Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
Verene Sheperd is trouwens ook degene die afreist naar Suriname om te praten over herstelbetalingen volgens het NRC van afgelopen zaterdag.

Het gaat dus gewoon om geld.
quote:liubi schreef op 22 oktober 2013 @ 15:43:

Verene Sheperd is trouwens ook degene die afreist naar Suriname om te praten over herstelbetalingen volgens het NRC van afgelopen zaterdag.

Het gaat dus gewoon om geld.

Toen een forumster begon over slavernij en even later over dat de rechtsgang dan openstond ( als de zwarte Piet wordt gezien als racistisch) dacht ik daar meteen aan......geld is het doel.....niks tranen om voorouders geld .

I
quote:Miss_Marvellous schreef op 22 oktober 2013 @ 14:44:

[...]

Het zou kunnen dat de donkere mensen uit Iran en andere landen minder succesvol waren in hun protesten. Of mssn zien zij geen discriminatie in dit figuur? Of de VN heeft naar de oorsprong van het feest gekeken en op basis daarvan geconcludeerd dat het niet racistisch is. Ik weet niet wat de redenen waren.

Dat weet ik ook niet idd, dus op zich kan ik er ook niet echt een conclusie uit trekken.

Misschien illustreert het wel wat het is voor sommige mensen. Het roept emotie op vanuit een verschillende achtergrond bij beide partijen.

En deze zijn in ons land stukken heftiger. Aangezien we in deze tijd een legio aan portalen hebben om dit makkelijk te verspreiden gaat het als een lopend vuurtje en ver over de grenzen kan je het gevoel sinterklaas zoals ik ( en anderen) die ervaar ook moeilijk uitleggen.

Dat maakt het beeld al schreef.

Het beeld wekt gevoelens op bij een groep mensen in het negatieve, haaks tegenover de positieve gevoelens van de andere groep.

Ik vind wel dat dit naast elkaar kan bestaan en je probeert vanuit je eigen visie iets over te dragen aan elkaar.

Alleen, ik denk dat het moeizaam gaat omdat je de ander niet op kan leggen iets anders te zien dan wat jij ziet.

De vraag die bij mij blijft, moet je het veranderen? En hoe ver moet dat gaan want eerder al gezegd zijn de karakters sowieso al veranderd en aangepast aan de tijdsgeest.

Ik hoorde Prem zeggen, de blanke zit hoog op zijn paard.

Dat is wat hij ziet, verheven boven de rest.

Ik zie de "heilige" die sint was vanuit de historie op het vervoersmiddel uit de tijd waarin hij zou hebben geleefd.

We kunnen hem op een brommer laten komen, alleen ja dat is niet wat het was en dat hoeft ook niet allemaal maar , het verhaal verbasterd zich toch wel. Maar iets is een traditie, net als Sint maarten vooraan de optoch leidt.. op zijn paard, ook een historisch figuur.

De emotie maakt het beeld.

En ik denk dat racisme in de mens zit, we verbannen het niet door alles maar zo krampachtig te maken( mag ik dat zo zeggen? )

Het is wat men aan elkaar overdraagt, aan je kinderen etc. Nu wordt het feest en met name zwarte piet als kapstok gebruikt. Maar haal het weg en het racisme vormt zich elders.

Zie nu ook wat er gebeurd tegen elkaar in de media, dat gaat bij beide overtuigingen echt te ver.
Ik kwam net een sesamstraat aflevering waarin Gerda het aan Pino uitlegt. Pino vraagt Gerda of zij ook een zwarte pier is. Misschien moeten ze zoiets ook doen in het sinterklaas journaal doen.Het begint rond 11.50

http://www.youtube.com/watch?v=CZHJw8YAzIk
Nou, ik lees net dat een van de 'onafhankelijke' onderzoekers Sinterklaas helemaal wil laten schrappen. Ze komt voor de vorm nog even kijken hier.

Drie keer raden welke afkomst deze mevrouw heeft....
Quote Miss Marvellous : Voor de mensen die pretenderen dat ze in de hoofden kunnen kijken van donkere/gekleurde mensen en voor ons kunnen bepalen wat wij denken en MOGEN voelen . Nee daar win je geen prijzen mee'

Wie ben jij om voor alle donkere mensen te praten? Mijn donkere kinderen en hun familie kan dat heel goed zelf, waarom weegt jouw mening zwaarder als die van hun? Wat u niet wil dat u geschied... De pot verwijt de ketel...
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Beste mensen, ik zeg het nu voor de derde keer. Zwarte Piet wordt afgeschaft. En misschien Sinterklaas ook wel. Niet nu dit jaar. Maar voor 2020 is er geen Sinterklaasviering meer in Nederland.

En dit hebben jullie aan jezelf te danken. Een verloren zaak. Want diep in je hoofd zit het al ingeprent. Een sinterklaasfeest kan nooit meer gevierd worden zonder deze smerige bijsmaak.

Laat dit nou maar lopen. En focus je op want ons nog meer ontnomen gaat worden. Dit is nog maar het begin. Over 50 jaar is Nederland Nederland niet meer.
Over 50 jaar is de olie op, willem. Dan hebben we heel andere problemen.
Dat zal wel los lopen denk ik. Olie zal wel duurder zijn, dat weet ik wel zeker.
Dag sinterklaasje dag dag dag dag zwarte piet.

Nou, die Verene Shepherd lijkt me echt het toonbeeld van een onafhankelijke onderzoeker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Ja, dat schreef ik al MSW.

Een aanfluiting vind ik het.

Ach, we gaan gewoon underground met Sint als het echt zover komt.
Belachelijk deze hele discussie!

Dit is al jaren lang een traditie in Nederland, het is een kinderfeest! Laat dit aub zo blijven!

Hoe moet je nu uitleggen dat een roze of een groene Piet (zoals ze het nu willen) door de schoorsteen kruipt om cadeautjes en pepernoten te brengen aan de kinderen??? In de schoorsteen zit roet en daarom wordt die piet zwart......pfffftttt
Nou, dat doet natuurlijk niemand. Dat zijn leuke grapjes die je maakt omdat je weet dat je al verloren hebt. Net zoals dat eeuwige gezeur dat dan blanke vla ook niet mag. Het is gewoon voorbij. Over uit.

Neem alleen de liedjes maar. In alle krakers komt zwarte piet voor. Die liedjes kunnen allemaal overboord.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 22 oktober 2013 @ 18:36:

Nou, die Verene Shepherd lijkt me echt het toonbeeld van een onafhankelijke onderzoeker. Ja echt hè pfff
Ik vrees ook dat dit het laatste jaar is.

Nederland, laf als het is, zal buigen voor de VN en Sint in de ban doen.

Dag Sinterklaasje. RIP.
Ik wordt racist van deze onzin. Pffffff.
quote:amarna schreef op 22 oktober 2013 @ 14:50:

[...]

Santa Claus en Sint Nicolaas ? Wordt anders gevierd, maar de oorsprong is dezelfde bisschop van Myra.Nee dus. Santa claus is een verzinsel van coca cola en idd wél gebaseerd op onze sint die een echt bestaand persoon is geweest. Eentje die door de kerk tot heilig is verklaard voor zijn goede daden.
Wie wil er nog gezellig sinterklaas zijn op straat? Wie wil zwarte piet zijn? Met het risico scheldkanonnades op je afgevuurd te krijgen?

Sinterklaas is over en uit.

Nogmaals, focus je op wat je nog meer lief is om te voorkomen dat je dat ook niet kwijt raakt.
Mag je nog wel inpakpiet zijn? Voorleespiet? Schrijfpiet? Gympiet?
Denk het niet. Bovendien, wie wil dat nog?
quote:yasmijn, 2 minuten geleden

Mag je nog wel inpakpiet zijn? Voorleespiet? Schrijfpiet? Gympiet?De naam Piet wordt ook verboden, je kan je kind ook gewoon Pieter noemen.
Absurd dat zulke mensen werkzaam zijn bij de VN, ze verliezen echt hun aanzien bij mij. Foutieve informatie, voordat het onderzoek is afgerond al even uitspraken doen, subjectief klinken, geen kennis van zaken, etc etc.

Zonde, misschien kunnen we stemmen over hoe zwarte piet kan worden aangepast dat het voor iedereen leuk blijft. Anders de Iraanse feestdag overnemen met cadeautjes ;-P

Ben benieuwd hoe de intochten dit jaar gaan verlopen.
quote:willem1959, 2 minuten geleden

Denk het niet. Bovendien, wie wil dat nog?

Ik. Elk jaar met carnaval voortaan.
Hoe komt je er bij Nina dat kerstman een verzinsel is van cocacola

Zie Wikipedia

De Amerikaanse Santa Claus is een verbastering van de Nederlandse naam Sinterklaas. Via de Amerikanen kwam de naam Santa Claus weer terug naar Europa. Vermoedelijk is de Amerikaanse Santa Claus een mengeling van Father Christmas en Sinterklaas, hoewel ook gebruiken van Duitse emigranten, zoals Knecht Ruprecht en Pelzmärtel, en het Duitse gebruik om cadeaus tijdens de kerst te geven, van invloed kunnen zijn geweest.

In 1809 beschreef Washington Irving in zijn fictieve geschiedenis van New York al een Santa Claus, gebaseerd op onder andere Nederlandse Sinterklaas gebruiken. Maar vooral het gedicht A Visit from St. Nicholas (Een bezoek van Sint Nicolaas), dat in 1823 anoniem gepubliceerd werd, vestigde zijn reputatie in de Verenigde Staten. In dit gedicht komen veel moderne gebruiken en attributen van de Santa Claus naar voren, zoals de rendieren en slee, zijn entree in het huis door de schoorsteen en een zak met kadootjes. De tekenaar Thomas Nast heeft met zijn tekeningen van Santa Claus in de negentiende eeuw ook nog een grote invloed gehad op het hedendaagse uiterlijk van Santa Claus. De introductie van de woonplaats van Santa Claus op de Noordpool wordt ook aan hem toegeschreven.

De Amerikaanse versie van de Kerstman heeft ook in Europa aan populariteit gewonnen. Hij bestaat nu vaak naast de vele oorspronkelijke en oudere winterfiguren, zoals het Duitse Christkind en de Weihnachtsmann die ook Scandinavische tegenhangers heeft, zoals de Finse Joulupukki - ook wel Julbocken of kerstbok - die tijdens het joelfeest een rol speelt). Joulupukki heeft een vrouw, joulumuori ("Kerstvrouwtje", "Kerst-omaatje"), waarover echter weinig bekend is.

In Groot-Brittannië heet de Kerstman ook wel Father Christmas, in Frankrijk Père Noël en in Spanje Papá Noel.

In Rusland is er Grootvadertje Vorst (Ded Moroz), die samen met zijn kleindochter Sneeuwwitje (of Sneeuwvlokje; Snegoerotsjka) op 31 december cadeaus uitdeelt, en waarvan de woonplaats in de bossen bij Veliki Oestjoeg (Noord-Rusland) ligt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven