Gezondheid alle pijlers

vergaan van de kiespijn

15-10-2013 23:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op dit moment verga ik van de kiespijn, heb al 1 ibuprofen en 2 paracetamol gehad, maar dit werkt dus niet! Iemand een idee wat ik er nog meer aan kan doen? Anders gaat het een lange nacht worden ben ik bang..

Liefs
De noodtandarts bellen? Kun je zo terecht en dan krijg je uiteindelijk meer slaap dan nu.
Zittend slapen hielp mij ooit een beetje, verder de paracetamol in combi met de ibuprofen nemen. (600mg)

Maar ik zou gewoon lekker de tandarts bellen voor het nummer van de waarnemend spoed tandarts!
Een paar dagen terug was er een soortgelijk topic. Dit was mijn reactie daar:quote:Ibuprofen is zeer schadelijk in tegenstelling tot Paracetamol. Zeker als je van plan bent 4 weken aan 1 stuk door te slikken.

Ik zit momenteel met hetzelfde euvel. 4 verstandskiezen die eruit moeten (was eerder geen aanleiding toe) en 2 kiezen die al langer getrokken hadden moeten worden (maar waar teveel mee is gerotzooid). Op dit moment (na 2 weken hard doorbijten) is de pijn gelukkig weer iets gezakt. (meestal neemt de pijn na 2 weken af en bereikt ze haar hoogtepunt op 5 á 6 dagen na de eerste hardnekkige klachten).

Voor mij werkte (inmiddels al 5 keer keer 2 á 3 weken pijn):

- Paracetamol (let erop welke variant je slikt). In mijn geval een combinatie van Paracetamol Mylan + codeinefosfaat (2 losse pillen). Hou rekening met de wachttijd van 4 uur en dat je er niet meer dan 4 per dag (per pil) van zou moeten (willen) slikken. Zo dacht ik slim aan Paracetamol + Coffeïne van de Albert Heijn te gaan, maar dat werkte voor geen meter.

- Hou een flesje met water bij de hand en zorg dat deze continu gevuld is. Neem een flinke slok en 'bewaar' deze in de wang aan de zijde waar je kiespijn hebt. De pijn ging in mijn geval meestal deels liggen.

- In je handpalm zitten schijnbaar zenuwen die in verbinding staan met je tanden/kiezen. Zorg ervoor dat je handpalmen (extreem) gekoeld worden (kraanstraal of ijsblokjes) en de pijn neemt af.

- Probeer daarbij een aantal bewegingen met je hoofd uit om te zien in welke houding de pijn het minst is. In mijn geval hielp rechtop staan ten opzichte van zitten. Slapen was zo nu en dan een hel, maar indien ik m'n kussen rechtop zette (moet je maar net kunnen met je bed) en ik er een soort 'zittend' tegenaan 'lag', ging het redelijk.

- Hou de lijn van je kaak naar je oor (en slaap) toe koud. Zorgt voor een betere doorbloeding. Met je hoofd onder de koude kraan een paar minuten laten stromen.

Wanneer op sommige momenten de pijn enorm zakt (in mijn geval meestal na 1,5 week na de eerste hardnekkige klachten), je kaken zo min mogelijk forceren, aanspannen en bewegen om de pijn niet direct terug te laten komen.

Oh ja, en pillen slikken op een lege maag werkt het meest effectief en snelst.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 oktober 2013 @ 23:06:

De noodtandarts bellen? Kun je zo terecht en dan krijg je uiteindelijk meer slaap dan nu.

Ik kan je zeggen

Daar komt geen tandarts voor naar de praktijk.

Het is, hoe vervelend ook geen spoedgeval, niet levensbedreigend

Ik vrees dus ook voor een lange nacht voor TO.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Sterkte!
Tja, de noodtandarts zou het makkelijkst zijn, helaas moet je die contant betalen en dat geld heb ik niet, heb nu flink gespoeld met zout water, en de pijn lijkt iets minder te worden! Hopelijk slaap ik wat, morgen meteen m'n eigen tandarts maar bellen, al zie ik daar als een berg tegenop! Heb een hekel aan mijn tandarts!
Hier wel hoor Summerdance, bij man was het geen probleem.
Crosspost

Sterkte vanacht, ik hoop dat het meevalt.
quote:ikketog1983 schreef op 15 oktober 2013 @ 23:11:

Tja, de noodtandarts zou het makkelijkst zijn, helaas moet je die contant betalen en dat geld heb ik niet, heb nu flink gespoeld met zout water, en de pijn lijkt iets minder te worden! Hopelijk slaap ik wat, morgen meteen m'n eigen tandarts maar bellen, al zie ik daar als een berg tegenop! Heb een hekel aan mijn tandarts!

Dan kun je beter een andere zoeken, tenzij er een patiëntenstop is

Maar morgen idd. zo snel mogelijk de tandarts bellen en daar je verhaal doen zodat je (mogelijk) morgen ook aan je pijnklachten geholpen kunt worden.

Mocht je weer pijn krijgen vannacht dan maar weer spoelen met lauw zout water of je pijnlijke kies poetsen met tandpasta met lauw water.

Kiespijn sucks, sterkte
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 oktober 2013 @ 23:12:

Hier wel hoor Summerdance, bij man was het geen probleem.

Dan had je een hele aardige

Bij de meeste tandartsen is het zo dat ze na 21.00 (ongeveer) naar de praktijk komen voor nabloedingen en ongevallen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

heb nu flink gespoeld met zout water, en de pijn lijkt iets minder te worden!Oh ja, die was ik vergeten te melden. Zout water (wees niet te zuinig met de zout en los het goed op) en daarbij werkt ook het (daarna) kauwen op een flink stuk ui (ja, zelfs met die zere kies). Dat stuk ui kun je ook alvast voorbewerken, maar de kracht zit 'm naar mijn idee juist in het 'vocht' wat vrij komt bij het kauwen.
Bah kiespijn, dat is erg vervelend. Ik had het vorig jaar ook. Ik vrees dat je er nu niet veel mee kan. Een borrel drinken en toch proberen te slapen en morgen meteen naar de tandarts toe.
.
quote:isa__88 schreef op 15 oktober 2013 @ 23:25:

Bah kiespijn, dat is erg vervelend. Ik had het vorig jaar ook. Ik vrees dat je er nu niet veel mee kan. Een borrel drinken en toch proberen te slapen en morgen meteen naar de tandarts toe.Een borrel na ibu en 2x paracetamol? Lijkt me niet handig
Wat bij mij hielp was flink hard de kies en het tandvlees eromheen poetsen, en inderdaad 2 paracetamol met een ibuproven nemen. En met ijskoud water blijven spoelen in je mond.

Sterkte, kiespijn is echt heel naar.
Haha ach had ik wel gedaan en ik kreeg toch wat slaap haha maar om 9 uur zat ik ook meteen bij de tandarts sterkte in ieder geval! Als iets vervelend is, is het wel kiespijn.
.
Koelen met een zak diepvriesdoperwten oid. Zo lang mogelijk tegen je wang houden tot het zeer gaat doen van de kou. Dat verdooft de plek en de pijn een tijdje. Als de kiespijn weer opspeelt opnieuw koelen.

En zsm naar de tandarts uiteraard.

Sterkte!

Tja, de noodtandarts zou het makkelijkst zijn, helaas moet je die contant betalen en dat geld heb ik niet, heb nu flink gespoeld met zout water, en de pijn lijkt iets minder te worden! Hopelijk slaap ik wat, morgen meteen m'n eigen tandarts maar bellen, al zie ik daar als een berg tegenop! Heb een hekel aan mijn tandarts!Hoezo heb je dat niet? Ik vind het heel erg als je nu niet naar de tandarts kan omdat je contant moet betalen. Dit is een noodgeval, ik weet zelf helaas hoe erg kiespijn is. Kan je niet bij familie geld halen?
quote:flowerblue schreef op 15 oktober 2013 @ 23:29:

Wat bij mij hielp was flink hard de kies en het tandvlees eromheen poetsen, en inderdaad 2 paracetamol met een ibuproven nemen. En met ijskoud water blijven spoelen in je mond.

Die eerste tip werkt inderdaad, indien je tandpasta voor gevoelige tanden gebruikt.

Ik weet niet wat jij onder kiespijn verstaat, maar het met ijskoud water spoelen is een regelrechte hel. Je moet (als je kiespijn hebt waar je écht bij door grond zakt) al hetgeen je in je mond neemt eerst 'opwarmen' met je warmte van je adem. Hoe hoog je pijngrens ook is... Na 6 verschillende ervaringen met kiezen (van afbreken tot rotten, waarbij de zenuw gewoon open en bloot komt te liggen), kan ik daar redelijk over meepraten.
O, nee, niet spoelen met ijskoud water, dan ga je out!
touwtje eromheen en de deur heel hard dichtslaan!
quote:Siouxx schreef op 16 oktober 2013 @ 00:17:

touwtje eromheen en de deur heel hard dichtslaan!Bij loszittende melktandjes een zeer snelle doch radicale oplossing maar voor een blijvende kies niet erg raadzaam of het moet een erg zware gietijzeren deur zijn XD
quote:Girl1978 schreef op 15 oktober 2013 @ 23:07:

Zittend slapen hielp mij ooit een beetje, verder de paracetamol in combi met de ibuprofen nemen. (600mg)

!

+1

100mg diclofenac (ipv 600-800mg ibuprofen) plus 2x500mg paracetamol werkt nog wat beter. Tramadol kun je er ook bij gebruiken. Verder absoluut van de kies afblijven en niet gebruiken met kauwen als de ontsteking aan de wortelpunt zit (meestal bij zo'n pijn)
Naast die tramadol dan ook nog een oxazepam ...

Het enige wat bij mij een klein beetje helpt is brufen bruis 600mg en evt wat paracetamol erbij.

Geluid aan van tv of radio in je slaapkamer voor wat afleiding. Hoe stiller het is hoe erger je de pijn voelt.
Kauwen op rouwe ui of knoflook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven