Hoe stoofperen bereiden?

07-10-2013 15:02 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Ik hou niet van koken met wijn. In plaats daarvan kook ik de peren altijd in wat water met kaneel en een scheutje rode limonadesiroop.
Schillen, koken in een laagje water met kaneel en een flesje bessensap.
Ik kook ze ook nooit met wijn. Wel met rode bessensap of perenrood (suiker met kleurstof).

Ik schil de peren, hak ze in 4 stukken en haal de klokhuizen eruit. Dan zet ik ze op in ruim water met wat kaneel en suiker en dus evt de bessensap. Laat een paar uur koken en af en toe proef ik wat water om te kijken of er nog wat bij moet. Na ongeveer 2 uur proef ik een peertje en pas evt nog wat aan. Het kookvocht maak ik aan het eind wat dikker met maizena (prakt lekkerder door de aardappels)
Schillen, in kwartjes snijden en klokhuis eruit halen.

In de pan mikken, hele fles zoete rode wijn erbij en aanvullen met water tot alles onder staat, 4 kaneelstokjes erin, zakje vanillesuiker erin en ongeveer 2 eetlepels gewone suiker.

Opzetten en aan de kook brengen, daarna op een zachte stand laten stoven met deksel schuin op de pan tot ze goed gaar zijn.

Dan laten afkoelen en in de koelkast zetten want de dag erna zijn ze nog veel lekkerder!
Flink lang laten koken, met rode wijn, kaneelstokje, een kruidnagel, steranijs, suiker en eventueel een citroen- of sinaasappelschilletje en een beetje citroensap.

Als je hebt een scheutje crème de cassis toevoegen.

Peren die je heel kookt (met het klokhuis erin) smaken meestal beter dan in stukjes gesneden.

Je kunt ook een deel Glühwein gebruiken. Daar zitten de kruiden al in.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Deze heb ik gisteravond gemaakt:

Uit De Krat

4 stoofperen

2½ dl water

2½ dl witte wijn,

2½ dl vloeibare honing

sap van ½ limoen en rasp van ½ limoen

2 takjes munt.

Roomijs om te serveren

Schil rondom een stuk schil van de peren of schil ze spiraalsgewijs. Maak er iets leuks van. Laat het steeltjes eraan zitten en zet de peren rechtop in een pan. Voeg alle ingrediënten, behalve de munt, toe. Kook 45 minuten met het deksel op de pan of tot de peren voldoende zacht zijn. Maar let op dat ze niet zo zacht worden dat ze instorten. Bestrooi met gehakte munt en serveer warm of koud met roomijs.
Is weer eens wat anders dan met rode wijn, ik heb er roomyoghurt met walnoten bij geserveerd, geen roomijs.
dubbel
Klein flesje wijn, beetje suiker kaneelstokjes vanillestokje en natuurlijk de peren, koken tot ze rood van kleur zijn.

Jammie
...
Mijn voorkeur is met port een kameelstokje en wat jeneverbessen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Succes voelspriet, moet vast wel lukken is geen kunst aan

Ze staan hier trouwens vaak 2 of 3 uur op maar je moet maar kijken wat je zelf lekker vindt.
Rode wijn, kaneelstokjes en een scheutje sinaasappelsap erbij. En evt nog een heel klein beetje suiker, maar meestal maak ik ze zonder suiker.
Dit is mijn succesrecept
De wijn vervangen door bruin bier is ook lekker. Zo maak ik ze het liefst.
Ik kook ze in port ipv wijn, heerlijk
...
quote:merano schreef op 07 oktober 2013 @ 15:31:

Flink lang laten koken, met rode wijn, kaneelstokje, een kruidnagel, steranijs, suiker en eventueel een citroen- of sinaasappelschilletje en een beetje citroensap.

Als je hebt een scheutje crème de cassis toevoegen.

Peren die je heel kookt (met het klokhuis erin) smaken meestal beter dan in stukjes gesneden.

Je kunt ook een deel Glühwein gebruiken. Daar zitten de kruiden al in.Ja, zo dus! Lekker!
Weight Watchers proof:

Anderhalve liter cassis light

In de pan

Kaneelstokje

KaneelPoeder

Ongeveer 1 kg stoofpeertjes

Half uur tot 3 kwartier koken.
Schillen, in kwart-stukjes snijden, klokhuis verwijderen en met iets meer dan aanhangend water (dus echt een laag water in de pan) op 't allerlaagste pitje zetten, evt. met een plaatje er tussen. Vooral geen suiker (wel een klein beetje kaneel indien gewenst) toevoegen en dan lekker een paar uur laten pruttelen en stoven. Tussendoor wel af en toe opschudden.

Worden ze lekker zacht en heel mooi rood van. Er komt genoeg vocht van de peren zelf af, wat lekker stroperig wordt als je ze laat inkoken.

Evt. kan je voor de smaak (en nog rodere peertjes een scheutje Coebergh toevoegen, maar dit hoeft zeker geen halve fles of zo te zijn).
Light drank gebruiken, is volgens een slecht plan, de zoetstof reageert anders dan suiker
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik krijg vandaag ook twee kilo stoofperen. De alcohol verdampt toch, dus het is toch geen probleem om te eten als je zwanger bent?
Wat je in ieder geval niet moet doen is flink wat azijn erin. Had ik ergens gelezen. Had niet helemaal mij aan de verhouding peer - suiker- azijn gehouden .... Niet lekker!

Goeie tips hier voor mijn volgende keer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven