Overland Afrika - tent of accomodatie?
zondag 29 september 2013 om 18:10
Zo rond april wil ik graag een overland gaan doen van Kaapstad naar Vic falls en Mozambique. Dit is een reis van Nomad Tours en is een georganiseerde groep overland tour.
Nu kan ik kiezen tussen Kamperen of Accommodatie/Hotel.
Waarbij hotel uiteraard duurder is.
De reis is 36 dagen dus best lang en ik weet niet zo goed wat ik zou moeten kiezen.
Ik vind kamperen erg leuk maar 36 dagen op een matje slapen lijkt mij toch wel erg heftig. Ik heb mijn rust heel hard nodig en dan spreekt de accommodatie reis mij ook wel weer aan.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou jij kiezen en waarom?
Nu kan ik kiezen tussen Kamperen of Accommodatie/Hotel.
Waarbij hotel uiteraard duurder is.
De reis is 36 dagen dus best lang en ik weet niet zo goed wat ik zou moeten kiezen.
Ik vind kamperen erg leuk maar 36 dagen op een matje slapen lijkt mij toch wel erg heftig. Ik heb mijn rust heel hard nodig en dan spreekt de accommodatie reis mij ook wel weer aan.
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zou jij kiezen en waarom?

zondag 29 september 2013 om 19:07
Ik heb 4 weken gekampeerd in Kenia en Tanzania. Wat ik zo leuk vond aan het kamperen is dat de dieren snachts om je tent heen scharrelen. De leeuw die ik hoorde drinken en knorren, op zeer dichte afstand, vergeet ik nooit meer. Vreselijk spannend maar ook super gaaf. Ik zou voor kamperen kiezen. Er zijn tegenwoordig prima slaapmatten te koop.

zondag 29 september 2013 om 19:20
Wij zijn een paar jaar geleden van Nairobi naar Kaapstad gereden met een truck. Dit was een reis waar we kampeerde. Wat wij hebben gedaan is af en toe accommodatie boeken op de camping. Dit kon vaak heel gemakkelijk en was niet erg duur. Wij vonden het kamperen niet erg, maar soms hadden we er genoeg van. Dit was voor ons de ideale manier. Zo'n reis is al best duur en met accommodaties helemaal, daarbij hebben sommige parken geen accommodaties.
Het zal in ieder geval een leuke reis worden. Veel plezier
Het zal in ieder geval een leuke reis worden. Veel plezier
zondag 29 september 2013 om 21:53
Ik heb wel een keer of drie keer gekampeerd in Afrika, van die safari's van 4 dagen. Ik vind het behoorlijk afzien.
Ja, spannend en leuk om de dieren om je tent te horen scharrelen. Maar daardoor ook gevaarlijk en lastig om 's nachts naar de wc te moeten.
En vaak ook behoorlijk koud 's nachts. Zodra een gebied iets hoger ligt of een beetje woestijn-achtig is, kan het 's nachts bijna vriezen.
Bij andere toeristen scheurde 's ochtends een wild zwijn hun tent open omdat zij er per ongeluk nog wat koekjes in hadden liggen.
Ik zag ook vaak van die groepen die op lange kampeer-groepsreis waren, en dan corvee hadden! Dan moesten er bijvoorbeeld twee mensen alle tenten opzetten, andere mensen koken, andere mensen afwassen. Vreselijk... corvee op je vakantie!!
Als het niet veel scheelt zou ik echt kiezen voor een goed bed. Vaak kun je vanuit dat soort lodges ook dieren zien lopen, althans dat hoor ik mensen vaak zeggen. En als je een normale wc hebt waar je 's nachts heen kan zonder een leeuw tegen te komen, is dat ook wat waard
(misschien zelfs wel wc/badkamer in je eigen kamer, veel relaxter).
Voor een paar daagjes safari vond ik dat kamperen nog wel te doen maar echt niet langer. Dan nam ik weer gewoon lekker privékamertjes in hotelletjes.
Ja, spannend en leuk om de dieren om je tent te horen scharrelen. Maar daardoor ook gevaarlijk en lastig om 's nachts naar de wc te moeten.
En vaak ook behoorlijk koud 's nachts. Zodra een gebied iets hoger ligt of een beetje woestijn-achtig is, kan het 's nachts bijna vriezen.
Bij andere toeristen scheurde 's ochtends een wild zwijn hun tent open omdat zij er per ongeluk nog wat koekjes in hadden liggen.
Ik zag ook vaak van die groepen die op lange kampeer-groepsreis waren, en dan corvee hadden! Dan moesten er bijvoorbeeld twee mensen alle tenten opzetten, andere mensen koken, andere mensen afwassen. Vreselijk... corvee op je vakantie!!
Als het niet veel scheelt zou ik echt kiezen voor een goed bed. Vaak kun je vanuit dat soort lodges ook dieren zien lopen, althans dat hoor ik mensen vaak zeggen. En als je een normale wc hebt waar je 's nachts heen kan zonder een leeuw tegen te komen, is dat ook wat waard

Voor een paar daagjes safari vond ik dat kamperen nog wel te doen maar echt niet langer. Dan nam ik weer gewoon lekker privékamertjes in hotelletjes.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
zondag 29 september 2013 om 21:54
quote:Adeline schreef op 29 september 2013 @ 20:58:
Ik ben 25 jaar. Mijn gezondheid is niet super en zo'n reis is al zwaar dus dan is een echt bed wel fijn. Ik denk er nog even over. Hoef gelukkig niet al meteen deze week te boeken.Dan zou ik lekker in een hotel gaan. Jammer dat je het niet een beetje af kunt wisselen.
Ik ben 25 jaar. Mijn gezondheid is niet super en zo'n reis is al zwaar dus dan is een echt bed wel fijn. Ik denk er nog even over. Hoef gelukkig niet al meteen deze week te boeken.Dan zou ik lekker in een hotel gaan. Jammer dat je het niet een beetje af kunt wisselen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

zondag 29 september 2013 om 22:52
Ik heb afgelopen december die reis met Nomad van Kaapstad tot Swakupmund gedaan. In Swakupmund sliepen we twee nachten in een hotel. Vermoedelijk zal dat in meer grotere steden gebeuren.
Misschien scheelt dat....
Er waren ook genoeg tenten mee om apart te kunnen slapen. Van onze reisleiding mocht dat dan ook. Evenals het, buiten het malariagebied, op de truck slapen onder de sterrenhemel.....
Op sommige plekken, waar het hotel dichtbij de camping was konden de mensen die dat wilden upgraden.
Zeker in Namibie in de woestijn is kamperen geweldig!!!!!
Misschien scheelt dat....
Er waren ook genoeg tenten mee om apart te kunnen slapen. Van onze reisleiding mocht dat dan ook. Evenals het, buiten het malariagebied, op de truck slapen onder de sterrenhemel.....
Op sommige plekken, waar het hotel dichtbij de camping was konden de mensen die dat wilden upgraden.
Zeker in Namibie in de woestijn is kamperen geweldig!!!!!

zondag 29 september 2013 om 22:55
O ja, tot Swakupmund ook gewone wc's en overal warme douches gehad..
En bij ons was corvee niet verplicht, alleen je eigen tent opzetten en afbreken wel...
O ja2, let er bij Nomad even op dat je geen tour doet waar een G achter staat. Of je moet je Duits bij willen spijkeren.... Er gaat dan namelijk een Duitse vertaler mee. Op zich geen punt, maar als je ergens langs rijdt en elke zin moet vertaalt worden in het duits is de actie weg voordat je die hele uitleg hebt gehad. Bij ons zorgde dat op den duur voor frictie in de groep. Degene die geen Engels sprak wilde doorlopend vragen stellen. En trok zo alle aandacht naar zich toe. Wat door het vertalen dubbel zoveel tijd kostte.....
En bij ons was corvee niet verplicht, alleen je eigen tent opzetten en afbreken wel...
O ja2, let er bij Nomad even op dat je geen tour doet waar een G achter staat. Of je moet je Duits bij willen spijkeren.... Er gaat dan namelijk een Duitse vertaler mee. Op zich geen punt, maar als je ergens langs rijdt en elke zin moet vertaalt worden in het duits is de actie weg voordat je die hele uitleg hebt gehad. Bij ons zorgde dat op den duur voor frictie in de groep. Degene die geen Engels sprak wilde doorlopend vragen stellen. En trok zo alle aandacht naar zich toe. Wat door het vertalen dubbel zoveel tijd kostte.....
maandag 30 september 2013 om 02:58
Neem je toch lekker je eigen matje mee? Je hebt tegenwoordig echt goede self inflatable matjes die opgerold weinig ruimte innemen. Kun je dan zo aan de zijkant van je rugzak vastbinden.
Een goede mat zou denk ik rond de ¤100 kosten. Kathmandu, Bever.. Dat soort zaken.
Kamperen had voor mij echt meerwaarde. Lekker buiten! Daarnaast vond ik dat er hierdoor veel meer interactie was in de groep. Ff elkaar helpen met de tent, samen drankje doen voor de tent enz.
Een goede mat zou denk ik rond de ¤100 kosten. Kathmandu, Bever.. Dat soort zaken.
Kamperen had voor mij echt meerwaarde. Lekker buiten! Daarnaast vond ik dat er hierdoor veel meer interactie was in de groep. Ff elkaar helpen met de tent, samen drankje doen voor de tent enz.
maandag 30 september 2013 om 07:34
De reis bestaat geloof ik uit twee delen. Kaapstad tot Vic Falls en dan daarna het deel van Vic Falls Mozambique via o.a Krugerpark. Eindigen in Johannesburg. Ik ben nu al in Zuid Afrika dus zou hier dan matje etc aan moeten schaffen. Alleen in mijn ogen zijn zelfs goede matjes nooit echt erg dik maar ik kan mij vergissen. Daarnaast elke keer je tent op en afbreken is ook een gedoe lijkt mij maar ik kan me idd ook voorstellen dat het heel gezellig kan doen. Geen G reis - check! Volgens mij heb ik die voor deze reis niet gezien.
maandag 30 september 2013 om 07:44
Quote Beau:
Dit. En die corvee is helemaal niet vervelend, maar gezellig. Elke dag waren er twee die hielpen koken en twee voor de afwas. Moet je maar een keer per zoveel dagen wat doen. Tentje zet je zelf in 5 minuten op.
Zoals al gezegd zijn er op een aantal campings wat cabins die je kunt gebruiken. Dat zijn er echter maar een paar dus houdt er rekening mee dat er meer mensen zijn die daar gebruik van willen maken.
Dit. En die corvee is helemaal niet vervelend, maar gezellig. Elke dag waren er twee die hielpen koken en twee voor de afwas. Moet je maar een keer per zoveel dagen wat doen. Tentje zet je zelf in 5 minuten op.
Zoals al gezegd zijn er op een aantal campings wat cabins die je kunt gebruiken. Dat zijn er echter maar een paar dus houdt er rekening mee dat er meer mensen zijn die daar gebruik van willen maken.

maandag 30 september 2013 om 08:36

maandag 30 september 2013 om 08:47
Vergis je niet, het is best pittig! Ik heb meerdere keren zo'n reis gemaakt, de langste was 7 weken. Bijna elke dag sta je om 5 of 6 uur op. In de truck wordt je lijf de hele dag door elkaar gehusseld (slechte wegen en dito vering) en je legt vaak flinke afstanden af. Dat lijkt me best lastig met een mindere gezondheid!
maandag 30 september 2013 om 16:53
@Hemalover: Bedankt. Dat is inderdaad heavy! Misschien des te meer reden voor mij om in elk geval voor de accommodatie te gaan. Maar ik moet er sowieso nog goed over nadenken of ik het denk aan te kunnen.
Corvee vind ik niet erg, dat overleef ik wel en met de groep is dat vast ook erg gezellig dus daar gaat het mij zeker niet om.
Het gaat mij met name om de nachtrust en ook de negatieve kanten die een tent voor mijn gezondheid mee kan brengen(Kouder, vochtiger etc.)
Ik blijf nog even rustig nadenken.
Corvee vind ik niet erg, dat overleef ik wel en met de groep is dat vast ook erg gezellig dus daar gaat het mij zeker niet om.
Het gaat mij met name om de nachtrust en ook de negatieve kanten die een tent voor mijn gezondheid mee kan brengen(Kouder, vochtiger etc.)
Ik blijf nog even rustig nadenken.

maandag 30 september 2013 om 19:31
De groep, internationaal is zeker geweldig, vond ik dan. Ook allemaal vrijwel dezelfde types...
Vochtiger zal in het droge seizoen, in Namibie, Botswana en Zimbabwe wel meevallen. Over de rest kan ik niet veel zeggen....
Informeer anders ook naar de mogelijkheid om de tour half half te doen.... Kamperen in de woestijn of in een natuurpark is niet iets wat snel vergelijkbaar is met hetzelfde in een accomodatie.
Helaas zijn dat ook de plekken waar de wegen slecht zijn...
Vochtiger zal in het droge seizoen, in Namibie, Botswana en Zimbabwe wel meevallen. Over de rest kan ik niet veel zeggen....
Informeer anders ook naar de mogelijkheid om de tour half half te doen.... Kamperen in de woestijn of in een natuurpark is niet iets wat snel vergelijkbaar is met hetzelfde in een accomodatie.
Helaas zijn dat ook de plekken waar de wegen slecht zijn...
donderdag 17 oktober 2013 om 21:27
Tentje, absoluut! Lekker in de natuur, s'nachts de Afrikaanse geluiden en om de campings staan vaak hekken. Je maakt je zorgen om niets.
Zoals eerder gezegd, neem je eigen matje mee en neem eventueel een paar oordoppen mee. Vergeet niet een emmer voor het plassen. Ik had echt geen zin om halverwege elke nacht er uit te moeten wegens die biertjes s'avonds.
Zoals eerder gezegd, neem je eigen matje mee en neem eventueel een paar oordoppen mee. Vergeet niet een emmer voor het plassen. Ik had echt geen zin om halverwege elke nacht er uit te moeten wegens die biertjes s'avonds.
Life is fun. Live it.

donderdag 17 oktober 2013 om 21:33
quote:021013anoniem schreef op 30 september 2013 @ 07:44:
Quote Beau:
+1
Ik háát kamperen, maar bij de reis die ik heb gemaakt (in vier weken van Kaapstad via Namibië, Botswana en Zimbabwe naar Johannesburg) had het echt meerwaarde.
Quote Beau:
+1
Ik háát kamperen, maar bij de reis die ik heb gemaakt (in vier weken van Kaapstad via Namibië, Botswana en Zimbabwe naar Johannesburg) had het echt meerwaarde.