dakramen buren
zondag 6 oktober 2013 om 14:19
Hallo,
Gisteren hebben onze buren 2 dakramen laten plaatsen in het schuine dak aan de achterkant/ zijkant van hun huis. Deze ramen kijken uit op ons terras en op/ in onze badkamer.
Het zijn ramen die open kunnen en met doorzichtig glas (geen matglas o.i.d)
Ik weet dat dit vergunningsvrij gedaan mag worden, maar ik kan niets vinden over ons recht op privacy/ inbreuk op onze privacy.
Wat vinden jullie hiervan en wie weet er meer van?
Bedankt.
Oh ja, volgens de buren zitten de ramen zo hoog in hun slaapkamer dat ze er niet doorheen kunnen kijken zonder ergens op te staan, maar dan nog zit het mij niet lekker.
Gisteren hebben onze buren 2 dakramen laten plaatsen in het schuine dak aan de achterkant/ zijkant van hun huis. Deze ramen kijken uit op ons terras en op/ in onze badkamer.
Het zijn ramen die open kunnen en met doorzichtig glas (geen matglas o.i.d)
Ik weet dat dit vergunningsvrij gedaan mag worden, maar ik kan niets vinden over ons recht op privacy/ inbreuk op onze privacy.
Wat vinden jullie hiervan en wie weet er meer van?
Bedankt.
Oh ja, volgens de buren zitten de ramen zo hoog in hun slaapkamer dat ze er niet doorheen kunnen kijken zonder ergens op te staan, maar dan nog zit het mij niet lekker.
zondag 6 oktober 2013 om 14:27
Als jouw buren de ramen vergunningsvrij kunnen plaatsen, dan kun je er niets tegen doen. Ik zou een gordijn/ plakplastic/ luxaflex voor het badkamerraam hangen en verder niks. Wij hebben overigens ook van die dakramen op zolder, en daar kun je inderdaad (als ze hoger geplaatst zijn dan 1,50 en in een schuin dak) heel weinig door zien, alleen wat daken in de omgeving. Je zou ook nog aan je buren kunnen vragen of je eens binnen mag kijken.
zondag 6 oktober 2013 om 14:50
quote:LillyFeeee schreef op 06 oktober 2013 @ 14:25:
Want jij voert topsecret missies uit in je tuin/badkamer??
Als jij ervoor kiest om op een plek met buren te wonen dan heb je dit nou eenmaal. Hang luxaflex op in de badkamer en stop met topless in de tuin liggen. Problem solved.
we hebben dit huis gekocht o.a. omdat je zoveel privacy had in de tuin.
Voor mijn gevoel is dat nu weg, maar blijkbaar stel ik me aan. dat kan.
Want jij voert topsecret missies uit in je tuin/badkamer??
Als jij ervoor kiest om op een plek met buren te wonen dan heb je dit nou eenmaal. Hang luxaflex op in de badkamer en stop met topless in de tuin liggen. Problem solved.
we hebben dit huis gekocht o.a. omdat je zoveel privacy had in de tuin.
Voor mijn gevoel is dat nu weg, maar blijkbaar stel ik me aan. dat kan.
zondag 6 oktober 2013 om 14:55
quote:renske1975 schreef op zondag 06 oktober 2013 14:52 en als ik eerlijk ben , vind ik dat de buren dat plakplastic maar moeten kopen en op hun ramen plakken.
Nouja, vragen staat vrij. Maar ik zou mijn wenkbrauwen optrekken.
Vergunningvrij, dakramen in hún huis...
Dat zegt genoeg lijkt me.
Jammer maar helaas!
Nouja, vragen staat vrij. Maar ik zou mijn wenkbrauwen optrekken.
Vergunningvrij, dakramen in hún huis...
Dat zegt genoeg lijkt me.
Jammer maar helaas!
zondag 6 oktober 2013 om 15:01
Ja dat is wel jammer! Zou er stiekem ook van balen, want wij vinden het ook fijn dat niemand bij ons naar binnen kan kijken.
Maar je kunt er niets tegen doen, behalve dan plakplastic of gordijnen en accepteren dat de buren de tuin in kunnen kijken.
Ik denk dat de buren raar staan te kijken als je vraagt of zij plakplastic gaan plakken . Het mag gewoon, je kunt niets vinden over jullie recht op privacy/inbreuk privacy omdat zo'n dakraam zonder vergunning geplaatst mag worden.
Maar je kunt er niets tegen doen, behalve dan plakplastic of gordijnen en accepteren dat de buren de tuin in kunnen kijken.
Ik denk dat de buren raar staan te kijken als je vraagt of zij plakplastic gaan plakken . Het mag gewoon, je kunt niets vinden over jullie recht op privacy/inbreuk privacy omdat zo'n dakraam zonder vergunning geplaatst mag worden.
zondag 6 oktober 2013 om 15:10
Wat vervelend voor jullie dat jullie buren niets beters te doen hebben dan de hele dag jullie tuin en badkamer in te gluren. Nog vervelender vind ik het voor je dat ze zelfs ramen hebben laten plaatsen om nóg makkelijker te kunnen kijken.
Maar serieus, denk je echt dat jullie zo interessant zijn voor hun? Nee toch zeker?
Maar serieus, denk je echt dat jullie zo interessant zijn voor hun? Nee toch zeker?
zondag 6 oktober 2013 om 15:43
zondag 6 oktober 2013 om 15:57
zondag 6 oktober 2013 om 16:18
Er spelen twee zaken: bouwvergunning (via de gemeente) en burgerlijk recht. Het verlenen van een bouwvergunning is afhankelijk van o.m. bouwbesluit, welstand en bestemmingsplan. Het feit dat er een bouwvergunning is verleend (of dat een bouwvergunning helemaal niet nodig is) betekent niet dat de kwestie daarmee is gedaan.
Er is namelijk ook burgerlijk recht dat de verhouding tussen buren regelt. Je kunt bijvoorbeeld een bouwvergunning krijgen voor plaatsing van een raam (of misschien heb je die vergunning helemaal niet nodig) maar als door dat raam de privacy van de buurman wordt aangetast (doordat het zich binnen een bepaalde afstand bevindt, of rechtstreeks uitzicht biedt) dan heeft de buurman wel degelijk rechten. Denk aan bijvoorbeeld het aanbrengen van niet-doorzichtig glas, of het aanbrengen van een voorziening waardoor het raam niet meer open kan.
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.
Er is namelijk ook burgerlijk recht dat de verhouding tussen buren regelt. Je kunt bijvoorbeeld een bouwvergunning krijgen voor plaatsing van een raam (of misschien heb je die vergunning helemaal niet nodig) maar als door dat raam de privacy van de buurman wordt aangetast (doordat het zich binnen een bepaalde afstand bevindt, of rechtstreeks uitzicht biedt) dan heeft de buurman wel degelijk rechten. Denk aan bijvoorbeeld het aanbrengen van niet-doorzichtig glas, of het aanbrengen van een voorziening waardoor het raam niet meer open kan.
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.
zondag 6 oktober 2013 om 16:30
Doorzichtige ramen (die uitzicht kunnen bieden op het erf van de benadeelde buur) moeten op min. twee meter afstand van de erfgrens geplaatst zijn, tenzij er een openbare weg tussen ligt.
http://www.das.nl/juridis ... /1440-vensters-en-balkons
http://www.das.nl/juridis ... /1440-vensters-en-balkons
zondag 6 oktober 2013 om 16:32
quote:sophie_emma schreef op 06 oktober 2013 @ 16:18:
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.Ach kom effe zeg. Het gaat om twee dakramen waar de buren niet eens doorheen kunnen kijken, maar die voor het licht zijn aangebracht.
Het moet niet gekker worden!
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.Ach kom effe zeg. Het gaat om twee dakramen waar de buren niet eens doorheen kunnen kijken, maar die voor het licht zijn aangebracht.
Het moet niet gekker worden!
zondag 6 oktober 2013 om 16:47
Nou ja, een dakraam geeft niet per definitie weinig uitzicht. Ik had vroeger ook een dakraam wat mij uitstekend uitzicht gaf op de openbare weg. Het onderste deel van ons dak, waar het raam zat was nl. stukken verticaler dan het bovenste deel.
Maar we hebben toch niet voor niets een Burgerlijk Wetboek? TO heeft het recht zich te beroepen daarop, als de buren zich niet aan de wet houden. En ja, dan kan je Rijdende Rechter situaties krijgen...
Maar we hebben toch niet voor niets een Burgerlijk Wetboek? TO heeft het recht zich te beroepen daarop, als de buren zich niet aan de wet houden. En ja, dan kan je Rijdende Rechter situaties krijgen...
zondag 6 oktober 2013 om 16:56
En dakraamplaatsers plaatsen natuurlijk ramen dusdanig dat er Rechtszaken uit voortkomen. Kunnen ze de gaten in het dak weer fixen en nieuwe ramen plaatsen.
En vraag aan TO. HEb jij door de ramen van die mensen gekeken of ze inderdaad in jouw badkamer kunnen kijken dat je daar zo van overtuigd bent?
En vraag aan TO. HEb jij door de ramen van die mensen gekeken of ze inderdaad in jouw badkamer kunnen kijken dat je daar zo van overtuigd bent?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zondag 6 oktober 2013 om 17:13
quote:sophie_emma schreef op 06 oktober 2013 @ 16:18:
Er spelen twee zaken: bouwvergunning (via de gemeente) en burgerlijk recht. Het verlenen van een bouwvergunning is afhankelijk van o.m. bouwbesluit, welstand en bestemmingsplan. Het feit dat er een bouwvergunning is verleend (of dat een bouwvergunning helemaal niet nodig is) betekent niet dat de kwestie daarmee is gedaan.
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.Dit heb ik ook gelezen en daarom was mijn vraag ook of iemand hier meer van af wist, bv doordat je het zelf bij de hand hebt gehad.
Voor je deze route gaat onderzoeken, moet je je wel eerst afvragen welke invloed het uitoefenen van een eventueel recht zal hebben op je verhouding met de buren.Dit heb ik ook gelezen en daarom was mijn vraag ook of iemand hier meer van af wist, bv doordat je het zelf bij de hand hebt gehad.