Trouwen voor max 5000 kan dat?
dinsdag 18 augustus 2026 om 00:08
Joehoe! 
Ik ben ten huwelijk gevraagd en wij willen in het voorjaar van 2027 gaan trouwen. We zijn nu een beetje aan het rondkijken, maar ik schrik eerlijk gezegd behoorlijk van de prijzen. Een trouwjurk, pak, trouwambtenaar, fotograaf, locatie en alles eromheen loopt ontzettend snel op.
Van mij hoeft het allemaal echt niet zo duur te zijn. Natuurlijk is het een bijzondere dag, maar ik hoef bijvoorbeeld geen jurk van €1.500+ die ik maar één keer draag.
Ons zoontje, onze ouders en oma willen we er sowieso graag bij hebben. Daarna willen we het afsluiten met een gezellig feestje voor ongeveer 40 gasten.
Ik ben daarom benieuwd: wat waren jullie uiteindelijk kwijt en hoe hebben jullie het aangepakt?
Ons budget ligt rond de €5.000 voor het hele gebeuren. Het belangrijkste voor ons is dat we officieel trouwen en daarna gezellig samen met familie en vrienden een feestje kunnen vieren. Aan allerlei extra's geven we eerlijk gezegd niet zoveel om.
Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan.
Ik ben ten huwelijk gevraagd en wij willen in het voorjaar van 2027 gaan trouwen. We zijn nu een beetje aan het rondkijken, maar ik schrik eerlijk gezegd behoorlijk van de prijzen. Een trouwjurk, pak, trouwambtenaar, fotograaf, locatie en alles eromheen loopt ontzettend snel op.
Van mij hoeft het allemaal echt niet zo duur te zijn. Natuurlijk is het een bijzondere dag, maar ik hoef bijvoorbeeld geen jurk van €1.500+ die ik maar één keer draag.
Ons zoontje, onze ouders en oma willen we er sowieso graag bij hebben. Daarna willen we het afsluiten met een gezellig feestje voor ongeveer 40 gasten.
Ik ben daarom benieuwd: wat waren jullie uiteindelijk kwijt en hoe hebben jullie het aangepakt?
Ons budget ligt rond de €5.000 voor het hele gebeuren. Het belangrijkste voor ons is dat we officieel trouwen en daarna gezellig samen met familie en vrienden een feestje kunnen vieren. Aan allerlei extra's geven we eerlijk gezegd niet zoveel om.
Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan.
dinsdag 18 augustus 2026 om 00:24
Je kunt het zo gek maken als je wil. Een dure jurk/pak hoeft toch helemaal niet? Een kennis van mij trouwde met 2 getuigen op het gemeentehuis in gewone feestelijke kleding en gaf daarna een tuinfeest met catering en de band van haar zusje trad op. Zal nog niet in de buurt van de 5000 gekost hebben terwijl het een topfeest was.
dinsdag 18 augustus 2026 om 00:33
Ja dat dus. Er wordt veel aan verdient. Voor een feest heb ik het geld wel over hoor! Een vriendin stuurde mij een overzicht over haar gemaakte kosten en ze betaalde al over de 2000 voor een fotograaf, meer dan 300 voor een bruidstaart en 500 voor haar en makeup. Ik vind dat echt absurde bedragen..
Het gaat mij vooral om het trouwen en dat we een top dag hebben. Maar was erg benieuwd hoe jullie dit allemaal hebben gedaan. Ik ben alleen maar bekend met trouwerijen waarbij echt alles geregeld was met een mooie jurk, makeup, trouwauto, mooie locatie etc.
Is het raar dat ik zo denk?
dinsdag 18 augustus 2026 om 01:13
Kleding: € 2.013 (4 personen)
Fotograaf: € 900
Notaris: € 2.289 (2 testamenten en 2 levenstestamenten)
Gemeente: € 644
Locatie/catering: € 1.875
€ 7.721
Dit waren de kosten van onze bruiloft. Zo'n 25 gasten. Drankje, ceremonie en aansluitend eten (buffet). Geen taart, geen ringen, en de uitnodiging stuurden we per mail.
De fotograaf was er alleen op de locatie en hoefde geen trouwboek te maken.
€ 5.000 is niet veel. Als dat je maximale budget is, dan zul je dus moeten bezuinigen op wat jij noemt' alles is geregeld'.
Is een taart echt belangrijk? Of een dure jurk? Of een fancy locatie? Of 100 gasten? Of een dagvullend programma? Of een trouwauto? Etc.
Waar worden jullie nu echt gelukkig van? Hoe wil je terugkijken op je trouwdag?
Voor ons was dat: niet te veel gasten, alleen echte intimi (25 mensen uitgenodigd), geen dagvullend programma en geen opsmuk. Gewoon lekkker onszelf zijn op een locatie waar wij ons thuis voelen. En onze gasten ook. Wij hadden bijvoorbeeld expliciet geen dresscode. Het was mooi weer en er waren mensen in korte broek en op teenslippers Heerlijk!
Het kan dus zeker, maar voor dat budget heb je inderdaad niet 'alles erop en eraan'.
€ 7.721
Dit waren de kosten van onze bruiloft. Zo'n 25 gasten. Drankje, ceremonie en aansluitend eten (buffet). Geen taart, geen ringen, en de uitnodiging stuurden we per mail.
€ 5.000 is niet veel. Als dat je maximale budget is, dan zul je dus moeten bezuinigen op wat jij noemt' alles is geregeld'.
Is een taart echt belangrijk? Of een dure jurk? Of een fancy locatie? Of 100 gasten? Of een dagvullend programma? Of een trouwauto? Etc.
Voor ons was dat: niet te veel gasten, alleen echte intimi (25 mensen uitgenodigd), geen dagvullend programma en geen opsmuk. Gewoon lekkker onszelf zijn op een locatie waar wij ons thuis voelen. En onze gasten ook. Wij hadden bijvoorbeeld expliciet geen dresscode. Het was mooi weer en er waren mensen in korte broek en op teenslippers Heerlijk!
Het kan dus zeker, maar voor dat budget heb je inderdaad niet 'alles erop en eraan'.
dinsdag 18 augustus 2026 om 01:23
Had je dan wel een trouwjurk? Want dat valt nog mee voor 4 personen.Zarah schreef: ↑18-08-2026 01:13Kleding: € 2.013 (4 personen)
€ 7.721
Van mij hoeft het dus niet zo overdreven met een taart, trouwauto, toplocatie. Het gaat mij om de leuke dag en het liefst loop ik in een trouwjurk natuurlijk maar die prijzen vind ik absurd voor 1 keer aantrekken
dinsdag 18 augustus 2026 om 01:40
Ik ben getrouwd voor het stadhuis. En heb 's avonds een feestje (BBQ) gegeven voor 50 personen.
Ik sta niet met jurken en trouwjurken, dus mijn kleding kwam uit een gewone winkel. Mijn moeder betaalde mijn sandalen.
Mijn man had nog een blazer en een hemd in zijn kast en hij kocht een zwarte broek van bij C&A.
Mijn haar en make-up werd gedaan door mijn moeder. Ik ben sowieso normaal niet into make-up en gefrut aan mijn lijf, maar tja ik moest mijn moeder en mijn zus iets gunnen op dat vlak
.
(4 dagen voordien ging ik naar de kapper, maar mijn haar moest sowieso bijgeknipt worden.)
Aan trouw-auto's deden we niet.
Aangezien mijn moeder na de make-up en mijn kapsel ook naar het stadhuis moest reed zij. En betaalde ik de parkeerboete. (Zaterdagochtend, marktdag, nergens plaats, ... en we waren bijna te laat op ons eigen huwelijk.)
De fotograaf was een vriendin van een tante die dat als hobby deed.
In ruil voor een uitnodiging bij het avondfeest wou ze gratis foto's komen trekken.
Ze kreeg nog een weekendbon er bovenop.
Bijkomend: De dag na ons huwelijk zaten letterlijk alle foto's al in mijn mailbox.
Ik hoor héél véél fotografen die maar een deel van de foto's vrijgeven en waar je weken aan 't wachten bent om iets te zien.
Mijn moeder heeft zich tijdens onze huwelijksreis geamuseerd met het maken van een echt fotoboek.
Na het stadhuis trokken we met de 20 man die daar was door naar ons favoriete cafeetje. En trakteerden met een paar flessen bubbels.
Daarna ging iedereen naar huis / eten / aanschuiven bij familie of vrienden en gingen wij foto's trekken, ook eten en door naar mijn ouders.
Het avond-gedeelte was in hun buurt 50 kilometer verder.
Ons avondfeest was een georganiseerde BBQ aan een klein pitoresk hoevetje in de velden.
Hapjes en speeches, BBQ, iets van simpel dessert en daarna kampvuur. Geen dansavond.
Tafelversiering is een specialiteit van mijn tante ... Die had dus lustig haar gang kunnen gaan.
Ik gok dat we qua eten en drank rond de 2.500 à 3.000 euro zaten voor 50 personen.
Het hoevetje werd gesmaakt, want de volgende 3 familie-feesten zijn er doorgegaan.
De duurste hap uit ons budget?
Onze zilver-gouden trouwringen van 2.000 euro.
Die zijn normaal gezien voor eeuwig
.
Ik heb nooit alles bij elkaar geteld, maar ik gok dat we zonder trouwringen en zonder huwelijksreis toch echt onder de 5.000 euro zijn gebleven.
Die huwelijksreis was overigens tegelijk onze jaarlijkse vakantie. Waarbij we onze trouwdatum hebben gemikt richting juni en mooi weer zodat we instant op vakantie konden
.
Ik sta niet met jurken en trouwjurken, dus mijn kleding kwam uit een gewone winkel. Mijn moeder betaalde mijn sandalen.
Mijn man had nog een blazer en een hemd in zijn kast en hij kocht een zwarte broek van bij C&A.
Mijn haar en make-up werd gedaan door mijn moeder. Ik ben sowieso normaal niet into make-up en gefrut aan mijn lijf, maar tja ik moest mijn moeder en mijn zus iets gunnen op dat vlak
(4 dagen voordien ging ik naar de kapper, maar mijn haar moest sowieso bijgeknipt worden.)
Aan trouw-auto's deden we niet.
Aangezien mijn moeder na de make-up en mijn kapsel ook naar het stadhuis moest reed zij. En betaalde ik de parkeerboete. (Zaterdagochtend, marktdag, nergens plaats, ... en we waren bijna te laat op ons eigen huwelijk.)
De fotograaf was een vriendin van een tante die dat als hobby deed.
In ruil voor een uitnodiging bij het avondfeest wou ze gratis foto's komen trekken.
Ze kreeg nog een weekendbon er bovenop.
Bijkomend: De dag na ons huwelijk zaten letterlijk alle foto's al in mijn mailbox.
Ik hoor héél véél fotografen die maar een deel van de foto's vrijgeven en waar je weken aan 't wachten bent om iets te zien.
Mijn moeder heeft zich tijdens onze huwelijksreis geamuseerd met het maken van een echt fotoboek.
Na het stadhuis trokken we met de 20 man die daar was door naar ons favoriete cafeetje. En trakteerden met een paar flessen bubbels.
Daarna ging iedereen naar huis / eten / aanschuiven bij familie of vrienden en gingen wij foto's trekken, ook eten en door naar mijn ouders.
Het avond-gedeelte was in hun buurt 50 kilometer verder.
Ons avondfeest was een georganiseerde BBQ aan een klein pitoresk hoevetje in de velden.
Hapjes en speeches, BBQ, iets van simpel dessert en daarna kampvuur. Geen dansavond.
Tafelversiering is een specialiteit van mijn tante ... Die had dus lustig haar gang kunnen gaan.
Ik gok dat we qua eten en drank rond de 2.500 à 3.000 euro zaten voor 50 personen.
Het hoevetje werd gesmaakt, want de volgende 3 familie-feesten zijn er doorgegaan.
De duurste hap uit ons budget?
Onze zilver-gouden trouwringen van 2.000 euro.
Die zijn normaal gezien voor eeuwig
Ik heb nooit alles bij elkaar geteld, maar ik gok dat we zonder trouwringen en zonder huwelijksreis toch echt onder de 5.000 euro zijn gebleven.
Die huwelijksreis was overigens tegelijk onze jaarlijkse vakantie. Waarbij we onze trouwdatum hebben gemikt richting juni en mooi weer zodat we instant op vakantie konden
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 18 augustus 2026 om 01:48
Ik heb overigens eindeloos vooraf mogen horen "of ik geen stress had?".
Nee dus. (En wie mij kent weet dat ik normaal een wandelende stress-bom ben.)
Ik ging gewoon een wandeling naar het stadhuis maken samen met mijn partner.
En na 8.5 jaar samen gingen we eindelijk getrouwd zijn.
Het had mogen regenen, donderen, hagelen, ... het hele feest had in het water mogen vallen ... Het belangrijkste was dat wij eindelijk getrouwd zouden zijn
.
Bij een groter feest met dure fotograaf had ik waarschijnlijk meer stress gehad over het feest, de kleding, het weer, ...
Nu niet.
Stadhuis, BBQ, klaar, WIJ.
En al wat misliep zou zichzelf wel oplossen.
Nee dus. (En wie mij kent weet dat ik normaal een wandelende stress-bom ben.)
Ik ging gewoon een wandeling naar het stadhuis maken samen met mijn partner.
En na 8.5 jaar samen gingen we eindelijk getrouwd zijn.
Het had mogen regenen, donderen, hagelen, ... het hele feest had in het water mogen vallen ... Het belangrijkste was dat wij eindelijk getrouwd zouden zijn
Bij een groter feest met dure fotograaf had ik waarschijnlijk meer stress gehad over het feest, de kleding, het weer, ...
Nu niet.
Stadhuis, BBQ, klaar, WIJ.
En al wat misliep zou zichzelf wel oplossen.
Is dit nu later?
dinsdag 18 augustus 2026 om 05:26
Wij zijn in maart 2021 getrouwd en uiteindelijk kon onze trouwdag zoals we die voor ogen hadden niet doorgaan door de coronacrisis. Sterker nog... er kon bijna niks, de harde lockdown werd 1 week voor onze trouwdag versoepelt en daardoor konden we op afspraak winkelen.
Ons orginele plan was om in het dorp waar we toen woonden een kroegje/restaurantje af te huren. Er zouden circa 30 mensen komen. We zouden rond een uur of 16 beginnen, trouwambtenaar zou ons daar trouwen en we zouden daarna proosten en taart aansnijden. Rond een uur of 18 zou de barbecue aangaan en die zou dan aanblijven tot een uur of 22. We hadden allerlei relaxte zitjes en een dj geregeld. En in dit dorp zat een feestwinkel die de gehele toko zou versieren. Heel leuk maar is dus niet doorgegaan. Ik weet niet precies meer wat de totale kosten waren geweest maar voor de locatie hadden we 2000 euro moeten betalen inclusief barbecue. Trouwambtenaar op locatie kostte toen iets van 300 euro of zo. Maar goed mijn tip zou dus zijn om zo'n soort locatie te vinden. Iets wat dus niet direct als trouwlocatie staat aangemerkt. Dat scheelt enorm veel geld.
Wij zijn wel op de datum getrouwd die we graag wilden maar in compleet uitgeklede vorm ivm corona. Was wel de enige goede keuze die we konden maken want onze dochter is een jaar later 11 dagen voor onze trouwdag geboren.
Ons orginele plan was om in het dorp waar we toen woonden een kroegje/restaurantje af te huren. Er zouden circa 30 mensen komen. We zouden rond een uur of 16 beginnen, trouwambtenaar zou ons daar trouwen en we zouden daarna proosten en taart aansnijden. Rond een uur of 18 zou de barbecue aangaan en die zou dan aanblijven tot een uur of 22. We hadden allerlei relaxte zitjes en een dj geregeld. En in dit dorp zat een feestwinkel die de gehele toko zou versieren. Heel leuk maar is dus niet doorgegaan. Ik weet niet precies meer wat de totale kosten waren geweest maar voor de locatie hadden we 2000 euro moeten betalen inclusief barbecue. Trouwambtenaar op locatie kostte toen iets van 300 euro of zo. Maar goed mijn tip zou dus zijn om zo'n soort locatie te vinden. Iets wat dus niet direct als trouwlocatie staat aangemerkt. Dat scheelt enorm veel geld.
Wij zijn wel op de datum getrouwd die we graag wilden maar in compleet uitgeklede vorm ivm corona. Was wel de enige goede keuze die we konden maken want onze dochter is een jaar later 11 dagen voor onze trouwdag geboren.
titono wijzigde dit bericht op 18-08-2026 05:28
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
8.96% gewijzigd
dinsdag 18 augustus 2026 om 06:33
Wij zijn destijds vrij goedkoop getrouwd. Ik had mijn jurk en schoenen tweedehands gekocht. Make up deed ik zelf. Haar liet ik doen. We zijn per tax naar het gemeentehuis gereden. Daarna een aangeklede borrel thuis om vervolgens voor 12 gasten zeer luxueus te dineren in Park Lane. Dat laatste was wel prijzig. Maar al met al heeft de bruiloft minder dan £7500 gekost. Wij hadden natuurlijk ook weinig kosten. Maar bepaalde dingen zoals een jurk en een borrel hoeft niet zo duur te zijn.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 18 augustus 2026 om 06:50
Een bruidsjurk kun je ook huren, of tweedehands op Marktplaats ofzo kopen.
En bij sommige webshops heb je ook feestkleding die prima door kunnen gaan voor een trouwjurk. Alleen als je pofmouwen met tule en een taart-jurk met ruches wil, zal het lastiger worden daar.
Uitnodigingen kun je prima zelf maken en printen bij zoiets als kaartje2go of via de mail versturen.
Je kunt goedkoop trouwen op het gemeentehuis op bepaalde tijden met een beperkt aantal gasten. Of je combineert de locatie met een trouwambtenaar daar, en doet aansluitend de lunch/bbq/diner daar.
Er zijn genoeg hobbyfotografen die ook prima foto’s maken. Zet een oproep op de lokale FB pagina (ofzo) en bekijk hun portfolio.
En bij sommige webshops heb je ook feestkleding die prima door kunnen gaan voor een trouwjurk. Alleen als je pofmouwen met tule en een taart-jurk met ruches wil, zal het lastiger worden daar.
Uitnodigingen kun je prima zelf maken en printen bij zoiets als kaartje2go of via de mail versturen.
Je kunt goedkoop trouwen op het gemeentehuis op bepaalde tijden met een beperkt aantal gasten. Of je combineert de locatie met een trouwambtenaar daar, en doet aansluitend de lunch/bbq/diner daar.
Er zijn genoeg hobbyfotografen die ook prima foto’s maken. Zet een oproep op de lokale FB pagina (ofzo) en bekijk hun portfolio.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 18 augustus 2026 om 06:56
Met 40 gasten heb je ongeveer 100 euro pp.
Bel eens zo'n locatie wat richtprijzen zijn, ik denk dat muziek/ zaal/ drinken en een hapje dat je het al kwijt bent. (Een vergeet jezelf niet mee te rekenen).
Dan dus geen jurk etc.
Trouwen kan gratis, maar is meestal vol. Maar een simpele huwelijksvoltrekking is niet zo heel duur.
Dingen als een jurk, taart, bloemen en een speciale auto zou ik dan overslaan verder.
Bel eens zo'n locatie wat richtprijzen zijn, ik denk dat muziek/ zaal/ drinken en een hapje dat je het al kwijt bent. (Een vergeet jezelf niet mee te rekenen).
Dan dus geen jurk etc.
Trouwen kan gratis, maar is meestal vol. Maar een simpele huwelijksvoltrekking is niet zo heel duur.
Dingen als een jurk, taart, bloemen en een speciale auto zou ik dan overslaan verder.
dinsdag 18 augustus 2026 om 06:59
dinsdag 18 augustus 2026 om 07:23
het kan, maar houdt niet over. Meest variabel is je feest met 40 mensen, dat kost je snel 2500 euro (zaalhuur, dj, drankjes en een rondje bitterballen)
En dan heb je het over een heel eenvoudige zaal
500 euro voor de gemeente
en 500 voor ringen
Eten met jullie ouders, zoon en oma = 500 euro
Dan nog kleding
Is kleiner trouwen een optie? 20 mensen en lunchen?
En dan heb je het over een heel eenvoudige zaal
500 euro voor de gemeente
en 500 voor ringen
Eten met jullie ouders, zoon en oma = 500 euro
Dan nog kleding
Is kleiner trouwen een optie? 20 mensen en lunchen?
dinsdag 18 augustus 2026 om 07:34
dinsdag 18 augustus 2026 om 07:45
dinsdag 18 augustus 2026 om 07:51
Oei lastig.
Maar alles kan natuurlijk.
Wij hadden 10000 budget en dat wordt al 13000-15000 Oeps.
Wel een dure fotograaf. Dat is een bewuste keuze.
Onze locatie kosten 5000 euro. 44 gasten. (Inclusief onszelf)Ceremonie daar, taart, borrel, diner. Einde. Wel een trouwlocatie. Goed naar gezocht en onderhandeld.
Hoor dat sommige nog veel meer uitgeven aan een locatie.
Onze bruiloft duurt voor gasten van 14u tot 20u.
Maar alles kan natuurlijk.
Wij hadden 10000 budget en dat wordt al 13000-15000 Oeps.
Wel een dure fotograaf. Dat is een bewuste keuze.
Onze locatie kosten 5000 euro. 44 gasten. (Inclusief onszelf)Ceremonie daar, taart, borrel, diner. Einde. Wel een trouwlocatie. Goed naar gezocht en onderhandeld.
Hoor dat sommige nog veel meer uitgeven aan een locatie.
Onze bruiloft duurt voor gasten van 14u tot 20u.
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:01
Bij ons scheelde vooral de locatie veel. Was meer een soort kroeg en daar hebben we juist geen arrangementen genomen, maar gewoon drankjes en borrelhapjes los betaald. Vergeleken andere locaties scheelde dat enorm (ongeveer 100 man). Laat in de middag trouwen en aansluitend eten hebben we met een kleiner groepje gedaan, ongeveer 15 personen. Was op dezelfde locatie (eigenaar had restaurant ernaast, dus eten werd vanuit daar geserveerd).
Trouwen zelf kun je doen op de dag dat het gratis is, scheelt ook weer.
Pak & trouwjurk waren bij ons wel vrij prijzig, maar met flinke korting omdat we beiden in een outlet zijn geslaagd. Ook hier zijn opties om te kijken voor 2e hands jurken of goedkoper jurken online.
Fotograaf was een bekende, dat was haar cadeau. Ben erg blij met de foto's, maar verwacht niet de gelikte foto's/ video's die een dure fotograaf maakt.
Haar/ make-up heb ik cadeau gekregen van m'n beste vriendin.
Wel taart gedaan, maar voor die 15 personen als dessert, dus geen hele grote.
Bloemen alleen voor de bruid.
Verder hebben wij wel een auto gehuurd, maar gewoon een luxe model bij een normaal verhuur bedrijf. Geen trouwauto. Scheelde ook behoorlijk, maar hoef je natuurlijk niet te doen.
Al met al zaten we tegen de 7500-8000 euro. Kleiner feest, goedkopere kleding en geen trouwauto had ons wel onder de 5000 gebracht.
Trouwen zelf kun je doen op de dag dat het gratis is, scheelt ook weer.
Pak & trouwjurk waren bij ons wel vrij prijzig, maar met flinke korting omdat we beiden in een outlet zijn geslaagd. Ook hier zijn opties om te kijken voor 2e hands jurken of goedkoper jurken online.
Fotograaf was een bekende, dat was haar cadeau. Ben erg blij met de foto's, maar verwacht niet de gelikte foto's/ video's die een dure fotograaf maakt.
Haar/ make-up heb ik cadeau gekregen van m'n beste vriendin.
Wel taart gedaan, maar voor die 15 personen als dessert, dus geen hele grote.
Bloemen alleen voor de bruid.
Verder hebben wij wel een auto gehuurd, maar gewoon een luxe model bij een normaal verhuur bedrijf. Geen trouwauto. Scheelde ook behoorlijk, maar hoef je natuurlijk niet te doen.
Al met al zaten we tegen de 7500-8000 euro. Kleiner feest, goedkopere kleding en geen trouwauto had ons wel onder de 5000 gebracht.
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:11
- Als je op een boerderij / grote tuin van een familielid trouwt
- je jurk tweedehands koopt of via Zalando/Asos/Peek en Cloppenburg/andere toevallig chique witte/crème jurk. Een pak kan bij de WE als je man in normale maten past
- Ringen zijn duur, maar doe je zonder inscriptie en zonder poespas dan een paar honderd euro, dat komt omdat goud al duur is.
- Op eten en drinken moet je niet teveel bezuinigen, als in, zorg ervoor dat de gasten geen honger of dorst hebben. Natuurlijk kun je wel als je het thuis viert of een goedkoop zaaltje zonder horeca (buurthuis) gewoon wat taarten bij de multivlaai halen, zelf boodschappen doen voor drankjes en eten koken/catering voor warm eten.
- je jurk tweedehands koopt of via Zalando/Asos/Peek en Cloppenburg/andere toevallig chique witte/crème jurk. Een pak kan bij de WE als je man in normale maten past
- Ringen zijn duur, maar doe je zonder inscriptie en zonder poespas dan een paar honderd euro, dat komt omdat goud al duur is.
- Op eten en drinken moet je niet teveel bezuinigen, als in, zorg ervoor dat de gasten geen honger of dorst hebben. Natuurlijk kun je wel als je het thuis viert of een goedkoop zaaltje zonder horeca (buurthuis) gewoon wat taarten bij de multivlaai halen, zelf boodschappen doen voor drankjes en eten koken/catering voor warm eten.
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:12
Dat hangt toch echt van de locatie af. Wij hebben het eten en feest op een locatie bij ons in de stad gehouden en die hebben gewoon een x bedrag voor huur van de locatie. Of dat nou voor een verjaardag, bruiloft of wat voor feest dan ook is.
Wij waren alles bij elkaar zo’n €5000,- kwijt. Trouwen op het gemeentehuis, geen receptie, feest voor ruim 80 man, eten met 22 mensen, bruidstaart gewoon van de locale bakker, vriend van ons als fotograaf en was €400,- voor de hele dag, trouwauto was gewoon de auto van schoonvader met een boeket er op, mijn boeket was van houten roosjes en kwam van een braderie voor €15,-. Trouwjurk en pak kregen we van ouders, dus dat scheelde in de kosten. Ringen gekocht in Duitsland, scheelde een hoop. En dit was in 2011, prijzen zijn natuurlijk gestegen. Onze huwelijksreis was duurder dan het trouwen zelf, €6000,- voor 3 weken westkust van Amerika. Dat haal je nu al lang niet meer
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:24
Ik had geen bruidsjurk, maar ik ben geslaagd in een winkel voor galajurken. Onder de honderd euro, maar het is wel twintig jaar geleden, dus dat zou nu misschien moeilijker zijn. Twee titanium trouwringen, de mijne met een steentje: samen nog geen tweehonderd euro.
Er zijn veel dingen die echt niet zo duur hoeven te zijn.
En ik heb mijn eigen haar en make up gedaan.
Er zijn veel dingen die echt niet zo duur hoeven te zijn.
En ik heb mijn eigen haar en make up gedaan.
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:26
behoorlijk gestegen, wat in 2011 5000 kostte, zit nu tegen de 7000 aanIrregular_Choice schreef: ↑18-08-2026 08:12Dat hangt toch echt van de locatie af. Wij hebben het eten en feest op een locatie bij ons in de stad gehouden en die hebben gewoon een x bedrag voor huur van de locatie. Of dat nou voor een verjaardag, bruiloft of wat voor feest dan ook is.
Wij waren alles bij elkaar zo’n €5000,- kwijt. Trouwen op het gemeentehuis, geen receptie, feest voor ruim 80 man, eten met 22 mensen, bruidstaart gewoon van de locale bakker, vriend van ons als fotograaf en was €400,- voor de hele dag, trouwauto was gewoon de auto van schoonvader met een boeket er op, mijn boeket was van houten roosjes en kwam van een braderie voor €15,-. Trouwjurk en pak kregen we van ouders, dus dat scheelde in de kosten. Ringen gekocht in Duitsland, scheelde een hoop. En dit was in 2011, prijzen zijn natuurlijk gestegen.
dinsdag 18 augustus 2026 om 08:38
Het is maar net wat je zelf wil. Wij zijn ruim 10 jaar geleden getrouwd voor zo'n €3500. De grootste kosten waren de het trouwen zelf (€400), huwelijkse voorwaarden (€500), ringen (€500), jurk (€500) en pak (€500), het overige deel vooral drank en eten.
Locatie was afgehuurd bij de scouting, dus maar een paar tientjes. Foto's en taart werden gemaakt door vrienden, aankleding zelf gedaan. Het eten (tapas) hadden we zelf gekookt de dagen daarvoor. Bruidsboeket was €10, gewoon bij de bloemist gevraagd om een klein boeket met witte bloemen. Trouwauto hadden we niet. We hadden een professionele koelkast gehuurd en alle drank zelf gekocht in de aanbieding.
We waren dus wel de hele week van tevoren druk bezig en op de dag na de bruiloft stonden we samen alles nog op te ruimen tot de avond. Schoonmoeder vond het wel jammer dat ze haar drankjes zelf moest inschenken en we hebben wel veel hulp gevraagd/gekregen van vrienden. Maar het was een geweldige dag.
*aanvulling: we hadden 35 gasten voor overdag t/m het eten en 's avonds zo'n 70 man.
Locatie was afgehuurd bij de scouting, dus maar een paar tientjes. Foto's en taart werden gemaakt door vrienden, aankleding zelf gedaan. Het eten (tapas) hadden we zelf gekookt de dagen daarvoor. Bruidsboeket was €10, gewoon bij de bloemist gevraagd om een klein boeket met witte bloemen. Trouwauto hadden we niet. We hadden een professionele koelkast gehuurd en alle drank zelf gekocht in de aanbieding.
We waren dus wel de hele week van tevoren druk bezig en op de dag na de bruiloft stonden we samen alles nog op te ruimen tot de avond. Schoonmoeder vond het wel jammer dat ze haar drankjes zelf moest inschenken en we hebben wel veel hulp gevraagd/gekregen van vrienden. Maar het was een geweldige dag.
*aanvulling: we hadden 35 gasten voor overdag t/m het eten en 's avonds zo'n 70 man.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in