Gezondheid alle pijlers

Wat is een thorax?

18-10-2013 20:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niks van. Ik heb een brief gekregen van mijn zorgverzekering betreft mijn eigen risico, met daarbij een rekening van het ziekenhuis op een datum waarop ik volgens mij helemaal niet in het ziekenhuis was. En dit is wat er (2x) in rekening wordt gebracht:

'THORAX een of meerdere richtingen inclusief doorlichting'.

Google maakt me niet echt wijzer. Iemand een idee? Of kan het zijn dat het niet de behandeldatum is maar een factuurdatum van iets uit 2012? Ofzo?
Volgens mij is dat een longfoto
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Je thorax is je borstkas
Ja, een foto van de longen/borstkas.
Hoe het met de rekening zit, geen idee. Maar een thorax is een borstkas.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Maar echt je longen? Of kan het ook iets anders zijn in je borstkas?
Een rontchenfoto van je borstkas in een of meerdere richtingen.

Is er in 2012 een rontchenfoto gemaakt? Dan is dit de afrekening.
Je thorax is inderdaad je borstkas.

Er is dus een röntgenfoto (of evt. een scan?) van je hart, longen, ribben en bovenste deel van je ruggengraat gemaakt. Gezien die 'doorlichting' zou het ook nog kunnen dat ze tijdens bv. een operatie een foto gemaakt hebben om te zien of iets dat ze hebben aangebracht (een pacemaker of zo, of een sonde?) op de goede plek zat.

Komt dit je helemaal niet bekend voor?

Edit: Het hoeft dus inderdaad niet perse om je longen te gaan.
Als ik de reacties van Esfa en Lariba combineer, dan kan het wel. In 2012 ben ik onderzocht voor iets wat Lariba noemt. Maar er is niet alleen een thoraxfoto gemaakt, dan zouden ze nu een fractie van de rekening hebben gestuurd.

(Ik zit namelijk wel te wachten op rekeningen van 2012)
Maar dat moet dan toch af van mijn eigen risico van 2012, en niet van het eigen risico van 2013?
Als ik het hier en elders zo af en toe lees kunnen ziekenhuizen soms nog járen later met rekeningen komen. Maar dat zou dan in dit geval wel ten koste moeten gaan van je eigen risico over 2012, en niet 2013, inderdaad.

Dat die declaratie in stukjes en beetjes komt is ook niet uitzonderlijk. Iedere afdeling dient zijn eigen rekening in.
Ja ik had dat ook al begrepen, en ik was ook erg benieuwd (en nog steeds) of ik ook het totale bedrag te zien krijg (dat zal vele malen meer zijn dan mijn eigen risico).

Maar goed, dan zou ik dus de zorgverzekering moeten laten weten dat het om 2012 zou moeten gaan. Althans, misschien maakt dat uiteindelijk helemaal niks uit, ik heb in 2013 ook kosten gemaakt.

In principe gaat het om één afdeling.
röntgen van de borstkas
Oh, ineens bedenk ik me: dit is de MRI? Toch?

(sorry ik ben echt een sukkel met dit soort zaken)
Dat zou ook kunnen, daarom zette ik er hierboven ook al 'of een scan' bij. Je zou het moeten kunnen zien aan het tarief, een gewone röntgenfoto kost iets in de tientallen euro's, een MRI veel meer.
Thorax is inderdaad Latijn voor borstkas.

Je hebt een rekening gehad voor 2x een foto van je borstkas, meestal maken ze zon foto omdat ze naar je longen willen kijken.

Rekeningen komen vaker laat en in delen van het ziekenhuis, vaak wordt de rekening pas verstuurd als de behandeling/onderzoeken zijn afgesloten.
t Is geen MRI, die maakt geen gebruik van doorlichting (röntgenstralen), maar van magneetvelden (Magnetic Resonance Imaging).
Ja van die kosten snap ik überhaupt al niks. Twee keer een thorax, eentje van 27.75 en eentje van 5.39.
Thorax word gebruikt voor het door de ribben omsloten deel van je borstkas. Dus alles wat tussen je ribben zit. Ook hart en longen dus.
quote:marseille schreef op 18 oktober 2013 @ 20:42:

t Is geen MRI, die maakt geen gebruik van doorlichting (röntgenstralen), maar van magneetvelden (Magnetic Resonance Imaging).Oh... En ook geen echo?
Dan is het geen MRI geweest, maar een gewone röntgenfoto. Wellicht een starttarief en een tarief voor vervolgfoto's, maar zo goed zit ik er nou ook weer niet in.

(Of één bedrag voor de films en één voor de 'huur' van de röntgenkamer, zoiets zou ook zomaar kunnen.)
Nee, een echo maakt gebruik van geluidsgolven (daarom heet het ultrasound in het Engels).
Nou ja, op zich maakt het ook niet echt uit. Hoe dan ook gaan alles bij elkaar zeker weten meer kosten dan mijn eigen risico, dus het zal me verder worst wezen. Nu weet ik in ieder geval waar het bijhoort en ik zal de zorgverzekering inlichten over het juiste jaartal, for what it's worth.
quote:marseille schreef op 18 oktober 2013 @ 20:46:

Nee, een echo maakt gebruik van geluidsgolven (daarom heet het ultrasound in het Engels).Haha, ok. Nou ja er is waarschijnlijk ook een röntgenfoto gemaakt, ik kan het me niet meer herinneren.
Als een dokter een longfoto wilt aanvragen, dan vraagt hij een X-thorax aan op het formulier, bij voorkeur in 2 richtingen (van voren en van opzij).

t Lijkt me dus dat dit de prijzen van longfoto 's zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven