add/adhd volwassenen.

04-10-2013 15:50 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft dit ook te horen gekregen en hoe gaan jullie er mee om medicatie of niet en hoe verder?
¤ 50 per maand is wel ¤ 600,- per jaar. Die heb ik niet echt over maar daarnaast besteed ik dat ook liever ergens anders aan ;)

Verzekeringen die het vergoeden zouden behoorlijk veel duurder uitkomen dan mijn huidige verzekering, dus dat is ook geen oplossing.

Ik ben daar redelijk makkelijk in. Als mijn dosis vast ligt ga ik gewoon met de verzekering contact opnemen over de mogelijkheden. Ik zit nu al op 7,5 x 10 mg per dag (5 x 1,5 tablet) en het zou me niks verbazen als de tijd tussen innames nog wat korter gaat worden. Zij mogen dan bekijken of 75 - 100 mg per dag kortwerkend echt goedkoper voor ze is dan het vergoeden van langwerkende medicatie. Wordt het vervolgens niet vergoed dan maar vaker innemen.
Klopt is 600 euro per jaar. Voor is dat niet heel veel geld, kan mij voorstellen voor andere mensen Maar goed het is wel je gezondheid en voor mij is ook een stuk investering in mijn carriere (tenminste zo voelt het)
Ja dat is voor iedereen natuurlijk anders

Ik kom er met kortwerkend uiteindelijk ook wel, enkel dus iets vaker innemen ;)
Geen last van rebounds ;)?
Nee gelukkig niet
quote:sylsel schreef op 22 oktober 2013 @ 10:32:

hoi ik ben 43 en slik 9 x 10 mg ritalin per dag en daarbij vanaf mijn 30 seroxat 40 mg ik ben 3 maanden geleden begonnen en voel me mezelf weer,maar als mijn menstruatie zich aankondig 2 weken ervoor word alles heftiger zoals mijn buien,prikkelbaar ,zeg te snel de waarheid waar niet iedereen tegen kan ,huil eerder,had al last van ups en downs ,maar dan moet ik echt meer ritalin slikken ? wie herkent dit?ja was dat het maar,maar toen ik 35 was werd ik verslaaft,helaas,vele opnames,bleek ik adhd te hebben ,maar toen ook ritalin gehad en ook zoveel andere medicatie dat ik iets moest laten vallen,en nu 8 jaar verder ,geen consentraties,gaot,alles moest snel en dat ik voor na mijn werk ging al op was en nu weer alles 1 voor 1 kan doen en lezen op mijn pc.
quote:Karen24 schreef op 22 oktober 2013 @ 12:20:

@sysel en p1 waarom slikken jullie kortdurend?

sysel, waarom slik je de pil niet door? Klinkt meer als PMS dan ADHD....

Mademoiselle, dankjewel! Ik ga er dan op letten, al vind ik 3 kilo niet erg, maar meer :( Alchol vind ik een lastige omdat ik veel borrels en sociale dingen heb, dus dan een week of twee inderdaad maar rustig uitproberen.
Sylsyl, heel herkenbaar. Ik slik de yas pil zonder stopperiode omdat het hier anders drie weken van de maand niet goed gaat. Het is pms gemengd met adhd. Door de hormonen ben je meer gevoelig voor prikkels. Maar door de ad(h)d ben je dat zowiezo al dus wordt het nog eens versterkt waardoor ritalin er niet tegen helpt.
Astrid en sysle: is het mogelijk om implanon te gaan gebruiken voor jullie. Heeft er bij mij voor gezorgd dat ik veel stabieler ben.
Na 2 dagen gebruik (vandaag de 3e) moet ik zeggen: wow wat een verschil! Bizar hoeveel je gedaan krijgt op het werk en hoeveel beter ik nu in vergaderingen kan opletten. En ik heb al 3 dagen geen nagels gebeten.

Nog wel steeds met lijstjes werken, dingen vergeten maar minder. Hopelijk blijft het zo! Van bijwerkingen weinig last, behalve dat ik pas rond enen echt moe ben. Wel rond zevenen weer fit wakker.

En die eetlust, ik heb geen honger meer. In 3 dagen tijd al 1 kilo eraf --> wordt dus zeker opletten!
Sweetey, weet je inmiddels?

mademoiselle;lig je nog steeds zolang in bed of gaat het beter?

Drukhoofd, inmiddels de diagnose?

Itsme, ben je nu begonnen met medicatie, of handhaaf jij je nog prima zonder?

Verder iedereen bedankt voor de informatie tot nu toe!
Dag allemaal,

ik ben sinds een tijdje begonnen met gesprekken met een psychiater; hij geeft aan dat aan het waarschijnlijk richting een diagnose ADD gaat. Gek genoeg vond ik dit eerst een opluchting (want een stempel komt ook met een oplossing), maar wordt er nu juist verdrietig en bang van. Het betekent ook dat er ècht iets aan de hand is en dat ik misschien wel medicijnen moet gaan gebruiken (iets dat me eerst nog zo fijn leek). Ik wou dat ik wist wat er ècht aan de hand is, zit ik niet gewoon af en toe niet lekker in m'n vel? Zou het niet gewoon verdwijnen als ik m'n leven wat meer onder controle heb? Wordt zo verdrietig van het idee dat het misschien gewoon een 'ziekte' is waar ik nauwelijks tegen kan vechten en die ik altijd mee zal dragen. Voel heel sterk de behoefte om te stoppen met het hele traject en gewoon m'n vreemde dingetjes te accepteren, grote ongelukken (vooral qua administratie) te voorkomen en gelukkig proberen te zijn met m'n wat vreemde/grillige/maar meestal best vrolijke en chaotische zelf. Wordt zo verdrietig van het idee dat ook mijn kleurrijke kanten (fantasie, diepe gevoelens) misschien wel bij een ziekte horen en dat ik ook dat zou moeten aanpassen. Gemengde gevoelens dus... Ervaar praktische problemen door slechte concentratie, maar ook verdriet dat ik me misschien moet veranderen.
Waarom zou je je kleurrijke kanten aan moeten passen? Ik zie het juist als een uitdaging om om te leren gaan met de kanten die ik als vervelend ervaar en om de kanten waar ik juist heel blij mee ben optimaal te kunnen gebruiken.

Ik snap wel wat je bedoelt met dat je verdrietig en bang bent hoor, ik was eerst ook enorm blij met de stempel (ik heb ADHD gecombineerde type) maar daarna werd ik er onzeker van. Ik weet het nu zo'n 2 maanden en ben verstrengeld in het opnieuw ontdekken van mezelf, wie ben ik, hoe functioneer ik, wat is ADHD en wat ben ik (iets wat niet altijd te scheiden is) en hoe wil en kan ik functioneren. Het is een vermoeiend, confronterend en emotioneel traject maar ik zie het wel als een enorme kans jezelf te leren kennen en te ontwikkelen.
Pingpong, goed dat je dat zegt 'wat is ad(h)d en wat ben jezelf'. Misschien is dat waar ik nu een beetje mee begin te worstelen, bang om ook alle mooie dingen te zien veranderen door medicatie. Maar de HA zei iets soortgelijks: "een gedeelte is gewoon karakter". Dat krijg je er met geen medicijn uit dus:-). Maar als ik dan hierboven dingen lees over het verlies van eetlust door (volgens mij) Ritalin, doet me dat veel. Koken en eten is echt een van m'n grote pleziertjes, ben sowieso een levensgenieter omdat ik dingen wat intenser beleef (eten, muziek, seks, kan er helemaal in opgaan). Als ik hoor dat zoiets moois als genieten van lekker eten kan verdwijnen, maakt me dat bang. Tja, het is allemaal nog nieuw en heb nog veel vragen...
Vesper, we zijn allemaal nog een beetje aan het ontdekken. Dus blijf meeschrijven...Om in te gaan op jouw angsten:

"Wordt zo verdrietig van het idee dat ook mijn kleurrijke kanten (fantasie, diepe gevoelens) misschien wel bij een ziekte horen en dat ik ook dat zou moeten aanpassen."

Deze zin haal ik er even uit, die vond ik zo mooi ent treffend beschrijven! Dat gevoel ken ik: wat gebeurd er met die spontane, gekke ik met medicatie.

Aan de andere kant: worden mijn boze buien, slechte concentratie, geen maat kunnen houden met alcholen tactloosheid minder door de medicatie en coaching.

Het een staat niet los van het ander: het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Mijn eetlust is wel minder maar ik kan nog steeds genieten van eten. En je kunt altijd een dag geen medicatie nemen he?

Nou als je nog vragen hebt: schiet maar raak!
Ik merk wel dat mijn eetlust veranderd is nu ik medicijnen heb, maar het enige waar dat effect op heeft is mijn honger gevoel. Een gevolg daar van is wel dat ik niet kan verzinnen wat ik moet eten en mijn zin eten te gaan bereiden is dus wat minder. Zodra ik ga eten geniet ik wel net zo als toen ik geen medicatie had, dus het smaakt me wel goed
Hoi allemaal!!!

Ik had een eigen topic proberen te maken over ADHD maar ik werd hier naar toe verwezen!!

Ik zou het ook leuk vinden om wat ervaringen te delen. Ik heb jullie verhalen ook terug gelezen en het is toch altijd weer herkenbaar.

Op t moment zit ik ook in een groep maar wel bij psyq.

Ik vind het best leuk moet ik zeggen, meer omdat je dan in real live ervaringen kan delen!!

Ik ga dit topic volgen!!!

Groetjes!!!
Hallo,

Weer even bij gelezen,toch fijn dat hier mensen zijn die het begrijpen,

Sinds paar weken aan de medicijnen werkt goed voel me stuk beter.
Welkom sweet-05 en dreutel.

Helaas leeft het topic niet erg meer, maar even goed toch welkom!

@dreutel vind jij de groep bij psyq nuttig? Ik heb hele andere ervaringen. Vond het toch echt een clubje zware probleem gevallen waar ik weinig mee gemeen had.

Zelf heb ik nu 2 weken medicatie en het bevalt goed, het is nog wel zoeken naar de juist dosering...maar dat zal op termijn wel goed komen. Hoe gaan jullie om met het moeilijk inslapen? Enerzijds baart het mij zorgen, anderzijds lijkt het wel of ik maar 5 uur slaap nodig heb....
Hallo karen,

Jammer he dat het niet meer zo leeft ikzelf ben er zoveel mee bezig.

Hoeveel medicatie heb je nu? Ik ben begonnen met 2 keer 10 mg ritalin zit nu op 3 keer 10 mg in het begin voelde ik me zo goed en ontspannen dacht eindelijk voel ik me beter maar ben er zo mee bezig ook gewoon met verwerken hoe alles is gegaan in mn leventje en de vraag of dit nu door de add adhd komt of toch wat anders pffff

Hebben julllie dit ook?

Eindelijk afspraak van ggz doorgekregen .
Hoi sweet05

In slik concerta, ritalin is niet te doen met werk, ik kan niet 3x per dag pillen op een vast tijdstip innemen; ik slik 2x 18 Mg. Een vrij lichte dosering.

Ik kijk bewust niet terug, het verleden kan ik niet veranderen. Maar het heden en de toekomst wel en die ligt nog helemaal open.

Hoelang heb je al medicatie? Na 2 weken heb ik als een stuk meer zelfvertrouwen en dat helpt ook! Ik kan alles nu beter overwegen en beter opletten. Dat scheelt zoveel. Moeilijke situaties op het werk analyseer ik eerst voordat ik wat doe, ik vergeet geen verjaardagen meer etc. Bijt veel minder nagel en bijna geen impuls aankopen, ja er is veel veranderd
Hoi karen,

Ik slik nu ongeveer 6 weken medicijnen, weet ook wel dat ik vooruit moet kijken maar ben nu bezig lijsten in te vullen voor het onderzoek van de ggz, dan komt er zoveel naar boven ook dingen van vroeger die ik absoluut niet verwerkt heb.

Ik rende altijd van hot naar her stortte me van het ene in het andere baantje zit nu in de ziektewet en weet absoluut nog niet hoe nu verder.

Heb wel veel meer rust in mijn hoofd maar zodra ik dingen weer MOET slaat de paniek weer toe en ik wil zo graag :(
Hoi allemaal. Hier ben ik ook weer even. Goed om te hoen dat de medicijnen toch wel heel erg veel rust en richting kunnen geven.

Bij mij is de diagnose ondertussen ook gesteld en ik mag aan de medicatie, als ik dat wil. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ontzettend eng vind. Ben ook bang voor dat slechte eten en slapen. Ik weeg al niet zo heel erg veel en inslapen is ook zonder Ritalin niet altijd makkelijk.

Daarentegen geeft de diagnose ook veel opluchting. Ineens vallen bepaalde dingen waar ik altijd mee worstelde samen. Het is net of ik mezelf door een andere bril bekijk. Ook wel heel gek. Iemand anders noemde het hier ook al: je moet jezelf weer opnieuw leren kennen ofzo.

Wat mij op het moment helpt is de boel opschrijven. Ik ben een blog begonnen over het acceptatieproces en dat kan ik meteen ook door mensen in mijn omgeving laten lezen. Ik merk dat ik het soms moeilijk vind om het allemaal helder uit te leggen. Het opschrijven geeft dan wat extra structuur.

Wat ik wel lastig vind is dat iedereen er wel een mening over heeft. Sommige mensen 'geloven zelfs niet in ADHD' of geloven niet dat ik het heb. Maf is dat.

Hebben jullie eigenlijk ook kinderen? Ik heb een dochter van drie en ze is behoorlijk onvermoeibaar en opstandig. Volgens mijn moeder lijkt ze sprekend op mezelf van toen ik die leeftijd had, dus het zou zomaar kunnen dat in de toekomst ook nog blijkt dat mijn dochter het heeft.
Wat ik me ook nog afvraag.

Hebben jullie dat ook? Dat je aan de ene kant de neiging hebt om prikkels op te zoeken door telkens nieuwe dingen te proberen/onconventionele dingen te doen, maar aan de andere kant ook heel snel overprikkeld bent en dan helemaal geen prikkels meer wilt? Ik heb dat altijd als een tegenstrijdigheid in mijn karakter gezien, maar snap nu pas dat het bij ADHD hoort.
Hoi druk hoofd ik heb dat ook hoor.Denk soms dat ik de hele wereld aankan stort me overal in en kom mezelf steeds weer tegen.

Soms doe ik weer teveel race van hot naar her en de volgende dag ben ik kapot.

Volgende week eindelijk gesprek bij ggz eerst alleen daarna met mn ma en misschien m,n man moeten we het nog over hebben.

aan de ene kant ben ik soort van blij als ik diagnose krijg maar moet het wel een plekje geven nog.

Slik al een aantal weken ritalin gaat ook wel stuk beter maar voel me toch nog erg gespannen over wat er komen gaat.

Is het add/adhd oke kan ik mee leven maar denk wel dat ik toch nog begeleiding nodig heb om alles weer op de rit te krijgen en het te accepteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven