Gezondheid alle pijlers

Aantal fysieke beperkingen en Onderwijs

28-09-2013 09:24 42 berichten
Mijn baan is onzeker. Mijn oude functie (adm.)was op een gegeven moment te belastend omdat ik erg veel verslagen moest typen en ik een aantal fysieke klachten heb aan het bewegingsapparaat.

Ben toen op een afdeling geplaatst (zo'n 2 jaar geleden)waar ik licht administratief werk kon doen. Heb een speciale bureaustoel via het UWV en dit gaat best goed allemaal en bovendien heb ik het naar mijn zin, ook erg belangrijk. Dit was helaas een tijdelijke oplossing en deze functie zal waarschijnlijk binnenkort ophouden ivm reorganisatie, erg jammer want dit werk ging goed, al had (en heb) ik echt soms wel flink last van mijn nek, arm en rug.

Nu is mij het voorstel gedaan om eventueel een opleiding te gaan doen en wel de Pabo of lerarenopleiding. Tenminste er is misschien een mogelijkheid tot het volgen van een studie en er werd gevraagd wat ik nu echt leuk zou vinden....ik vind zo veel functies leuk, alleen is voor mij belangrijk dat ik het lichamelijk ook aan kan. Dit kwam voor mij als een verrassing omdat ik zelf soms met het idee rondliep om me te laten keuren door een arbeidsdeskundige wat nu eigenlijk een passende functie is voor mij en of een full-time baan niet te zwaar is, omdat ik het soms echt maar net trek.

Een baan in het onderwijs lijkt me heel leuk, alleen ben ik bang dat het fysiek veel te zwaar zal zijn, zowel de studie (36 uur werken en daarnaast 2 avonden in de week naar school en een dag stage) als uiteindelijk de baan.

Voor de verslagen van de studie zou ik een computer met spraakherkenning aan kunnen schaffen (dat was ik toch al van plan) maar ik ben bang dat je als leraar veel moet staan of valt dat wel mee en dat het lichamelijk te belastend is. Iemand ervaring hiermee?

Ik moet er bij zegen dat het de laatste tijd best redelijk goed gaat, maar dat komt ook omdat ik heel goed luister naar mijn lijf en er veel rekening mee hou door een aantal dingen niet te doen (zoals tillen en sjouwen)en veel te bewegen. En ik weet ook dat het met ups en downs gaat en niet over zal gaan.

Nu ik het hier zo neer zet.....wordt de twijfel alleen groter....ik wil het graag maar kan ik het fysiek ook aan?
anoniem_6538ab5e39ca4 wijzigde dit bericht op 30-09-2013 09:29
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd
Jeez, wat tegenwoordig allemaal als zwaar werk wordt bestempeld zeg!
Alle reacties Link kopieren
quote:kettle schreef op 28 september 2013 @ 13:14:

Jeez, wat tegenwoordig allemaal als zwaar werk wordt bestempeld zeg!Vertel.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:kettle schreef op 28 september 2013 @ 13:14:

Jeez, wat tegenwoordig allemaal als zwaar werk wordt bestempeld zeg!Volgens mij heeft niemand het over 'zwaar werk', wel over fysieke belasting die als je op bepaalde punten wat beperkt bent je kan opspelen..
quote:sabbaticalmeds schreef op 28 september 2013 @ 12:55:

eigenlijk ken ik niet veel banen die "minder zwaar" zouden zijn dan het onderwijzerschap

Nee? Al mijn banen hiervoor vond ik 'minder zwaar' dan mijn baan nu. Maar ja, ik heet officieel docent en niet onderwijzer.

Hiermee zeg ik niet dat ik dit een 'zware baan' vind. Op de slapeloze nachten tijdens kampen en de daarop volgende migraine aanvallen na dan.
Wow Enn "doet de radslag voor"

TO, op het VO zal het verschillen per school. Op mijn school krijgen collega's met een fysieke beperking een eigen vast lokaal. De rest zwerft met spullen van lokaal naar lokaal.

Met sportdagen, excursies, schoolkamp e.d. gaan alle collega's mee. Het werk verdelen wij onderling. Mijn collega in rolstoel ontfermt zich over de keuken en het eten terwijl ik vechtend voor mijn leven hang aan een abseiltouw .

Voordeel van VO is dat je werkt met oudere kinderen. Daar kun je er makkelijk drie even naar een lokaal sturen om de grote Bosatlas te laten halen voor de groep. Of je past de tafels in het lokaal zo aan dat je een brede doorgang krijgt.

Wat ik aan beweging doe:

- rondlopen tijdens de les, in de onderbouw noodzakelijker dan in de bovenbouw

- leerlingen helpen (ik ga altijd 'hangen' op het bankje, spaart mijn knieën weer)

- slepen met spullen

- surveilleren tijdens pauze, soms leerlingen uit elkaar halen (wel zeldzaam)

- heel veel traplopen door lokaalwisselingen

- rapportages e.d. maak ik thuis aan mijn eigen bureau

- groepen leerlingen 'brengen' of halen van de sportvelden (buitengym)

- pc's reanimeren, kabels weer in pc-kasten stoppen, smartboard uitrichten, klimmen op bankjes om de beamers te reanimeren

- einde van de lesdag lokalen nalopen en ramen sluiten, zonwering weer omhoog draaien.

Kortom: het merendeel van de beweging zit vooral in de lokaalwisseling (van de ene kant van het gebouw naar de andere kant, drie verdiepingen, spullen slepen).
Je baan was te belastend ivm typen? Dat vind ik raar omdat je ook een spraakprogramma kunt instaleren. Dan zul je wat moeten corrigeren hier en daar maar de woorden opzich hoef je dan niet te typen. dragon naturaly speaking bv.
quote:lemoos2 schreef op 28 september 2013 @ 13:32:

.

Jij ziet het al weer voor je hè? Nou dat wat je voor je ziet klopt als een bus hoor! Jonge kinderen vinden wat de juf doet vaak nog echt knap en wees maar blij dat het takenpakket van een docent anders is verdeeld met die pubers!

*Ik zie het al helemaal voor me; Enn doet de radslag voor aan een stel pubers op het VO*
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik geef daarom aan wat IK doe, dat het mij momenteel best zwaar valt, en dat ik niet kan beoordelen wat TO aankan.

Voor de volledigheid: ik werk in het basisonderwijs. (Maar dat was vast wel duidelijk.)
quote:Enn schreef op 28 september 2013 @ 13:36:

[...]

Jij ziet het al weer voor je hè? Nou dat wat je voor je ziet klopt als een bus hoor! Jonge kinderen vinden wat de juf doet vaak nog echt knap en wees maar blij dat het takenpakket van een docent anders is verdeeld met die pubers!

*Ik zie het al helemaal voor me; Enn doet de radslag voor aan een stel pubers op het VO* Gelukkig wel. Maar ach, VO is zo vergrijsd dat die pubers het al heel stoer vinden als een docent al meedoet met survivalkamp. Dan maakt het niet zoveel meer uit of je elegant langs zo'n rotswand naar beneden komt of half omgekeerd in je tuigje al gillend naar beneden 'valt'.

Och arme jij.
*loopt maandag weer mee met collega PO in groep 6, met als ochtendprogramma schoolzwemmen slik*
Dank je wel voor de vele reacties!

Ik was er al bang voor en nu ik er ook even wat langer over nagedacht heb lijkt het inderdaad fysiek te zwaar voor me.

Lopen is geen enkel probleem, graag zelfs! Maar het sjouwen en staan inderdaad. Boeken sjouwen ed. gaat hem niet worden. Zeker wat betreft ook met gymlessen met apparaten sjouwen ed, dat kan ik echt niet. Ik wist niet meer zeker of je tegenwoordig zelf de gymles moet verzorgen, maar dat is blijkbaar wel het geval.

Het lijkt me nog steeds een leuke baan hoor en dat is nu ook net elke keer zo lastig dat ik steeds een keuze moet maken in wat ik graag zou willen en wat ik ook zal kunnen.

Het is inderdaad niet de enige opleiding die aangevraagd kan worden, ik kreeg alleen van de week (intern) een leuk aanbod en vandaar dat ik me er in ben gaan verdiepen. Ik zal in november nog naar de open dag gaan van de Pabo hier in de buurt, maar eigenlijk heb ik mijn beslissing al gemaakt.

Ik weet niet meer wie het schreef maar inderdaad de spraakherkenning van Dragon is wellicht een hulpmiddel, ik ga die thuis in elk geval aanschaffen. Heb het daar op het werk ook al over gehad alleen zaten er wat haken en ogen aan ivm het soort werk en werkomgeving, maar dat zal het grootste probleem niet zijn.

Ik ga in elk geval binnenkort verder kijken met mijn werkgever en een loopbaancoach wat de mogelijkheden zijn op mijn werk en wellicht ook daarbuiten. Ik wil heel graag gewoon blijven werken.

Bedankt voor jullie reacties!
Tav spraaksofware zou je ook het UWV kunnen benaderen om te kijken of er een voorziening voor is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
[quote]lemoos2 schreef op 28 september 2013 @ 13:32:

Hahaha, donderdag met de gymles nog gedaan. Vier keer, want vier groepjes. Ik kreeg applaus van de kinderen.
Ik dacht bij "PABO of een lerarenopleiding" ook dat de keuze voor PO of VO nog niet gemaakt was. Is die al wel gemaakt?

Wat ik nog vergeten was: je hebt in het onderwijs ook vaak lange dagen. Om 8u op school, tot 3u les, dan een vergadering of scholingsbijeenkomst, tussendoor snel een pizzaatje met z'n allen en dan een ouderavond, toneelvoorstelling door leerlingen, voorlichtingsbijeenkomst, open podium, schoolfeest. Om 23:00 thuis, vlug wat lessen voorbereiden en de volgende dag om 6:00 weer die wekker. Dat kwam in mijn jaren als leraar vaker voor dan nu in het bedrijfsleven. Daar moet je lichaam ook maar net tegen kunnen.

Ik ben er in alle oprechtheid van overtuigd dat mijn huidige baan in het bedrijfsleven, alsmede een heleboel functies van collega's in het bedrijfsleven, beter vol te houden zijn voor iemand met fysieke beperkingen dan het leraarschap.

Maar als het je wel heel leuk lijkt en je wilt het graag, is dan misschien een parttime functie een optie? Maximaal 3 dagen per week voor de klas? Of misschien nog beter (in het VO mogelijk): de uren van 3 dagen verspreiden over 5 dagen? Want dat is natuurlijk wel een voordeel van het onderwijs: kleine parttime banen zijn daar heel gebruikelijk.
Ondanks dat ik iedereen het leraarschap (vooral PO) zou willen aanraden, ben ik het met mijn collegae eens: het is fysiek erg belastend. Ik haal er veel voldoening uit, dus zwaar zal ik het niet noemen.

Maar je bent veel bezig met lopen, zitten, bewegen, bukken, tillen, staan, etc.

M.b.t. De banen: ze liggen absoluut niet voor het oprapen. Wel is er altijd wel wat vervangerswerk en gaan de babyboomers binnenkort allemaal met pensioen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt iets aan omdat jullie het dagelijks in de praktijk meemaken.

De keuze was nog niet gemaakt Pabo of VO, al ging mijn voorkeur uit naar Pabo.

Dat is inderdaad waar dat je in het onderwijs makkelijk parttime kunt werken, en dat is een groot voordeel (al moet ik het dan financieel ook kunnen opbrengen).

Maar mede door jullie reacties en heel eerlijk en kritisch naar mezelf te kijken heb ik besloten dat dit voor mij echt fysiek te zwaar is. Ik blijf het een leuk beroep vinden maar er zijn nog wel meer leuke beroepen...voor mij is het belangrijkste dat ik het fysiek aan kan. Ik ga gewoon verder kijken en op onderzoek uit.

Heb toevallig gisteren nog een kennis gesproken die ook de Pabo heeft gedaan en ook een aantal jaren voor de klas heeft gestaan maar hier ook wegens fysieke problemen mee gestopt is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven