Het geheim van sociale mensen

02-10-2013 22:59 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al vanaf mijn vroege jeugd was ik een verlegen, stil kind. Er is een tijd geweest dat ik geen enkele vriendinnen had. Hoewel dat soms wel eenzaam was, heb ik niet het idee dat ik het enorm miste. Als puber ben ik daar overheen gekomen en nu heb ik sowieso een stuk of 5 echt goede vrienden en vriendinnen waar ik mijn leven aan zou toevertrouwen. Toch ben ik nog steeds geen groepsmens. Ik merk ook dat ik nooit een groep mensen mee kan krijgen, kan motiveren, kan inspireren en overtuigen. Toch zou ik dat erg graag willen kunnen. Zeker omdat ik af en toe met jongeren gewerkt heb, en die al helemaal moeilijk zijn.

Mijn vraag (of eigenlijk vragen) aan de sociale mensen is:

1.Hoe doen jullie dat? Hoe zorg je ervoor dat de meeste mensen je echt mogen en dingen voor je WILLEN doen? Hoe word je "likeable"?

Ik merk dat ik zelf echt een diepe connectie kan maken met mensen die zijn zoals ik, maar als ik iemand spreek waar ik niks gemeen mee heb, dan kan ik diegene niet echt "naar mijn kant krijgen". Op school ging ik alleen om met mijn groepje en met de rest van de klas had ik niks. Dit ook zo bij de studie. Terwijl "populaire" mensen echt door iedereen gemogen worden.

2.Hoe krijg je het, in een leidinggevende functie, voor elkaar dat mensen jou als de baas zien, respect voor je hebben, naar je willen luisteren? Ik vind dat zo moeilijk. Als ik bijvoorbeeld een presentatie moest houden wist ik dat ik de stof tot in de puntjes beheerste, maar ik kon het nooit zo vertellen dat iedereen het leuk/interessant vond. Natuurlijk is het een wisselwerking, en ik probeer open te zijn naar mensen, me in hen in te leven, maar het gaat niet zo makkelijk.

3. Hoe onderhoud je met iedereen een goede band? Het kost mij enorm veel energie namelijk.
McLovin does NOT like the bathtub. http://www.youtube.com/watch?v=kvxCU_lQwKM
quote:mlum schreef op 03 oktober 2013 @ 21:52:

[...]

Pubers zijn vaak koppig en eigenwijs, soms wat naief. Maar daar heb ik geen problemen mee. Het is juist wel schattig om ze zo te zien dromen over Justin Bieber, te roepen dat ze de wereld gaan veranderen enzovoort. Ik heb problemen met mensen die geen respect hebben voor de ander, of het een docent of een medeleerling is.

Pubers zijn ook vaak lui, zoeken het gevaar op, recalcitrant, grenzen verkennend, ongemotiveerd, impulsief....

http://www.kennislink.nl/ ... -is-niet-meer-dan-normaal
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Les geven is management.. Het is de controle, het afdwingen van respect, en hoe dat werkt is voor een groot deel onderdeel van je voorkomen.
Mensen die jouw kennen vinden dat dit vak jou op het lijf geschreven is? Echt?

Ongeschikt is niks mis mee. Ik ben zo'n beetje voor alles ongeschikt, behalve m'n huidige baan.
Mensen die mij kennen weten ook hoe ik ben als het goed met me gaat.
Is het realistisch om te denken dat het vanaf nu voor altijd goed met je gaat?

Met mij (en ik denk dat dat voor iedereen geldt) gaat het niet altijd goed. Het leven heeft ups en downs. Echter als het niet zo goed met me gaat blijk ik mijn werk nog prima te kunnen doen. Omdat het in me zit, omdat ik een baan heb die helemaal Frizzy is. Ik heb nooit heel andere eigenschappen aan hoeven leren, nooit moeite gehad met mijn doelgroep. Het is mijn ding.

Bij jou klinkt het toch echt heel anders. Mijn zegen heb je hoor, daar niet van, maar het lijkt me een zeer onverstandige keuze, zeker als je al burnout bent geweest.
Natuurlijk zal het niet altijd goed gaan, maar met therapie en misschien verhoogde medicatie kan het wel. Het punt is dat je bij elke baan met mensen te maken hebt, of je moet dozen vouwen in een magazijn en dat ligt me ook niet...
Met mensen te maken hebben en voor een klas staan/leiding geven zijn nogal verschillende dingen zeg.
Wacht maar tot een puber ineens roept: "Juf je moet je pilletjes innemen" nadat je iets heb gezegd en de hele klas van z'n stoel valt van het lachen. Wat dat doen pubers.
.
Oddjobx, wat een mooie post! Ik ben bijna nieuwsgierig naar wie jij bent?
Ik vind de discussie eigenlijk wel interessant.
quote:biobitch1984 schreef op 02 oktober 2013 @ 23:08:

populaire mensen zijn gewoon vreselijk aardig en vaak ook nog aantrekkelijk en/of knap. Dat is alles.

Dat is niet waar!

op middelbare scholen kunnen de populairste meiden heel onaardig doen tegen onpopulaire meiden, dat helpt hen om populair te blijven.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Oddjobx mijn nieuwsgierigheid naar jou was positief grappig bedoeld. Ik forum mobiel dus ging niet helemaal goed. Uiteraard kun je dit niet corrigeren:-(
quote:mlum schreef op 03 oktober 2013 @ 01:09:

[...]

Ik heb een tijd bijlessen gegeven en ik wil me orienteren om in een bijlesinstituut te gaan werken zolang ik nog de problemen ondervind die ik in mijn eerdere topic heb vermeld. En om dat goed te kunnen doen moet ik een prettige doch strenge uitstraling hebben waardoor die pubers naar me luisteren en niet alleen zitten te kloten. Als ik denk aan vroeger waren er docenten die we niks gunden en die niks gedaan kregen, maar waardoor dat kwam weet ik niet meer. Ze moeten dus voor mij werken, als in, ze moeten het gevoel hebben dat wat ik zeg "en nu gaan we dit doen" iets is wat ze gaan doen, ookal willen ze het niet doen.

Volgens mij is de truuk: heel konsekwent zijn.

Zodat leerlingen precies weten hoe ver ze mogen gaan, en dat een waarschuwing bij jou altijd menens is.

En een afgeleide daarvan is natuurlijk: alert zijn.

D.w.z. dat je op tijd reageert als leerlingen niet met de les bezig zijn.

En: streng beginnen!

Soepeler worden kan altijd nog.

Ik herinner mij dat leraren niet populair werden door minder streng te zijn.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Zo te lezen ben ik extravert.

Hoe doen die mensen dat? Tjah, bij mij gaat het eigenlijk vanzelf. Ik maak veel grapjes en ouwehoer best veel (zoals velen collega's en vrienden) en dat steekt elkaar aan alhoewel zij wel dezelfde humor hebben natuurlijk.

Als ik een vreemde droogkloot voor me heb staan probeer ik ze altijd uit. Lukt het niet met een grapje of overtuigende zin? Tjah dan niet denk ik dan maar.

Maar als leidinggevende (ben ik niet) doet je uitstraling natuurljjk wel veel. Rechtop staan, duidelijk en met volume praten.

Misschien een rare tip wat zo in mij opkomt, maar zijn een aantal toneel lessen niks voor jou?
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
.
Ik had daar in het begin ook wel moeite mee. Het is ook niet makkelijk als je jong bent. Wat het belangrijkste is, is dat je moet weten waar je naartoe wilt. Dus bij alles wat je doet moet je een doel hebben en dat aan leerlingen duidelijk maken. Ook bij alles wat je doet moet je positief blijven en in de leerlingen blijven geloven, ondanks alles wat er gebeurt, of hoe dom ze soms ook overkomen, hoe vervelend ze ook doen, blijf in ze geloven en laat ze dat merken, elke dag. Wees ook niet bang om je fouten toe te geven. Wees menselijk en speel op hun gevoelens.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven