Israel

11-06-2008 13:19 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sjalom!

Ik wil heeel graag naar Israel dit najaar (of evt volgend jaar), maar kan geen goede groepsreis vinden. Hebben julie tips??

Op zich wil ik ook best graag alleen of met iemand reizen, maar weet niet of dit verstandig is. (en mensen kijken me heel vreemd aan als ik zeg dat ik naar Israel wil, dus men staat niet in de rij om met me mee te gaan)

Dus alle tips zijn welkom
Waarom zou het niet verstandig zijn? Ik vind Israel een geweldig land. Ik heb alleen de pech gehad dat ik er 11 september was. Niks en niemand kon Israel nog in of uit.

Ik vind het juist een land waar je al vrouw alleen naartoe kunt. Het is een jong, modern land. Ik vond het wel wennen dat je overal waar je naar binnen wilt je tas moet openen en je overal wapens tegen komt. Zat de eerste avond op een terras, komt een groepje aan en 9 van de 10 leggen zo hun wapen op tafel. Waren militairen die in burger liepen. Maar na een dag of 3 zie je dat ook niet meer, wordt het gewoon.
Israel is heel goed te doen alleen.

Ik heb er 2,5 jaar gewoond.Je kan er zo mooi rond reizen.

kijk eens op de website van promisedlands. Daar kocht ik wel eens tickets. Er zijn leuke hostels/guesthouses en de mensen zijn heel open en behulpzaam.

Lekker doen zou ik zeggen!

Misschien kan je via hyves wel een reisgenootje vinden (israel hyve) of kijk eens op dutch-forum.com Dat is een forum voor nederlanders in Israel. In iedergeval genoeg om je in te lezen.

Als je meer tips nodig hebt laat het maar weten.

Ik ga eind van de maand weer een paar dagen, dit keer voor mn werk!
Ik ben het helemaal met bovenstaande reacties eens.

Israel is heel goed te doen als vrouw alleen. Laat je niet afschrikken door beveiliging, die mensen zijn er ook voor jouw veiligheid. En jouw keuze voor Israel als vakantieland is niet raar hoor. Je zult er alles vinden: geweldig duiken, leuk uitgaan en winkelen, veel cultuur en geschiedenis, prachtige natuur , lekker eten en een heerlijke bijzondere sfeer. Doen!!!
Bovendien is Jeruzalem een ware belevenis.
Hoi iedereen

Bedankt voor de leuke tips en wellicht toch maar gewoon met mezelf op vakantie. Zal eens rondsurfen!
Ik had een tijdje geleden dezelfde vragen (is het wel veilig om als vrouw alleen door Israël te trekken), en mijn omgeving vond eht erg vreemd dat ik daar naartoe wilde.

Maar ik ben toch gegaan, en kan alleen maar zeggen: DOEN! Hele leuke vakantie gehad, andere backpackers tegen gekomen in hostels, ik vond het een erg leuk en boeiend land om door te reizen.
Hoi Loesia

Hoe ben jij van plaats naar plaats gereisd? Met openbaar vervoer of heb je een autootje gehuurd?

En worden er in hostels of Kibboets dagtrips of zo georganiseerd?

Je hoort het ik ben nieuwsgierig hoe je dingen hebt aangepakt.

Groetjes

Nicole

ps je mag anders ook mailen hoor

nicole.in.australie@hotmail.com
Hoi Nicole,

Ik zal hier reageren, want dan kunnen anderen het ook nog lezen.

Ik had het geluk dat ik een Israelische jongen ken die zelf een auto had, met hem heb ik veel uitstapjes gemaakt. Maar ook met OV gereisd, met bussen is erg goed te doen! Je kunt vanuit Tel Aviv makkelijk naar het noorden, zuiden of oosten. Ook vanuit Jerusalem zijn er veel bussen. Makkelijk te regelen. Een auto huren kan ook, ken een meisje die dat ook heeft gedaan en is haar goed bevallen. Dan ben je wat minder reistijd kwijt, maar een nadeel vind ik altijd dat je met een auto in een onbekende stad zit. Maar er zijn goede wegen, bewegwijzering ook in het engels.

In de steden zelf, zoals Tel Aviv en Jerusalem, heb ik veel gelopen of nam de stadsbus.

Vanuit hostels kunnen altijd trips georganiseerd worden, en zo niet dan kunnen ze je wel ergens naartoe sturen waar het wel kan. Met de Lonely Planet kun je alle info vinden die je nodig hebt, ik heb daar veel aan gehad.

Ik ben niet naar een Kibboets geweest, maar dat kan ook zeker wel.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Groetjes Loes

http://loesopreis.punt.nl
Israel is leuk! De mensen zijn er ook bijzonder vriendelijk.

Ben er afgelopen oktober twee weken geweest. Ik heb er ook familie. Ik vond Jerusalem echt geweldig! Dat is echt een wereld apart.

Tel Aviv ook leuk maar erg druk en heet toen wij er waren. Maar het strand is dan weer geweldig om even een dagje te relaxen.

Mensen die er niet zijn geweest hebben vaak een negatief beeld bij het land maar als je daar bent merk je daar niets van.
Israel is prachtig! Heb 2 jaar in een kibbutz gezeten, 10 jaar geleden alweer... time flies. Heb de tijd van mn leven gehad! Prachtig land, aardige mensen! En absoluut vrouwvriendelijk.
TWEE JAAR??
ja, vind je dat lang?

ik zou 4 maanden gaan, maar dat werd 2 jaar... die Israelische mannen hielden me bezig... hahahahaaa... Nou ja... eentje dan!
Haha, man-nen nog wel. Allemaal in 1 Kibbutz?

Globetrotter, vergeet de groeps reis en ga lekker zelf.
Ik ben heel blij met al jullie positieve verhalen!!

Ga mijn (zoveelste) Lonely Planet aanschaffen en lekker plannen maken!

Mmm, heb er nu al zin in
valt mee hoor, 1 en dezelfde man, in 2 kibbutzen! Netjes toch?! :-)
Israel is geweldig. Vergeet niet naar de dode zee en de Masadaberg te gaan. Beide zijn erg indrukwekkend.

In de dode zee kun je heerlijk dobberen in het zonnetje. Ontspanning ten top. De masadaberg is indrukwekkend vanwege de gescheidenis en de restanten die nog over zijn. Zelf vond ik Ein Boket (naast de Masada) erg mooi. Al deze (hoogte)punten liggen bij elkaar.

Jeruzalem is ook erg mooi, net zoals de Negev woestijn. Mocht je willen shoppen, dan heb je in Be'er Sheva een geweldig winkelcentrum. Hoog Catharijne past daar ongeveer vier keer in.

Je moet als je in Israel bent, echt een keer shoarma eten. Niet te vergelijken met de meuk die ze in Nederland verkopen. Echt super lekker, net zoals Melawag (soort pannenkoek van bladerdeeg) en natuurlijk falafel.

De mensen daar zijn erg vriendelijk. Israel is een land van uiterste. Ik kan zelf niet wachten om er weer heen te gaan. Ik heb daar familie wonen, dus weet niet hoe het is om als vrouw alleen te reizen.

Als vrouw alleen wordt je er bij de doane uitgevist denk ik. Zowel heen als terug. Alle keren dat ik ben geweest ben ik 1 tot 1,5 uur bezig geweest met vragen beantwoorden en bagage checken. Mocht je iets doen in Israel, zorg voor foto's, bonnen, iets wat aantoont dat je dat ook daadwerkelijk hebt gedaan. Mocht je een nieuwe fotocamera, mobiele telefoon, of iets anders elektrisch hebben, zorg dat je van te voren weet, hoe het werkt. Ik moet standaard een foto maken en hem kunnen laten zien. of ik moet met mijn telefoon iets doen. Een nieuw contact aan mijn telefoonboek toevoegen oid. Op zich best logisch allemaal.

O'ja zorg dat je hele sokken of geen sokken draagt. Je schoenen worden gecheckt op bommen. Mocht je gaten in je sokken hebben, dan voel je je echt voor l*l staan. (Spreek gelukkig niet uit eigen ervaring).

Ga, je zult er van genieten...

Flower
en vergeet de overheerlijke houmous niet!!! ik ben daar echt verslaafd aan geraakt... helaas nergens goede houmous hier in NL kunnen vinden. was pas in Dubai en toen heb ik alleen maar houmous gegeten, eindelijk weer, na 10 jaar!! zoooo lekker!!

ik werd er idd ook altijd uitgehaald. vreselijk. achteraf bleek dat zelfs naar de kibbutz hadden gebeld om na te vragen of ik daar wel echt aangemeld was... dat was niet het geval maar toch mocht ik door.. gek! vriendin die me kwam opzoeken, moest haar hele koffer leeghalen, ook die vieze was etc. zo beschamend... en er waren ook meiden die zich tot op het ondergoed uit moesten kleden en van ellende in huilenuit zijn gebarst. ze maken je echt gek!

maar verder, helemaal top hoor... als je eenmaal binnen bent... hahahaha
Ehm... die douane controles, zijn die alleen op de luchthaven zo streng? Wij willen in augustus via Egypte naar Israel, grensovergang bij Taba naar Eilat dus en dan naar het noorden richting Jeruzalem. En een week later weer via Eilat naar Aqaba in Jordanië.

Zijn de controles op die grensposten net zo extreem als jullie omschrijven?
Ja, houmous. Ik heb net nog falaffel gegeten met houmous. Thanine (weet niet of ik het goed schrijf), is ook erg lekker.

Bij de AH verkopen ze houmous van het merk Sabra. Ligt bij de slaatjes. Van Tivall hebben ze falaffel. Ligt in het koelvak bij de vegetarische producten.

Houmous kan je ook eenvoudig zelf maken.

Ik ken alleen de controles bij de douane op Schiphol en Ben Gourion. Bij de grensovergang zal het niet heel veel anders zijn lijkt mij. Israel is een land met zelfmoorterroristen en een andere bak ellende. Alle ellende van buitenaf proberen ze dus te minimaliseren.

Als je met de auto naar een winkelcentrum gaat of een andere attractie, dan wordt er een tassencontrole gehouden, kofferbak moet open en er wordt met een spiegel onder de auto gekeken. Bij de klaagmuur, moet je door een scan. Al die checks zijn vervelend, maar hetis ergens goed voor. israel is echt een geweldig land. Die checks horen erbij, net zoals wij files, softdrugs en fietsen hebben.

Ik heb familie in Israel wonen, en die geven aan juist meer last te hebben van de arabieren dan van de Palastijnen. Vreemd, terwijl je hier in het journaal anders hoort.

Weet je al waar je heen wilt? Of wat je wilt zien?

Wat trouwens ook erg gaaf is, is met een four wheel drive car de woestijn in. Echt super leuk en mooi... Krijg spontaan zin om weer te gaan.
Ik heb er al helemaal zin in!!

Ben druk aan het kijken waar ik allemaal heen wil, maar de meest bekende plekken staan wel op mijn lijstje: jeruzalem, tiberias, dode zee, galilea, woestijn enzo.

Ik wil ook wel graag in contact komen met de locale bevolking en zo, dus daar wil ik nog even verder in duiken.

Ook of ik bijvoorbeeld 'standplaats' jeruzalem en tel aviv neem en vandaaruit dagtrips of 2 dagen trips maak of met en auto rondreis.

Oja, de woestijn 4WD lijkt me super, waar heb je dat geregeld?
Klinkt super leuk allemaal. Tel Aviv is iets centraler gelegen als Jeruzalem. Ter indicatie, de dode zee is vanaf Twl Avov ongever 1 uur rijden. Vanaf Jeruzalem ongeveer 1,5 - 2 uur.

Als je in contact wilt komen met de locale bevolking, zou je wellicht in een Kibbutz kunnen overnachten. Goedkoop en vol met locals. Vroeger (mijn ouders tijd, 25 jaar terug), zaten er in de kibbutzen ook veel vrijwilligers. Deze vrijwilligers waren mensen afkomstig vanover de hele wereld. Ik weet niet, hoe dit nu is.

4WD tour, heb ik via mijn vader gedaan. Die woont in de Negev en heeft een 4WD. Ik weet niet of er ergens tours worden georganiseerd. Je zou die vraag op het Israelische prikbord kunnen stellen. Op het prikbord zitten ook een aantal 'locals'.
Ik zou niet in een kibbutz gaan zitten voor een paar dagen. Vrijwilligers zijn er nog zeker wel maar om daar een beetje tussen te komen, ben je al snel een week of 2 verder. Is mijn ervaring althans. Niet dat je gelijk 2 jaar hoeft te blijven maar minimaal een paar weken!!

Ik zou 2 standplaatsen nemen. Om naar Tiberias te gaan vanuit Jeruzalem is echt wel ver. En om vanuit Tel Aviv naar bv Massada te gaan, is ook vrij ver. Dan kun je weer beter in Jeruzalem zitten. Maar voor strand moet je weer in Tel Aviv zijn, heerlijk strand!!! Of Eilat natuurlijk, maar dat is uren door de woestijn heen zoeven. Ook leuk, maar daar moet je wel een paar dagen voor uittrekken. En of het nou zo leuk is... ik vind van niet. Maar om de woestijn te zien, is prachtig!! Ik heb een nacht in de open lucht doorgebracht en dat was zo'n kicken ervaring. Die sterren, WOW!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven