Sinterklaas afschaffen, Serieus?

20-10-2013 04:25 3325 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Het zal je vast voorbij zijn gegaan, Er zijn een paar mensen aan het zeiken geweest en willen het heerlijk avondje afschaffen, Hoeveel mensen zijn nou daadwerkelijk tegen? 100? 200?

Hiervoor heb ik een Twitteraccount opgericht

https://twitter.com/vijftwaalfsint#

Alsjullieblieft, Volg dit account en zorg dat ons beste feest van het jaar een traditie blijft! Dit is voor onze cultuur en mijn betreft laat ik het niet afnemen.

P.S.

Raad iedereen aan die Twitter heeft ook om het account te volgen! Hoe meer mensen dit account steunen hoe groter de kans is dat wij het feest van het jaar redden!
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:34:

[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens: als de discussie inderdaad gaat over het aanpassen van een cultuur/traditie op basis van gekwetste gevoelens van een groep mensen, dan zet dit uiteraard de deur wagenwijd open voor diverse andere aanpassingen, (besnijdenis, onverdoofd slachten etc.) met exact dezelfde argumenten.Wij bemoeien ons al jaaaaaaren met dit soort tradities. Vrouwenbesnijdenis bijvoorbeeld kent zelfs haar eigen actiegroepen. De VS heeft aan China gevraagd of China tijdens de olympische spelen geen hond wilden eten/serveren. Vragen mag altijd. Dat vind ik dus ook in deze kwestie. In feite is dat de basis van een democratie: samen overleggen over wat toelaatbaar en wenselijk is.
quote:MrsStanleyWalker schreef op 27 oktober 2013 @ 09:36:

[...]

Nou, meer dan je denkt, lijkt mij.Oke, maar wat laat het zien dan volgens jou?
quote:femselien schreef op 27 oktober 2013 @ 00:02:

Ik denk niet dat Doddie dat bedoelt Didiridi. Ik lees er namelijk niet in dat donkere mensen dankbaar moeten zijn voor een gelijkwaardige behandeling. Ik lees erin dat er een slachtofferrol aangenomen wordt, terwijl het uiteindelijke doel gelijkheid is. Er kan geen gelijkheid zijn wanneer de verhouding scheef getrokken worden door een partij dat zich constant benadeeld voelt door de andere partij.

Ik denk dat je leen bedoeld ik heb dat niet gezegd, Maar met haar merk ik ook dat de slavernij er wel snel wordt bijgehaald als er iets in de weg staat. En vermoed ik ook dat het bij veel inderdaad een slachtofferrol is. Om het vooral ons Nederlanders goed te laten voelen. Jullie zijn ons nog iets verschuldigd.

Ik zal nooit ontkennen dat je de geschiedenis van voorouders niet aan kunt trekken en dat daar pijnpunten zitten. Dat herkennen wij tenslotte ook. Maar het is vind ik ook tijd om eens naar het nu te gaan kijken met elkaar.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:38:

[...]

waarom pikken tegenstanders van ZP dan net die ene eruit waardoor ze de racismekaart kunnen trekken?De meesten doen dat niet hoor!
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:32:

[...]

Geef je nu toe dat Zwarte Piet barbaars is? Ik kan mijn ogen niet geloven

Je leest een beetje te selectief, kadanz. Met andere 'barbaarse gebruiken' bedoelt EN de gebruiken zoals ramadan en niet zoals ZP.

maar dat weet je stiekem ook wel, hè?
quote:doddie schreef op 27 oktober 2013 @ 09:43:

[...]

Maar het is vind ik ook tijd om eens naar het nu te gaan kijken met elkaar.Dit dus.
quote:lizard schreef op 27 oktober 2013 @ 09:39:

[...]

Dat is natuurlijk het beste, maar dan geld ook voor iedereen de zelfde rechten...... Dus als dan zwarte piet niet meer mag, dan zullen er meerdere dingen/feesten komen die niet meer mogen.....

De meerderheid heeft vele dingen moeten aanpassen of accepteren ivm de minderheid die er iets van vond of vonden dat ze daar recht op hadden. Nu houd de meerderheid een keer hun poot stijf, men is het zat, er klaar mee dat altijd alles aangepast moet worden aan de minderheid. En dan is het voor de minderheid heel makkelijk om de racisme kaart te trekken.

Uit wraak? Dus als Piet niet meer Zwart mag zijn dan pikken we lukraak een andere allochtone traditie die afgeschaft moet worden? Hoe volwassen!

Keer op keer vragen we in deze discussie wat wij ingeleverd hebben aan de 'allochtonen'. We komen meestal niet verder dan schilderijen van varkens die uit eigen blank initiatief weg zijn gehaald nog voordat een moslim er over heeft geklaagd en een kerstboom op een niet nader genoemde school.

Dus ik vraag jou, misschien dat je mijn blik kan verruimen: wat heb jij ingeleverd aan een allochtoon? Waaraan heb jij je aangepast? En zo ja, hoe lijd je daar onder?
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 09:36:

[...]

Scherp!Nee hoor, selectief is het goede woord.
quote:lizard schreef op 27 oktober 2013 @ 09:39:

[...]

Dat is natuurlijk het beste, maar dan geld ook voor iedereen de zelfde rechten...... Dus als dan zwarte piet niet meer mag, dan zullen er meerdere dingen/feesten komen die niet meer mogen.....

.Zoals wat dan? Is er een feest waardoor jij je gekwetst voelt? Of waardoor een hele grote groep anderen zich gekwetst voelen en het hen doet denken aan een zwarte bladzij in onze geschiedenis? Zo ja, dan hoor ik het graag, dan teken ik de petitie om dat feest te verbieden.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:45:

[...]

Nee hoor, selectief is het goede woord.Ik neem aan dat het met een knipoog bedoeld is. Een scherpe grap dus
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:44:

[...]

Je leest een beetje te selectief, kadanz. Met andere 'barbaarse gebruiken' bedoelt EN de gebruiken zoals ramadan en niet zoals ZP.

maar dat weet je stiekem ook wel, hè?Natuurlijk, maar het wast taalkundig en freudiaans te mooi om voorbij te laten gaan.
Huur 'Django Unchained' eens voordat je pretendeert te weten wat je zegt wanneer je iets als racistisch duidt. Vooral de zwarte huisknecht zet een perfect stereotiep van een racistist neer.

Aanrader voor de druilerige zondag!
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:44:

[...]

Uit wraak? Dus als Piet niet meer Zwart mag zijn dan pikken we lukraak een andere allochtone traditie die afgeschaft moet worden? Hoe volwassen!

Keer op keer vragen we in deze discussie wat wij ingeleverd hebben aan de 'allochtonen'. We komen meestal niet verder dan schilderijen van varkens die uit eigen blank initiatief weg zijn gehaald nog voordat een moslim er over heeft geklaagd en een kerstboom op een niet nader genoemde school.

Dus ik vraag jou, misschien dat je mijn blik kan verruimen: wat heb jij ingeleverd aan een allochtoon? Waaraan heb jij je aangepast? En zo ja, hoe lijd je daar onder?Op deze vraag wil ik ook al zoooo lang antwoord.
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 09:41:

[...]

Wij bemoeien ons al jaaaaaaren met dit soort tradities. Vrouwenbesnijdenis bijvoorbeeld kent zelfs haar eigen actiegroepen. De VS heeft aan China gevraagd of China tijdens de olympische spelen geen hond wilden eten/serveren. Vragen mag altijd. Dat vind ik dus ook in deze kwestie. In feite is dat de basis van een democratie: samen overleggen over wat toelaatbaar en wenselijk is.Ik overleg en vind het daarna nog steeds onwenselijk dat de kleur van ZP wordt aangepast. ies koeltoer
quote:lisa077 schreef op 27 oktober 2013 @ 09:43:

[...]

De meesten doen dat niet hoor!Oh, en ik maar denken dat de hele discussie hier om draait. Silly me.
quote:doddie schreef op 27 oktober 2013 @ 09:43:

[...]

Ik denk dat je leen bedoeld ik heb dat niet gezegd, Maar met haar merk ik ook dat de slavernij er wel snel wordt bijgehaald als er iets in de weg staat. En vermoed ik ook dat het bij veel inderdaad een slachtofferrol is. Om het vooral ons Nederlanders goed te laten voelen. Jullie zijn ons nog iets verschuldigd.

Ik zal nooit ontkennen dat je de geschiedenis van voorouders niet aan kunt trekken en dat daar pijnpunten zitten. Dat herkennen wij tenslotte ook. Maar het is vind ik ook tijd om eens naar het nu te gaan kijken met elkaar.

Ik vind van niet. Zo lang er nog mensen zijn die zich gekwetst voelen, mensen zijn die het pijn doet, die het aan een pijnpunt uit onze geschiedenis doet denken vind ik dat we daar als maatschappij rekening mee moeten houden.

Moet je eens zien wat er gaat gebeuren als we van een van de meest recente pijnpunten uit de geschiedenis een feest gaan maken.Bijvoorbeeld WO2 of 9/11 Dan snapt iedereen dat dat echt niet kan en wordt het onmiddellijk afgeschaft.

Maar nu schiet men in de slachtofferrol.

Jaja...
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 00:42:

[...]

Omdat je herhaaldelijk zei dat ik mensen op een grote hoop gooide. Allochtonen die klagen over dit soort gevoeligheden worden vaak verweten lange tenen te hebben. Ook in deze discussie. Autochtonen blijken echter minstens zo gevoelig te zijn.

Toen ik zei dat 'we in Nederland onszelf op ons smalst hadden vertoond' met deze Pieten discussie beweerde je gelijk dat ik iedereen van racisme beschuldigde. Een goed verstaander snapt dat ik dat niet bedoel(!). Vandaar mijn opmerking over lange tenen.

Nee, dat was mijn vraag niet, deze uitleg had je al eerder gegeven. Waarom heb je het over MIJN zogenaamde lange tenen?

Zal ik het dan zelf maar uitleggen, aangezien jij er omheen draait? Jij denkt dat ik me aangesproken voel, dat ik me ergens voor uitgemaakt voel, dat mensen dus op mijn teentjes trappen. Je gaat er klakkeloos vanuit, dat ik in het pro pieten kamp hoor en me voel uitgemaakt voor racist. Dat is geenszins het geval. Ik voel me niet gekrenkt, niet beledigd, ik ben niet gepikeerd.

Dit hele Pieten verhaal interesseert me namelijk geen hol, wat Piet betreft dan. Houd hem zoals hij is, of ga over op schmink met alle kleuren van de regenboog, of schaf het hele feest af. Dat interesseert me allemaal echt helemaal niets. Ik vind het volgen van deze discussie en de gebruikte argumenten interessant. Oke, ik geef toe; als er geen pepernoten en chocoladeletters meer in de winkels zouden liggen, dan vind ik dat niet leuk. Maar zover ik weet zijn er nog geen aanklachten ingediend tegen Pepernoot en Chocoladeletter (alhoewel de anti obesitas lobby volgens overleveringen volgend jaar haar slag zal slaan bij de VN).
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:47:

[...]

Natuurlijk, maar het wast taalkundig en freudiaans te mooi om voorbij te laten gaan.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:48:

[...]

Ik overleg en vind het daarna nog steeds onwenselijk dat de kleur van ZP wordt aangepast. ies koeltoer

Dat mag en ik zal jou daar niet om uitschelden.

Ik ben wel uitgescholden omdat ik het wel wenselijk vind dat de kleur verandert.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:34:

[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens: als de discussie inderdaad gaat over het aanpassen van een cultuur/traditie op basis van gekwetste gevoelens van een groep mensen, dan zet dit uiteraard de deur wagenwijd open voor diverse andere aanpassingen, (besnijdenis, onverdoofd slachten etc.) met exact dezelfde argumenten.

Daar is toch ook al heel lang discussie over? Hele topics hier op viva zijn er aan gewijd, zowel aan besnijdenis, als aan zowat elke joods/moslims gebruik. Om met el ninjo's woorden te spreken: onder welke steen heb je gelegen!

Nu is het ineens de omgekeerde wereld, nu discussiëren we eens niet over een allochtoon gebruik maar over onze bloedeigen eigen Zwarte Piet. En nu voelen velen zich ineens beledigd.
quote:juniper213 schreef op 27 oktober 2013 @ 09:51:

[...]

Nee, dat was mijn vraag niet, deze uitleg had je al eerder gegeven. Waarom heb je het over MIJN zogenaamde lange tenen?

Zal ik het dan zelf maar uitleggen, aangezien jij er omheen draait? Jij denkt dat ik me aangesproken voel, dat ik me ergens voor uitgemaakt voel, dat mensen dus op mijn teentjes trappen. Je gaat er klakkeloos vanuit, dat ik in het pro pieten kamp hoor en me voel uitgemaakt voor racist. Dat is geenszins het geval. Ik voel me niet gekrenkt, niet beledigd, ik ben niet gepikeerd.

Dit hele Pieten verhaal interesseert me namelijk geen hol, wat Piet betreft dan. Houd hem zoals hij is, of ga over op schmink met alle kleuren van de regenboog, of schaf het hele feest af. Dat interesseert me allemaal echt helemaal niets. Ik vind het volgen van deze discussie en de gebruikte argumenten interessant. Oke, ik geef toe; als er geen pepernoten en chocoladeletters meer in de winkels zouden liggen, dan vind ik dat niet leuk. Maar zover ik weet zijn er nog geen aanklachten ingediend tegen Pepernoot en Chocoladeletter (alhoewel de anti obesitas lobby volgens overleveringen volgend jaar haar slag zal slaan bij de VN).Tsja, ik ken je niet persoonlijk dus elke verwijzing naar jouw tenen, lang of kort, heeft te maken met wat er hier door jou geschreven wordt. What happens on viva stays on viva zeg maar.
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:44:

[...]

Dus ik vraag jou, misschien dat je mijn blik kan verruimen: wat heb jij ingeleverd aan een allochtoon? Waaraan heb jij je aangepast? En zo ja, hoe lijd je daar onder?

Hoofddoekjes in de klas terwijl de rest van de klas geen pet oid op mag(zelfde rechten voor iedereen toch). En ik vind dat hoofddoekjes wijzen op onderdrukking van de vrouw, dit hebben we in NL al jaren achter ons gelaten en met dit bevestig je het beeld van vroeger weer.

Als vrouwelijke directeur geen hand van een moslim man krijgen...

Je hebt dan jaren lang gestudeerd en hard gewerkt om op een bepaalde situatie te komen, en dan wordt je door de moslim mannen je geen blik waardig gegund.. Erg respectvol..

Is dit genoeg??
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 09:53:

[...]

Daar is toch ook al heel lang discussie over? Hele topics hier op viva zijn er aan gewijd, zowel aan besnijdenis, als aan zowat elke joods/moslims gebruik. Om met el ninjo's woorden te spreken: onder welke steen heb je gelegen!

Nu is het ineens de omgekeerde wereld, nu discussiëren we eens niet over een allochtoon gebruik maar over onze bloedeigen eigen Zwarte Piet. En nu voelen velen zich ineens beledigd.

Ik voel me niet beledigd, ik BEN het. Het is begonnen met een t-shirt waarop staat: Zwarte Piet IS racisme.

Ik heb nog t-shirts in de aanbieding liggen met:

-Besnijdenis is kindermishandeling

-Hoofddoekjes zijn vrouwendiscriminatie

-Islam is pedofilie.

(voorbeelden puur ter verduidelijking en geven mijn persoonlijke mening niet weer)

Iemand interesse?
quote:kadanz schreef op 27 oktober 2013 @ 01:24:

[...]

Nee, er is een debat gaande. In dat debat wordt gesteld dat ZP racistische kenmerken vertoont en dat sommige mensen zich daar niet prettig bij voelen. Dat is heel wat anders dan de hele Sinterklaasvierende Nederlandse bevolking, inclusief het donkere deel op de Antillen en Suriname, voor racist uitmaken.Nee, dat heb je verkeerd begrepen. FV heeft duidelijk gemaakt dat racistische trekken gelijk staat aan racisme, racistische trekken bestaan niet, het is het of het is het niet, geen middenweg.
quote:ThunderassMan schreef op 27 oktober 2013 @ 09:59:

[...]

Ik voel me niet beledigd, ik BEN het. Het is begonnen met een t-shirt waarop staat: Zwarte Piet IS racisme.

Ik heb nog t-shirts in de aanbieding liggen met:

-Besnijdenis is kindermishandeling

-Hoofddoekjes zijn vrouwendiscriminatie

-Islam is pedofilie.

(voorbeelden puur ter verduidelijking en geven mijn persoonlijke mening niet weer)

Iemand interesse?Maar dit is dus wel een probleem. De zp discussie haalt inderdaad dit soort broeiende emoties omhoog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven