Werk & Studie alle pijlers

Uitzendbureau klaagtopic

15-09-2013 16:00 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is crisis. En er zijn, naast mij, honderdduizenden werkzoekenden. Volgens het nieuws zitten er zeker 400.000 mensen in de bijstand!

Mijn droombaan is het werken bij een vertaalbureau, het liefst als projectmanager maar een andere functie neem ik ook graag aan. Echter zijn er niet constant vacatures. Ik wil mijn tijd niet verspillen door thuis te zitten en ben daarom ook op zoek naar andere banen. Aangezien mijn hele cv gericht is op taal (NT2 lessen, vertalen, enzovoort) is het lastig om daarbuiten iets te vinden. Daar ben ik me erg van bewust.

Toch erger ik me rot aan de service bij uitzendbureau's. Omdat ik constant word afgewezen als ik via de site solliciteer, wou ik eens met iemand praten om te kijken hoe en wat. Bij Adecco kwam ik binnen, wachtte een half uur in de wachtkamer, maar niemand kwam vragen of ik iets nodig had. Terwijl ik ze gezellig hoorde kletsen in de kamer er tegenover. Randstad weet zelf niet eens waar ik het beste heen kon, werd 5 keer doorverbonden en soms gewoon heel bot te woord gestaan. Bij Tempo Team sprak ik, toen ik er naar binnen ging, eerst een hele aardige man, die mij terug zou bellen. Drie dagen later hoorde ik echter niets. "We hebben niks voor je, bel ons van de week nog terug". Ok, prima. Toen ik weer belde zou hij me doorverbinden met een ander. Diegene zei dat hij me later terug zou bellen. Niks dus. En eergisteren belde ik, na 3 dagen wachten (want ik had een "bel ons niet, wij bellen jou" gevoel), kreeg ik een vrouw aan de lijn die me spottend meldde "dan had je toch eerder terug moeten bellen" om vervolgens te zeggen dat ze niks voor me kon doen, want werkgevers willen alleen de beste mensen en die hebben ervaring. Sta je dan, met je universitaire opleiding en capaciteiten. Ik snap best dat mensen ervaring willen, maar voor een garderobe functie??? moet je daar tegenwoordig een PHD in jassenkunde voor hebben?! Het maakt me moedeloos en ik voel me niet gerespecteerd. Aan de ene kant hoor ik, bij een sollicitatie die ik laatst had (voor een "lagere" functie), dat ze me liever op een hogere, meer uitdagende functie zouden willen zien en dat ik, als ze vacatures hebben voor projectmanager, ik zeker meteen moest solliciteren. Aan de andere kant krijg ik bij uitzendbureau's een behandeling alsof ik zwakbegaafd ben en niks kan. Zucht. Ik ben het helemaal zat, ik ga wel gewoon via bedrijven zelf solliciteren.
quote:biol schreef op 19 september 2013 @ 21:39:

@starshine, ik wil dat niet hier zo neergooien, het maakt mij dan heel herkenbaar.

Zoek je werk nu? Dan mag je mij wel mailen als je wil.

Mail me even op xxx en laat me even weten als je het gelezen hebt, dan haal ik mijn mailadres weer weg :-)Nee ik heb werk, maar ik was gewoon nieuwsgierig.
quote:twinnyh schreef op 19 september 2013 @ 21:54:

@biol, ik had jou gisteren een prive bericht gestuurd dat ik wel interesse heb om in te schrijven, heb jij die gekregen?

Ja heb ik gekregen en ik heb zojuist gereageerd! Hoop dat je die hebt ontvangen!

Groetjes

Biol
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:lemonyflutter schreef op 17 september 2013 @ 21:43:

Ja, maar je weet toch als sollicitant welke toon je moet aanslaan? Alsof ik dan mijn ware gedachtes laat zien. Net als dat ik nooit mijn politieke voorkeuren en mening over het nieuws met collega's bespreek.Tot nu toe wil het solliciteren niet erg lukken geef je aan. Je kunt dat natuurlijk wijten aan de economie en de stomme intercedentes, maar zou het kunnen dat je gewoonweg niet zo goed bent in het 'aanslaan van de juiste toon' als je denkt?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Pfff het wordt een beetje welles/nietes tussen hoogopgeleiden en lager opgeleiden hier. Helemaal eens met het commentaar dat hoogopgeleiden vaak neerbuigend over lager opgeleiden doen, dat is nergens voor nodig. Andersom gebeurt het eerlijk gezegd net zo hard. Het is frustrerend om te zien dat mensen niet snappen wat een universitaire opleiding inhoudt. Ik voel ook heel erg die frustratie bij lemonyflutter en ik heb hem zelf ook. Ik werk nu zelf tijdelijk bij een uitzendbureau en mijn handen jeuken echt als mijn mutserige collega's een technisch geschoolde WO'er aan de lijn hebben en dan de domste vragen gaan stellen. "Je hebt een pc voor je snufferd mevrouw recruiter, doe even je huiswerk voordat je iemand opbelt voor een telefonische sollicitatie" denk ik dan. Het gaat dan niet zozeer om het niveau van de recruiter, maar om de mensenkennis. Ik en vele andere WO'ers mogen toch in ieder geval wel verwachten dat we niet als achterlijken behandeld worden? Mensen die neerbuigend doen over WO'ers mogen gerust eens mijn studieboeken lenen.

Om af te sluiten, de personen waar ik het meest respect voor heb in mijn leven zijn mijn vader en mijn zusje: allebei lieve, sterke humorvolle praktische mensen met mensenkennis (mbo niveau)
Wat me opvalt is dat uitzendbureaus in deze slechte economische tijden een vacature die al lang vervuld is gewoon op de site laten staan, om zo de indruk te wekken dat ze nog genoeg werk hebben.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik reageerde op een vacature, de moeite heb genomen om een motivatie te schrijven, en daarna alsnog te worden afgewezen omdat de functie niet meer open staat.

En natuurlijk de vele spookvacatures. Dan zie je een op het eerste gezicht leuke vacature met een kop 'Gezocht: administratief medewerkers met verstand van blabla' en als je dan de vacature opent dan staat er: 'Wij zijn dikwijls op zoek naar administratief medewerkers. Meld je nu aan...'. Erg misleidend en frustrerend voor de werkzoekenden.
Ik heb 3 jaar via een uitzendbureau gewerkt waarna mijn contract helaas afliep en ik geen vast contract kon krijgen. In die tijd veel gezeik gehad met hun, maar het ergste was nog wel toen ik ineens geopereerd moest worden. Ik moest me op de dag van operatie bij hun ziek melden (ook al moest ik al om 8u 's morgen in het ziekenhuis zijn en zijn zij pas rond kwart voor 9 telefonisch bereikbaar zijn...), en vervolgens ELKE dag bellen vóór 9 uur 's morgens (hoe gaat het, ja nog steeds kut, oh oke en hoe lang denk je dat het nog duurt blablabla ). Terwijl ik minstens 2 weken zou moeten herstellen! Hoop stress en gedoe dus naast al die emoties en pijn van de operatie. Daarbij was ik ook nog kei moe van de narcose die eerste week (ik moest dus serieus m'n wekker zetten om hun op tijd te bellen ) en heb ik ÉÉN keer pas ná 9u gebeld (echt 10 min over 9 ofzo..) en toen zat nét iedereen in overleg tot 10 uur. Dus ik om 10 uur teruggebeld en ik kreeg een hoop gezeik over me heen! Ik had voor 9u moeten bellen blablabla echt belachelijk!! Ook HEEL irritant dat ik dus elke dag iemand anders aan de telefoon kreeg die helemaal niet op de hoogte was van de situatie en mij meteen behandelde als iemand die niet wilde werken ofzo. Ik had wel een contactpersoon daar (die deed gelukkig wel normaal) maar die was bijna nooit bereikbaar en ze moesten eerst altijd exact weten waarom ik belde voordat ik eens met haar werd doorverbonden pff

Ik werk nu gelukkig niet meer voor een uitzendbureau, ben echt blij dat ik van hun af ben. Ook altijd gezeik met uren die niet op tijd zijn goedgekeurd en contractverlengingen niet in orde en loonstrookjes die nergens op slaan. Volgens mij laten ze echt iedereen bij een uitzendbureau werken tegenwoordig. Maar ja hoe moeilijk kan het ook zijn
...
Als je ziek bent of ziekmeldt terwijl je gewoon in loondienst bent krijg je geen ww hoor. Waar haal je dat vandaan?
applesop, waarom heb je gekozen voor een werkervaringsplek bij een uitzendbureau als ik vragen mag?
quote:aaquamarine schreef op 19 september 2013 @ 11:57:

Zonder even op de discussie in te gaan: het probleem met intercedenten is dat ze worden uitgezocht op hun commerciële talent. Het zijn mensen die kunnen scoren en daar dan ook voor gaan. Ik heb een hele tijd stage gelopen bij een uitzendbureau en ik ben juist niet zo commercieel ingesteld. Ik merkte dat ik de enige was die alles goed op orde had en die gefocust was op zowel de kandidaten als de vacatures. De intercedenten daar waren alleen gericht op klanten en vacatures. Hoe ze maar zoveel mogelijk klanten binnen konden halen en zo snel mogelijk iemand bij een bedrijf konden plaatsen. Alleen met kandidaten die belangrijk voor hen waren, werd goed gecommuniceerd. De rest werd geen aandacht aan besteed, want tijd is geld.

Ook later, toen ik in mijn werk veel samenwerkte met recruiters, bleek dat zij enorm commercieel ingesteld waren, een vlotte babbel hadden en zich overal binnen konden lullen, maar heel veel steken lieten vallen als het ging om sollicitanten terugbellen, administratief alles op orde houden etc. Het gaat alleen maar om scoren, kandidaten zijn geen mensen maar producten. Heel jammer.

Dat is dus het probleem met zowel uitzendbureau's en w&s bureaus. Het gaat alleen maar om targets, commercie en het beste van het beste proberen te halen. Ik merk echt het verschil met "vroeger" hoor. Nu schrijven ze je wel enthousiast in om hun inschrijftarget te behalen maar iets voor je doen of betekenen vergeet het maar tenzij je een "hogeropgeleid toptalent bent die sociaal, assertief, communicatief en commercieel is en weet ik veel nog meer wat de werkgever voor eisen heeft op de lange lange eisenlijst". Helaas ben ik een van de vele MEAO'ers die in de grote vijver van zowel mbo banen als lager solliciteert met heel veel concurentie die in de nek zit te hijgen.

Uitzendbureau's zijn nu meer de blokade tussen kandidaat en werkgever en willen alleen de besten doorsturen om ervoor te zorgen dat de werkgever niet voor een ander bureau kiest en ze zo geld binnen halen en hun targets behalen.

"vroeger" wilden ze ook wel eens verder kijken wat ze voor je konden betekenen. Maar door de crisis en het overschot aan werkzoekenden is het ook voor hen lastiger mensen te kunnen helpen en je moet zelf dus ook meer doen. Het vervelende is wel dat zowel het uwv als de sociale dienst van je verwacht dat je de uitzendbureaus regelmatig langs gaat danwel belt om de banden "warm" te houden en je ze je dus onthouden en eerder ergens zullen voorstellen. Daar zit wel wat in maar de instanties hebben niet door dat de uitzendbureau's al horendol worden gebeld door de werkzoekenden en ze maar weinig concrete banen hebben.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:dobermann schreef op 09 oktober 2013 @ 11:29:

Wat me opvalt is dat uitzendbureaus in deze slechte economische tijden een vacature die al lang vervuld is gewoon op de site laten staan, om zo de indruk te wekken dat ze nog genoeg werk hebben.

Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik reageerde op een vacature, de moeite heb genomen om een motivatie te schrijven, en daarna alsnog te worden afgewezen omdat de functie niet meer open staat.

En natuurlijk de vele spookvacatures. Dan zie je een op het eerste gezicht leuke vacature met een kop 'Gezocht: administratief medewerkers met verstand van blabla' en als je dan de vacature opent dan staat er: 'Wij zijn dikwijls op zoek naar administratief medewerkers. Meld je nu aan...'. Erg misleidend en frustrerend voor de werkzoekenden.Tja dat is hetzelfde met de vacatures die ze op de ramen plakken. Als ze de werkelijkheid zouden volgen dan waren hun raam en site aardig leeg... Maar het is heel irritant die spookvacatures!
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:Mutsje78 schreef op 11 oktober 2013 @ 16:26:

[...]

Dat is dus het probleem met zowel uitzendbureau's en w&s bureaus. Het gaat alleen maar om targets, commercie en het beste van het beste proberen te halen. Ik merk echt het verschil met "vroeger" hoor. Nu schrijven ze je wel enthousiast in om hun inschrijftarget te behalen maar iets voor je doen of betekenen vergeet het maar tenzij je een "hogeropgeleid toptalent bent die sociaal, assertief, communicatief en commercieel is en weet ik veel nog meer wat de werkgever voor eisen heeft op de lange lange eisenlijst". Helaas ben ik een van de vele MEAO'ers die in de grote vijver van zowel mbo banen als lager solliciteert met heel veel concurentie die in de nek zit te hijgen.

Uitzendbureau's zijn nu meer de blokade tussen kandidaat en werkgever en willen alleen de besten doorsturen om ervoor te zorgen dat de werkgever niet voor een ander bureau kiest en ze zo geld binnen halen en hun targets behalen.

"vroeger" wilden ze ook wel eens verder kijken wat ze voor je konden betekenen. Maar door de crisis en het overschot aan werkzoekenden is het ook voor hen lastiger mensen te kunnen helpen en je moet zelf dus ook meer doen. Het vervelende is wel dat zowel het uwv als de sociale dienst van je verwacht dat je de uitzendbureaus regelmatig langs gaat danwel belt om de banden "warm" te houden en je ze je dus onthouden en eerder ergens zullen voorstellen. Daar zit wel wat in maar de instanties hebben niet door dat de uitzendbureau's al horendol worden gebeld door de werkzoekenden en ze maar weinig concrete banen hebben.

Dit dus. Een sportmaatje van mij werkt als intercedent, nou zou echt niet willen ruilen!!

Intercedenten worden afgerekend op hun omzet en cijfers en hebben te maken met veeleisende opdrachtgevers die het schaap met de 5 poten zoeken. Zelf willen ze ook wel eens zich flexibeler opstellen t.o.v. vereisten van kandidaten maar de opdrachtgever bepaald want die betaald...
Als reactie op de vragen van mensen. Ja ik heb die werkervaringsplek geprobeerd bij een uitzendbureau omdat ik werkloos was en alle kansen wilde pakken voor werkervaring. De voorwaarden waren goed en ik ben aan de slag gegaan. Ik ben behoorlijk 'open' erin gegaan om te kijken of het iets voor me was. Uiteindelijk vind ik het verschrikkelijk, dus antwoord "nee". Je moet als intercedent inderdaad vooral commercieel zijn.
Ik zie ook vaker een zelfde vacature uit staan bij verschillende UZB's of werving- en selectiebureaus. De tijden zijn ook voor hen anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven