Werk & Studie alle pijlers

Uitzendbureau klaagtopic

15-09-2013 16:00 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is crisis. En er zijn, naast mij, honderdduizenden werkzoekenden. Volgens het nieuws zitten er zeker 400.000 mensen in de bijstand!

Mijn droombaan is het werken bij een vertaalbureau, het liefst als projectmanager maar een andere functie neem ik ook graag aan. Echter zijn er niet constant vacatures. Ik wil mijn tijd niet verspillen door thuis te zitten en ben daarom ook op zoek naar andere banen. Aangezien mijn hele cv gericht is op taal (NT2 lessen, vertalen, enzovoort) is het lastig om daarbuiten iets te vinden. Daar ben ik me erg van bewust.

Toch erger ik me rot aan de service bij uitzendbureau's. Omdat ik constant word afgewezen als ik via de site solliciteer, wou ik eens met iemand praten om te kijken hoe en wat. Bij Adecco kwam ik binnen, wachtte een half uur in de wachtkamer, maar niemand kwam vragen of ik iets nodig had. Terwijl ik ze gezellig hoorde kletsen in de kamer er tegenover. Randstad weet zelf niet eens waar ik het beste heen kon, werd 5 keer doorverbonden en soms gewoon heel bot te woord gestaan. Bij Tempo Team sprak ik, toen ik er naar binnen ging, eerst een hele aardige man, die mij terug zou bellen. Drie dagen later hoorde ik echter niets. "We hebben niks voor je, bel ons van de week nog terug". Ok, prima. Toen ik weer belde zou hij me doorverbinden met een ander. Diegene zei dat hij me later terug zou bellen. Niks dus. En eergisteren belde ik, na 3 dagen wachten (want ik had een "bel ons niet, wij bellen jou" gevoel), kreeg ik een vrouw aan de lijn die me spottend meldde "dan had je toch eerder terug moeten bellen" om vervolgens te zeggen dat ze niks voor me kon doen, want werkgevers willen alleen de beste mensen en die hebben ervaring. Sta je dan, met je universitaire opleiding en capaciteiten. Ik snap best dat mensen ervaring willen, maar voor een garderobe functie??? moet je daar tegenwoordig een PHD in jassenkunde voor hebben?! Het maakt me moedeloos en ik voel me niet gerespecteerd. Aan de ene kant hoor ik, bij een sollicitatie die ik laatst had (voor een "lagere" functie), dat ze me liever op een hogere, meer uitdagende functie zouden willen zien en dat ik, als ze vacatures hebben voor projectmanager, ik zeker meteen moest solliciteren. Aan de andere kant krijg ik bij uitzendbureau's een behandeling alsof ik zwakbegaafd ben en niks kan. Zucht. Ik ben het helemaal zat, ik ga wel gewoon via bedrijven zelf solliciteren.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 20:35:

[...]

Gaat een beetje lastig als er weinig werk is. Die types maken gewoon misbruik van het volk.

Hoezo gaat dat lastig?

Zij zijn niet capabel om voor jou werk te organiseren.

Wat zoek je daar dan?

Vind dan zelf je baan.
Ja dat laatste zinnetje geeft mijn niveau aan. Ik let op details.

Je moest je uit de naad werken zeg je zelf. Nouja, als dat het geval is, waarom dan zo afgeven op mensen die daar geen zin in hadden en aan een MBO of HBO opleiding zijn begonnen?

Ik ken wel een paar mensen die met 2 vingers in hun neus hun bachelor én master hebben afgerond of die daar nog mee bezig zijn. Ik hoor ze er alleen nooit over opscheppen tegen anderen.

Zijn ze tevreden? Jazeker. Trots? Ook dat ja. Maar geen van ze heeft mij ooit verteld dat ik niks voorstel/te min ben omdat ik 'maar' een HBO opleiding volg. En waarom zouden ze? Ik ben net zo waardevol. Gedurende mijn hele studie doe ik meer praktijkervaring op dan zij. Hoor je mij ook niet over.

Het feit dat jij niet weet welke opleiding je gevolgd moet hebben om bij een uzb te werken geeft ook wel aan hoe wereldwijd je bent. Maar daar wil je het natuurlijk niet over hebben.

Wees blij met je diploma, koester het. Want er is iets wat jij niet hebt en veel andere mensen wel en dat is een prettige persoonlijkheid. Dat maakt namelijk ook wel veel uit voor het krijgen van een baan. Dat is vaak een van de redenen geweest om mij aan te nemen. Een mooi CV hebben wel meer mensen, maar ik stel me niet zo hautain op.
Roaaarrrrr!
quote:ldp schreef op 16 september 2013 @ 20:38:

[...]

Hoezo gaat dat lastig?

Zij zijn niet capabel om voor jou werk te organiseren.

Wat zoek je daar dan?

Vind dan zelf je baan.Ja, want dat is ook zo ontiegelijk makkelijk in deze tijden.
Helemaal eens met rupseflups.

- Ik hoop dat duidelijk is dat niet alle WO-ers zo arrogant zijn. Integendeel, ik herken me totaal niet in de gevoelens en woorden van TO.

- Ik dacht dat dit topic zou gaan over incidenten/stomme acties bij uitzendbureau's. Jammer dat het zo is gelopen.

Doei!
quote:rupseflups schreef op 16 september 2013 @ 20:39:

Ja dat laatste zinnetje geeft mijn niveau aan. Ik let op details.

Je moest je uit de naad werken zeg je zelf. Nouja, als dat het geval is, waarom dan zo afgeven op mensen die daar geen zin in hadden en aan een MBO of HBO opleiding te begonnen?

Ik ken wel een paar mensen die met 2 vingers in hun neus hun bachelor én master hebben afgerond of die daar nog mee bezig zijn. Ik hoor ze er alleen nooit over opscheppen tegen anderen.

Zijn ze tevreden? Jazeker. Trots? Ook dat ja. Maar geen van ze heeft mij ooit verteld dat ik niks voorstel/te min ben omdat ik 'maar' een HBO opleiding volg. En waarom zouden ze? Ik ben net zo waardevol. Gedurende mijn hele studie doe ik meer praktijkervaring op dan zij. Hoor je mij ook niet over.

Het feit dat jij niet weet welke opleiding je gevolgd moet hebben om bij een uzb te werken geeft ook wel aan hoe wereldwijd je bent. Maar daar wil je het natuurlijk niet over hebben.

Wees blij met je diploma, koester het. Want er is iets wat jij niet hebt en veel andere mensen wel en dat is een prettige persoonlijkheid. Dat maakt namelijk ook wel veel uit voor het krijgen van een baan. Dat is vaak een van de redenen geweest om mij aan te nemen. Een mooi CV hebben wel meer mensen, maar ik stel me niet zo hautain op.Uit de naad werken is een spreekwoord dat ik misschien niet had hoeven gebruiken. Ik heb op mijn 22e mijn master gehaald. Dat zegt ook wel genoeg. Direct vanuit het vwo, geen vertraging. Dus wat wil je nog weten? Praktijkervaring is vast handig bij sommige opleidingen maar de opleiding die ik heb gedaan stelt op het hbo niks voor. Ik zeg ook niet dat je niks bent met hbo. Ik vind echter wel dat hbo-ers niet moeten doen alsof ze meer weten en kunnen mbt hun vakgebied dan wo-ers, want dat IS niet zo. Net zo min als havisten meer weten dan vwo-ers.
quote:mylenamyla schreef op 16 september 2013 @ 20:41:

Helemaal eens met rupseflups.

- Ik hoop dat duidelijk is dat niet alle WO-ers zo arrogant zijn. Integendeel, ik herken me totaal niet in de gevoelens en woorden van TO.

- Ik dacht dat dit topic zou gaan over incidenten/stomme acties bij uitzendbureau's. Jammer dat het zo is gelopen.

Doei!Dat was het doel ook, maar de ervaringen van anderen maken me alleen maar boos. Boos dat we zo behandeld worden.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 20:33:

[...]

Ik ben me nu al maanden aan het inhouden en merk nu gewoon dat ik het niet meer houd. Ik heb hard gewerkt om respect te krijgen, maar dat gebeurt duidelijk niet. Ik vind het ook vreemd o respect te verdienen door wc's schoon te maken. Wat is daar respectvol aan? Je neemt zo ook het werk van onopgeleiden af. Dat vind ik ook zo erg. Mensen die niet beter kunnen maar toch heel graag willen werken, die zitten nu thuis omdat ze zelfs voor wc's schoonmaken extreme eisen stellen.

Nee tuurlijk krijg je geen respect. Dat is ook niet iets waar je hard voor werkt, maar wat naar je toekomt door je houding.

Ik respecteer mensen niet om hun baan, maar om hoe ze zijn. Dat is het verschil tussen jou en mij. Je WO opgeleide collega zou van jou dus iets meer respect krijgen dan jouw HBO opgeleide collega. Van mij zouden ze allebei evenveel respect krijgen zolang ze het verdienen. Heeft niks te maken met opleiding, beroep of andere sociale statussen.

Als jouw auto het begeeft, wie bel je dan? De MBO geschoolde monteur of je WO opgeleide artsenvriendje? Ik zou het wel weten....
Roaaarrrrr!
Het verschil is dat mijn artsenvriend niet veel moeite hoeft te doejn om te leren die auto te repareren, net als dat ik weinig moeite hoef te doen om te leren schoonmaken. Andersom is het bijna onmogelijk. Dus doe niet alsof WO-ers voor de rest achterlijk zijn en alleen maar theoretische kennis hebben.
Ja, ik had al zo een idee dat je zoiets zou zeggen.

Tuurlijk hoef je niet zoveel moeite te doen om schoon te maken. De schoonmaker vast ook niet en ik zeker niet. En nu? Je kantoorpand moet toch onderhouden worden. Of ging je dat zelf doen? Vast niet he.

Ik doe niet alsof WO-ers voor de rest achterlijk zijn. Ik laat je zien dat ieder zo zijn of haar vakgebied heeft. Is niks mis mee hoor.
Roaaarrrrr!
Idealiter wel, maar tegenwoordig eisen de incapabelen alles voor zichzelf op zodat er een chaos instaat,
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 21:08:

Idealiter wel, maar tegenwoordig eisen de incapabelen alles voor zichzelf op zodat er een chaos instaat,

lemonyflutter, ik begrijp dat je gefrustreerd en kwaad bent.

ik geloof best dat je niet altijd correct wordt behandeld door het uzb en dat je daar soms nijdig van kan worden.

maar je bent aan het doldraaien nu.

je schopt zo wild om je heen dat niemand je nog serieus kan nemen.
quote:aliva schreef op 16 september 2013 @ 21:12:

[...]

lemonyflutter, ik begrijp dat je gefrustreerd en kwaad bent.

ik geloof best dat je niet altijd correct wordt behandeld door het uzb en dat je daar soms nijdig van kan worden.

maar je bent aan het doldraaien nu.

je schopt zo wild om je heen dat niemand je nog serieus kan nemen.Ik ben er gewoon overstuur van, alles waar ik in geloofde blijkt niet zo te zijn. Mij werd altijd verteld dat ik respect zou krijgen vanwege mijn capaciteiten en opleiding, en dat is niet zo. Ik trek het gewoon niet.
http://www.waitbutwhy.com ... -yuppies-are-unhappy.html
quote:paspas schreef op 16 september 2013 @ 21:18:

http://www.waitbutwhy.com ... -yuppies-are-unhappy.htmlInteressant artikel, thanks. Hij klopt nog ook. Moet dit even laten bezinken.
Leuke wending vh topic...

2bachelors & 1 master verder kom ik per mid november weer op de arbeidsmarkt dus druk zoekend... Ik heb al vanaf dag 1 gezegd ik voel me nergens te goed voor, heb jaren geleden bewust een lage hypotheek genomen zodat ik ook als caissière hem kan betalen... Vooruitziende blik? Of gewoon geen hoogmoedswaan en denken dat, dat mij niet overkomt... Want het overkomt mij dus wel en mijn halve studiegroep zit al langer in die situatie.

Het is geenszins uniek en ik snap UZB's want iedere kandidaat is 'leergierig' en/of heeft een hbo diploma ( nu ken ik een Heel zootje hbo diploma's van een zekere Rdamse hogeschool die echt niks voorstellen)... Maar die mensen zweren erbij. Ik snap de kritische blik vd recruiters. En terecht... Want je kan iets geleerd hebben maar kan je het ook in de praktijk. Ik ken zoveel wo-genoten die geen presentatie kunnen geven en/of leiding kunnen geven. Maar ja, er wel op solliciteren... Dat, dat een paar jaar geleden wat zei, nu gaat het dus niet meer om papier maar om je kwaliteit.

Ps.Mijn ex (hartchirurg) kan echt niks met auto's, sterker nog heeft nog moeite met een zijn band plakken vd fiets...

Je zal pas respect in een job krijgen MITS je die goed uitvoert... Echt opleiding zegt heel weinig.. Vooral hier in NL

PS2. Het is redelijk gangbaar dat als je de normale route volgt je met 22 een master in de pocket hebt (17 vwo, 3 jr bachelor 1 jr master)

Al je reacties geven puur gebrek aan levenservaring en hoe zuur en vervelend voor jou kom je dat nu tekort... Veel succes overigens is het reguliere UZB meestal meer voor praktijkgerichte opleidingen.. Wo. Heeft ander soort uitzendbureaus. Zoek hier eens naar!
Ja, ik herken mezelf er stiekem ook wel een beetje in ;)
Les 1 op de universiteit 'wees kritisch'

Je bent niet erg kritisch geweest op wat je 'altijd is gezegd'.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 21:15:

[...]

Ik ben er gewoon overstuur van, alles waar ik in geloofde blijkt niet zo te zijn. Mij werd altijd verteld dat ik respect zou krijgen vanwege mijn capaciteiten en opleiding, en dat is niet zo. Ik trek het gewoon niet.

oprechte vraag: wie vertelde je dat?

(waarmee ik niet wil insinueren dat je geen respect verdient, natuurlijk, iedereen verdient respect)
quote:vraagnietomjemening schreef op 16 september 2013 @ 21:25:

Les 1 op de universiteit 'wees kritisch'

Je bent niet erg kritisch geweest op wat je 'altijd is gezegd'.Omdat ik dus in mijn omgeving allemaal mensen had die WO hadden gedaan en topcarrieres hadden. Dat was nog lang voor de crisis. En toen die toesloeg dacht ik dat die mij niet zou raken, want ik had immers een hoge opleiding en men wou toch alleen de allerbesten? Pas nu begin ik de economie en het werkende leven echt door te krijgen, daarvoor leefde ik echt in een beschermde bubbel.
Ja maar dan nog... Economie is altijd een spiraalbeweging... Dit leer je al 3 havo/4vwo... Wo kan je het (ook altijd al zo geweest) liever van je netwerk hebben... Dus investeer daarin.
quote:aliva schreef op 16 september 2013 @ 21:30:

[...]

oprechte vraag: wie vertelde je dat?

(waarmee ik niet wil insinueren dat je geen respect verdient, natuurlijk, iedereen verdient respect)Ouders, docenten, collega's van ouders.
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 21:32:

[...]

Omdat ik dus in mijn omgeving allemaal mensen had die WO hadden gedaan en topcarrieres hadden. Dat was nog lang voor de crisis. En toen die toesloeg dacht ik dat die mij niet zou raken, want ik had immers een hoge opleiding en men wou toch alleen de allerbesten? Pas nu begin ik de economie en het werkende leven echt door te krijgen, daarvoor leefde ik echt in een beschermde bubbel.

da's toch goed?

je krijgt nu een dosis realiteitszin, dat is niet erg.

je carrière zal je niet op een plateautje worden aangeboden, dat ondervind je nu.

maar dat wilt niet zeggen dat je er niet komt!

je komt er zeker wel, maar het zal anders gaan en waarschijnlijk wat trager en moeizamer dan je had gehoopt.

maar langs de ander kant leer je daar ook weer uit.

probeer de frustratie niet de overhand te laten nemen, heb wat geduld, blijf vriendelijk en beleefd tegen de uzb mensen en àlle mensen waarmee je in je zoektocht in contact komt.
quote:vraagnietomjemening schreef op 16 september 2013 @ 21:36:

Ja maar dan nog... Economie is altijd een spiraalbeweging... Dit leer je al 3 havo/4vwo... Wo kan je het (ook altijd al zo geweest) liever van je netwerk hebben... Dus investeer daarin.Ik heb een jaar economie gehad en heb het snel weer verdrongen, vond het vreselijk saai. Ik had ook geen idee dat er een crisis aan zat te komen.
Ps. De vraag is of jij de allerbeste bent?

Zelfs met mijn titels EN werkervaring zal ik nooit mijn concurrenten onderschatten. Wellicht zijn ze net flexibeler, leergieriger, goedkoper etc etc. Of hebben ze simpelweg meer ervaring of die studie erbij..
quote:lemonyflutter schreef op 16 september 2013 @ 21:32:

[...] En toen die toesloeg dacht ik dat die mij niet zou raken, want ik had immers een hoge opleiding en men wou toch alleen de allerbesten?.

dat doet echt wel denken aan "Lucy" uit dat artikel hé.

wat vind je van de raad op het einde van het artikel?

zegt het je iets, helpt het de zaak wat op te klaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven