar). En das wel een heel groot verschil. Ik zou t aankaarten, als ik je man was. Over t algemeen zit een werkgever namelijk niet op overwerkt personeel te wachten namelijk, dat kost m klauwen met geld.
donderdag 26 september 2013 om 20:49
donderdag 26 september 2013 om 20:57
In mijn vorige baan had ik elke dinsdag 'n deadline en of ik die nu om 17 uur af had of om 23 uur of zelfs de volgende ochtend om 5 uur, die moest af want om 7 uur moesten de persen kunnen draaien. Maar dat was 'n vaste dag die me niet in mijn sociale leven hinderde en ik kreeg de overuren extra goed en zwart uitbetaald.
donderdag 26 september 2013 om 21:03
donderdag 26 september 2013 om 21:25
donderdag 26 september 2013 om 21:28
quote:boerderijgeit028 schreef op 26 september 2013 @ 20:36:
Nu het crisis is en er reorganisaties plaatsvinden, krijgen mensen het werk erbij wat voorheen door anderen gedaan werd. Je hoort veel mensen dat de werkdruk hierdoor toeneemt.
En zolang de werknemers eraan blijven toegeven, zullen de werkgevers het personeel er massaal uit blijven trappen.
Je accepteert een functie doorgaans met afgesproken uren. Over overwerk moeten duidelijke afspraken gemaakt zijn. Zoniet, dan heeft de werkgever geen poot om op te staan.
Nu het crisis is en er reorganisaties plaatsvinden, krijgen mensen het werk erbij wat voorheen door anderen gedaan werd. Je hoort veel mensen dat de werkdruk hierdoor toeneemt.
En zolang de werknemers eraan blijven toegeven, zullen de werkgevers het personeel er massaal uit blijven trappen.
Je accepteert een functie doorgaans met afgesproken uren. Over overwerk moeten duidelijke afspraken gemaakt zijn. Zoniet, dan heeft de werkgever geen poot om op te staan.
donderdag 26 september 2013 om 21:36
ik denk dat het aan de branche en organisatie ligt.
Ik werk de laatste tijd( de laatste maand) tussen de 48-60 uur per week exclusief reistijd, vanaf november verwacht ik weer om en nabij de 40 uur te zitten.
Dat wordt niet gezien als overwerk maar als deel van mijn werk.
Ik krijg gelukkig wel een vergoeding voor iedere doordeweekse dag dat ik niet thuis ben, maar in een hotel zit.
Gelukkig ken ik ook rustig periodes waarbij ik soms op 32 uur per week zit de laatste 8 uur kan ik dan opleidingen volgen.
De keerzijde is dat ik op zondag nu niet zo heel veel energie meer heb en dus geen behoefte heb aan etentjes,samen leuke dingen doen, of met vrienden afspreken. Het is niet altijd en ik houd van mijn werk, dat scheelt al een hoop.
Ik werk de laatste tijd( de laatste maand) tussen de 48-60 uur per week exclusief reistijd, vanaf november verwacht ik weer om en nabij de 40 uur te zitten.
Dat wordt niet gezien als overwerk maar als deel van mijn werk.
Ik krijg gelukkig wel een vergoeding voor iedere doordeweekse dag dat ik niet thuis ben, maar in een hotel zit.
Gelukkig ken ik ook rustig periodes waarbij ik soms op 32 uur per week zit de laatste 8 uur kan ik dan opleidingen volgen.
De keerzijde is dat ik op zondag nu niet zo heel veel energie meer heb en dus geen behoefte heb aan etentjes,samen leuke dingen doen, of met vrienden afspreken. Het is niet altijd en ik houd van mijn werk, dat scheelt al een hoop.
donderdag 26 september 2013 om 22:05
Ik werk ook in een bedrijf dat 24 uur per dag door gaat. Ik word er dood moe van dat ik deze hele maand 4 weekenden in gepland sta. En dan nog de nodige dagen door de weeks. Ik was blij dat ze me aan hebben genomen maar het word me allemaal wel wat te veel helemaal als je bedenkt dat ik naast deze baan ook nog 2 avonden in de week bij een groothandel werk en soms pas na 10 uur thuis ben. En 1 avond in de week een sleutelpand heb. Op vrijdag avond na 10 uur schreeuwt mijn hele lijf om weekend, bijkomen en rust. Maar helaas zaterdag en zondag sta ik weer ingeroosterd bij mijn andere werk . Dus ik ga toch maar weer op zoek naar een baan waarin wel weekend gegeven word of in ieder geval om het weekend gewerkt word. Ik wil geen baan waar ik 7 dagen in de week kan worden in geroosterd want aan de vrije dagen die ik dan door de weeks heb heb ik niks ivm mijn andere banen.En een 7 daagse werkweek is me met 2 kinderen te zwaar.
zaterdag 28 september 2013 om 12:14
Toen ik nog lesgaf was ik elk weekend aan het werk en nu ik een baan heb met weekends besef ik hoe fijn dat is. Ik werk nu gemiddeld 1 weekenddag en een paar avonden per maand omdat het aan het eind van de maand altijd erg druk is. Dat vind ik prima, het wordt ook gewoon betaald.
Maar die andere weekends: zalig! En ook echt goed voor het bijtanken.
Ik mis daarom de onderwijsvakanties totaal niet, want ik heb nu elke week een minivakantie en vind dat heerlijk.
Maar die andere weekends: zalig! En ook echt goed voor het bijtanken.
Ik mis daarom de onderwijsvakanties totaal niet, want ik heb nu elke week een minivakantie en vind dat heerlijk.