Gezondheid alle pijlers

Wat is een thorax?

18-10-2013 20:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks van. Ik heb een brief gekregen van mijn zorgverzekering betreft mijn eigen risico, met daarbij een rekening van het ziekenhuis op een datum waarop ik volgens mij helemaal niet in het ziekenhuis was. En dit is wat er (2x) in rekening wordt gebracht:

'THORAX een of meerdere richtingen inclusief doorlichting'.

Google maakt me niet echt wijzer. Iemand een idee? Of kan het zijn dat het niet de behandeldatum is maar een factuurdatum van iets uit 2012? Ofzo?
Ik heb even plaatsjes gegoogled, nu kan ik me het onderzoek weer herinneren.

Geen longen hoor Marseille. Voor ik dit topic opende was longen ook hetgeen wat ik via Google kon ontdekken, maar er zijn nog nooit in mijn leven foto's gemaakt van mijn longen. Niks mis met die dingen bij mij!
quote:Frizzy schreef op 18 oktober 2013 @ 20:22:

Maar echt je longen? Of kan het ook iets anders zijn in je borstkas?Het is een foto van je borstkast, daarop ziet men je longen, de contouren van je hart, de ligging van je longen en hart tov elkaar en je middenrif ( tov longen)
Je bent zelf een theepot
Dankjewel, intussen wist ik het!
Als je twijfelt over de gemaakte foto zul je contact op moeten nemen met de verzekering
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 18 oktober 2013 @ 21:23:

Als je twijfelt over de gemaakte foto zul je contact op moeten nemen met de verzekeringDe foto is ongetwijfeld gemaakt. Alleen niet in 2013.
Ziekenhuizen zijn dramatisch langzaam met het indienen van nota's bij de zorgverzekeringen.

Terwijl 2013 al bijna om is, worden de nota's van 2012 of eerder naar de verzekering gestuurd. Daar blijkt dan dat jij nog het eigen risico niet opgemaakt had. Dus krijg jij eind van dit jaar een rekening met de vraag of je maar het eigen risico van 2012 of 2011 wilt betalen. Heel ergerlijk.
quote:single-lady schreef op 18 oktober 2013 @ 21:25:

Ziekenhuizen zijn dramatisch langzaam met het indienen van nota's bij de zorgverzekeringen.

Terwijl 2013 al bijna om is, worden de nota's van 2012 of eerder naar de verzekering gestuurd. Daar blijkt dan dat jij nog het eigen risico niet opgemaakt had. Dus krijg jij eind van dit jaar een rekening met de vraag of je maar het eigen risico van 2012 of 2011 wilt betalen. Heel ergerlijk.

Ja nou ja, daar was ik al op voorbereid. Vind ik geen grote ramp. Ik bedoel: je weet dat je die rekening ooit krijgt. Maar het zou wel fijn zijn als het wordt afgeschreven bij het juiste jaar.

En ik denk sowieso dat mijn DBC nog niet is afgesloten.
quote:Frizzy schreef op 18 oktober 2013 @ 21:27:

[...]

Ja nou ja, daar was ik al op voorbereid. Vind ik geen grote ramp. Ik bedoel: je weet dat je die rekening ooit krijgt. Maar het zou wel fijn zijn als het wordt afgeschreven bij het juiste jaar.

En ik denk sowieso dat mijn DBC nog niet is afgesloten.Bedenk even wat handig is: het hierbij laten of laten zien dat het in een ander jaar was, puur voor je betaling.
Je bent zelf een theepot
Ja ik heb natuurlijk geen enkel idee wat onderzoeken kosten. Dus dat is niet makkelijk.
staat er in de brief wel specifiek vermeld dat het van je eigen risico van 2013 af gaat?
Ja Florine, dat staat er. Heb ik later nog even gecheckt.

Ik probeer na te zoekenhoe hoog de kosten van mijn medische onderzoeken in 2013 zijn, maar het lukt me niet om uit te vinden.

Ik ga dus wel de zorgverzekering vragen deze rekening van het eigen risico van 2012 af te halen.
quote:Frizzy schreef op 18 oktober 2013 @ 21:27:

[...]

En ik denk sowieso dat mijn DBC nog niet is afgesloten.

Tenzij het een vervolg DBC is, is de DBC echt wel afgesloten hoor! Zowiezo mag een vervolg DBC ook max. een jaar open staan. Een initiële DBC staat afhankelijk van de inhoud rond de 90 dagen open. Is meestal geautomatiseerd.

Dus ik denk dat je DBC wel afgesloten is hoor. Systeemtechnisch gaat er echter nog wel eens wat mis en ook de registratie loopt vaak niet soepel.

Wat je op de factuur ziet is een omschrijving van de DBC. Dus combinatie van diagnose en behandeling. Afhankelijk van de geregistreerde verrichtingen binnen het traject wordt het 'product' afgeleid en daar hangt een tarief aan. Je kunt dus 2 keer hetzelfde onderzoek hebben gehad, maar het kan door andere verrichtingen/consulten komen dat je toch verschillende facturen ontvangt.

Als je in 'mijn' ziekenhuis behandeld bent, dan is het niet zo gek dat je de facturen van 2012 nog niet ontvangen hebt....

Zorgverzekeraars worden wel steeds strenger, dus in de toekomst zou dit steeds minder vaak voor moeten komen.
quote:-florine- schreef op 18 oktober 2013 @ 22:41:

staat er in de brief wel specifiek vermeld dat het van je eigen risico van 2013 af gaat?

Dat kan toch ook zelfs gunstig uitpakken?

Als je veel zorg hebt gehad heb je toch alles al verbruikt en maakt het ook niets uit. Ik zou even kijken hoe veel zin het heeft om het met terugwerkende kracht naar vorig jaar te willen hebben.
quote:iamalady schreef op 19 oktober 2013 @ 00:12:

[...]

Tenzij het een vervolg DBC is, is de DBC echt wel afgesloten hoor! Zowiezo mag een vervolg DBC ook max. een jaar open staan. Een initiële DBC staat afhankelijk van de inhoud rond de 90 dagen open. Is meestal geautomatiseerd.

Dus ik denk dat je DBC wel afgesloten is hoor. Systeemtechnisch gaat er echter nog wel eens wat mis en ook de registratie loopt vaak niet soepel.

Ik ga er (wellicht ten onrechte) vanuit dat er een vervolg DBC is.
quote:iamalady schreef op 19 oktober 2013 @ 00:14:

[...]

Dat kan toch ook zelfs gunstig uitpakken?

Als je veel zorg hebt gehad heb je toch alles al verbruikt en maakt het ook niets uit. Ik zou even kijken hoe veel zin het heeft om het met terugwerkende kracht naar vorig jaar te willen hebben.Ja dat is dus lastig na te gaan omdat ik niet weet wat de medische kosten zijn van mijn 2013.
Waar ben je verzekerd Friz?

Bij veel verzekeraars kun je (met DigiD) inloggen en je totale zorgkosten inzien.

De behandeldata en ook de prijzen.

Kun je iets beter controleren.
Bieb! Ik miste je al! Ik zit bij National Academic. Ik kan volgens mij wel inloggen, alleen nooit gedaan. Goed idee!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven