Werk & Studie alle pijlers

Studievertraging

07-10-2013 21:36 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft het (gehad) en hoeveel?

Ik net iets meer dan een jaar, bij een HBO opleiding. Ik ben benieuwd of dat (te) lang is! Zou een werkgever erop kijken?
Geen idee of een werkgever erop let.

Ik heb 3 maanden studievertraging gehad, ik had twee vakken die ik nog moest halen en mijn scriptie moest herschreven worden ? Mijn banen ben ik telkens weer ingerold, ligt niet volledig in het werkveld waar ik voor opgeleid ben.

Man heeft opleiding 1 niet afgerond na een hoop vertraging, daar is hij nog druk voor aan heg terugbetalen. Opleiding 2 (in deeltijd) heeft hij met 5 jaar en 3 maanden vertraging afgerond, in de tussentijd zijn oudste (met wat medische problemen en lange ziekenhuisopname) en middelste geboren. Maar hij heeft er prima banen mee gekregen, in het verlengde van zijn opleiding.
Mijn eerste opleiding heb ik na een jaar stopgezet, gelijk daarna een tweede gedaan, hier heb ik een halfjaar langer over gedaan. Uiteindeljk dus 5,5 jaar bezig geweest voor mijn HBO.
It ain't me
De vraag is meer waarom je vertraging hebt opgelopen.
Ik heb in totaal 1,5 jaar vertraging op een opleiding van 5 jaar, door bestuurs- en commissiewerk en het overlijden van mijn vader. Dat zijn redenen die hout snijden, dus ik verwacht absoluut geen problemen bij werkgevers. Echter, als ik mijn tijd gewoon verdronken had op de soos, dan was het een ander verhaal. Dus de vraag van Juniper is nogal belangrijk
Ik heb twee keer een half jaar studievertraging gehad. M.i. om legitieme redenen, overlijden van mijn vader en een ontslag. Al is dat ontslag een minder handige reden voor een werkgever, persoonlijk kan ik dat wel naar mezelf verantwoorden. Ik studeer naast mijn fulltime baan, dus ik vind het niet zo raar.
Ik heb een jaar studievertraging gehad, maar nooit meegemaakt dat bij sollicitatiegesprekken de reden daarvoor gevraagd werd.
Een jaar, bij mijn bachelor. Eigenlijk 3/4 studiejaar, maar het laatste blok gebruikt voor extra vakken, terwijl mijn ects dus al behaald waren, dat was een leuk gevoel. :-) Master wel in een jaar tijd behaald.
In mn bachelor 1,5 jaar vertraging door een fulltime bestuur en een half jaar buitenland.

Een klein half jaar in mn master door een extra lange stage/uitdagend scriptieonderwerp.

Ik hoor juist ook vaak dat ze liever geen 21-jarige aannemen die nominaal de studie heeft gedaan als ze ook een 24-jarige kunnen aannemen die naast de studie nog veel heeft gedaan qua sport/werken/commissiewerk.
Ik heb medische redenen. Ik ben 24 als ik afstudeer, da's jong zat denk ik?
Ik ben pas laat begonnen met studeren en heb door medische redenen ook nog vertraging opgelopen. Ik hoop voor het einde van 2013 klaar te zijn met mijn studie. Daar heb ik dan bijna 6 jaar over gedaan (met tussendoor een pauze van 3 jaar, waardoor het nog langer lijkt) Ik ben nu bijna 30 maar toch wel blij dat ik heb doorgezet.

Ik denk dat een jaartje niet veel uitmaakt. Er zijn veel mensen die het om wat voor reden dan ook niet in 4 jaar halen. Het gaat er ook om wat je kunt en hoe je ermee omgaat.
Love me when I least deserve it, because that's when I really need it.
Ik denk dat het niemand opvalt, zeker niet als het minder dan een jaar is, en je bent nog jong. Vergeet niet dat de meeste werkgevers van tegenwoordig nog uitde tijd komen dat 5-7 jaar studeren helemaal niet raar was, dus die zien het niet meteen als vertraagd.

Overigens beschouw ik iemand die een half jaar langer gestudeerd heeft door bv een extra stage of extra minor oid ook niet als iemand met studievereniging. Je hebt dan gewoon de nominale duur over de opleiding gedaan, en dan nog iets meer gedaan. En ja, dat kost logischerwijs tijd. Alleen langer over de studie doen zonder extra elementen is wat mij betreft vertraagd.
Ik heb een half jaar studievertraging. Ik kan het wel verantwoorden omdat ik naast mijn studie altijd heel veel werkte en de laatste 2,5 jaar fulltime. Daarnaast tijdens het 3e jaar (waarin ik net fulltime ging werken ook) relatie met mijn ex verbroken waarmee ik samen woonde dus dat was nogal een heftige periode precies tijdens een tentamenweek.
Ik ben een keer met een studie gestopt en ik doe nu een HBO opleiding waar ik ook een jaartje vertraging heb (verschillende redenen). Ik denk dat ik misschien nog een half jaar extra nodig heb, maar ik hoop het niet.
4 jaar gedaan over mijn bachelor ipv 3
Ik heb meerdere studies gevolgd maar wat ik dus om mij heen zag (en zie, bij de vrienden die nu nog aan het studeren zijn) is dat de studievertraging trouwens helemaal niks te maken heeft met intelligentie, doorzettingsvermogen of voldoende begrip van je vakgebied.

Wat ik meer zie/zag is dat mensen het studentenleven gewoon heel erg leuk vinden. Zeker wanneer er veel keuzevrijheid is tussen verschillende vakken is men snel geneigd om na enkele colleges van een "cursus" te denken: Neh, dit is het toch niet, en dan bij een nieuw blok gewoon weer in te schrijven voor 2 of 3 andere onderdelen.

En zo lopen er dus velen een jaar (of twee) uit.

Ook op de eindscriptie (zowel BA al MA) zijn er een aantal vastgelopen, waaronder ik zelf (BA scriptie). Ook door onvoldoende contacturen. Dat mag volgens de universiteit geen reden zijn, omdat je wordt opgeleid tot een zelfstandig onderzoeker en wetenschapper, maar voor veel studenten voelen de weinige collegeuren als een soort veredelde vakantie.
Ik heb een jaar studievertraging gehad, maar dat maakt allemaal niet zo veel uit. Het gaat erom dat de studie gewoon is afgemaakt
quote:NYC schreef op 08 oktober 2013 @ 11:14:

Ook op de eindscriptie (zowel BA al MA) zijn er een aantal vastgelopen, waaronder ik zelf (BA scriptie). Ook door onvoldoende contacturen. Dat mag volgens de universiteit geen reden zijn, omdat je wordt opgeleid tot een zelfstandig onderzoeker en wetenschapper, maar voor veel studenten voelen de weinige collegeuren als een soort veredelde vakantie.

Ik doe dan HBO, maar ik loop nu dus ook vast met een vak. Ik volgde vorig jaar een vak bij een docent, maar door wat persoonlijke omstandigheden heb ik het vak vorig jaar niet kunnen afronden. Nu moet ik het vak herkansen bij een andere docent omdat die eerste met zwangerschapverlof is, maar die weet helemaal niks van de opdracht af. En nu loop ik dus vast met de opdracht en zegt die nieuwe docent dat ze niet weet hoe ze me kan helpen.

Uhhh.. lekker duidelijk. En daar betaal je dan 1800 collegegeld voor.
Ik heb na een jaar mijn 1e opleiding stopgezet, de pabo. Was gewoon echt niets voor mij. Daarna binnen 3,5 jaar mijn HBO opleiding afgerond. Het stoppen was geen nadeel en het sneller afronden volgens mij geen pre. Binnen 4,5 jaar was ik klaar.

Mijn scriptie had nogal wat voeten in de aarde, was bijna mis gegaan door de fantastisch uitblijvende hulp vanuit mijn begeleider. Pas na enkele klachten bij de examencommissie en coordinator van de opleiding kreeg ik de toegezegde terugkoppeling op mijn conceptscriptie. Was dus drie keer niets, maar het is uiteindelijk wel goedgekomen en ben ik met een prima cijfer afgestudeerd.
Dat soort dingen komen in je eerste sollicitatiegesprekken een keer aan bod, maar als je eenmaal een paar jaar werkervaring hebt is het allemaal niet zo belangrijk meer.
2 jaar, om extracurriculaire redenen. Het is nooit een reden geweest voor een afwijzing, maar is juist vaak een reden dat ik op gesprek mag.
Wat ik zie/zag is dat veel studenten ergens in het 3e jaar een gigantische dip krijgen (waaronder ik zelf) en een tijdje zich richten op werk (al is het maar een bijbaan) ipv studie, om na een periode van enkele maanden tot een jaar zich weer op die studie te richten. Niks mis mee imo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven