Geld & Recht alle pijlers

afstand van erfenis en herinnering

10-10-2013 20:12 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonvader is overleden, heel verdrietig want het was een hele lieve man. Helaas had hij een groot drankprobleem waardoor zijn financiële zaken helaas niet geheel op orde had. Hij had ook geen begrafenisverzekering.

Nu ben ik wat rond gaan bellen en mijn partner kan afstand doen van de erfenis en doordat hij afstand doet van de erfenis worden ook de kosten van de crematie niet op hem verhaald ( zo is ons verteld). Er was door de verslaving van schoonvader amper tot geen contact, alleen in noodsituaties.

In huis zijn geen spullen van waarde, allemaal oude meubelen en elektronica. Wel zijn er 2 gitaren die geen waarde in geld hebben, maar wel emotionele waarde voor mijn partner,hij en zijn vader speelden hier vroeger vaak samen op. Door afstand te doen van de erfenis heeft mijn partner nergens meer 'recht' op en mag niets meenemen uit het huis. Wat wij hebben begrepen kan de gemeente goederen verkopen om zo de onkosten voor de crematie te compenseren, mag mijn partner beide gitaren dan wel kopen op deze verkoop ? Of zou hij deze mogen ophalen als ze eventueel worden weggegooid ? Nogmaals samen zouden de gitaren misschien een waarde van 30 tot 50 euro hebben, zijn beschadigt en waarschijnlijk ook vals. Het is puur de emotionele waarde, maar om onszelf daardoor in de schulden te steken en op te komen voor de kosten van de crematie is ook niet handig.

Weet er hier misschien iemand meer over ? Alvast bedankt ?
Gaan jullie ook niet naar begravenis?
Crematie bedoel ik!
HIj was zo lief, maar toe hij een drankprobleem kreeg hadden we alleen nog maar contact in noodsituaties.

quote:Bosbes81 schreef op 10 oktober 2013 @ 20:19:

Gaan jullie ook niet naar begravenis?

We mogen aanwezig zijn bij de crematie, maar er zal geen mis of dergelijke zijn. Het is niet zo dat er helemaal geen contact was, maar schoonvader wilde geen hulp accepteren (bijv. dat wij voor hem kookten of zijn was deden) uit schaamte voor zijn alcoholverslaving.

Hebben hem 16 maanden geleden verzorgd na een tia, en daarna het contact langzaam weer afgebouwd omdat hij aangaf zich teveel te schamen tegenover zoon en kleinkinderen. Denk aan situaties waarin hij zijn uitwerpselen niet meer kon ophouden door dronkenschap enzovoort. Heel pijnlijk voor beide partijen.
quote:christiane schreef op 10 oktober 2013 @ 20:20:

HIj was zo lief, maar toe hij een drankprobleem kreeg hadden we alleen nog maar contact in noodsituaties.

Nou ja! je weet toch helemaal niet wat er allemaal heeft gespeeld. Beetje snel oordelen zo.

Gecondoleerd TO. Verder geen tips, sorry
tsja.....
Euhm, ik weet niet in welke gemeente dit plaatsvindt, maar volgens mij steekt het iets anders in elkaar (heb ik helaas mogen ervaren, en heb me er toendertijd erg in verdiept)

Door afstand te doen van de erfenis, doe je geen afstand van de verplichting om de uitvaart te regelen (en betalen) van diegenen die volgens het burgerlijk wetboek tot onderhoud verplicht was. (ik verwoord het niet goed zie ik, komt neer op 1e en 2e graad familie).

Er is wettelijk en juridisch geen mogelijkheid om onder die verantwoordelijkheid uit te komen. Mocht de gemeente toch de opdracht tot de uitvaart gaan geven als de nabestaanden dit weigeren, dan heeft de gemeente recht om de kosten op hen te verhalen.

Het verkopen van goederen uit het nalatenschap kan de gemeente doen, lijkt me alleen niet waarschijnlijk.

Mag ik vragen in welke gemeente dit plaatsvindt, en door wie je precies bent voorgelicht?
Hij was zo lief, je partner heeft ook goede herinneringen, maar je wilt geen crematie betalen voor die lieve man, en wel de gitaren terug kopen?

Jeetje mina, nu moet de gemeenschap er voor op draaien.

Dat kan ik niet begrijpen. Het zou mijn eer te na zijn.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:christiane schreef op 10 oktober 2013 @ 20:20:

Sorry zijn drankprobleem bestond al 47jaar, is niet iets van de laatste jaren. Hij heeft hierdoor veel van de opvoeding van zijn kinderen gemist (jarenlang geen contact enzovoorts). Vind het al heel wat dat zijn zoon na 12 jr geen contact voor zijn vader zorgde nadat hij door drank gebruik een hersenbloeding kreeg. Oordeel aub niet als je niet alles ins en outs weet....
quote:Cameron10 schreef op 10 oktober 2013 @ 20:23:

Hij was zo lief, je partner heeft ook goede herinneringen, maar je wilt geen crematie betalen voor die lieve man, en wel de gitaren terug kopen?

Jeetje mina, nu moet de gemeenschap er voor op draaien.

Dat kan ik niet begrijpen. Het zou mijn eer te na zijn.Er is een verschil tussen niet willen, en niet kunnen....
quote:bijna2013 schreef op 10 oktober 2013 @ 20:22:

Euhm, ik weet niet in welke gemeente dit plaatsvindt, maar volgens mij steekt het iets anders in elkaar (heb ik helaas mogen ervaren, en heb me er toendertijd erg in verdiept)

Door afstand te doen van de erfenis, doe je geen afstand van de verplichting om de uitvaart te regelen (en betalen) van diegenen die volgens het burgerlijk wetboek tot onderhoud verplicht was. (ik verwoord het niet goed zie ik, komt neer op 1e en 2e graad familie).

Er is wettelijk en juridisch geen mogelijkheid om onder die verantwoordelijkheid uit te komen. Mocht de gemeente toch de opdracht tot de uitvaart gaan geven als de nabestaanden dit weigeren, dan heeft de gemeente recht om de kosten op hen te verhalen.

Het verkopen van goederen uit het nalatenschap kan de gemeente doen, lijkt me alleen niet waarschijnlijk.

Mag ik vragen in welke gemeente dit plaatsvindt, en door wie je precies bent voorgelicht?Hebben contact gehad met de gemeente, deze hebben ook opdracht gegeven om hem op te laten halen, en zullen verdere zaken als crematie regelen. Volgens deze zou de schuld die ontstaat door de crematie vallen onder boedelschuld, welke vervalt wanneer er geen erfgenamen zijn.
http://www.uitvaart.nl/ju ... uder-te-betalen/7429/7429
Sorry, maar ik reageerde op wat ik las.

Schoonvader wilde zeker ook niet in het verzorgingstehuis blijven na die hersenbloeding?
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 10 oktober 2013 @ 20:30:

[...]

Hebben contact gehad met de gemeente, deze hebben ook opdracht gegeven om hem op te laten halen, en zullen verdere zaken als crematie regelen. Volgens deze zou de schuld die ontstaat door de crematie vallen onder boedelschuld, welke vervalt wanneer er geen erfgenamen zijn.

Dan heb je met niet goed geïnformeerde gemeente te maken gehad.

Het lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk dat die gemeente echt de spullen gaat verkopen, en grote kans dat je partner die gitaren nooit meer terug ziet..

Meestal zorgt de woningbouwvereniging (ervanuit gaande dat het een huurhuis betreft) ervoor dat ze aan een opkoper de opdracht geven om het huis leeg te halen, en het meeste eindigt dan in de prullenbak vrees ik..
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 10 oktober 2013 @ 20:22:

[...]

We mogen aanwezig zijn bij de crematie.ijn.

Uiteraard mag dat, zou van de zotte zijn als niet.

Sterkte.
quote:christiane schreef op 10 oktober 2013 @ 20:31:

Sorry, maar ik reageerde op wat ik las.

Schoonvader wilde zeker ook niet in het verzorgingstehuis blijven na die hersenbloeding?Nee, dat hebben we geprobeerd maar wilde hij niet. Hadden thuiszorg geregeld, huishoudelijke hulp, fysio therapie, spraaktherapie, tafeltje dekje, aanpassingen in huis aangebracht, scootmobile en een rollator geregeld. Gezorgd voor een bed waar hij gemakkelijk in en uit kon (het onze aan hem gegeven en zelf bij de zweedse gigant een goedkoop bed gekocht). Maar hij heeft alle hulp de deur gewezen na een aantal weken weer aan de drank te zijn geweest. Hebben nog geprobeerd om hem in een aanleunwoning te krijgen of een alarmbel te regelen, maar ook dat hebben we niet van de grond gekregen. Het is dus niet zo dat we een stel aasgieren zijn die wel de lusten willen maar niet de lasten. De schulden zijn echter dermate hoog dat wij deze niet op ons kunnen nemen, net zoals de kosten voor een crematie. Dan ben je ook al snel 2500-, kwijt. Die hebben wij gewoonweg niet liggen, zijn een gezin met 1 inkomen en kleine kinderen. Willen best het beetje spaargeld dat we hebben aan een nette uitvaart besteden, maar ben bang dat we dan nog niet ver komen. Vandaar voor deze pijnlijke weg.
quote:bijna2013 schreef op 10 oktober 2013 @ 20:36:

[...]

Dan heb je met niet goed geïnformeerde gemeente te maken gehad.

Het lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk dat die gemeente echt de spullen gaat verkopen, en grote kans dat je partner die gitaren nooit meer terug ziet..

Meestal zorgt de woningbouwvereniging (ervanuit gaande dat het een huurhuis betreft) ervoor dat ze aan een opkoper de opdracht geven om het huis leeg te halen, en het meeste eindigt dan in de prullenbak vrees ik..

Jammer van de herinnering, snap het wel dat ze streng zijn hoor. Zou ook oneerlijk zijn als mensen met flatscreens en dergelijke zouden gaan slepen en vervolgens nergens aan willen mee betalen. Dus snap het wel.

Denk dat in dit geval de kringloop gebeld gaat worden, als deze de spullen al wilt meenemen. Eventuele optie is de buurvrouw te vragen op te letten wanneer ze komen en dan te vragen wat mogelijk is aan de mensen van de kringloop. Dus eventueel de gitaren kopen in de kringloop.

Wat betreft de gemeente, deze is ook de opdrachtgever tot alles. We hebben morgenvroeg nog een gesprek, maar omdat ze bekend waren met meneer (ruim 40jr een uitkering bij hen) en de situatie (schulden en drankmisbruik) snapten ze de situatie vanuit onze kant volledig.
Ik was benieuwd of dat zou mogen. Vandaar mijn vraag.
quote:Bosbes81 schreef op 10 oktober 2013 @ 20:48:

Ik was benieuwd of dat zou mogen. Vandaar mijn vraag.Ja gelukkig mag dat wel. Het liefste wil ik tegen mijn partner zeggen dat we een nette, fatsoenlijke crematie regelen. Maar zou niet weten hoe we dat moeten financieren. Bedoel we leven leuk, maar helaas is het geen vetpot. Schoonvader beweerde dat hij verzekerd was toen hij nog leefde, maar dat blijk nu dus niet zo te zijn. Hadden we dit geweten, hadden we een verzekering voor hem afgesloten en betaald. Dit is echt geen pretje om te vader zo te moeten laten gaan !
Ja dan heb je inderdaad genoeg geprobeerd om hem te helpen.

Het is erg om te zien hoe iemand zo wegzakt..

Misschien kan je een beroep doen op bijzondere bijstand bij de gemeente wb de crematie.
De gemeente kan nog zo begripvol zijn, als er familie is in de eerste of tweede graad, draaien die op voor de kosten van de begrafenis of crematie. Dat is nu eenmaal wettelijk zo geregeld, daar kom je niet onderuit, ook niet als je het niet zelf kunt betalen. In een aantal gevallen voelt dat heel oneerlijk, maar gemeentes groeit het geld ook niet op de rug, dus die zullen wel moeten verhalen.
quote:nieuwschierig_aagje schreef op 10 oktober 2013 @ 20:45:

[...]

Wat betreft de gemeente, deze is ook de opdrachtgever tot alles.

apart, want die bevoegdheden heeft de gemeente helemaal niet. Zij mogen alleen de uitvaart regelen, verder niets. Ben benieuwd op welke wettelijke grond zij denken te handelen. In elk geval halen ze zich -behalve hoge kosten- ontzettend veel werk op hun hals waartoe ze niet verplicht zijn, maar vooral nieteens toe bevoegd zijn..

maa goed, in jullie voordeel zo te lezen, als het de gemeente zou zijn geweest waar ik mijn ervaring op heb mogen doen was je partner flink het zaad.
Misschien een onorthodoxe oplossing: willen jullie zijn lichaam niet doneren aan de wetenschap?

Dan kun je thuis een afscheidsceremonie houden en evt later nog ergens een gedenkplaatje zetten met een foto.

Kost het je bijna niets.
quote:wendy7474 schreef op 10 oktober 2013 @ 21:36:

Misschien een onorthodoxe oplossing: willen jullie zijn lichaam niet doneren aan de wetenschap?

Dan kun je thuis een afscheidsceremonie houden en evt later nog ergens een gedenkplaatje zetten met een foto.

Kost het je bijna niets.Daarvoor is het nu te laat
Je lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap kan alleen bij leven. En dan zijn er ook nog eens lange wachtlijsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven